City square at night

Tippek éjszakai fotózáshoz

Éjszaka az EOS készülékével

Ne tegye el este a gépét, az éjszaka sok lehetőséget tartogat a fényképezésre.
Ez a kisokos tartalmaz néhány hasznos, megismerhető technikát és funkciót.

  • Téli tájképek
  • Portrék
  • Városképek
  • Éjszakai fotózás
  • Szűrők használata
  • Láss fekete-fehérben
  • Felvételkészítés JPEG és RAW formátumban

Fényképezőgép remegése

Lehet, hogy nyilvánvalónak hangzik, de az első dolog, amit észreveszel majd, az a fényintenzitás csökkenése. Az ISO-érzékenység növelésével fokozhatja a fényképezőgép digitális érzékelőjének a fényérzékenységét. Nagy rekeszértékkel is fényképezhet, hogy több fény juthasson el az érzékelőhöz. Valószínűleg azonban hosszabb záridőre is szükség lesz ahhoz, hogy a megfelelő expozíciót kapja.

A hosszabb záridőnél a fényképezőgép remegése lehet a gond. Ha a kezében tartja a fényképezőgépet, nem tudja teljesen mozdulatlanul tartani. A hosszabb záridő nem növeli a fényképezőgép remegését, de növeli az előfordulás valószínűségét. A nagyobb fókusztávolság szintén felerősíti a fényképezőgép remegését, így éjszakai fotózáshoz az egyik tipp, hogy érdemes rövid fókusztávolságú objektívet használni - 18 és 24 mm között megfelelő.

Állványok

Akármennyire igyekszik mozdulatlan maradni, dülöngélni fog oldalra vagy előre-hátra. Egy erős állvány, amelyet szilárd talajra helyeztek, lehetővé teszi több perces expozíciós időt anélkül, hogy remegne a fényképezőgép.

Ha állványt használ, a legkockázatosabb pillanat az, amikor lenyomja az exponálógombot az expozíció megkezdéséhez. A fényképezőgép megérintése kisebb remegést okozhat. Pár másodperc kellhet ahhoz, hogy abbamaradjon, ami pár másodpercnyi vagy több expozíciót is érinthet.

Ennek elkerülésére használhatja az EOS készülék beépített önkioldóját. Így az expozíciógomb megnyomásával járó remegés megszűnik mire megkezdődik az exponálás. A 2 másodperces késleltetés ideális, ha statikus témákat fotóz az állványra állított fényképezőgéppel.

Távoli elsütés

Amennyiben mozgó témát fényképez, és egy adott pillanatban kéne megnyomni a gombot, használhatja a Canon távkioldóját. A kapcsolónak van egy rövid kábele egy csatlakozóval a végén, amely a fényképezőgép távoli konnektorához csatlakozik. A kábel másik végén egy kis egység található egy gombbal. A gomb megnyomásával a fényképezőgép exponál anélkül, hogy kockáztatni kéne a fényképezőgép elmozdulását.

Tükörfelcsapás

A felhasználói beállításoknál sok EOS fényképezőgépen rendelkezésre áll a tükörfelcsapás funkció. A fényképezőgépen belül található reflextükör visszatükrözi a fényt a keresőhöz. Az exponálás kezdetekor a tükör felcsapódik, hogy beengedje a fényt a fényképezőgép hátulján található érzékelőhöz. Kis rezgés azonban keletkezhet, ahogy gyors útjának végén a tükör nekicsapódik a szivacsos rezgéselnyelőnek.

A tükörfelcsapási funkció használatakor az exponálógomb egyszeri megnyomásával a tükör felcsapódik. Ekkor várhat pár másodpercet a rezgés megszűnéséig mielőtt a zárszerkezet működésbe hozásához újra megnyomná az exponálógombot.

Térj át kézi üzemmódra

Az éjszakai jeleneteknél sokszor nehéz pontosan exponálni. Ez részben azért van, mert gyakran nagy sötét területek vannak a jelenetben, és részben azért, mert különböző expozíciókkal ugyanolyan jó eredményeket lehet elérni.

