A nappal idegenvezetőként, éjjel pedig fénycsíkos fotók készítőjeként dolgozó Piotr Skrzypiec a csodálatos helyszínekkel és a hosszú expozíciós technikákkal kapcsolatos ismereteire támaszkodva lenyűgöző tájfotókat készít Szlovéniában és azon túl. Nem meglepő tehát, hogy őt választották a Canon első Redline kihívásának győztesévé.
A fotóverseny célja, hogy a tömör „fény a sötétségben” szlogennel motiválja az amatőr fotósokat a képességeik felvillantására. Piotr három képe is felkerült a zsűri előválogatott listájára, és a ködbe burkolózó völgyhídról készült, különleges hangulatú fényképét választották meg összesített győztesnek.
Piotr hosszabb expozíció használatával érte el, hogy a mozgó autók élesen látszó fényszóróiból kígyózó színes fénycsíkok jöjjenek létre. A hosszú expozíció kifejezés a hosszú záridőkkel végzett fényképezésre utal, ami néhány másodperctől több óráig is terjedhet, és a mozgó tárgyak elmosódásához vezet. A technikához nincs szükség profi fényképezőgépre vagy objektívre, az eredmények pedig sokszor igazán mutatósak. A hosszú expozíció a mozgás elmosódása mellett a fényképezőgépbe behatoló fény maximalizálására is alkalmas, így csökkentve az ISO-érzékenységet, ami javítja a képminőséget.
Piotr most újból ellátogat a többi felvétele helyszínére, és tippekkel szolgál arra, hogy hogyan készíthetünk hasonló fénycsíkos fényképeket.
TÁJFOTÓZÁS
Mozgás rögzítése hosszú expozícióval: tippek a Redline kihívás győztesétől
1. Ne fotózz éjjel
Az alkonyat jóval megfelelőbb időszak a fénycsíkos fényképek készítésére, mint a legsötétebb éjszaka, mivel az ég sötét, ugyanakkor még eléggé színes ahhoz, hogy megőrizze a táj érdekességét. Ha fekete és jellegtelen, akkor a fénykép alsó része túlságosan hangsúlyossá válhat, ezért akkor kell elkezdeni a fényképezést, amikor még elég világos van az épületek, dombok és a táj egyéb részleteinek megörökítéséhez. „A lényeg az ún ’kék óra’ utolsó 20 perce” – mondja Piotr. „Ha csak egy kicsivel is később kezdjük el, akkor az árnyékok túl sötétek lesznek, a fény pedig túl világos, így nem lesz kiegyensúlyozott a felvétel.”
2. Végezz kutatómunkát
Nyilvánvalónak tűnhet, de meg kell győződnöd arról, hogy a kiválasztott út látható az év azon szakaszában, amikorra a lefotózását tervezed. Előfordulhat, hogy az adott jelenet télen ígéretesnek tűnik, nyáron viszont fák takarják el a legjobb kilátást.
„Mindig érdemes magas helyről készíteni a felvételt, hogy akadálytalan rálátásod legyen az útra” – javasolja Piotr. „Néhány évvel ezelőtt visszatértem erre a helyre a nyár derekán. Bár a fénycsíkok miatt kivehető volt az út szív alakja az éjszakában, a szőlőültetvény miatt nem látszódott tisztán. Azóta számos fejlesztést végrehajtottak ott. Most már egy új magaslat áll a fényképészek rendelkezésére, amelyen legalább 10 állványnak elegendő hely van. Emellett az előtérben lévő szőlőültetvényt is visszametszették, így jobban látható az út csodálatos alakja.”
3. Tervezd meg a kompozíciót
Bár a fényképeket az éj közeledtével fogod elkészíteni, még nappali fényben készülj elő a felvételre, hogy elegendő időd legyen a felvétel megkomponálására. „Ha jó felvételt szeretnél készíteni, akkor a hátterére és az előterére is gondolnod kell, és át kell gondolnod, hogy mivel fogod megtölteni ezeket a részeket” – tanácsolja Piotr.
