VÁSÁRLÁSI ÚTMUTATÓ

A legjobb belépő szintű objektívek természetfotózáshoz

Még csak tanulod a természetfotózást? Készíts lélegzetelállító képeket vadon élő állatokról és madarakról ezekkel a Canon prím- és zoomobjektívekkel.
Canon Camera
Ha szeretnél a vadon élő állatokról és madarakról természetes élőhelyükön képeket készíteni, akkor ismerned kell az állatok viselkedését, be kell cserkészned őket, illetve türelmesnek és kitartónak kell lenned. De még ha meg is van benned mindez, akkor is kelleni fog egy megfelelő teleobjektív.

A jó hír az, hogy a természetfotózás elkezdéséhez nem kell bankot robbantanod ahhoz, hogy drága professzionális objektívet vehess. Többféle könnyű, nagy teljesítményű, természetfotózáshoz való objektív közül választhatsz, ilyenek például a kompakt EOS M fényképezőcsaládot, a teljes képmezős, fejlett Af-fel és magas ISO-értékkel rendelkező tükör nélküli EOS R rendszert, illetve a legújabb EOS DSLR-eket kiegészítő objektívek.
Három szarvas sziluettje, mögöttük aranyfényben fürdő felhők.

A zoomobjektívek több kompozíciós lehetőséget biztosítanak, lehetővé téve, hogy az állatokról készített szűk felvételek mellett szélesebb felvételeket is készítsünk, amelyeken a környezet is látható. Ezt a felvételt egy 187 mm-es APS-C érzékelővel ellátott fényképezőgéppel készítettem, amely 35 mm-nek megfelelő, 299 mm-es gyújtótávolságú. A fotó egy Canon EOS 850D fényképezőgéppel és egy Canon EF 70-300mm f/4.5-6 IS II USM objektívvel, 1/2500 mp, f/5.6 és ISO800 beállításokkal készült. © Ben Hall

Közelkép egy színes, zöld fejű, zöld-kék szárnyú és rikító narancssárga testű papagájról.

A teleobjektívek segítségével részletgazdag képeket készíthetsz olyan állatokról, amelyeket nem tudsz jól megközelíteni vagy azért, mert veszélyesek, vagy mert pusztán nem szeretnéd megzavarni őket. A fotó Canon EOS R6 fényképezőgéppel és egy Canon RF 600mm F11 IS STM objektívvel, 1/350 mp, f/11 és ISO1600 beállításokkal készült.

Nélkülözhetetlen egy teleobjektív a természetfotózáshoz?




Nem mindig. Néha egy nagy látószögű objektív (jellemzően legfeljebb 35 mm-es fókusztávolságút használnak) is elegendő a vadon élő állatok fotózásához természetes élővilágukban, de ilyenkor nagyon közel kell jutnod hozzájuk. Ha teljes keretet kitöltő természetfotókat szeretnél készíteni, általában teleobjektívre (legalább 85 mm-es fókusztávolság) vagy szuper teleobjektívre (legalább 300 mm) van szükséged. Ezeknek az objektíveknek keskenyebb a látószöge, azaz a jelenet csak egy kisebb része van előtted, így a távoli állatok és madarak nagyobbnak tűnnek a képen.

Zoomobjektívet vagy prímobjektívet használjak a természetfotózáshoz?




A zoom teleobjektívek sokoldalúbbak, és segítségükkel változtatni tudsz a fotó keretbe foglalásán anélkül, hogy arrébb kellene menned vagy át kellene váltanod egy másik objektívre. A prímobjektívek csak egyetlen fókusztávolságot kínálnak, de jellemzően könnyebbek, mint a hasonló tulajdonságú zoomobjektívek. Nagyobb fókusztávolságokkal is kaphatók, így egyszerűbbnek bizonyul az olyan állatok fotózása, amelyekhez fizikailag nem tudsz közelebb jutni, és amikor a zoomobjektívek zoomja sem elegendő.
Álló vízen úszkáló kanadai liba.