Először, készíts egy képet a javasolt expozíciós értékkel. Aztán módosítsda az egyik beállítást - elsősorban a zársebességet - és készíts egy újabb képet, majd ellenőrizzed, hogy jobb lett-e a kép. Pár kép készítése után valószínűleg sikerül olyan képet készítenie, amilyet szeretne. Ne álljon meg itt! Folytassa a kísérletezést az különböző expozíciós szintekkel, hogy lássa vannak-e még jó eredményt hozó opciók.

Expozíciósorozat

Akár maximum 30 mp-es expozíciós időt is beállíthatsz az EOS készülékeden. Az „Expozíciósorozat” (B) üzemmód sokkal hosszabb expozíciót tesz lehetővé. A „B” üzemmód beállítása minden modellnél más; kérjük hogy a részletekért olvassa el a Felhasználói kézkönyvet.

Ha „B” üzemmódban lenyomja és nyomva tartja az expozíciógombot, a zárszerkezet felnyílik, és nyitva marad, amíg el nem engedi a gombot. Egy távoli kapcsoló lehetővé teszi, hogy a zárszerkezetet nyitott helyzetben rögzítsük, hogy ne kelljen végig nyomni a hosszú expozíció alatt.

A tükörfelcsapási funkció használatakor az exponálógomb egyszeri megnyomásával a tükör felcsapódik. Ekkor várhat pár másodpercet a rezgés megszűnéséig mielőtt a zárszerkezet működésbe hozásához újra megnyomná az exponálógombot.

Zajcsökkentés

A hosszú expozíciós idő növelheti a kép „zajszintjét”. Ez elkezdi megtörni a képet, és eltűnnek a részletek. A legújabb EOS fényképezőgépek mind rendelkeznek a Zajcsökkentés hosszú expozíciónál funkcióval, amely a fényképezőgép beállítások menüjében bekapcsolható.

A fényképezőgép a zaj nagy részét most eltünteti, miközben a képet a memóriakártyára menti. Ez a művelet azonban annyi ideig tart, mint az expozíció maga, így egy két perces expozícióval készült képnél eltart két percig, amíg megjelenik a kijelző képernyőn. Ez alatt az idő alatt nem tud újabb képet készíteni.

A RAW fájlformátum ajánlott az éjszakai fotózáshoz, mivel több korrekciót tesz lehetővé a Canon Digital Photo Professional (DPP) szoftverével, mint a JPEG minőségű fájlok. Lehetővé teszi továbbá, hogy a Zajcsökkentés hosszú expozíciónál funkciót kikapcsolva tartsuk, és a zajcsökkentést a DPP szoftverrel végezzük el.

Témák

Most, hogy már ismeri a technikákat, ki kell választania a megvilágítást és a témákat.

A naplementét követő rövid alkonyati időszak nagyon hatásos lehet. A horizont felett az ég még mindig világos, bár a nap már nem látszik. Amikor a nap alacsonyan van, sokkal melegebb a fénye, mint amikor felülről süt le ránk, ezért lehet gyakran gyönyörű színeket látni alkonyatkor. Pirkadatkor hasonló fényhatásokat láthatunk, így ha a témája elhelyezkedése miatt nem lehet jól kihasználni az alkonyati fényeket, próbálja ki a kora hajnalt, amikor a nap az ellenkező irányból kel fel.

Városokban, a fények gyakori képtémák. Kísérletezzen a neonfények, a megvilágított és kivilágított épületek fényképezésével. Használjon különböző expozíciókat a sokféle lehetséges eredmény kipróbálására. Közvetlenül vihar után kétszer olyan izgalmas a fotózás, mert a fények visszaverődnek a nedves utcaburkolatról és a pocsolyákban.

A tűzijáték szintén nagyszerű téma. A szokásos eljárás szerint hosszú záridőt alkalmaznak, amellyel rögzíteni lehet a fénysugarakat és a robbanásokat. Állítsa a fényképezőgépet kézi üzemmódba (M), válasszon f/8 és f/16 közötti rekeszértéket, és 5 és 10 mp közötti zársebességet. A zársebesség főleg attól függ, hogy milyen gyakran durrannak a tűzijáték rakéták

Bár elképzelhető, hogy a fényképezőgépnek sikerül automatikusan fókuszálnia, lehet, hogy a sötétben nehezen boldogul ezzel a feladattal, ezért jobb, ha az objektívet kézi (MF) üzemmódba állítja, és ráfókuszál valamire, ami a tűzijátékkal egy távolságban található.