long exposure of Ferris wheel

Mozgó témák fotózása

Mozgó témák fotózásának bemutatása

Ha mozgást szeretnél megörökíteni a fotóidon, akkor választhatsz a jelenet megfagyasztása VAGY a mozgás kreatív elhomályosítással való ábrázolása között. A választott irány attól függ, hogy mit szeretnél elmondani fotóddal a közönségnek. A teniszező arcán tükröződő érzelmek egy adott pillanatának kimerevítése eltérő üzenetet hordoz, mint a felvétel, amely az egész pályát átívelő elmosódott mozgásból áll. Mindkettő ugyanolyan erős hatást kelthet.
Bármelyik fényképezőgépet választod, különféle technikák széles köre áll rendelkezésedre a mozgás hatékony és kreatív megörökítéséhez, melyekkel fotóidon keresztül bemutathatod az adott történetet. Brian Worley Canon oktató elmagyarázza, hogyan hozhatod ki a legtöbbet a fényképezőgépedből. Hasznos tippekkel szolgál továbbá a LEGRIA videokamerák használatával kapcsolatban, és bemutatja, hogyan nyomtathatsz dinamikus, mozgalmas képeket PIXMA nyomtatóddal.

Első lépések:

Ne feledd: a gyermekek és a kisállatok gyorsan mozognak!

Amikor kisgyermekek és kutyák futkároznak a helyi parkban, megfigyelheted, hogy a mozgásuk gyors és gyakran véletlenszerű irányú. A folytonos irányváltoztatás és a gyorsaság általános jelenség náluk, ezért a gyermekek és kutyák fotózása komoly kihívást jelenthet.

Ha a fényképezőgépeden van Gyermekek és háziállatok üzemmód, az ideálisan alkalmazható ezekben a helyzetekben, Több fókuszmező használatával biztosítja, hogy a téma mindig éles maradjon. Ez az üzemmód akkor a leghatékonyabb, ha a téma legalább három méterre van a fényképezőgéptől.

Ennél a távolságnál a fényképezőgép könnyebben állítja be és tartja fókuszban a témát. Ha a témád nagyon közel kerül a fényképezőgéphez, akkor sokkal nehezebben tartható fókuszban. Ha a fényképezőgépeden nincs Gyermekek és háziállatok mód, akkor ne feledd folyamatos felvételkészítésre és az éles autofókusz érdekében Servo AF módra beállítani.

Nagy stadionokban vagy koncerteken kapcsold ki a vakut

Ha a fényképezőgépedet magaddal viszed egy nagy stadionba, ne feled kikapcsolni a vakut, vagy kiválasztani a kikapcsolt vakus üzemmódot. A beépített vaku a fényképezőgéphez viszonylag közeli, általában legfeljebb öt méterre elhelyezkedő témák derítésére készült. Ha a vakut stadionban használod, a kép túlnyomó része az előtted lévő közeli székeken ülő emberek vakuval megvilágított alakjaiból fog állni.

Első lépések a Sport móddal

Az EOS fényképezőgépeken található Sport mód ideális választás a téma gyors mozgásának vagy a sportesemények jeleneteinek automatikus „megfagyasztásához”. Módosítja a fényképezőgép automatikus beállításait; kiválasztja a mozgás megállításához, a mozgó témák követéséhez és a folyamatos felvételkészítéshez szükséges optimális beállításokat.

- A fotósok a gyors mozgással járó sportok távoli témáinak fotózásához gyakran használnak nagy fókusztávolságú objektíveket. A Sport mód kiválasztásával a fényképezőgép automatikusan kiválasztja a használt objektívhez szükséges optimális zársebességet.

- Sport módban, ha félig lenyomod az exponálógombot, a fényképezőgép nem rögzíti a fókuszt. Ehelyett követi a témát, ahogy az távolodik, közeledik, vagy elmozdul a képkereten belül.

- Ahhoz, hogy a fényképezőgép a lehető legpontosabban követhesse a témát, próbáld azt a képkereső képének középpontjában tartani.

- A követést érdemes még azelőtt elkezdened, hogy a téma eléri a felvételhez ideális helyet.