Az úttörő EOS R rendszer innovatív, könnyű objektívkialakítást tesz lehetővé. Ilyen például a Canon RF 800mm F11 IS STM, amely 1260 grammot nyom, és visszahúzott állapotban mindössze 281,8 mm-es, így könnyedén magával viheti. A fotó Canon EOS RP fényképezőgéppel és egy Canon RF 800mm F11 IS STM objektívvel, 1/500 mp, f/11 és ISO1250 beállításokkal készült. © Ben Hall

Egy nagy agancsú szarvas áll egy füves mezőn, felemelt fejjel, és a fényképezőgép felé néz.

A zoomobjektívvel rugalmasan újrakomponálhatod a képet, hogy akkor is megörökítsd a jelenetet, amikor nincs idő átváltani egy másik objektívre. A fotó Canon EOS 850D fényképezőgéppel, 300 mm-re állított Canon EF 70-300mm f/4.5-6 IS II USM objektívvel (35 mm-es objektív fókusztávolságára átszámított fókusztávolság: 480 mm), 1/500 mp, f/5.6 és ISO400 beállítással készült. © Ben Hall

Melyik fókusztávolságok a legjobbak a természetfotózáshoz?

A madarak általában kisebbek és nehezebben megközelíthetők, mint a többi állat, ezért a fotózásukhoz hosszabb fókusztávolságra lesz szükséged. Míg ahhoz, hogy a nagyobb testű állatok kitöltsék a képet, elég egy 300 mm-es vagy 400 mm-es objektív, addig bizonyos madárfajok fotózásához 500 mm-es, 600 mm-es, de akár 800 mm-es objektívre is szükség lehet.

De a fényképezőgép érzékelőjének mérete is segíthet. Az EOS M tükör nélküli fényképezőgépekben és az APS-C EOS DSLR fényképezőgépekben lévő APS-C érzékelők kisebbek, mint a teljes képmezős érzékelők, és gyakorlatilag kivágják a képet az objektívből, így a téma nagyobb részét foglalja el a képnek. A „vágási tényező” 1,6-szoros, ami azt jelenti, hogy ha például egy APS-C érzékelővel ellátott fényképezőgépen a teljes képmezős fényképezőgépekhez tervezett EF objektívet használjuk, 1,6-es tényezővel nő az objektív hatótávolsága. Például ha egy Canon EOS 250D fényképezőgépre egy 400 mm-es EF objektívet szerelünk, akkor az annak felel meg, mintha egy 640 mm-es objektívet (400×1,6) szerelnénk egy teljes képmezős fényképezőgépre. Az objektív egyéb jellemzői nem változnak, de a nagyobb érzékelőkre jellemző a keskenyebb mélységélesség, amely jobban elhomályosítja a hátteret.
A male photographer in a green waterproof jacket crouches down to look through the viewfinder of a camera paired with a long lens with a camouflage cover.

Milyen más jellemzőket fontos figyelembe venni a természetfotózáshoz való objektívek kiválasztásakor?

A nagyobb fókusztávolságú objektíveket nehezebb lehet stabilan tartani, de a beépített optikai képstabilizátor (IS) segíthet a fényképezőgép remegése miatti elmosódás korrigálásában. Egy nagy teljesítményű fókuszmotor segít lekövetni a gyorsan mozgó állatokat, és minél csendesebben működik, annál kevésbé ijeszti el őket. A magasabb maximális rekeszérték (alacsonyabb f-érték) azt jelenti, hogy az objektív több fényt enged be a fényképezőgépbe, ami akkor lehet hasznos, ha gyorsan mozgó állatokat fotózol gyenge fényviszonyok mellett. Végül az objektív méretét és tömegét is figyelembe kell venni, mivel kényelmesebb magaddal vinni egy kompakt és könnyű objektívet, amivel a legtöbbet hozhatod ki a természetfotózás nyújtotta lehetőségekből.

Az elmosódás nem mindig rossz, ahogy azt a profi természetfotós, Ben Hall a kreativitás az absztrakt természetfotózás című videójában* el is mondja.

