A természet megörökítésének és a természetvédelem ösztönzésének lehetőségei: hasznos észrevételek és tippek a vadvilág fotózásához

Christine Sonvilla és Marc Graf természetvédő fotósok hasznos észrevételekkel, tippekkel és technikákkal nyújtanak segítséget ahhoz, hogy a vadvilágról készült fotóid még színvonalasabbak legyenek.
A vörös mókus egyenesen a fényképezőgépbe néz, miközben átszalad a száraz levelek és lehullott szirmok szőnyegén. A fotó Canon EOS R5 fényképezőgéppel készült. © Robert Marc Lehmann

Az Ausztriában élő természetvédő fotósok, Christine Sonvilla és Marc Graf a világ minden táján fotóztak már vadon élő állatokat, az osztrák Alpokban élő hiúztól a nehezen megközelíthető bengáli tigrisig. A Bécsi Egyetemen találkoztak, ahol mindketten természetvédelmet tanultak. Felfedezték a fotózás iránti közös érdeklődésüket, és rájöttek, hogy ez egy olyan mód, amellyel felhívhatják a figyelmet a természetre.

Marc egy történetet is elmesél, hogy egy fénykép miként idézhet elő változást: „2016 végén közzétettük az első nagy felbontású fényképet az osztrák hegyekben élő alpesi hiúzról. Ez azért volt igazán izgalmas számunkra, mert Ausztria egész területén mindössze 10–15 példány él belőlük, és akkoriban két példány is orvvadászok áldozatául esett. Megpróbáltuk Ausztria-szerte, különböző médiumokon keresztül felhívni a figyelmet a hiúzok védelmére.”

Majd Christine veszi át a szót: „Tudomásunk szerint körülbelül 2,2 millió ember, vagyis az osztrák lakosság durván ötöde értesült erről a témáról. Ráadásul fényképek és videofelvételek felhasználásával rengeteg bemutatót tartunk élőben is. A mi munkánk valójában a lakosság és a környezetvédelmi szervezetek, a civil szervezetek, a tudósok, valamint a terepen dolgozók közötti szakadék áthidalásáról szól.”

Christine és Marc most megosztja veled az észrevételeit és tanácsait azzal kapcsolatban, hogyan teheted a természetfotózást a természetvédelem eszközévé, majd mi is eláruljuk 10 bevált tippünket, amelyekkel nagyszerű képeket készíthetsz a vadvilágról.

Az első nagy felbontású, kameracsapdával készült fotó egy alpesi hiúzról Ausztriában. A képet Christine Sonvilla és Marc Graf természetfotósok készítették Canon fényképezőgéppel és objektívvel.

Az első nagy felbontású, kameracsapdával készült fotó egy vadon élő alpesi hiúzról Ausztriában. A képet 2016-ban készítette Christine Sonvilla és Marc Graf. „Ezzel a képpel akartuk népszerűsíteni a hiúz osztrák Alpokba való visszatérését” – magyarázza Marc. „Fel kívántuk hívni a figyelmet arra, hogy ez az egyed nagyon fontos annak a néhány állatnak, amely most ott él.” A fotó automatikus kameracsapdával készült, Canon fényképezőgéppel és objektívvel. © Christine Sonvilla és Marc Graf

Találj rá a megfelelő történetre és kreatív látószögre

Nem kell isten háta mögötti helyekre utaznod ahhoz, hogy egy jó sztorira bukkanj a természet ellenálló képességéről. Sőt, egy otthonodhoz közeli projekten keresztül talán még jobban elmélyedhetsz a témában, és könnyebben is tudsz felvételeket készíteni különböző körülmények között.

„Az elmúlt néhány évben Közép-Európára összpontosítottunk, ahol láthattuk, hogyan képesek az ökoszisztémák és a vadon élő fajok felépülni és új erőre kapni, ha elég időt és teret kapnak hozzá” – meséli Christine. „Például a Bajor-erdő Nemzeti Parkban hihetetlenül megnőtt a faji diverzitás annak köszönhetően, hogy azt a rengeteg fát, amit egy hatalmas vihar döntött ki, a hatóságok meghagyták holtfának. Normál esetben ezeket eltávolították volna, hogy csökkentsék a kártevők elszaporodásának és a betegségek elterjedésének esélyét. Viszont így nyilvánvalóvá vált, micsoda előnye lehet az ilyesminek a diverzitás szempontjából.”

