VADON ÉLŐ ÁLLATOK FOTÓZÁSA

Amikor besötétedik: vadon élő állatok fotózása éjszaka

Nem kell messzire utaznod ahhoz, hogy sötétedés után lenyűgöző képeket készíts a vadon élő állatokról – a 2014-ben az év fiatal természetfotósának választott Marc Albiac bevált tippjeit követve megtanulhatod, hogyan készíts gyenge fényviszonyok mellett elképesztő fotókat egy lépésre otthonodtól.
Két kecske sziluettje, az egyik a másikra támaszkodik a kék égbolt előtt, napfelkeltekor.

Az éjszakai vadvilág fotózása csodálatos lehetőség arra, hogy megörökítsük az állatok rejtett életét, amelyet nappal általában nem látunk – és erre nem kizárólag az Amazonas esőerdejében vagy a Serengetiben van lehetőségünk. Valójában otthoni környezetben is hihetetlen képeket lehet készíteni, és ez a terület nyitva áll bárki előtt, akinek van ideje, felszerelése és türelme.

A Canon nagykövete és a 2014. év fiatal természetfotósa díj győztese, Marc Albiac megosztja velünk bevált tippjeit, amelyeket követve remek képeket készíthetünk a vadvilágról otthoni környezetben, gyenge fényviszonyok mellett.

1. Helyben is csodálatos felvételeket lehet készíteni, ha hajlandó vagy energiát fektetni bele

Egy róka éjszaka egy sziklás barlangba néz be.

A lefotózni kívánt vadon élő állatokat nem mindig könnyű megtalálni, ezért néhány fotós bizonyos illatokat használ az állatok előcsalogatására. Marc Albiac természetfotós inkább figyel és kivárja a megfelelő pillanatot, de van egy jó tanácsa azoknak, akik szívesen kipróbálnák az említett módszert. „Rókák vagy más emlősök esetében például használhatunk valami olyasmit, mint a halolaj” – mondja. A felvétel egy Canon EOS-1D X Mark III fényképezőgéppel, Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM objektívvel és 15 mm, 1/30 mp, f/7.1 és ISO1600 beállításokkal készült. © Marc Albiac

Marc szerint a helyi környezetben való fotózást érdemes olyan lehetőségnek tekinteni, amelyben teljesen elmerülhetünk. Nem titok, hogy e területen a legjobb munkák gyakran olyan profik kezéből kerülnek ki, akik hónapokat töltenek a helyszínen, szóval te is kezeld így a helyi környezeted. Vedd komolyan, és eredményeket fogsz elérni.

Marc számára az a lényeg, hogy a legtöbbet hozza ki az adott helyből. „Valószínűleg több időd és tapasztalatod lesz ezekkel az állatokkal, mint ha egy hetet töltenél Afrikában elefántokat fényképezve.”

Marc elmagyarázza, hogy a kihívásra vágyók megtanulhatják, hogyan viselkedik a helyi vadvilág, hol tartózkodnak bizonyos fajták, és merre vezet az útvonaluk a városban vagy az erdőben. „A fotózni kívánt állatok felkutatása ugyanolyan fontos, mint a felszerelés kezelésének képessége” – magyarázza.

Marc elmeséli, hogy az emlősök iránti vonzalma volt az, ami tizenévesen az éjszakai fotózás felé terelte. „Hétéves koromban kezdtem el a vadvilág fotózását. De csak 14 vagy 15 éves koromban kezdtem el éjszaka fotózni az állatvilágot. Nagyon érdekeltek az emlősök. Éjszaka kell elkapnod őket, mert akkor bújnak elő a rejtekhelyükről.”

2. A helyszín és a megfelelő megvilágítás kulcsfontosságú tényezők

Egy borz áll egy tó fölé nyúló fatörzsön. A pofája tükröződik a sötét vízben.

Marc a terepen töltött évek alatt megtanulta, hogy az állatok mindenhol megtalálhatók. „Amikor leszáll az éj, megelevenednek az állatok, különösen a városokban, ahol ennivalót keresnek” – meséli. A felvétel egy Canon EOS 5D Mark III fényképezőgéppel (felváltotta a Canon EOS 5D Mark IV), Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM objektívvel és 28 mm, 1/160 mp, f/4 és ISO1600 beállításokkal készült. © Marc Albiac

Egy futó vaddisznó sziluettje látható egy pad mellett, amelyen emberek ülnek, a háttérben egy város látképével, napfelkeltekor.