Melyek a legjobb Canon objektívek a természetfotózáshoz?

Íme néhány egyszerűen használható prím- és zoomobjektív, amelyekkel kiváló minőségű fényképeket készíthetsz a vadon élő állatokról és madarakról.

Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM

A CANON RF 100-400mm F5.6-8 IS USM kiváló a természetfotózáshoz

A fókusztávolság megduplázásával – például 200 mm-ről 400 mm-re – az állatok kétszer akkorának tűnnek a fényképeken, így a legtöbbet hozhatod ki a fókuszban lévő témából. A kép egy Canon EOS RP fényképezőgéppel, illetve egy Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM objektívvel és 400 mm, 1/40 mp, f/8, ISO 800 beállításokkal készült. © Ben Hall

Egy fiatal kis őzike áll egy zöld erdőben, páfrányokkal körülvéve.

A teleobjektívek által kínált keskeny látószög megkönnyíti a tökéletes lágy háttér elkészítését, amellyel bekeretezhető maga az állat. A kép egy Canon EOS RP fényképezőgéppel, illetve egy Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM objektívvel és 373 mm, 1/50 mp, f/8, ISO 1250 beállításokkal készült. © Ben Hall

Az EOS R rendszerű fényképezőgépekhez való Canon RF objektívek számos formatervezési innovációt magukban foglalnak, és ez alól az RF 100-400mm F5.6-8 IS USM sem kivétel. Könnyebb, mint a Canon EF 70-300mm F4-5.6 IS II USM, de nagyobb hatótávolságú, amely tovább fokozható az RF extenderekkel. Egy 5,5 fokozatú képstabilizátor gondoskodik arról, hogy a kézből készített képek is élesek legyenek (mint a fentiek), és Nano USM fókuszálási technológiát használ az autofókusz gyors és csendes működéséért, hogy ne ijessze el a megközelíteni kívánt alanyokat.

Canon RF 800mm F11 IS STM

A jelenleg elérhető leghosszabb RF objektív az RF 800mm F11 IS STM, amellyel keretet megtöltő természetfotókat készíthetsz, legyen szó egy nagy vadról vagy éppen egy madárról a hátsó kertben. A Canon Extender RF 1.4x vagy a Canon Extender RF 2x extenderekkel még távolabbi felvételeket is készíthetsz – utóbbival akár 1600 mm is elérhető. Az EOS R rendszerű fényképezőgépek az autofókusz mellett elismerésre méltó fókusztávolságot is kínálnak.

Ahhoz képest, hogy ilyen hosszú a hatótávolsága, az RF 800mm F11 IS STM objektív meglepően kompakt és könnyű, 4 fokozatú optikai képstabilizátorával pedig kézből is éles fényképeket és videókat készíthetsz.
Nyúl a mezőn, a háttér elmosódott, a napfény átvilágítja az egyik fülét.

A teleobjektív, például az RF 800mm F11 IS STM segítségével messziről is lefotózhatók az ijedős állatok, anélkül, hogy elriasztanánk őket. A fotó Canon EOS RP fényképezőgéppel és egy Canon RF 800mm F11 IS STM objektívvel, 1/100 mp, f/11 és ISO500 beállításokkal készült. © Ben Hall

Egy éber lemur a sziklán, mögötte nyílások a kőzetben.

A kisebb maximális rekeszértékkel rendelkező teleobjektívek, például az f/5.6 és f/11 modellek hordozhatóbbak és megfizethetőbbek, mint a nagy maximális rekeszértékkel rendelkező objektívek (kisebb f-számokkal). A fotó Canon EOS RP fényképezőgéppel és egy Canon RF 600mm F11 IS STM objektívvel, 1/1400 mp, f/11 és ISO1600 beállításokkal készült.

