TÁJFOTÓZÁS

Mozgás rögzítése hosszú expozícióval: tippek a Redline kihívás győztesétől

Piotr Skrzypiec, a 2021-es „Fény a sötétségben” Redline kihívás győztese elmagyarázza, hogyan lehet csodálatos fénycsíkok rögzítésével dinamikusabbá tenni a tájképeket.
Canon Camera
A nappal idegenvezetőként, éjjel pedig fénycsíkos fotók készítőjeként dolgozó Piotr Skrzypiec a csodálatos helyszínekkel és a hosszú expozíciós technikákkal kapcsolatos ismereteire támaszkodva lenyűgöző tájfotókat készít Szlovéniában és azon túl. Nem meglepő tehát, hogy őt választották a Canon első Redline kihívásának győztesévé.

A fotóverseny célja, hogy a tömör „fény a sötétségben” szlogennel motiválja az amatőr fotósokat a képességeik felvillantására. Piotr három képe is felkerült a zsűri előválogatott listájára, és a ködbe burkolózó völgyhídról készült, különleges hangulatú fényképét választották meg összesített győztesnek.

Piotr hosszabb expozíció használatával érte el, hogy a mozgó autók élesen látszó fényszóróiból kígyózó színes fénycsíkok jöjjenek létre. A hosszú expozíció kifejezés a hosszú záridőkkel végzett fényképezésre utal, ami néhány másodperctől több óráig is terjedhet, és a mozgó tárgyak elmosódásához vezet. A technikához nincs szükség profi fényképezőgépre vagy objektívre, az eredmények pedig sokszor igazán mutatósak. A hosszú expozíció a mozgás elmosódása mellett a fényképezőgépbe behatoló fény maximalizálására is alkalmas, így csökkentve az ISO-érzékenységet, ami javítja a képminőséget.

Piotr most újból ellátogat a többi felvétele helyszínére, és tippekkel szolgál arra, hogy hogyan készíthetünk hasonló fénycsíkos fényképeket.

1. Ne fotózz éjjel

Fénycsíkok az éjszakában egy úton, amely hófödte, fagyos domboldalra halad fel egy szürke tetős, fehér épületcsoport felé.

Piotr azt mondja, hogy a fénycsíkos felvételek készítése viszonylag magától értetődő. „Csupán a megszokott fényképezőgépes felszerelésre, egy állványra és egy megfelelő helyszínre van szükség” – mondja. „Ilyen fajta fényképet nem bonyolult rögzíteni, és az LCD kijelzőn látható eredmény mindig fantasztikus. Bizonyos esetekben még szerkesztésre sincs szükség az ilyen képeknél, mert már az eredeti állapotukban is nagyszerűen néznek ki.” A fotó Canon EOS 5D Mark IV fényképezőgéppel, Canon EF 16-35mm f/2.8L USM objektívvel (jelenlegi utódja a Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM), 18 mm, 25 mp, f/11 és ISO1000 beállításokkal készült. © Piotr Skrzypiec

Az alkonyat jóval megfelelőbb időszak a fénycsíkos fényképek készítésére, mint a legsötétebb éjszaka, mivel az ég sötét, ugyanakkor még eléggé színes ahhoz, hogy megőrizze a táj érdekességét. Ha fekete és jellegtelen, akkor a fénykép alsó része túlságosan hangsúlyossá válhat, ezért akkor kell elkezdeni a fényképezést, amikor még elég világos van az épületek, dombok és a táj egyéb részleteinek megörökítéséhez. „A lényeg az ún ’kék óra’ utolsó 20 perce” – mondja Piotr. „Ha csak egy kicsivel is később kezdjük el, akkor az árnyékok túl sötétek lesznek, a fény pedig túl világos, így nem lesz kiegyensúlyozott a felvétel.”