Az éjszakai fotózás sikeréhez behatóan kell ismerni a fényképezőgépünk működését. „Amikor kezd egyre sötétebb lenni, kiemelten fontos, hogy tudd, hol találod a megfelelő beállításokat, különösen az ISO- és a rekeszértéket” – mondja Marc. A felvétel egy Canon EOS R5 fényképezőgéppel, Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM objektívvel és 168 mm, 1/25 mp, f/2.8, ISO6400 beállításokkal készült. © Marc Albiac

Marc gyakran merít ötleteket és vesz át koncepciókat más híres fotósok munkáiból. „Sok ihletet merítek a különböző versenyek és díjak munkáiból, miközben alaposabban megismerem az összes résztvevő művész profilját. Főleg a londoni Az év természetfotósa díj ilyen számomra” – mondja.

A következő lépés a megfelelő helyszín megtalálása. Helyismeretedre támaszkodva kutasd fel a kiválasztott állat felbukkanásának valószínűsíthető helyeit, és gyakran térj vissza. „Minden nap menj vissza, mert lehet, hogy első alkalommal nem találsz semmi arra utaló jelet, hogy az állatok ott lennének” – magyarázza Marc. „De általában, ha három egymást követő napon is kimész, akkor észrevehetsz valamit.”

Miután megtaláltad a helyszínt, mérlegeld a fényviszonyokat. „Ha csak az állatot akarod megvilágítani, akkor körülbelül 1/100-as záridőt kell használnod” – mondja Marc. „De ha az élőhely egy részét is meg akarod örökíteni, akkor hosszú expozícióra kell állítanod a fényképezőgépet.”

A hosszabb záridővel való kísérletezés nem pusztán gyakorlati szempontból jó választás. Ha egy forgalmas városban találod magad, vagy kéznél van egy zseblámpa, ez remek alkalom lehet a fénycsíkokkal való kísérletezésre.

„Ha természetes fényt vagy folyamatosan világító zseblámpát használsz, akkor hosszabb záridőt kell használnod, és a lehető legszélesebb rekeszértékkel kell dolgoznod, hogy megőrizd a minőséget” – mondja Marc. „Ha mesterséges fényt használsz, akkor a fényképezőgépet ajánlott 1/100-ra állítanod. 1/250-nél kisebbnek kell lennie ahhoz, hogy szinkronban tudjon működni a vakuval.”

Egy olyan objektív, mint a Canon RF 50mm F1.8 STM elég széles rekesznyílással rendelkezik az ilyen típusú felvételek készítéséhez.

Az egyik kiegészítő, amit Marc szívesen használ, a diffúzor – ez különösen makrófotózáskor jön jól. „Amikor békákat, varangyokat vagy szalamandrákat fotózok, a bőrük nedves lehet a környezettől” – magyarázza. „Ez természetellenes tükröződést okozhat, ezért jó, ha van nálad egy diffúzor, hogy lágyítsd a fényt.”

„Ha diffúzorokról van szó, minél nagyobb, annál jobb, de makrófotózás és apró állatok esetében nincs szükség nagyon nagy diffúzorra” – mondja.

Ha nincs sajátod, rögtönözz, és használj egy másik tárgyat diffúzorként, vagy készíts egyet papírból. „Évekkel ezelőtt vettem egyet az interneten, de párszor előfordult, hogy éppen nem volt nálam, ezért az autó szélvédőjére való napvédő fóliát használtam. A lényeg az, hogy a vaku fényét lágyabbá kell tenned, tehát szükséged van valamire, ami kiterjeszti a fényt” – magyarázza Marc.

3. Kezdd kisebb állatok fotózásával

Egy denevér repül át egy elhagyatott ház faajtaján, a háttérben pedig egy nagy kandalló látható.

Az éjszakai vadvilág fotózásakor, különösen a belvárosokban, gyakran váratlan és valószínűtlen helyzetekkel kell számolnod – ezekre készülj fel. „Mindig legyen nálad a fényképezőgéped!” – tanácsolja Marc. A felvétel egy Canon EOS-1D X Mark III fényképezőgéppel, Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM objektívvel és 15 mm, 1/5 mp, f/9 és ISO800 beállításokkal készült. © Marc Albiac

Marc szerint a kisebb állatokat könnyebb fotózni, mint a nagyobb emlősöket. „Szerintem így a legkönnyebb ismerkedni a vadon élő állatok fotózásával, mert csak egy makroobjektívre, egy fényképezőgépre és egy vakura van szükség” – mondja.

Ez a minimális felszerelés mind a kezdő természetfotósok, mind az állatok szempontjából előnyös. Ehhez a munkához Marc egy egyszerű vakut, a Canon EOS R6-ot, a Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM objektívet és az EF-EOS R objektívadaptert használja.

Makrofotózáskor csak legszükségesebb felszerelést használom” – mondja. „A lehető legkevesebb időt akarom az állatok terébe behatolva tölteni. Ez egyfelől nekik is jobb, másfelől pedig így természetesebb felvételeket tudok készíteni.”