Canon RF 600mm F11 IS STM

Míg a Canon RF 800mm F11 IS STM objektívet kifejezetten madárfotózáshoz tervezték, az RF 600mm F11 IS STM inkább egy általános célú szuper teleobjektív, amely madarak és állatok fényképezéséhez egyaránt alkalmas. Funkciókészlete hasonló az RF 800mm típuséhoz, amelynek lamella nélküli f/11 rekesze szemet gyönyörködtetően elmosódott hátteret, STM motorja pedig szinte zajtalan autofókuszt eredményez. Ráadásul (840 mm-es fókusztávolságot biztosító) Canon RF 1.4x extenderrel, valamint (1200 mm-es fókusztávolságot biztosító) Canon RF 2x extenderrel is felszerelhető. Az objektív 20 cm-nél kisebb méretűre összehúzható, így ezt a sokoldalú szuper teleobjektívet bárhova magaddal viheted.

Canon EF 70-300mm IS f/4-5.6 IS II USM

A víz szintjéről fényképezett kacsa, amelynek vízcseppek csöpögnek a csőréről.

A sokoldalú Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM objektív kompatibilis mind a teljes képmezős, mind az APS-C EOS DLSR objektívekkel, és adapterek használatával az EOS R rendszerrel és az EOS M sorozatú fényképezőgépekkel is használható. A fotó Canon EOS 850D fényképezőgéppel, 267 mm-re állított Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II objektívvel (35 mm-es objektív fókusztávolságára átszámított fókusztávolság: 427 mm), 1/320 mp, f/5.6 és ISO640 beállítással készült. © Ben Hall

Ez a zoom nagy, 70–300 mm-es fókusztávolság-tartományt képes fedni, és egy igazi klasszikus, természetfotózáshoz való objektív, amely tökéletes választás a kezdők számára, ugyanis rugalmas képkomponálást tesz lehetővé a nagyobb állatok esetében. A még közelebbi felvételekért szerelj fel egy EF 70-300 IS f/4-5.6 IS II USM objektívet egy APS-C érzékelővel ellátott Canon EOS DSLR fényképezőgépre (például Canon EOS 850D, EOS 250D vagy EOS 90D) típusra, és használd ki a kisebb érzékelő nyújtotta nagyítási hatást, amely 112–480 mm-rel megegyező hatótávolságot biztosít.

A mindössze 710 g tömegű és 14,55 cm-re összehúzható objektív igazán hálás társ az utazásnál, és 4 fokozatú képstabilizátora az élesebb képek érdekében segít csökkenteni a fényképezőgép remegése miatti elmosódást.

Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM

Egy szárcsa úszik egy csendes folyón.

A sokoldalú EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM objektív könnyű és kompakt, így bárhová magaddal viheted. A fotó Canon EOS 850D fényképezőgéppel, 250 mm-re állított Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM objektívvel (35 mm-es objektív fókusztávolságára átszámított fókusztávolság: 400 mm), 1/400 mp, f/5.6 és ISO800 beállítással készült. © Ben Hall

Két hattyú úszik a nyugodt vízen.

Az EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM objektívvel közel kerülhetsz a távoli állatokhoz, és nyugodtan, csendben fotózhatsz, anélkül, hogy megzavarnád a témát – az STM olyan csendesen fókuszál, hogy sokkal kisebb az esélye, hogy a hangja behallatszik a videofelvételbe. A fotó Canon EOS 850D fényképezőgéppel, 250 mm-re állított Canon EF-S 55-200mm f/4-5.6 IS STM objektívvel (35 mm-es objektív fókusztávolságára átszámított fókusztávolság: 320 mm), 1/4000 mp, f/5.6 és ISO800 beállítással készült. © Ben Hall

Ha egy 18–55 mm-es kitobjektívet kiegészítő teleobjektívet keresel, ez egy remek választás. A Canon EOS 2000D és EOS 4000D típushoz hasonló, APS-C érzékelővel szerelt EOS DSLR fényképezőgéphez tervezett EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM ugyanolyan látómezőt kínál, mint egy teljes képmezős fényképezőgépre szerelt 88–400 mm-es objektív. Kis méretű és könnyű, így egyszerűen hordozható az egész napos fotózások során az állatkertben, egy vadasparkban vagy a természet sűrűjében.

Canon EF-M 55-200mm f/4-5.6 IS STM

Színes papagáj ül az ágon, dúslombú fák a háttérben.

