silhouette of woman in-front of city scape

A fényképezés alapjai

Fényképezés háttér-homályosítással: tippek és javasolt objektívek

A DSLR készüléket használó fotósok nagyon szeretik fényképeik életlen, fókuszon kívüli tartományait, ezáltal képeiket különbözővé tehetik a kezdő fényképezőgépektől és az okostelefonoktól, amelyekkel nehéz létrehozni eltúlzott fókuszon kívüli területeket. E fókuszon kívüli tartományok minőségének és jellemzőinek leírására használják a háttér-homályosítás (bokeh) kifejezést, mely hatás a homályos fénypontokban látható leginkább.

A háttér-homályosítás mértéke azzal növelhető, ha a kép kis mélységélességgel vagy több fókuszon kívüli területtel rendelkezik. A háttér-homályosítás mértékét tehát úgy lehet szabályozni a fényképen, hogy növeljük a homályos, elmosódott területek méretét. Az alábbiakban néhány olyan módszert mutatunk be, amelyekkel a mélységélesség csökkentése révén elmosódottságot adhatunk a képeinkhez, ami fokozza a képek háttér-homályosító hatását.

1. Használj „gyors” objektívet – ez a nagy maximális rekeszértékkel rendelkező objektívekre vonatkozik; az EF 85mm f/1.8 USM vagy az EF 50mm f/1.8 STM típust ajánljuk.

2. Fényképezz nagy rekeszértékkel – használd a fényképezőgépeden a rekesz-előválasztás (Av) vagy a kézi (M) üzemmódot, és válassz nagy rekeszértéket (alacsony f-számot), hogy csökkenthesd a mélységélességet és növelhesd a fókuszon kívüli mélységet a fókuszon belüli témádhoz képest.

3. A távolság növelésével a témád és a háttér között még tovább homályosíthatod a hátteret.

ornate lamp in-front of bokeh effect

4. Kerülj közelebb – a közted és a témád közötti távolság minimálisra csökkentésével megnövelheted a fókuszon kívüli háttér méretét.

5. Használj nagyobb fókusztávolságot, hogy fényképeiden megnövelhesd a fókuszon kívüli terület méretét. Ha zoomobjektíved van, nagyíts a maximális fókusztávolságra. 200 mm vagy nagyobb gyújtótávolságú objektívekkel még nagyobb homályos területek hozhatók létre.

Kapcsolódó cikkek
How to use natural light

A FÉNYKÉPEK ÉS A MEGVILÁGÍTÁS

Hogyan használjuk a természetes fényt?

Ha tudod, hogyan használhatod előnyödre a fényt, hatalmas különbséget tapasztalhatsz fotóidon. Ezekhez az eredményekhez még új felszerelésbe sem kell beruháznod.

The difference a portrait lens makes

PORTRÉK

A portréobjektív nyújtotta különbség

Az egyedi műfajokhoz, például portréfotózáshoz tervezett speciális objektívek széles választéka óriási változást eredményezhet képeid számára.

Take better portraits

PORTRÉK

Portrékészítés kihívást jelentő fényviszonyok mellett

Éjszaka nehéz lehet portét készíteni. Olvass arról, hogyan fejlesztheted portrékészítési képességeidet.

6. Válassz olyan témákat, amelyek látható fénypontokkal rendelkeznek a fókuszon kívüli tartományban. A fénypontok a képen található fényforrásokra utalnak, tehát a fényfüzérek vagy a faleveleken átszűrődő napfény a homályos fény vagy háttér-homályosítás csodálatos köreit és alakzatait hozza létre.

7. Ne feledkezz meg az előtérről – fókuszon kívüli terület a képeid előterében is létrehozható. Próbáld meg még hátrébb elhelyezni a témádat a képen, és vegyél be néhány előtérben lévő részletet a fényképezőgép objektívjének közelében.

8. Akár kartonpapírból is kivághatsz alakzatokat, és elhelyezheted ezeket az objektív előtt, hogy érdekes hatásokat érhess el. Az ezt bemutató videót itt tekintheted meg:

A háttér-homályosítás minőségének javítása a méretével szemben a használt objektívtől függ. Különösen jól láthatók a fókuszon kívüli fénypontokban a homályos fényfoltok, amelyeket a rekesznyílás vagy az objektív blendelamellái által kialakított lyuk segítségével lehet létrehozni. A több blendelamellával rendelkező objektívek általában kerekebb rekesznyílást és szebb háttér-homályosítást hoznak létre.

 silhouette of woman in-front of city scape with zoom