Hosszú fókusztávolságú objektívek

A hosszú fókusztávolságú objektívek az emberi szem látószögénél kisebb szögben rögzítik a képeket. Ezek az objektívek általában sport- és természetfotózásra szolgálnak. A hosszabb fókusztávolságú objektívekkel a távoli témák nagyobbnak látszanak a képkeretben, mintha közelebb lennél az eseményekhez. A 70 mm-nél nagyobb fókusztávolságú objektívek hosszú vagy teleobjektívek.

Mozdulatok rögzítése

A képstabilizátor funkció segítségével borotvaéles képeket készíthetsz. Csökkenti a fényképezőgép rázkódásából fakadó bemozdulást, ami természetes velejárója a hosszú fókusztávolságú objektíveknek. A jobb eredmény érdekében a maximális zoomtartománynál vagy annak közelében tartsd két kézzel, biztosan a fényképezőgépet.

Használj nagy sebességű, nagy kapacitású memóriakártyát

Ha mozgást próbálsz megörökíteni, hasznos lehet a folyamatos felvételkészítési funkció használata, hogy ne maradj le a legjobb felvételről. Néhány hasznos tipp:

- A nagy sebességű folyamatos felvételkészítést kiválasztva egy képsorozatot készíthetsz, amíg nyomva tartod az exponálógombot.

- Használj nagy kapacitású, nagy sebességű memóriakártyákat, így a fényképezőgéped képes lesz egyetlen sorozatban több képet elkészíteni.

- A leghosszabb képsorozatok esetében állítsd be a fényképezőgépedet JPEG formátumú képek készítésére.

Pásztázás – kövesd a témát a fényképezőgépeddel

Pásztázásnak nevezzük, amikor a fényképezőgépeddel követed a témát. Ez a képesség gyakorlást igényel, ezért gyakorolj rendszeresen.

A biciklisek hasznos célpontnak bizonyulhatnak, ha a képességeidet szeretnéd fejleszteni. Az ideális pásztázással készített képek esetében a fényképezőgép a témával azonos sebességgel mozog, így a fő téma mozdulatlannak tűnik, míg a háttér a mozgás miatt elmosódott. - Járművek fotózásánál a kerekek úgy tűnnek, mintha mozgásban lennének, míg a jármű maga élesen jelenik meg a lágyan elhomályosodott háttér előtt.

A pásztázással mozgó témák széles köre örökíthető meg, például autók egy versenypályán. Az élesen látható autók és az elmosódott háttér kombinációja a mozgás valódi érzetét kelti a fényképen.

A lassabban mozgó témák esetében próbáld ki a Záridő-előválasztás módot (Tv), és add meg magad a zársebességet.

Haladó tippek:

Záridő-előválasztásos (Tv) vagy kézi expozíció

Ha ismered EOS fényképezőgéped haladó funkcióit, próbálj kísérletezni a Záridő-előválasztás (Tv) móddal, amellyel megfagyaszthatod, vagy kreatívan elhomályosíthatod a témád mozgását.

A Kézi expozíció (M) móddal teljes irányítással rendelkezel az expozíció felett. Néha ezt a módot részesítik előnyben a professzionális fotósok. A legjobb eredmény eléréséhez próbálj ki különféle beállításokat, és figyeld meg, hogy melyik illik a saját fotózási stílusodhoz.

A záridő beállítása

A mozgás megörökítésének módja elsősorban a választott záridő függvénye. A gyorsabb zársebesség megfagyasztja a mozgást, míg a lassabb zársebességek elmosódott folyamatként örökítik azt meg. Fontos azonban, hogy a zársebességet a téma sebességéhez viszonyítva állítsd be. Sokkal nagyobb zársebesség kell egy versenyautó mozgásának megfagyasztásához, mint egy gyalogló személy esetében.

A zár nyitásának idejét másodpercekben, vagy még gyakrabban a másodperc törtrészében mérjük. Ha a zár rövidebb ideig van nyitva, a fényképezőgép úgy rögzíti a témát, mintha az megfagyott volna az időben.

A gyors zársebesség jellemzően 1/500 másodperc vagy annál gyorsabb. Az EOS fényképezőgépek akár 1/4000 másodperces vagy 1/8000 másodperces záridőkre is képesek. Ha a téma mozgását elhomályosítva szeretnéd megörökíteni, akkor lassú zársebességet kell használnod. A lassú zársebesség általában 1/30 másodperc, bár az EOS fényképezőgépeken akár 30 másodperces zársebesség is beállítható.