Elképzelésednek még csak grandiózusnak sem kell lennie. Christine és Marc „Flowing: My Dream of More Freedom” (Áramlás: Álmom a nagyobb szabadságról) című rövidfilmje arról szól, milyen gazdag élővilág tud kialakulni egy folyóban, ha eltávolítják a gátakat, duzzasztógátakat és egyéb akadályokat. A film érdekessége, hogy a történetet a folyó szemszögéből ismerhetjük meg. Alább megnézheted a filmet.

„Maga a gyártási folyamat nem volt különösebben bonyolult,” – mondja Marc – „ami jól bizonyítja, hogy az ötletnek nem kell mindig összetettnek lennie vagy több éven át tartó gyártással megvalósulnia. Az egészet 6-7 hét alatt leforgattuk különféle közép-európai helyszíneken.” Christine és Marc főként a Canon EOS R5 modellt (a mostani Canon EOS R5 Mark II elődjét) használta egy RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM objektívvel és számos Canon nagy látószögű objektívvel.

Christine azt is hozzáteszi, hogy bár a film csupán négyperces, az elérését tekintve hatalmas sikernek bizonyult. Nemzetközi filmfesztiválokon több díjat is elnyert, és még az Európai Parlamentben is lejátszották a folyók megőrzésének támogatásáról szóló vitanapon.

Hálózatépítés

Először is könnyen lehet, hogy a környékeden már zajlik valamilyen helyi visszatelepítési vagy természetvédelmi projekt, sőt, talán már aktívan részt is veszel benne. Ezen túlmenően azokkal a tudósokkal és szakértőkkel is felveheted a kapcsolatot a természetvédő közösségen belül, akik számodra érdekes témákkal foglalkoznak. A kapcsolati háló kiépítése nemcsak az elmondásra érdemes történetek felkutatásában hasznos, hanem abban is, hogy esetleg az ilyen történetek bemutatásának új módszereivel is megismerkedj.

Christine és Marc egyik projektje, amely arról szólt, hogyan képes a természet új életre kelni a legvalószínűtlenebb helyeken is, csak azért tudott létrejönni, mert már megvoltak a kapcsolataik a tudományos világban. Tartották ugyanis a kapcsolatot egy régi egyetemi ismerősükkel, aki koronás sasokat tanulmányozott Dél-Afrikában, Durban nagyvárosi térségében.

„Ki gondolná, hogy Afrika egyik legnagyobb ragadozója épp egy 4 milliós lakosságú városban érzi magát a legjobban?” – veti fel Christine.

„Az Afrika déli részén zajló erdőirtás miatt ezek a sasok a túlélésükért küzdenek, ezért alkalmazkodniuk kell a városi környezethez” – teszi hozzá Marc. „Viszont azok, akik fákat ültetnek a kertjeikben, örömmel látják az ott fészket rakó sasokat.”

Christine tovább mesél: „Volt egy pár, akiknél épp a nappaliablak közelében rakott fészket egy koronás sas. A hölgynek minden reggel első dolga volt, hogy ellenőrizze, jól vannak-e a madarak. Mi mindezeket a különféle szempontokat dokumentáltuk.”

A fotón egy férfi néz ki a háza nappalijának ablakán, miközben a dél-afrikai Durbanben lévő kertjében fészket rakó koronás sast figyeli. A fotó Canon fényképezőgéppel és objektívvel készült.

Christine és Marc lefotózott egy párt, amint épp a kertjükben fészket rakó koronás sasokat figyelték. A nappali környezete kontextusba helyezi a történetet, míg a szoba meleg fényű világítása és a hideg kültéri fény közötti kontraszt feltűnő hatást eredményez. © Christine Sonvilla és Marc Graf

Fontos, hogy ismerd a fényképezőgéped és kreatívan tudd kezelni az objektívjeidet

Ha vadállatokat fotózol, akkor lehet, hogy csak pár röpke pillanatra látod az alanyodat. Érdemes alaposan megismerkedned a fényképezőgéped vezérlőszerveivel, hogy a legtöbbet hozhasd ki ezekből a spontán pillanatokból.