„Emellett érdemes olyan irányvonalként tekinteni a forgalom fénycsíkjaira, amely a kép előteréről a hátterére fogja terelni a tekintetet. Erre az biztosítja a legjobb lehetőséget, ha sikerül egy S alakú utat találnod, amely például egy templom vagy egyéb feltűnő fókuszpont felé kanyarog a felvételen.”
4. Készíts éles képeket
Annak érdekében, hogy a kép mozdulatlan részei élesek maradjanak, a fényképezőgépet rögzítened kell egy állványon, és az expozíció során nem szabad hozzáérned. „Egyszerűen a fényképezőgép kétmásodperces önkioldóját használom” – árulja el Piotr. „Szóval csak ellenőrzöm a kompozíciót, megnyomom a gombot, és két másodperccel később megkezdődik az expozíció.”
A Canon tükör nélküli és DSLR fényképezőgépeinek kínálata önkioldó funkciót is biztosít. Piotr emellett a tükörfelcsapási funkciót is alkalmazza, amikor ezzel a funkcióval ellátott DSLR fényképezőgépekkel készít felvételeket. Aktiválás után ez a funkció rögzíti a tükröt, és késlelteti az expozíció kezdetét, ezáltal csökkenti a fényképezőgépen belüli rezgéseket, amelyek csökkentenék a felvétel élességét. „Tükör nélküli fényképezőgép használata esetén nem áll fenn ez a probléma – mondja Piotr –, mivel nincsen bennük tükör!”
5. Legyen még hosszabb a felvételkészítés ideje
Az expozícióhossz beállításának képessége létfontosságú. Minden EOS fényképezőgép –a Canon EOS 4000D készüléktől a Canon EOS 5D Mark IV készülékig – lehetővé teszi az akár 30 másodperces expozíciók rögzítését. A Záridő-előválasztás (Tv) mód lehetővé teszi a pontos expozíciós idő (záridő) beállítását; ilyenkor a fényképezőgép automatikusan beállítja a rekeszértéket. Ezt követően beállítható a jelenetnek megfelelő ISO-érték.
A Manuális (M) módban való felvételkészítés lehetővé teszi a rekeszérték vezérlését, így az élesség is tökéletes szintű lehet. A beállítások további testre szabása érdekében a Canon teljes képmezős tükör nélküli fényképezőgépeinek választéka, pl. a Canon EOS RP rugalmas előválasztás (Fv) módot is biztosít. Ez lényegében egy teljesen automatikus mód, amellyel a zársebesség, a rekeszérték és/vagy az ISO is bármikor szabályozható.
A 30 másodpercnél hosszabb expozíciók esetében a Bulb mód használatára lesz szükség. Bizonyos EOS fényképezőgépek esetében egy „B” lehetőség is rendelkezésre áll a módválasztó tárcsán, de az egyéb készülékek esetében a Manuális módot kell kiválasztani, és túl kell görgetni a 30 másodperces zársebesség-beállításon.
6. Állítsd be az expozíciót
Bár természetesen viszonylag hosszú expozícióra lesz szükséged ahhoz, hogy megörökítsd az autók fényszóróit, ahogy hosszú fénycsíkokként kígyóznak képen, ennek pontos időtartama változó lehet. Piotr azt mondja: „Minden az út típusától és a forgalom sűrűségétől függ. Autópálya esetében általában nincs szükség 30 másodperces expozícióra, mivel sok autó és ezáltal sok fénycsík van jelen. Ugyanakkor vannak nyugodtabb helyek, ahol csak a hosszú expozíció fogja meghozni a kívánt eredményt.
