Macro Lite OFF

Tippek makrofotózáshoz

Útmutató: Makrók

A makrofotózás (közelképek készítése) új lehetőségeket nyit előtted és EOS fényképezőgéped előtt.
Az őszi és téli hónapok különösen kedveznek a makrofotózásnak, mivel ez a lakásban és a szabadban egyaránt remek szórakozás, amikor már rövidek a nappalok és kiszámíthatatlan az időjárás.

Az első lépések

Kezdetben használhatod azt a zoom alapobjektívet, amely a legtöbb EOS fényképezőgép tartozéka, mielőtt beruházol egy kifejezetten makrofotózáshoz való objektívbe. A maximális nagyítás érdekében használd a teleobjektív állást, és állítsd az EOS gép módválasztó tárcsáját a Makró módra. Erre a gép elvégzi az expozíció és a képstílus beállítását. További információk ezekről a beállításokról. Észre fogod venni, hogy ahogy közelítesz a témához, felerősödik a fényképezőgép bemozdulásából adódó mozgás. Ezt a legegyszerűbben állvány használatával küszöbölheted ki. Már kezdheted is a fotózást

Mélységélesség és fókuszálás

Ha olyan témára fókuszálsz, amely közel van az objektívhez, sokkal kisebb a mélységélesség (a fókuszpont előtt és mögött fókuszban lévő terület). A rekeszbeállítástól függetlenül a háttér valószínűleg homályos lesz, habár kisebb (magasabb f szám) rekesz használata esetén a téma nagyobb része lesz fókuszban.

A lehető legjobb beállítás és pontosság érdekében állítsd az objektívet kézi vezérlésre. Látni fogod, hogy a téma nagyításával együtt az apró mozgások is felerősödnek. A fókuszgyűrű legfinomabb beállítása is óriási különbségeket eredményez a fókuszterületen. A legpontosabb fókuszvezérlés a felnagyított Élőkép használatával érhető el.

Megvilágítás

Makrofotózásnál különösen fontos a megfelelő fény. Ha beltérben dolgozol, kezdetben elég az ablakon át beszűrődő napfény. Kerüld a közvetlen napsütést (a felhőkön átszűrődőt fény jó), és egy fehér lap segítségével verd vissza a fényt a témára, hogy ne legyenek árnyékok. A lap használata és eltávolítása, illetve a szög megváltoztatása komoly különbségeket eredményez.

Ideális esetben a fényforrás a téma egészét megvilágítja, így az kellően részletes és színes. A Canon makró körvaku és makró ikervaku olyan kiegészítő világítórendszerek, amelyek minden makrofotózáshoz a legjobb fényt biztosítják.

Kompozíció és háttér

A makrofotózás a részletekről szól, így megéri jól beállítani a témát a háttér előtt. A háttér valószínűleg nem lesz éles, de a színek, a fények és a formák elvonhatják a figyelmet a témáról.

A következő lépés

A zoom alapobjektív kezdetben még elmegy a makrofotózáshoz, de vannak speciális objektívek és tartozékok, amelyeket kifejezetten közeli képek készítéséhez terveztek.

Makroobjektív

Ezek az objektívek kifejezetten makrofotózáshoz készültek, és 1:1 nagyítást tesznek lehetővé (az 1:1 azt jelenti, hogy a téma életnagyságban jelenik meg a fényképezőgép képérzékelőjén). Természetesen nem csak makrók, hanem például portrék készítésére is alkalmasak. Az APS-C érzékelőkhöz első körben a Canon EF-S 60mm f2.8 Macro USM objektívet, a teljes képmezős érzékelőkhöz pedig a Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM objektívet ajánljuk. Az EF 100mm f/2.8L Macro IS USM speciális Hibrid képstabilizátorral rendelkezik, melynek segítségével akár kézben tartott géppel is remek makrofotók készíthetők. Ezek a speciális objektívek garantálják, hogy a kép még a széleken is éles, kontrasztos és kiváló minőségű.

Makró előtétlencsék

Ezek a meglévő objektív elé szerelhető lencsék lehetővé teszik, hogy közelebbre fókuszálj. Nagyon kis helyet foglalnak, így utazáshoz is ideális kiegészítők. Kétféle Canon makró előtétlencse kapható: a 250D nagyobb, míg a 500D kisebb teljesítményű.

Közgyűrűk

A másik lehetőség a meglévő objektív mellé a közgyűrűk használata. Ezek az EOS váz és az objektív közé szerelhetők, lehetővé téve, hogy közelebbre fókuszálj. Kétféle Canon közgyűrű kapható: az EF12 II és az EF25 II. A szám a közgyűrű hosszára utal – a 25 mm-es közgyűrű nagyobb nagyítást tesz lehetővé, mint a 12 mm-es. A közgyűrűkben nincs üveg, így az objektív minősége nem változik, de a megfelelő expozícióhoz a témának több fényt kell kapnia.

Az EOS fényképezőgépek speciális beállításai

Most, hogy már beruháztál egy makrofotózáshoz való objektívbe vagy tartozékba, érdemes kipróbálni azokat a képkészítési módokat is, amelyek több lehetőséget adnak az expozíció beállítására. Ilyen például a Rekesz-előválasztás (Av) vagy a Kézi (M), amelyekkel igényeid szerint állíthatod be a mélységélességet.

Ha állványt használsz a fényképezéshez, néhány egyszerű trükkel még stabilabbá teheted a fényképezőgépet. Az exponálógomb elnyomása a fényképezőgép bemozdulását okozhatja. Ha nincs különösebb jelentősége annak, hogy melyik pillanatban készül el a kép, állítsd be az önkioldót 2 másodpercre, mert ez alatt az idő alatt megszűnik a mozgás. Ha fontos az időzítés, használj távkioldót. Így pontosan abban a pillanatban készítheted el a képet, amikor szeretnéd, mégsem kell hozzáérned a fényképezőgéphez.

Végső simítások

Most már nagyjából tudod, hogyan készíthetsz jó makrofotókat. Így már ajánlatos RAW formátumban fotózni, és a Canon Digital Photography Professional (DPP) programjával elvégezni a finombeállításokat. Például az objektívkorrekció, a fehéregyensúly-beállítás és a vágás funkció használatával igazán lenyűgöző képeket készíthetsz.