„Először is azt javasolom, hogy gyakorolj egy kicsit a fényképezőgépeddel, és tanuld meg például a rekesznyílás beállítását és hasonlókat, hogy már olyan ösztönösen menjen, mint mondjuk a vezetés” – mondja Christine.

„Aztán szükséged lesz a kitartásodra is, hogy minél tovább türelmesen tudj várni, és ne add fel könnyen. Néha napok is eltelnek, amikor le sem kell nyomnod a zárkioldó gombot, mert nem történik semmi. De ettől még tarts ki.

„Az is elengedhetetlenül fontos, hogy nyitottan állj mindahhoz, amit a képen látsz. Ne csak a témára fókuszálj, hanem a háttérben lévő apró részletekre is. Még ha a háttér kissé elmosódott is, nagy szerepe tud lenni abban, hogy a fotód más legyen, mint a témáról készült szokásos képek.”

Számít továbbá, hogyan használod az objektívet, mert ez is segíthet lebilincselően átadni a téma apró részleteit. Egy teleobjektív például nemcsak a távoli témákat hozza közelebb, hanem a háttér egyes részleteit is nagyobbnak és a témához közelebbinek tünteti fel ahhoz képest, mintha nagy látószögű objektívvel fotóznál. Ez olyankor hasznos, ha azt a hatást akarod vele kelteni, hogy egy növény vagy állat számára „fenyegetést” jelent a környezete.

Christine Sonvilla és Marc Graf Canon 300mm teleobjektívvel, alkonyatkor készített fotója egy koronás sasról, amely a dél-afrikai Durbanben lévő fészkében pihen.

Egy Canon fényképezőgéppel és Canon 300mm teleobjektívvel készült másik kép egy Durbanben fészket rakó koronás sasról. „A nagy látószögű objektívhez hasonlóan a témát és a háttér-információkat ugyanúgy egy képen kell egyesíteni, de rendkívül sűrített módon”– árulja el Marc. Itt ez a koncepció hozza közelebb egymáshoz az emberek és a madarak világát. © Christine Sonvilla és Marc Graf

A történeted eljuttatása másokhoz

Jó ötlet, ha a vadvilágról készült képeidet megosztod a közösségi oldalakon, mert ezáltal is tudatosíthatod az emberekben a problémát, és arra ösztönözheted őket, hogy többet akarjanak megtudni a témáról. Erre ideálisak az olyan felvételek, amelyek a természet ellenálló képességét örökítik meg, vagy az olyan képek, amelyek a természet világát fenyegető veszélyeket és a természetre nehezedő nyomást ábrázolják.

„Mindig arra a történetre gondolunk, amelyet el szeretnénk mondani, és hogy ennek milyen képek adhatnák a gerincét” – magyarázza Marc. Az a céljuk, hogy egyetlen képpel sikerüljön elmondani az egész történetet: „Tulajdonképpen ez a munkánk lényegi része. Ezért fontos, hogy legyen egy terved, amihez aztán az összes technikai szempontot, például a rekeszértéket és a fókusztávolságot, a kameraszöget, a háttér kompozícióját és minden mást is hozzá tudsz igazítani.

„Ami a közösségi médiát illeti, ott mindig a történetmesélés pozitív vonatkozásaira koncentrálunk. Szinte sosem osztunk meg olyan képeket, amelyek egy történet negatív oldalát mutatják be. Ha mégis, akkor csak azért, hogy megmutassuk, milyen volt a helyzet, és végül hogyan alakult – tehát hogy pozitív irányt vett a dolog.”

Christine Sonvilla és Marc Graf Canon fényképezőgéppel és objektívvel készült fotója egy barnamedvéről Európa egyik dombvidékén, ahol a háttérben látszanak a falvak fényei.