„Mindig próbálok f/8 vagy f/11 rekeszérték-beállítást használni. Általában nem érdemes f/8 értékűnél szélesebbet használni, mert előfordulhat, hogy a felvétel egyes részei nem lesznek élesek. Ha az ISO-értéket például ISO800-ra szeretnéd növelni, az rendben van. Ha a kép egy kissé zajos, akkor a kép szerkesztésekor dolgozhatsz rajta. A legújabb fényképezőgépek, pl. a Canon EOS R5 esetében, amelyet nyereményként kaptam, az ISO800 szinte semmi, és semmilyen zaj nem látható a képen ennél a beállításnál.” Az EOS R5 ISO-tartománya ISO 100 és 51 200 közötti, ezért az ISO800 viszonylag alacsony érzékenységnek számít, amely gyenge fényviszonyok mellett is kiváló képminőséget biztosít.
7. Válaszd ki a megfelelő felszerelést
Nem szükséges L-sorozatú, professzionális objektívet használni ahhoz, hogy profi megjelenésű fénycsíkos képeket készítsünk. Egy kompakt, könnyű objektív, amilyen pl. a Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM vagy az RF 35mm F1.8 Macro IS STM, könnyebben hordozható, ugyanakkor éles, részletgazdag képeket biztosít.
„Általában elég kicsi rekeszértéket kell használni ahhoz, hogy éles legyen a kép, ezért nem feltétlenül van szükség olyan objektívre, amelynek gyors, pl. f/1.8 vagy f/2.8 a maximális rekeszértéke” – mondja Piotr. „Mindig zoomobjektíveket használok, mivel ezek több lehetőséget biztosítanak a jelenetek megkomponálásához, de az objektív megválasztása valójában nem annyira fontos, mint az egyéb szempontok, pl. az állvány használata és a forgalom sűrűsége. Egyszerűen csak élesnek kell lennie, ennyi az egész!"
Tessék, ennyi tehát a lényeg. A fénycsíkok rögzítése kiváló módot ad arra, hogy megtanuljuk az expozíció szabályozását, és hogy olyan dolgok rögzítésére használjuk a fényképezést, amelyek a szabad szem számára láthatatlanok. Ráadásul nem igényel sok mindent a fotósfelszerelés tekintetében sem, az így kapott eredmény mégis magával ragadó lehet – kérd csak ki Piotr véleményét!
Látogass el a Redline kihívás központjába, és nézd meg a legjobbak közé beválogatott pályázatokat, és tegyél szert még több tippre és tanácsra a profiktól.
Szerző: Marcus Hawkins
Kapcsolódó termékek
-
Tükör nélküli fényképezőgépek
EOS R6
Mindegy mit és hogyan fényképezel, az EOS R6 révén olyannyira szabadjára engedheted kreativitásod, mint még soha. -
RF objektívek
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Ideális objektív mindennapi használatra a teljes képmezős, tükör nélküli fotózás szerelmeseinek. Az egyszerűen használható RF 24-105mm F4-7.1 IS STM könnyű, kompakt kialakítású, és készen áll arra, hogy magasabb szinten műveld a fotózás művészetét. -
RF objektívek
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Gyors záridejű, 35 mm-es, f/1,8 rekeszértékű makro-objektív nagy látószögű perspektívához, közelre történő fókuszáláshoz, hibrid képstabilizátorral. -
DSLR fényképezőgépek
EOS 5D Mark IV
A fotótémától függetlenül garantált a tökéletes képminőség és a professzionális teljesítmény. -
Objektívek DSLR fényképezőgépekhez
EF 24-105mm f/4L IS II USM
Azoknak, akik csak egy objektívet szeretnének magukkal vinni: ez az objektív lenyűgöző képminőséget és fejlett képstabilizálást nyújt. -
Nagylátószögű prímobjektív
RF 24mm F1.8 MACRO IS STM
Kompakt, könnyű, 24mm-es prím objektív, amely ideális tájképek, vlogok és belső terek fotózásához, valamint nagyszerű makrófelvételek készítéséhez is.