2. üzemmóddal rendelkező képstabilizátor a pásztázáshoz

Sok hosszú fókusztávolságú Canon objektív több képstabilizátor üzemmóddal is rendelkezik; ha lehetséges, válaszd ki a 2. üzemmódot az objektív oldalán található kapcsolóval, amikor pásztázással követed a témát. Ne feledd:

Bármely irányba pásztázhatsz – vízszintesen és függőlegesen is.

A legjobb, ha még az exponálógomb lenyomása előtt elkezded követni a témát, és az exponálás befejezését követően egy ideig folytatod a mozdulatot. Így biztosíthatod, hogy a fényképezőgép egyenletes sebességgel mozogjon a pásztázás során.

Ha képstabilizátorral rendelkező objektívet használsz, előfordulhat, hogy azon nem található módválasztó kapcsoló. Ez általában azt jelenti, hogy az objektív automatikusan észleli a pásztázás irányát, és automatikusan vált át a 2. üzemmódú képstabilizálásra.

Többszörös expozíciós felvételek

Néhány újabb EOS fényképezőgép, mint az EOS 7D Mark II és az EOS 5D Mark III többszörös expozíció funkcióval is rendelkeznek. Ez a sorozatfelvétel móddal együtt képes egyetlen képkockában megörökíteni egy akciójelenet több szakaszát.

Ahhoz, hogy a legjobb eredményt hozd ki ebből a beépített többszörös expozíció funkcióból, segít, ha a jelenet háttere világos, amikor a téma sötét, vagy sötét, amikor a téma világos.

Time-lapse

A mozgás nem mindig a gyors akciókról szól; a time-lapse fotózással rendszeres időnként képeket készíthetsz, ami az idő felgyorsításának hatását kelti. A felhők sebesen úsznak át az égen, amikor visszajátszod a time-lapse felvételt. Röviden, a time-lapse felgyorsítja a lassú mozgású témákat és jeleneteket.

A time-lapse felvétel készítéséhez képek hosszú sorozatát kell elkészítenek rendszeres időközökkel. Három különböző módon szabályozhatod a képek elkészítését;

Az EOS Utility szoftver felhasználásával rendszeres időközönként készíthetsz time-lapse sorozatfelvételeket. A fényképezőgépet kábelen keresztül PC-hez vagy Machez csatlakoztatva a számítógépről vezérelheted a zárat.

A Canon TC-80N3 időzítésvezérlőt számos EOS fényképezőgép esetében használhatod a zár megadott időközönként való kioldásához.

Az EOS 7D Mark II menüjében egy időközös időzítő található, amellyel beállíthatod a fényképezőgépet, hogy előre megadott időközönként képeket készítsen.

Ha az állóképekből álló time-lapse sorozat elkészült, az állóképeket videóvá kell összeállítanod.

Próbálkozz meg valami újjal: Mozgó hatású kép készítése zoomelmosással

A zoomsorozat vagy zoomelmosás mozgás hatását keltő fotográfiai hatás. Könnyedén kipróbálhatod EOS DSLR fényképezőgéped, egy zoomobjektív és egy opcionális állvány segítségével. A hatás eléréséhez hosszú záridős felvételkészítés közben a zoommal közelíteni vagy távolítani kell. Emiatt a felvétel a kép középpontjától kifelé elmosódottá válik. Az elkészítés módjától függően a kép vagy mozgással telivé vagy absztrakttá válik. A legjobb eredmények az időzítéssel kísérletezve érhetők el, de így érdemes hozzákezdeni:

1. Válaszd ki a Tv módot az EOS DSLR fényképezőgépeden, és válassz egy 1-4 másodperc közötti záridőt.

2. Zoomolj rá teljesen és fókuszálj a témára. A fényképezőgépen található AF gomb megnyomásával rögzítsd a fókuszt.

3. Ha nem rendelkezel állvánnyal, vesd a hátad valaminek, hogy stabilan tudjad tartani a fényképezőgépet.

4. Most a fókusz módosítása nélkül távolíts a zoommal a legnagyobb megörökíteni kívánt látószögig.

5. Nyomd le az exponálógombot és közelíts a zoommal, amíg a téma ismét megtölti a képet. Igyekezz a lehető legegyenletesebben zoomolni.