Christine és Marc elmondása szerint az Európa szívében élő barnamedvékről készült fotóprojektjük volt a leghatásosabb. „Nagyon inspiráló azt látni, hogy egy olyan földrészen, amely a bolygó egyik emberek által legsűrűbben lakott része, az olyan ragadozók, mint a medvék, a farkasok és a hiúzok ilyen gyorsan elszaporodnak.” Ezt a történelmi jelentőségű képet egy automatikus kameracsapdával készítették, Canon fényképezőgéppel és objektívvel. © Christine Sonvilla és Marc Graf

Tíz tipp a vadon élő állatok fotózásához a még hatásosabb képekért

Az egyik legnagyobb kihívást az olyan állatok fotózása jelenti, amelyek fürgén, ritkán és szabálytalanul mozognak.

De a vadvilág fotózása nagyban hasonlít a sportfotózáshoz – a főbb szempontok közé itt is a hatékony előkészületek, a fotózáshoz megfelelő hely megtalálása, a felszerelési igények (és a helyes használatuk) ismerete és a váratlanra való felkészülés tartozik.

Íme 10 bevált tippünk, hogy nagyszerű természetfotókat tudj készíteni.

1. Ismerd meg a fotóalanyt

Egy egyenesen a fotósra néző ibériai hiúz egy sziklán a spanyolországi Andujar National Parkban, a kép háttere elmosódott. A fotó Canon EOS R7 fényképezőgéppel készült.

Érdemes megtanulni, hogy a vadon élő állatok hogyan mozognak és viselkednek, mivel így kitalálhatod, milyen módszerrel tudod a legjobb képet készíteni róluk. A fotó Canon EOS R7 fényképezőgéppel készült, 1/1600 mp, f/2,8 és ISO 1250 beállításokkal. © Dani Connor

Elengedhetetlenül fontos, hogy alapos ismeretekkel rendelkezz a fotózni kívánt állat élőhelyéről és viselkedéséről, ráadásul ennek a tudásnak a birtokában több órát megspórolhatsz terepen. Segíthet a fotózás megtervezésében, ha tudod, hogy az év melyik időszakában a legaktívabb az adott faj. Ritkán sikerül nagyszerű természetfotót készíteni a megfelelő ismeretek és szervezés nélkül.

2. Válaszd ki a vadvilág fotózásához megfelelő fényképezőgép-készletet

Erdei környezetben lefotózott Canon EOS R7.

Ha a Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM zoomobjektívet valamilyen APS-C tükör nélküli fényképezőgéppel, például az EOS R7 modellel társítod, 28,8–240 mm-es „effektív” zoomtartományra tehetsz szert, amely lehetővé teszi, hogy nagy látószöget használva a teljes képet lásd – ami ideális a vadvilág fotózásához, amikor páratlan látvány tárul eléd –, vagy épp ráközelíts a témára, hogy annak valamilyen részletét örökítsd meg.

Egy viszonylag könnyű fényképezőgép-objektív kombinációt kényelmesebb lesz magaddal cipelni, ha távoli helyekre kell utaznod. A megbízható autofókusz és a nagy sorozatfelvétel-készítési sebesség (másodpercenként nagy számban rögzített képkockák) lehetővé teszi, hogy gyors egymásutánban tudj felvételeket készíteni, megörökítve az állatok viselkedésének spontán megnyilvánulásait. Egy változtatható képszögű LCD-képernyő megkönnyíti a kreatív szögekből való fotózást, például olyankor, amikor talajszinten, az állatok szemmagasságában készítesz felvételeket.

3. Válaszd ki a megfelelő objektívet

Guy Edwardes természetfotós portréja egy szakállas bagolyról, amelyet egy Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM telefotó zoomobjektívvel készített.

A madárfotózáshoz általában a szuper-teleobjektívek fókusztávolságára van szükség. Ezt a fotót Guy Edwardes természetfotós készítette Canon EOS R5 fényképezőgéppel és Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM objektívvel, 500 mm, 1/250 mp, f/14 és ISO 6400 beállításokkal. © Guy Edwardes

A teleobjektívek jóvoltából távolabbról is tudod fotózni a vadállatokat, de érdemes fontolóra venni a természetfotózáshoz használt egyéb objektívtípusokat is. A nagy látószögű objektívek lehetővé teszik, hogy egy nagyobb tájban vagy városi környezetben örökíthesd meg az állatokat, míg a makroobjektívek segítségével hatásos közelképeket készíthetsz rovarokról és más kisebb témákról.

A Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM hatalmas zoomtartománya igazi sokoldalúságot kínál. Ha szeretnél még nagyobb szuper-teleobjektív hatótávolságot elérni egy olyan teljes képmezős, tükör nélküli fényképezőgépen, mint a Canon EOS R8, használd a Canon RF 600mm F11 IS STM és RF 800mm F11 IS STM prime objektíveket.

Ha olyan APS-C formátumú fényképezőgéped van, mint az EOS R7, és kezdésként egy kisebb kivitelű, pénztárcabarát megoldáson gondolkozol, nézd meg a Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM objektívet.

Mivel az APS-C fényképezőgépekben lévő érzékelő kisebb, mint a teljes képmezős fényképezőgépeké, a téma is nagyobb lesz a képkivágásban, szóval egy APS-C fényképezőgép gyakorlatilag nagyjából 1,6-szorosra nagyít. Az EOS R7 fényképezőgéppel kombinált RF 100-400mm F5.6-8 IS USM objektívvel például egy 160–640 mm-es „tényleges fókusztávolság” előnyeit élvezheted. Tudj meg többet a fókusztávolságról szóló átfogó útmutatónkból.

Tudj meg többet a vadvilág fotózásához legideálisabb objektívekről.

4. Fényképezőgép-beállítások: Állandó fókuszálás

Egy ragadozó madár szárnyal az égen.

Ha közel tudsz lopakodni egy madárhoz vagy más nehezen megközelíthető élőlényhez anélkül, hogy elijesztenéd, gyakorolhatod a különféle fotózási technikákat készségeid fejlesztéséhez. A felvétel Canon EOS R5 fényképezőgéppel, Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM objektívvel és 451 mm, 1/8000 mp, f/6,3, ISO4000 beállításokkal készült. © Robert Marc Lehmann

A vadvilág fotózásánál elengedhetetlen, hogy a téma élesen látszódjon. A Canon EOS rendszerű fényképezőgépekből álló választékának egyik fő jellemzője a Canon Dual Pixel AF technológiájára épülő rendkívül hatékony autofókusz-rendszer. Ennél a rendszernél az érzékelő minden egyes fényérzékelő jele autofókuszra és képalkotásra is képes, ami több más előnye mellett annyit tesz, hogy a témák a képkocka bármely részén rögzíthetők és nyomon követhetők.

Néhány fényképezőgép, köztük a Canon EOS R7 és EOS R6 Mark II állatszem-érzékelő autofókusz üzemmódja automatikusan megkeresi a szemeket a jelenetben, és azokra viszi át a fókuszt. Az AI Servo mód még a leggyorsabban mozgó állatokat is folyamatosan követi annak érdekében, hogy a felvételek mindig élesek legyenek. Próbálj sorozatképet készíteni a fényképezőgéped leggyorsabb felvételkészítési módjában, ez segíthet elkapni a meghatározó pillanatot.

5. Fényképezőgép-beállítások: Fő a stabilitás

Egy rókakölyök áll egy mohás buckán ezen a Canon EOS R rendszerű fényképezőgéppel és objektívvel készült fotón, melynek élességéről a képstabilizálási funkció gondoskodott.

A természetfotózás során gyakran megesik, hogy nincs idő felállítani az állványt. Ilyenkor nyújt segítséget a képstabilizálás, amely még hosszú teleobjektívek és makroobjektívek használata esetén is egységesen éles képeket biztosít kézből való fotózáskor.

A fényképezőgép remegése igazi ősellensége az éles képeknek teleobjektívek használatakor.

