TERMÉSZETFOTÓZÁS
Hogyan ragadd meg a természetet a városban?
Ossi Saarinen megosztja velünk a városi természet fotózásához legideálisabb fényképezőgép-beállításokat és a legjobb kreatív technikákat.
TERMÉSZETFOTÓZÁS
Ossi Saarinen újra és újra Instagram követők százezreit nyűgözi le a városokban készített természetfotóival, ezek közül is a legfrissebbek a finnországi Helsinki és a közeli Espoo utcáin készített szívmelengető állatos képek.
A modern városi élet nyomására kitűnő ellenszernek bizonyulnak a 22 éves fotós képei, aki a városokat és környéküket járva bővíti hétről hétre bensőséges, érzelmekkel teli állatos portrékből álló portfólióját: „Ha kimegyek a házból, minden megszűnik körülöttem és kikapcsolódok, még akkor is, ha fotózni indulok. A természetben töltött idő minden pillanatát imádom” – teszi hozzá. Itt Ossi éppen megosztja az ő városi természetfotóinak történetét, onnan kezdve, hogy először találta szemtől szembe magát négy rókakölyökkel, egészen a néhány évvel későbbi instagramos hírnévig (ahol a @soosseli néven található meg). Arról is beszél, hogyan érdemes Instagram követőket szerezni.
Lehet, hogy a legközelebbi zöldövezet csak egy park, vagy a városi utcákat szegélyező bozótos, de Ossi történetei és tippjei téged is arra inspirálhatnak, hogy ragadj fényképezőgépet és örökítsd meg a téged körülvevő természetet. Mivel a városi állatok kevésbé félnek az emberektől, mint vadon élő társaik, hamarabb szembe találhatod magad a tökéletes fotóalannyal, mint gondolnád.
„Mióta az eszemet tudom, rajongok a természetért, különösen az állatokért. Három éve, 18 évesen csináltam az első képemet, és akkor jöttem rá, hogy a természet felbecsülhetetlen pillanatait örökíthetem meg így.”
„Igen. Szerintem ugrásszerűen nő a népszerűsége – legalábbis azok alapján, amit én Instagramon látok, ahol rengeteg új profil van. Az embereket egyre jobban érdekli a természet, lehet azért is, mert annyi jó fotót látnak az ilyen felületeken.
„Azért szeretem nagyon a természetfotózást, mert az így megörökített pillanathoz vissza tudok térni később. Szeretem a benne rejlő kihívásokat is. Minden nap próbálok jobb képet csinálni, mint az előző nap.”
„Édesapám adta kölcsön az ő Canon EOS 100D fényképezőgépét. Azt használtam egy-két évig. A Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM objektívjét használtam hozzá, ami nem volt túl drága. Most Canon EF 70-200mm f/2.8L USM objektívet használok a teljes képmezős Canon EOS 6D fényképezőgépemhez.”
„Nem kell messzire menni, hogy megtaláljuk a természetet a városban is. A régi lakásomnál, Espoo-ban rókaüreg volt a hátsó udvaromon, de Helsinki kellős közepén is lehet látni mókusokat, nyestkutyákat és baglyokat. Mindenfelé – még ahol csak kevés zöld is van, pl. bokrokban és bozótosokban – lehet állatokat találni. Még a legkisebb parknak is vannak vadállatai.”
„Egyszer felállítottam egy fotócsapdát az erdőben, egy rókalyuk közelében, hogy lássam, hogy működik, és mi történik ott éjszaka. De ez az egy alkalom volt. Lehet, hogy a jövőben többet fogom használni, ha különösen félénk fajt szeretnék fotózni vidéken, de a városi állatoknál nincs szükség ilyesmire.”
„A kedvenc képem történetesen azon a napon készült, mikor először fotóztam rókákat. Vidéken vezettem, és virágokat akartam fényképezni a kora reggeli fényekben. De a virágok nem nyíltak ki a fagyos éjszaka után, így hazafelé vettem az irányt. És vezetés közben megláttam néhány apró teremtményt, amint épp átkeltek az úton.
„Nem voltam biztos benne, hogy milyen állatok, ezért leparkoltam a kocsit, óvatosan kiszálltam, és láttam, ahogy besorjáznak egy föld alatti vacokba. Lefeküdtem a földre néhány méternyire, és vártam, hogy mi lesz. Kis idő elteltével előbújt néhány kölyökróka. Ahogy ott játszottak az odú közelében, nem is féltek tőlem. Talán 200–300 fotót csináltam ott, a kedvencem pedig az, mikor mind a négy kölyök egy képen szerepel, és olyan, mintha egyenesen a fényképezőgép felé sétálnának [a képet lásd feljebb]. Azt hiszem a természetfotózás türelemre tanított – muszáj türelmesnek lenned, hogy elkapd a pillanatot.”