Azoknak, akik igazán feszegetni akarják kreatív határaikat, Marc azt javasolja, hogy kisebb élőlényeket fotózzanak nagylátószögű objektívvel. Marc ehhez a gyenge fényviszonyokhoz megfelelő széles rekesznyílása miatt a Canon EF 16-35mm F2.8 III USM objektívet ajánlja, de kipróbálhatod a Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-et is. Könnyű felépítésével, f/1.8-as rekesznyílásával és 1:2-es makrónagyításával tökéletes a makrófotózásokhoz.

„Figyelembe kell venni mindent, ami a jelenetben feltűnik” – magyarázza Marc. „Ez kihívást jelenthet ugyan, de szerintem jó megmutatni az élőhelyet is.”

A nagy látószögű megközelítéshez több megvilágításra van szükség. „Ha csak a békát világítod meg, mint a makrofotózásnál, akkor a jelenet többi része sötét lesz” – mondja Marc. „Nagyobb területet kell megvilágítani, például egy fát, vagy pedig hosszú expozícióra van szükség, hogy több természetes fény hatolhasson be.”

Ha már tudsz bánni a kisebb, „engedelmesebb” állatkákkal, akkor itt az ideje, hogy a nagyobb, éjszakai életmódot folytató vadakkal is megpróbálkozz. „Az első dolog, amivel tisztában kell lenned, az a helyszín, azaz hol fog az állat megjelenni? Hogyan tudod megvilágítani a helyszínt, hogy elkapd a mozgását? Gondold végig, mit fog csinálni az állat” – javasolja Marc. Ha már van elképzelésed arról, hogyan viselkedhet az állat az adott térben, akkor csak annyit kell tenned, hogy felkészülsz, és a megfelelő felszerelést, illetve beállításokat használod.

4. Válaszd ki a megfelelő fényképezőgépet és beállításokat

Egy sziklás táj sziluettje, jobbra a távolban egy agancsos állat látható.

Ha korán érkezel a helyszínre, akkor elég időd jut a felvétel előkészületeire, de ne érjen váratlanul, ha a fényviszonyok változása miatt esetleg módosítanod kell a beállításokat. „Ha például délután 5-kor indulsz útnak, akkor folyamatosan módosítanod kell az expozíció-beállításokat, ahogy megy le a nap” – mondja Marc. „Szóval légy türelmes magaddal és a fényképezőgéppel is!” A felvétel egy Canon EOS R6 fényképezőgéppel, Canon EF 70-200mm f/4L USM objektívvel, EF-EOS R objektívadapterrel és 200 mm, 1/3200 mp, f/4 és ISO800 beállításokkal készült. © Marc Albiac

Marc számára a megfelelő fényképezőgép kiválasztása létfontosságú. A Canon EOS R6 egy sokoldalú, gyenge fényviszonyok között is használható, tökéletes partner. Az EOS R6 lenyűgöző szemérzékelő autofókusz (AF) funkciójának köszönhetően új szinten képes felismerni és követni a témákat, ami azt jelenti, hogy még akkor is éles képet készíthetsz, ha a téma mozog, például egy repülő madár esetében. A beépített képstabilizátor (IBIS) szinte feleslegessé teszi az állvány használatát is, így Marc gyorsan, dinamikusan tud előkészülni.

„Az EOS R6 képstabilizátorának köszönhetően a fényképezőgép ideális az éjszakai vadvilág fotózásához, mivel lehetővé teszi, hogy alacsony záridővel, gyenge fényviszonyok mellett is fényképezhessünk” – mondja. „Amikor például egy fotózás alkalmával túrázni indulunk, megtapasztalhatjuk, mennyire befolyásolja a légzésünk azt, ahogy a fényképezőgépet a kezünkben tartjuk. Ha nem vagy stabil, és sötétben, nagyon alacsony záridővel fényképezel, akkor a képstabilizátor felbecsülhetetlen értékű.”

A stabilitáson túl az a képesség, hogy a magas ISO-értékkel készített képek tiszták maradnak, megmagyarázza, hogy Marc miért az EOS R6-ot választotta. „Őrület! 6400-nál kisebb ISO-értéket sosem használok, és még így is mindig tökéletes felvételeket kapok. Ha kell, akár 8000-ig is el tudok menni” – mondja.

De melyek a legjobb objektívek a természetfotózáshoz? Az olyan objektívek, mint a gyenge fényviszonyok mellett is jól teljesítő Canon RF 50mm F1.2L USM, jól használhatók a Canon EOS R6 fényképezőgéppel természetfotózáshoz.

A gyenge fényviszonyok mellett történő természetfotózás az állatok viselkedésének teljesen új világát tárja fel, merész és izgalmas képeket eredményezve. Próbáld ki Marc tippjeit, és derítsd ki, mit tudsz megörökíteni a saját környezetedben.



Írta: Jack Fittes

Kapcsolódó termékek

Kapcsolódó cikkek