A Canon teleobjektívjeinek nagy többségét rendkívül hatékony optikai képstabilizálással látták el ennek leküzdésére, és jellemzően 3–5 fokozatú expozíciós értéket biztosítanak. Ez hatalmas különbséget jelenthet a kézi természetfotózásnál, ahol a gyors záridősebesség nem túl praktikus, hacsak nem közvetlen napfényben fotózol. A Canon RF 600mm F11 IS STM 5 fokozatú képstabilizátorával folyamatosan éles felvételeket készíthetsz a másodperc 1/20-ad része alatt, nem kell 1/640-es értéket használnod.

A teleobjektívekhez és makrofotózáshoz is használj képstabilizátort, különösen, amikor kézből használod a fényképezőgépet. Ha azonban a fényképezőgép állványon van, érdemesebb kikapcsolni a képstabilizátort.

6. Fényképezőgép-beállítások: Hosszabb záridővel elkerülheted az elmosódást

Egy szürke gém suhan át egy tó felszíne felett, hallal a csőrében. A fotó Canon EOS rendszerű fényképezőgéppel készült, rövid záridővel, hogy a vízcseppek is élesen kirajzolódjanak.

Használj rövid záridőt, amellyel kimerevítheted az éppen fotózott mozgást. Ha szeretnél többet megtudni arról, hogyan tudod megörökíteni a mozgást a képeiden, olvasd el a mozgás fotózásával kapcsolatos bevált tippjeinket. A fotó Canon EOS R5 fényképezőgéppel és Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM objektívvel készült, 400 mm, 1/3200 mp, f/6,3 és ISO 12 800 beállításokkal. © Robert Marc Lehmann

A leglogikusabb lépés a gyorsan mozgó események fotózásakor a záridő növelése. A fenti felvételen 1/3200 mp-es záridővel sikerült kimerevíteni a mozgásban lévő gémet és a levegőben szálló vízcseppeket is. Nagyjából 1/2000 mp vagy annál rövidebb záridő jó kiindulási pont tud lenni. Azonban lassabb záridővel elmosódottabb képeket készíthetsz, például a madarak szárnyáról, ami a mozgás érzetét kelti a képeken. A kisebb, gyorsan mozgó madarak esetén már viszonylag rövid, 1/1000 mp-es záridővel is elmosódik a szárnyak vége.

Ahogy egyre profibbá válsz, érdemes lehet nagyobbra venni a záridőt, akár még az 1/10 másodperces beállítást is kipróbálhatod, a svenkelési technikával pedig tovább fokozhatod a mozgás érzetét.

Általános szabályként elmondható, hogy a záridő értékeként legalább a teljes képmezős fókusztávolság reciprokát kell alkalmazni. Ha például egy 600 mm-es objektívet használsz (mint amilyen a Canon RF 600mm F11 IS STM), akkor legalább 1/600 másodperces záridőt kell beállítanod, ha az IS ki van kapcsolva – a legtöbb fényképezőgép esetében ez az érték 1/640 lesz.

7. Fényképezőgép-beállítások: A mélységélesség szabályozása

Homályosnak tűnő páfrányok közül kikandikáló szarvas. Ez a kis mélységélesség a fotóhoz használt Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM objektív nagy fókusztávolságának köszönhető.

Bár a teleobjektívek nem „óriási” rekeszértékükről híresek, velük is készíthetsz olyan képeket, amelyeknek elmosódott a háttere, mivel a nagy fókusztávolság a meglehetősen sekély mélységélesség érzetét keltheti még viszonylag kis rekeszérték mellett is. Ez annak köszönhető, hogy a teleobjektívek lerövidítik a távolságot, így az elmosódott, fókuszon kívül eső hátteret közelebb hozzák a témához. A fotó Canon EOS RP fényképezőgéppel (a mostani EOS R8 modell elődje) és Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM objektívvel készült, 400 mm, 1/60 mp, f/8 és ISO 1250 beállításokkal. © Ben Hall

A hétköznapi fotózás során gyakran szoktak Rekesz-előválasztásos felvételkészítési módot használni (AV a fényképezőgép tárcsáján). A makroobjektívek esetében a kis munkatávolságok miatt a rekesznyílást általában f/16, f/22 vagy nagyobb értékre szokás leszűkíteni a maximális mélységélesség és a teljes fotó élessége érdekében.