Az EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM objektív manuális fókuszgyűrűjével gyorsan és egyszerűen elvégezhetők a pontos fókuszbeállítások, ami jól jön a portrékészítésnél és a részletek kiemelésénél. A fotó egy Canon EOS M2 fényképezőgéppel (a helyére mostanra a Canon EOS M6 Mark II lépett) és egy Canon EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM objektívvel, valamint 200 mm, 1/30 mp, f/8 és ISO100 beállításokkal készült.

Ez az EOS M tükör nélküli fényképezőgépekhez készült kompakt teleobjektív ugyanolyan képet ad, mintha egy 88–320 mm-es objektívet szerelnének egy teljes képmezős fényképezőgépre. A 3,5 fokozatú képstabilizátorral ellátott EF-M 55-200mm f/4-5.6 IS STM objektívvel élesebb képeket készíthetsz kézből, léptetőmotorja (STM) pedig sima, hangtalan autofókuszt biztosít, amely kifejezetten jó a keretet teljesen kitöltő természetfotók készítéséhez.

Természetfotózáshoz való egyéb objektívek

Bár a teleobjektívek a természetfotózás elengedhetetlen objektívei, számos másik objektívvel is elérhető kreatív hatás az állatok és madarak fotózásakor.

A Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM, Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM és Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM objektívhez hasonló makroobjektívekkel tökéletes képek készíthetők például a rovarokról vagy a természet más apró teremtményeiről. Közelebbre fókuszálnak, mint a más típusú objektívek, így akár a teljes keretet is megtöltheted egy apró fotóalannyal. A makroobjektívek fókusztávolsága változó; a hosszabb objektívek azonban alkalmasabbak a természetfotózáshoz, mivel messzebbről készíthetsz közeli felvételeket. Annak ellenére, hogy a Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM nem kifejezetten makroobjektív, lenyűgöző, majdnem fele méretű nagyítása és közeli fókuszálási képességei igen hasznosak, amikor hirtelen észreveszel valamit a közelben, amit érdemes lefotózni.

A Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM objektívhez hasonló nagy látószögű, illetve a Canon RF 16mm F2.8 STM objektívhez hasonló ultranagy látószögű objektívekkel is remek képek készíthetők az állatokról ezek természetes környezetében, egy érdekes madárrajról az égen, illetve vlogolhatsz is a természettel a háttérben. Ha Wi-Fi-kompatibilis fényképezőgépet használsz, a fényképezőgéptől messzebbről várhatod, hogy az állat közelebb jöjjön, majd az ingyenes Canon Camera Connect okostelefonos alkalmazás segítségével távolról is elkészítheted a képet.


Szerző: Marcus Hawkins


*A videó csak angol nyelven érhető el.

Kapcsolódó termékek

Kapcsolódó cikkek

  • A vörös mókus egyenesen a fényképezőgépbe néz, miközben átszalad a száraz levelek és lehullott szirmok szőnyegén.

    VADON ÉLŐ ÁLLATOK FOTÓZÁSA

    Tippek természetfotózáshoz

    Tippek és technikák, amelyekkel új szintre emelheted a természetfotózást, és a legtöbbet hozhatod ki Canon fényképezőgépedből és objektívjeidből.

  • Árnyékban pihenő leopárd.

    VADON ÉLŐ ÁLLATOK FOTÓZÁSA

    Díjnyertesekből profi fotósok

    „Az év fiatal természetfotósa” díj két győztese beszél arról, mit is jelentett számukra ez a korai siker.

  • EOS 90D

    VADON ÉLŐ ÁLLATOK FOTÓZÁSA

    Természetfotók a Canon EOS 90D készülékkel

    Nézd meg, milyen bámulatos természetfotókat készít Markus Varesvuo a Canon EOS 90D készülékkel.

  • Közeli felvétel egy barna ugrópókról.

    MAKROFOTÓZÁS

    Fedezd fel a rovarok világát

    Fedd fel az apró lények titkos életét Pierre Anquet tanácsaival.