2. Végezz kutatómunkát

Fénycsíkok egy szív alakú úton, a fényszórókból és hátsó lámpákból áradó aranyszínű és piros fényekkel

A forgalom létfontosságú összetevő – ugyanakkor előfordulhat, hogy neked kell biztosítanod a meglétét. „Amikor autópályáról van szó, nyilvánvaló, hogy rendszeresen el fognak haladni rajta autók. Ennél a szív alakú útnál azonban nem ez a helyzet. Amikor 2014-ben készítettem felvételt erről az útról, két órán át kellett várnom, és imádkoztam, hogy jöjjön már egy autó. Ezért ehhez a felvételhez megkértem a feleségemet, hogy vezessen végig az úton a saját autónkkal!” A fotó Canon EOS 5D Mark IV fényképezőgéppel, Canon EF 24-105mm f/4L IS USM objektívvel (jelenlegi utódja a Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM), 50 mm, 30 mp, f/8 és ISO800 beállításokkal készült. © Piotr Skrzypiec

Nyilvánvalónak tűnhet, de meg kell győződnöd arról, hogy a kiválasztott út látható az év azon szakaszában, amikorra a lefotózását tervezed. Előfordulhat, hogy az adott jelenet télen ígéretesnek tűnik, nyáron viszont fák takarják el a legjobb kilátást.

„Mindig érdemes magas helyről készíteni a felvételt, hogy akadálytalan rálátásod legyen az útra” – javasolja Piotr. „Néhány évvel ezelőtt visszatértem erre a helyre a nyár derekán. Bár a fénycsíkok miatt kivehető volt az út szív alakja az éjszakában, a szőlőültetvény miatt nem látszódott tisztán. Azóta számos fejlesztést végrehajtottak ott. Most már egy új magaslat áll a fényképészek rendelkezésére, amelyen legalább 10 állványnak elegendő hely van. Emellett az előtérben lévő szőlőültetvényt is visszametszették, így jobban látható az út csodálatos alakja.”

3. Tervezd meg a kompozíciót

Fénycsíkok egy kanyargó hegyi úton az esti fényben, jól látható messzeségben.

A biztonság elsődleges kérdés, ha egy út mellett készítünk felvételt a sötétben. „Vegyél fel láthatósági mellényt, és használj elemlámpát, hogy biztosan észrevegyenek” – mondja Piotr. „Egyetlen kép sem ér annyit, hogy megsérüljünk érte, ezért ügyelj arra, hogy biztonságosan helyezd el az állványodat, különösen akkor, ha hídról vagy más, magas pontról készíted a felvételt.” A fotó Canon EOS 5D Mark IV fényképezőgéppel, Canon EF 16-35mm f/2.8L USM objektívvel és 24 mm, 562 mp, f/9 és ISO200 beállításokkal készült.

Bár a fényképeket az éj közeledtével fogod elkészíteni, még nappali fényben készülj elő a felvételre, hogy elegendő időd legyen a felvétel megkomponálására. „Ha jó felvételt szeretnél készíteni, akkor a hátterére és az előterére is gondolnod kell, és át kell gondolnod, hogy mivel fogod megtölteni ezeket a részeket” – tanácsolja Piotr.

„Emellett érdemes olyan irányvonalként tekinteni a forgalom fénycsíkjaira, amely a kép előteréről a hátterére fogja terelni a tekintetet. Erre az biztosítja a legjobb lehetőséget, ha sikerül egy S alakú utat találnod, amely például egy templom vagy egyéb feltűnő fókuszpont felé kanyarog a felvételen.”

4. Készíts éles képeket

Egy állványra szerelt Canon fényképezőgépet használó, fiatal fiú, aki épp egy szőlőültetvényt fényképez egy magasabban lévő, jó kilátást nyújtó pontról.

Piotr elvitte a fiát, Jureket a Dreisiebner farmon tartott fotózásra, ahol elmagyarázta a stabil állvány használatának fontosságát. Megfelelő gyakorlat nélkül a kézben tartott fényképezőgép hosszabb záridő esetén elmosódott képet eredményezhet. Ha Piotrhoz hasonlóan a két másodperces időzítőt használjuk, elkerülhető a fényképezőgép exponálógombjának megnyomása miatti bemozdulás, de távkioldót is használhatunk, mint amilyen pl. a Canon RC-6 vezeték nélküli távvezérlő, a Canon RS-60E3 távkioldó, a Canon BR-E1 vezeték nélküli távvezérlő, illetve a Canon Camera Connect alkalmazás.

Annak érdekében, hogy a kép mozdulatlan részei élesek maradjanak, a fényképezőgépet rögzítened kell egy állványon, és az expozíció során nem szabad hozzáérned. „Egyszerűen a fényképezőgép kétmásodperces önkioldóját használom” – árulja el Piotr. „Szóval csak ellenőrzöm a kompozíciót, megnyomom a gombot, és két másodperccel később megkezdődik az expozíció.”

