A long jetty, viewed from water level at dusk, stretches into the sea.

A FÉNYKÉPEZÉS ALAPJAI

Javítsd a fotóid kompozícióját

A fotózás egyik szépsége a kreatív szabadság és az érzelmek kifejezésének különféle lehetőségeiben rejlik. Emiatt némileg korlátozónak tűnhet a kompozíció szabályainak bemutatása. Az egyszerű kompozíciós alapelvek segítségével azonban sokkal tetszetősebb képeket készíthetsz.

Ebben a részben bemutatjuk, hogyan rendezhetők a kompozíciódban szereplő elemek – és milyen módon használhatók a szabályok ezek irányítására.

1. Tarts szünetet az exponálógomb lenyomása előtt

Nyaraláson vagy a hétvégi szabadidőd során természetesen kiváló fotókat szeretnél készíteni, amelyek a legelőnyösebb oldalaikról mutatják be a felkeresett helyeket. Ezért ahelyett, hogy egyszerűen kattintgatnál, tarts egy rövid szünetet az exponálógomb lenyomása előtt, és gondold át, hogy mi kerül a képkereső vagy az LCD-képernyő keretébe.

Ha gyorsan átgondolod a készítendő képet, látni fogod, hogy melyek a kép azon részei, amelyekre nincs szükséged. A fényképezőgép árnyalatnyi elmozdításával vagy a zoom módosításával eltávolíthatod ezeket a képkockából, hogy erőteljesebb hatású, tetszetősebb képet készíthess.

2. Használd az ablakot a jobb kompozícióhoz

Ha legközelebb egy kisvárosban vagy nagyvárosban töltöd a szabadságodat, akkor figyelj a körülötted lévő épületek ablakaira. Kiváló segítséget nyújthatnak a kompozíció során, és rajtuk keresztül egyedi nézőpontból örökítheted meg a látványt. A kihívás abban rejlik, hogy olyan helyzetet válassz, amelyben a jelenet tükröződése a maximális hatást éri el, miközben a tükörképben szereplő elemek kompozíciója is megfelelő.

3. Rétegezd a jelenetet

Készíts el egy olyan kompozíciót, amelyben három jelentőséggel bíró téma is van: egy az előtérben, egy középen, egy pedig a háttérben. A három téma a képen átvezető vizuális „útvonalat” alkot.

Amikor távoli perspektívából készítesz tájképeket és városképeket, próbálj meg erős kompozíciós vonalakat találni, amelyek az előtértől a háttérig átvezetik a nézőt a képen. Ilyenek lehetnek például az ösvények, folyók, vasútvonalak vagy útjelzések. A fényképezőgépedet egy jól kiválasztott nézőpontban kell elhelyezned, hogy megörökíthesd a fotón a természetes vonalakat. Ez azt is jelentheti, hogy a legjobb hatás érdekében a megszokottnál magasabban vagy alacsonyabban kell lenned.

Kapcsolódó cikkek
Two people skateboard down a city street at night, lights from buildings reflecting in the street.

UTAZÁSHOZ VALÓ

Hogyan hozd ki fényképezőgépedből a legtöbbet egy városi út során?

11 tipp és trükk, hogyan örökítsd meg a városi dzsungel hangulatát.

A river flowing through a landscape of mossy rocks.

A FÉNYKÉPEZÉS ALAPJAI

Sajátítsd el az expozíció megfelelő használatát

Fedezd fel hogyan módosíthatod a fény mennyiségét képeiden, hogy új megvilágításba helyezhesd fényképeidet.

A windmill against a green countryside background on a cloudy day.

A FÉNYKÉPEZÉS ALAPJAI

Tökéletesítsd a képeidet a HDR fotózással

Tanuld meg, hogyan kombinálj egy jelenetről készített képeket, hogy a kép legvilágosabb és legsötétebb elemeinek részleteit is meg tudd örökíteni.

4. Próbáld meg a témáidat különböző helyzetekben lefotózni

A fényképezők jelzői vagy AF-keretei jellemzően a kép közepén találhatók, azonban a téma középre történő beállítása csak néhány kép esetében éri el a megfelelő hatást.

Az egyszerűbb témák esetén (például egy élénk színű virág a sötétzöld levelek tengerében) a középső pozíció jól használható. A fotó közepének elég hangsúlyosnak kell lennie ahhoz, hogy megragadja a nézők tekintetét, ezért az olyan portré, ahol csak az arc van megvilágítva a jelentősen sötétebb háttér előtt, szintén megfelelő hatást vált ki.

5. A jelenethez használj természetes keretet

Próbálj természetes keretet adni képeidnek. Fotózás során gondold át, hogy milyen keretet fognak adni a fő témádnak a kép szélei. Jó ötlet lehet egy ajtónyílást vagy ablakot használni a jelenet kereteként, mert a sötét szegélyek a kép más, világosabb részeire terelik a figyelmet. A hotel vagy apartman bejáratát használva adhatsz például keretet a város látványának. Az ablak esetében a legjobb, ha nyitva van, így elkerülhető az üveg tükröződése.

6. Próbálj ki új perspektívát

A fotók túlságosan gyakran készülnek az emberi szem magasságában. Kreatív nézőpontok széles tárháza áll rendelkezésedre, ha a fényképezőgéppel ennél magasabban vagy alacsonyabban lévő helyzetet veszel fel.