A videokamerát mozgatva érdekesebbé teheted a videóidat

A videók a videokamera mozgásával izgalmasabbá tehetők. Ha a téma szintén mozgásban van, készíts statikus és pásztázó felvételeket is.

A statikus felvételekhez a videokamerát stabilan kell tartani, viszont némi gyakorlással akár kézből is képes lehetsz rövid klipek forgatására. Ne feledd, hogy a nagy látószögnél kevésbé észlelhető a rázkódás, mint a közeli felvételeknél. A teljesen statikus felvételekhez a legjobb megoldás állvány vagy egyéb támaszték használata.

A statikus felvételek gyakran ideális kezdésként szolgálnak. Kezdj egy nagy látószögű felvétellel, amellyel bemutathatod az esemény vagy téma környezetét. Hagyd, hogy megtörténjen az esemény, és a téma távozzon a képből. Ha a téma már mozgásban van, a videokamerát vele azonos sebességgel mozgatva tartsad a képen. Ez nehéz feladat lehet, ezért készíts viszonylag rövid klipeket. A rövid klipek határozottabb tempót biztosítanak a kész filmeknek.

A mozgás részleteit rögzítsed statikus és mozgó felvételekkel is. A mozgás egy apró részletére fókuszálva hasznos klipeket készíthetsz, melyeket a történet kibontásához beszúrhatsz a többi részlet közé. Ha a téma egy futó atléta, készíts közeli felvételeket a cipőiről és a lábairól.

Használd felváltva a statikus és a mozgáskövető felvételi módokat

A filmezés a mozgásról szólt, és a videókon különféle módokon mutathatod be a mozgást. A mozgó téma áthaladhat a képen, miközben a videokamera mozdulatlan, azaz statikus felvétellel; vagy a videokamera követheti, illetve pásztázhatja a mozgó témát.

A minél érdekesebb filmanyag érdekében használd a statikus és követő felvételek keverékét.

Ha valami előrejelezhetően ismétlődik, mint a sportolók által megtett körök egy futópályán, akkor tervezd meg előre, hogyan örökíted meg az eseményt.

A jelenet keretbe foglalásához érdemes egy nagy látószögű felvétellel kezdeni, majd kisebb látószögre váltani, miközben a kamera helyzete nem változik.

Amint a verseny elindult, próbáld felváltva alkalmazni a mozgó és rögzített videokamerával készült felvételeket. Gondoskodj róla, hogy készen állja a befutó megörökítésére is.

Bár jobb, ha szélesebb látószögben készítesz felvételt a célvonalról, hogy minden versenyző látható legyen, készülj fel arra, hogy a videokamerával kövesd a nyertesd, hogy ne maradj le a győzelem ünnepléséről.

Az akciódús nyomatokhoz szükséges beállítások kiválasztása

Egy PIXMA nyomtatón kinyomtatva nagyszerű módon bemutathatod mozgalmas képeidet. A PIXMA nyomtatókkal csúcsminőségű, hihetetlen részletgazdagságú nyomatokat készíthetsz. Ha nyomataidból a legtöbbet akarod kihozni:

• Válaszd ki a képednek megfelelő papírtípust (pl. nagy felbontású képek esetében miért ne nyomtatnál A4-esnél nagyobb méretben, ha azt a nyomtatód is támogatja?)

• Válaszd ki a ragyogó színeket biztosító megfelelő papírtípust (PIXMA nyomtatódhoz a Canon fotópapírok széles körét használhatod fel, melyekkel élethű színű nyomatokat készíthetsz)

• A nyomtató illesztőprogramjában válaszd ki a legmagasabb minőségbeállítást, hogy nyomataid a lehető legtöbb részletet láthatóvá tegyék

A My Image Garden szoftver használata PIXMA nyomtatóddal

A My Image Garden egy olyan praktikus szoftveralkalmazás, melynek segítségével egyszerűen rendezheti és nyomtathatja fényképeit. A szoftver még a Canon videokamerákkal rögzített klipekből kiválasztott állóképeket is tud nyomtatni. Továbbá, segítségével több állókép állítható össze egyetlen nyomtatandó fájlba. Tehát, ha van egy videórészleted, ahol a teniszező épp szervál, akkor azt lebonthatod önálló képekre, és kombinálva bemutathatod a szerva folyamatát egyetlen nyomaton.