A Canon tükör nélküli és DSLR fényképezőgépeinek kínálata önkioldó funkciót is biztosít. Piotr emellett a tükörfelcsapási funkciót is alkalmazza, amikor ezzel a funkcióval ellátott DSLR fényképezőgépekkel készít felvételeket. Aktiválás után ez a funkció rögzíti a tükröt, és késlelteti az expozíció kezdetét, ezáltal csökkenti a fényképezőgépen belüli rezgéseket, amelyek csökkentenék a felvétel élességét. „Tükör nélküli fényképezőgép használata esetén nem áll fenn ez a probléma – mondja Piotr –, mivel nincsen bennük tükör!”

5. Legyen még hosszabb a felvételkészítés ideje

Fénycsíkokról készült felvétel egy szív alakú úton, jól látható, vörös cserepes épülettel, valamint környező szőlőültetvénnyel.

„Ezen a konkrét szív alakú úton legalább 30 másodperces expozícióra van szükség” – mondja Piotr. „Ez azért van, mert 30 másodperc kell ahhoz, hogy autóval végighaladjunk rajta – kivéve, ha valaki Forma 1-es pilóta! Saját fénycsíkos fényképeid elkészítéséhez mérd le, hogy mennyi időbe telik egy járműnek az adott szakaszon végighaladni, és ezt az értéket állítsd be záridőként. Ezt követően állítsd be a rekeszértéket és az ISO-t, amíg el nem éred a megfelelő fényerőszintet. A fotó Canon EOS 5D Mark IV fényképezőgéppel, Canon EF 24-105mm f/4L IS USM objektívvel, 88 mm, 30 mp, f/9 és ISO1000 beállításokkal készült. © Piotr Skrzypiec

Az expozícióhossz beállításának képessége létfontosságú. Minden EOS fényképezőgép –a Canon EOS 4000D készüléktől a Canon EOS 5D Mark IV készülékig – lehetővé teszi az akár 30 másodperces expozíciók rögzítését. A Záridő-előválasztás (Tv) mód lehetővé teszi a pontos expozíciós idő (záridő) beállítását; ilyenkor a fényképezőgép automatikusan beállítja a rekeszértéket. Ezt követően beállítható a jelenetnek megfelelő ISO-érték.

A Manuális (M) módban való felvételkészítés lehetővé teszi a rekeszérték vezérlését, így az élesség is tökéletes szintű lehet. A beállítások további testre szabása érdekében a Canon teljes képmezős tükör nélküli fényképezőgépeinek választéka, pl. a Canon EOS RP rugalmas előválasztás (Fv) módot is biztosít. Ez lényegében egy teljesen automatikus mód, amellyel a zársebesség, a rekeszérték és/vagy az ISO is bármikor szabályozható.

A 30 másodpercnél hosszabb expozíciók esetében a Bulb mód használatára lesz szükség. Bizonyos EOS fényképezőgépek esetében egy „B” lehetőség is rendelkezésre áll a módválasztó tárcsán, de az egyéb készülékek esetében a Manuális módot kell kiválasztani, és túl kell görgetni a 30 másodperces zársebesség-beállításon.

6. Állítsd be az expozíciót

Bár természetesen viszonylag hosszú expozícióra lesz szükséged ahhoz, hogy megörökítsd az autók fényszóróit, ahogy hosszú fénycsíkokként kígyóznak képen, ennek pontos időtartama változó lehet. Piotr azt mondja: „Minden az út típusától és a forgalom sűrűségétől függ. Autópálya esetében általában nincs szükség 30 másodperces expozícióra, mivel sok autó és ezáltal sok fénycsík van jelen. Ugyanakkor vannak nyugodtabb helyek, ahol csak a hosszú expozíció fogja meghozni a kívánt eredményt.