A vadvilágról készített fotóidon gyakran azzal is javítani tudsz, ha a kép fókuszon kívüli területeinek elmosásánál az úgynevezett bokeh-hatásra építesz, amivel látványosan kiemelheted a témát. Azonban nem szükséges elmosni a hátteret, ha természetes környezetükben szeretnéd megörökíteni az állatokat.

A nagyobb fókusztávolság erőteljesebb háttér-homályosítást eredményez. Emiatt a zoom teleobjektívek igen hasznosak lehetnek, amikor egy témát el akarunk különíteni, és a hátteret a részletek elmosásával kívánjuk homályosabbá tenni. Ha tehát markánsabb bokeh-hatásra vágysz, lépj hátra párat, és közelíts rá a témára, hogy nagyobb fókusztávolságot érj el.

8. Kompozíció és fény

Egy szarvas áll a magas fűben.

Az „arany óra” neve nagyon találó. Aranyszínű melegséget ad a fényminőséghez, amikor a napkelte utáni és napnyugta előtti utolsó órában a nap alacsonyan van az égen. A fotó Canon EOS RP fényképezőgéppel (a mostani EOS R8 modell elődje) és Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM objektívvel készült, 373 mm, 1/1250 mp, f/8 és ISO 1250 beállításokkal. © Ben Hall

Javíthatsz a képeiden, ha megfelelő fényviszonyokat választasz az alany fotózásához. Az állatok viselkedési mintáját figyelembe véve próbálj meg kora reggeli vagy késő esti napfény mellett fotózni a gazdag színvilágot és mély árnyékokat eredményező, meleg, visszafogott fényhatás érdekében.

A harmadolási szabály alkalmazásával dinamikus kompozíciót alkothatsz meg. Ehhez érdemes aktiválnod egy 3x3-as rácsos kijelzőt a Canon EOS R rendszerű fényképezőgép elektronikus keresőjén. Inkább a téma előtt legyen több hely, mint mögötte, hogy úgy tűnjön, mintha az állat a fotó irányába nézne vagy közeledne, nem pedig kilépne onnan.

Ami a legfontosabb: Mindig ellenőrizd, hogy nincsenek-e a háttérben zavaró tényezők. Egy feltűnő dolog a távolban vagy egy látszólag az állat fejéből kinövő faág elvonja a néző figyelmét a fő témáról.

9. Ne zavard meg az állatokat

Egy Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM pihen egy természetfotós lábain, amelyeket a környezetbe való jobb beolvadáshoz álcázott.

Használj Canon teleobjektívet – legyen ez prime vagy zoom, mint például ez az RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM –, hogy ne kelljen túl közel menned a vadállatokhoz, és még azelőtt állítsd be fényképezőgépedet, hogy közeledni kezdenél. © Robert Marc Lehmann

Ahhoz, hogy az állatokat a maguk természetességében örökíthesd meg, légy a lehető legnagyobb csendben, és ne közvetlenül egyenes vonalban, hanem cikk-cakk mozgással közelíts feléjük. Széllel szemben mozogj, hogy amikor közelebb érsz hozzájuk, ne feléjük sodorja a szél az illatodat. Az ott lévő fákat, sziklákat és egyéb tereptárgyakat használd fedezékként, és lehetőleg ne tűnjenek fel a tested körvonalai a láthatáron.

Feltétlenül kapcsold be és állítsd be a fényképezőgéped, mielőtt közelebb próbálnál menni. Az EOS R rendszerű fényképezőgépek működése csendesebb, mint a DSLR-eké, mivel előbbieknél nem mozog fel-le egy tükör a vázon belül az egyes felvételek között. A Canon EOS R7, EOS R10 és a termékcsalád számos egyéb fényképezőgépe lehetővé teszi a Csendes zár funkció kiválasztását, ha a Kreatív zóna módok valamelyikében készítesz felvételt. Ez a beállítás számos olyan fényképezőgép-funkciót kapcsol ki, amelyek egyébként felhívnák az állat figyelmét a jelenlétedre, ilyen például a zárkioldás hangja, a vakuvillantás és az AF-segédfény.