„Fényképezés közben nem, inkább akkor, mikor kiválasztom, melyik képet osztom meg: próbálok olyat választani, amin az alany „kitűnik” a képről, mintha épp akkor táncolna elő a háttérből. Ezt a hatást nagy rekesznyílással lehet elérni, így nem a háttér kerül fókuszba.
„Általában a rekesz-előválasztás (Av) módot használom, az objektívtől függően a lehető legnagyobb rekesznyílással, pl.: f/2.8-cal. Néha a manuális módot használom, de gyakran a fények gyorsan változnak, és az állatok is mozgásban vannak, ezért a gyorsabb reakciók miatt egyszerűbb az Av móddal dolgozni.
„Az elején nem az volt a célom, hogy aranyos képeket csináljam – szerintem ez azért is lehet, mert a madarak farktollai nem látszanak, és ettől gömbölyűbbnek tűnnek. De nagyon szeretem azt is, mikor egyenesen belenéznek a fényképezőgépbe. Sok képet csinálok egyszerre, aztán megpróbálom kiválasztani azokat, amelyen viccesek az arckifejezések vagy valami furcsaság van.”
„A telefon elég lehet néhány tájképhez, de az állatok fotózásakor a telefon korlátozott objektívtávolsága miatt nem fognak tudni olyan közel kerülni az állatokhoz. Ráadásul az állatok gyorsan mozognak, a telefonok fényképezője pedig nem elég jó ahhoz, hogy elkapja azt az egy pillanatot. Sötétben pedig szintén nem lehet őket használni.”
„Azt mondanám, hogy a Canon EF 70-200mm f/2.8L USM objektív, amelyet a Canon EOS 6D fényképezőgépemhez használok. A zoom segítségével közelről és kicsit távolról is remek képeket tudok készíteni, az f/2.8-as rekesznyílás pedig ideális választás gyenge fényviszonyok mellett is. Szeretem az ilyen nagy rekeszértékkel rendelkező objektíveket, mert az állatok mozgásának megörökítéséhez rövid záridőre van szükség. Ráadásul az objektív nem is túl nehéz vagy nagy. Szeretném majd valamikor a második vagy harmadik verziót is megvenni [mindkét verzió rendelkezik képstabilizátorral, hogy a képek élesek maradjanak], de a legfontosabb, hogy az automatikus élességállítás gyors legyen.”
„Mindig csak kiposztoltam oda a kedvenc képeimet. Aztán az első rókás képeknél észrevettem, hogy néhány, más emberek munkájával foglalkozó Instagram oldal is megosztotta őket [Ossi az ezekhez az oldalakhoz tartozó népszerű hashtagekkel teszi fel a képeit, így az oldalak is könnyebben megtalálják az ő munkáit]. Ahogy megosztották a képeimet, egyre több követőm lett.
„Már weboldalak is megosztják a képeimet, és cikkek is születnek róluk. Néhány napja egy weboldal közölte a képeimet egy cikk kíséretében, és az egész futótűzként kezdett terjedni [a cikk írásakor 467 000 megtekintésnél jár]. Körülbelül 15 000 új követőm lett három nap alatt.”
„Igen. Mostanában elkezdtem azon gondolkodni, hogy mutat majd egy-egy képem Instagramon, hiszen főleg ezen a csatornán keresztül osztom meg a képeimet. Ezért általában törekszem a kép közepére helyezni az állatot. Vízszintes és függőleges tájolású képeket is készítek, de az Instagramra érdemesebb a függőleges tájolásúakat kitenni. A követők érdeklődését pedig új képekkel tartom fenn, nem posztolok újra régi képeket. Minden aranyos állat, mint a rókakölykök vagy más kölykök ideális fotóalany erre a célra.”
Írta: Kathrine Anker és David Clark
Az inspiráció elsődleges forrása lehet néhány hasznos fotós tanács, vásárlási útmutató vagy érdekes interjú – itt mindent megtalálsz a legjobb fényképezőgép vagy nyomtató kiválasztásához, és ahhoz, hogy kreatív elképzeléseidet valóra váltsd.
Vissza az összes történethezTERMÉSZETFOTÓZÁS
Ossi Saarinen megosztja velünk a városi természet fotózásához legideálisabb fényképezőgép-beállításokat és a legjobb kreatív technikákat.
VADON ÉLŐ ÁLLATOK FOTÓZÁSA
Készíts lenyűgöző képeket vadon élő állatokról és madarakról ezekkel a prím- és zoomobjektívekkel.
VADON ÉLŐ ÁLLATOK FOTÓZÁSA
Dani Connor profi fotós egy fiatal leendő természetfotóssal osztja meg bevált tippjeit a fotós sikerek eléréséhez.