„Mindig próbálok f/8 vagy f/11 rekeszérték-beállítást használni. Általában nem érdemes f/8 értékűnél szélesebbet használni, mert előfordulhat, hogy a felvétel egyes részei nem lesznek élesek. Ha az ISO-értéket például ISO800-ra szeretnéd növelni, az rendben van. Ha a kép egy kissé zajos, akkor a kép szerkesztésekor dolgozhatsz rajta. A legújabb fényképezőgépek, pl. a Canon EOS R5 esetében, amelyet nyereményként kaptam, az ISO800 szinte semmi, és semmilyen zaj nem látható a képen ennél a beállításnál.” Az EOS R5 ISO-tartománya ISO 100 és 51 200 közötti, ezért az ISO800 viszonylag alacsony érzékenységnek számít, amely gyenge fényviszonyok mellett is kiváló képminőséget biztosít.

7. Válaszd ki a megfelelő felszerelést

Fénycsíkok egy kétsávos úttesten, az egyik irányban piros, a másikban aranyfehér színben, amint éjszaka elhaladnak a kopasz téli fák között egy hófödte hegyvonulat alatt.

Gyakori problémát jelent, hogy megszakadnak a fénycsíkok ott, ahol az autók megálltak, vagy ahol nem haladtak végig az egész úton. „Erre megoldást jelenthet a hosszabb expozíció használata” – mondja Piotr. „Ha a 30 másodperc nem elég hosszú, válts át Bulb módra, és használj távkioldót, hogy a zár addig legyen nyitva, ameddig szeretnéd.” A fotó Canon EOS 5D Mark IV fényképezőgéppel, Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM objektívvel, 100 mm, 30 mp, f/10 és ISO100 beállításokkal készült. © Piotr Skrzypiec

Nem szükséges L-sorozatú, professzionális objektívet használni ahhoz, hogy profi megjelenésű fénycsíkos képeket készítsünk. Egy kompakt, könnyű objektív, amilyen pl. a Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM vagy az RF 35mm F1.8 Macro IS STM, könnyebben hordozható, ugyanakkor éles, részletgazdag képeket biztosít.

„Általában elég kicsi rekeszértéket kell használni ahhoz, hogy éles legyen a kép, ezért nem feltétlenül van szükség olyan objektívre, amelynek gyors, pl. f/1.8 vagy f/2.8 a maximális rekeszértéke” – mondja Piotr. „Mindig zoomobjektíveket használok, mivel ezek több lehetőséget biztosítanak a jelenetek megkomponálásához, de az objektív megválasztása valójában nem annyira fontos, mint az egyéb szempontok, pl. az állvány használata és a forgalom sűrűsége. Egyszerűen csak élesnek kell lennie, ennyi az egész!"

Tessék, ennyi tehát a lényeg. A fénycsíkok rögzítése kiváló módot ad arra, hogy megtanuljuk az expozíció szabályozását, és hogy olyan dolgok rögzítésére használjuk a fényképezést, amelyek a szabad szem számára láthatatlanok. Ráadásul nem igényel sok mindent a fotósfelszerelés tekintetében sem, az így kapott eredmény mégis magával ragadó lehet – kérd csak ki Piotr véleményét!
Látogass el a Redline kihívás központjába, és nézd meg a legjobbak közé beválogatott pályázatokat, és tegyél szert még több tippre és tanácsra a profiktól.
Szerző: Marcus Hawkins

Kapcsolódó termékek

Kapcsolódó cikkek

  • FÉNYTECHNIKÁK

    Fényfestéses fotózás

    A fényfestéshez nincs szükség professzionális felszerelésre, csak egy kis gyakorlásra. Tudd meg, hogyan készíthetsz kreatív éjszakai fotókat megfelelő fények használatával

  • A river flowing through a landscape of mossy rocks.

    A FOTÓZÁS ALAPJAI

    Sajátítsd el az expozíció megfelelő használatát

    Fedezd fel hogyan módosíthatod a fény mennyiségét képeiden, hogy új megvilágításba helyezhesd fényképeidet.

  • Long exposure photography

    EXPOZÍCIÓS FÉNYKÉPEZÉS

    Hosszú expozíciós fényképezés

    Tanuld meg, hogyan készíthetsz felvételt a víz vagy a fénycsíkok egyenletes mozgásáról hosszú záridő alkalmazásával.

  • Kimerevített fénycsíkok, amelyeket egy forgalmas madridi utcán áthaladó busz hagy maga után.

    MOZGÁS FOTÓZÁSA

    Mozgó témák fotózása

    Fedezd fel, hogyan rögzítheted a mozgó témákat, és hogyan keltheted a mozgás érzését a képeiden.