Amikor gyermekek készítenek képeket, a felnőttek számára új szempontból mutatják be a világot; a fényképezőgép talajhoz közelebbi helyzetében az épületek, fák, növények és felnőttek mint sokkal nagyobbnak tűnnek. Ha a fényképezőgéped változtatható látószögű LCD-kijelzővel rendelkezik, vagy Wi-Fi segítségével képes az okostelefonodhoz kapcsolódni, akkor a fényképezőgépet a talajra helyezve komponálhatod meg felvételeidet.

A magas épületekkel teli városban próbáld ki a nagy látószögű vagy normál objektívet, és fordulj az ég felé. A Rekesz-előválasztás mód (Av) használatával válassz ki f/8 vagy f/11 rekeszértéket. Ezután, az égre emelt fényképezőgéppel készíts olyan képet, amelyen az épületek látszólag összetartanak. Mivel ezeken a képeken gyakran nagy az árnyék- és a fénytartomány, előfordulhat, hogy az expozíciókompenzáció segítségével módosítanod kell a fényerőt. A fényképezőgép HDR funkciójának használata is hozzájárulhat a jobb eredményhez.

Hasonlóan, az épületek tetejéről vagy fej fölé tartott fényképezőgéppel elérhető nézőpontok is kiválóan használhatók.

A young woman in sharp focus in the right-hand side of the image, with blurred greenery behind.
Készült: EOS 4000D
  • f/2.0
  • 1/640
  • 3200

7. A harmadolási szabály

A vizuálisan érdekes képek gyakran tiszta kompozícióval rendelkeznek, amely megfelelő teret ad a fő témának. A fő témát egyszerűen a középső helyzettől oldalra eltolva segítheted a helyes kompozíciót.

Ehhez képzeld el, hogy a képkereső négy vonal segítségével egy 3×3-as rácsra van felosztva. Helyezd a témát a keret közepe helyett a bal vagy jobb harmadba. Ez általában sokkal érdekesebb és vonzóbb képet eredményez, mintha a témádat pont középre pozícionálnád.

8. Hozd ki a legtöbbet a rácsvonalakból

Ha már ismered a harmadolási szabályt, próbálj meg jobb fotókat készíteni a rácsvonalak segítségével. Számos EOS fényképezőgép képes rácsvonalakat megjeleníteni a képkeresőben vagy az LCD-képernyőn. A hatékonyabb kompozícióhoz kapcsold be a rácsvonalakat. Ha a horizont is látható a képen, ahelyett, hogy a kép középpontjában elhelyezve osztanád fel a képet, illeszd a képkeret tetejétől vagy aljától számított első harmadvonalhoz.

9. Használj rácsvonalakat a videófelvételekhez

Amikor a szabadban készítesz videófelvételeket, a rácsvonalak átfedését bekapcsolva megkönnyítheted a kompozíciót, és síkban tarthatod a horizontot.

Kellemetlen olyan videókat nézni, ahol a horizont vonala enyhén megdőlve látszik. Olyan érzést kelt, mintha a kép az egyik irányba esne vagy csúszna. Az érdekes kompozíció kedvéért azonban szándékosan meredekebb szögben is megdöntheted a videokamerát. Ezt a szándékos megdöntést hollandnak vagy német szögnek is nevezik, és előszeretettel alkalmazzák a filmekben feszültség vagy elveszettség érzésének keltésére – a családi videók esetében tehát óvatosan bánj a videókamera megdöntésével. Ha az egyik felvételt balra döntöd, próbáld meg a következőt jobbra döntve elkészíteni.

Használhatod az új város felfedezése jelentette feszültség és hangulat visszaadására, de ne döntsd meg túlzottan a videokamerát. Ne feledd továbbá hagyományos, vízszintes felvételekkel váltogatni a megdöntést.

10. Spirálok használata

Az aranymetszés (vagy Fibonacci-spirál) néven ismert kompozíciós technika erőteljes, intenzív hatású fotókat eredményező természetes kompozíciós megközelítés. Kr. u. 1200 körül az olasz matematikus, Fibonacci ismerte fel először, hogy létezik egy természetben gyakran előforduló arány, amely kellemes az emberi szemnek. Gyakran harmadolási szabálynak is nevezik, azonban a valódi arány 1–0,618–1.

Az ötlet lényege, hogy erősebb hatású kompozíció készíthető, ha a kompozíció tartalmaz egy vonalat, amely spirális útvonalon vezeti a nézőt a témához. Az elmélet számos különböző kép esetében használható – a tájképektől a portrékig, a témák széles körében.

11. Háromszögek használata

A háromszögek figyelembe vételével összeállított kompozíciók jobb fotókat eredményeznek. Próbáld megörökíteni az utca távolba vesző vonalait, amelyek háromszögű részleteket alkotnak a kép oldalsó részén.

Az asztalnál ülő ember portréja esetében is próbáld megkérni, hogy karjaival háromszöget formázva húzza ki szélesre a vállait, kezeivel pedig támassza meg az állát. A kompozíció sokkal kellemesebb esztétikai élményt fog nyújtani.

12. Vágd körül fotóidat a legjobb hatás érdekében

Amikor PIXMA nyomtatóddal nyomtatod ki a képeidet, a jobb kompozíció eléréséhez lehetőséged van a My Image Garden szoftverével körülvágni a fotókat. Szánj időt a különböző vágási módokkal való kísérletezésre. A tájképekhez panorámavágást használj, hogy széles képet kapj eredményül. Ha jól készítetted el őket, akkor akár több képet sorban kinyomtatva is panorámahatást érhetsz el.