Számos EOS rendszerű fényképezőgéphez a Csendes zár funkciótól függetlenül be tudod állítani a Zár módot Elektronikusra. Ezenkívül a főmenüben a fényképezőgép csipogó hangjait is ki tudod kapcsolni.

10. Szuperközeli felvételek

Canon EOS R50 fényképezőgéppel és Canon RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM zoomobjektívvel készült, elmosódott hátterű közelkép egy gallyon pihenő szitakötőről.

Ha rendelkezel a megfelelő felszereléssel és kellő mennyiségű türelemmel, akkor a makrofotózást is kipróbálhatod, amellyel valóban lenyűgöző képeket készíthetsz apró témákról. A fotó Canon EOS R50 fényképezőgéppel és Canon RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM objektívvel készült, 210 mm, 1/50 mp, f/7,1 és ISO 100 beállításokkal.

Ha kisebb témákat, például méheket, pillangókat és egyéb rovarokat fotózol, szuperközelivel gondoskodhatsz arról, hogy a témád ne vesszen el egy nagy látószögű felvételen. Ehhez a legjobb választás egy makroobjektív, de a 0,41-szeres nagyítással és közeli fókuszálási képességekkel rendelkező Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM objektívvel a makrofelvételekhez nagyon hasonló képeket tudsz készíteni.

A Canon jelenlegi makroobjektívjeihez jellemzően hozzátartozik a hibrid képstabilizálási funkció, amellyel kimagaslóan teljesítenek, amikor kézből fotózott szuperközelikre van szükség. A Canon RF 35mm F1.8 IS MACRO STM és az RF 85mm F2 MACRO IS STM fix objektívek például 0,5-szörös nagyítási tényezőt kínálnak a makrofotózáshoz a legkisebb fókusztávolságuknál.

Ha részletesebben érdekel a téma, olvasd el útmutatóinkat arról, hogyan válaszd ki a felszerelést, ha most vágsz bele a makrofotózásba, és melyek a legjobb objektívek a vadvilág fotózásához.



Írta: Matthew Richards, Natalie Denton és Marcus Hawkins

Kapcsolódó termékek

    EOS R6 Mark III

    Ragadd meg a megfelelő pillanatot a felbontás, sebesség és használhatóság tökéletes egyensúlyának köszönhetően – ideális megoldás a vadvilág, a sportesemények és a portrék fotózásához.

    EOS R7

    Fedezd fel a vadont egy olyan fényképezőgéppel, amely szenzációs sebességet és képminőséget kínál egy a jövő igényeinek megfelelő, hordozható APS-C házban.
  • EOS R10

    Tedd meg a következő lépést a fényképezés és a videózás terén az APS-C méretű érzékelő köré épített tükör nélküli, EOS R-rendszerű fényképezőgéppel.
  • RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM

    A nagy látószögtől a teleobjektívig különböző látómezőket biztosító EOS R-sorozatú APS-C zoomobjektív tökéletes választás az utazások, a vadvilág, a sportolás és a különböző élethelyzetek megörökítéséhez.

    RF 75-300mm F4-5.6

    Megfizethető és könnyű telefotó-zoomobjektív a vadvilág, sportesemények és családi kalandok fotózásához.

    RF 100-400mm F5.6-8 IS USM

    A sokoldalú, kompakt és könnyű, 5,5 fokozatú képstabilizátoros RF 100-400mm zoom segítségével könnyedén megörökítheted az élővilágot és a mozgalmas jeleneteket.

Kapcsolódó cikkek

Egy vadvilágvisszatelepítési projekt dokumentálása

Egy fotós és egy szakértő megosztja, hogyan segített visszaállítani a természetet és új életre kelteni a vadvilágot és a tájat a környezetükben.

A legjobb belépő szintű objektívek természetfotózáshoz

Készíts lenyűgöző felvételeket állatokról és madarakról ezekkel a költséghatékony Canon RF és RF-S prime és zoomobjektívekkel.

Tippek makrofotózáshoz

Makrofotózás egyszerűen: fedezd fel a legjobb felszerelést, tippeket és technikákat.

Madarak fényképezése

Tippek és a legjobb belépő szintű felszerelés madarak fényképezéséhez.