8 tipp a rendelkezésre álló fény maximális kihasználásához

A fény minden fotó leglényegesebb eleme. Tudd meg, hogyan keresheted meg a legjobb fényt – legyen az természetes vagy mesterséges –, és milyen beállítások szükségesek a megörökítéséhez.
Egy Canon EOS R6 fényképezőgép egy lufit tartó gyermeket fotóz, háttérben a lemenő nappal.

Ha a fényviszonyok összhangban vannak az előtted lévő jelenettel vagy témával, az eredmény szenzációs lehet. Hatalmas előnyökkel járhat, ha megtanulod, hogyan ismerd fel a legjobb elérhető fényforrást, legyen az természetes vagy mesterséges. A legjobb az egészben, hogy nincs szükséged drága lámpakészletre ahhoz, hogy a legtöbbet hozhasd ki a témából. Egyszerűen tudnod kell meglátni a jó fényt. Ha egyszer elkezded keresni, rájössz, hogy mindenhol ott van.

Íme nyolc tipp a rendelkezésre álló fényben való fényképezés elsajátításához.

1. Használd ki a nappali fény előnyeit

Egy hajó délben a Douro folyón a portugáliai Portóban. A fénykép egy Canon EOS R6 fényképezőgéppel és Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektívvel készült.

Egy tiszta égboltnál, délben a Nap felülről lefelé süt, hűvös színű, és kemény árnyékokat vetve a portói folyópartra. A fénykép egy Canon EOS R6 fényképezőgéppel, Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektívvel és 44 mm, 1/125 mp, f/10, ISO100 beállításokkal készült.

Naplemente a Douro folyó felett a portugáliai Portóban. A fénykép egy Canon EOS R6 fényképezőgéppel és Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektívvel készült.

Alkonyathoz közeledve az alacsony szögben érkező napfény melegebb, lágyabb és hangulatosabb. A fény kiemeli a részleteket, a fényes és árnyékos részek vonzó játéka pedig különlegesség teszi a környezetet. A fénykép egy Canon EOS R6 fényképezőgéppel, Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektívvel és 24 mm, 1/100 mp, f/10, ISO640 beállításokkal készült.

A Föld állandóan forog, így a természetes fény szöge és minősége állandóan változik. Délben, tiszta égboltnál, ragyogó napsütésben a fény felülről lefelé irányuló és kemény lesz, ami erős kontrasztú képeket eredményez. A fotósok általában nem szeretik ezt a fajta fényt, de működhet, ha a cél az, hogy a napfény a jelenet részévé váljon.

Amikor a Nap lejjebb ereszkedik az égen, a fénynek a légkör nagyobb részén kell áthaladnia. A színspektrum alacsonyabb hullámhosszú tartományait, például a kéket és az ibolyát a légkörben lévő részecskék szórják, így a színek lágyabbá és melegebbé válnak. Ez az oka annak, hogy az esti fény és a naplementék élénk vörös és sárga színűek, és hogy a napfelkelte utáni és a napnyugta előtti időt arany órának nevezik.

2. Hozd ki a legtöbbet az időjárásból

Kék színű ködbe vesző csupasz fák. A fénykép egy Canon EOS RP fényképezőgéppel és egy Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM objektívvel készült.

A felhők és a köd lágyítja és szórja a természetes fényt, így hangulatos végeredményt érhetsz el. A fénykép egy Canon EOS RP fényképezőgéppel, Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM objektívvel és 1/160 mp, f/7.1 és ISO250 beállításokkal készült.

Egy férfi egy téli napon, egy állványra szerelt Canon fényképezőgéppel egy erdőben áll.

Egy téli reggelen a ködös fény ideális hangulatos tájképek készítéséhez.

Az időjárási körülmények nagyban befolyásolják a természetes fény minőségét. Egy borult napon a felhők eloszlatják a napfényt, és az árnyékok kevésbé lesznek erősek. Hasonlóképpen, a köd és az eső tovább lágyíthatja és hűtheti a fényt.

Az évszak is szerepet játszik. Attól függ, hogy a világ melyik részén vagyunk, de általában télen a Föld dőlése miatt a Nap messzebb van, így a fény szöge élesebb. Ezért annak ellenére, hogy a nappalok rövidebbek, ténylegesen több irányított fénnyel dolgozhatunk. Másrészt nyáron a Nap magasabbra emelkedik az égen, így a déli órákban felülről süt lefelé, és kevésbé fotóbarát.

„Télen nehezebb adott beállítások mellett havat vagy a felhős eget fényképezni” – magyarázza Sebastien Devaud, Canon nagykövet. „Célszerűbb az automatikus expozícióhoz képest megnövelni az expozíciót, így a hó és az ég inkább fog fehérnek, mint szürkének tűnni. Fekete-fehér felvételkészítéssel még jobban ki lehet hangsúlyozni az évszak drámai oldalát, valamint a köd, a pára, az alacsony felhők, illetve a víz tovább növelik a téli hatást.”

3. Portrékhoz használd ki a rendelkezésre álló fényt

Egy oldalról megvilágított, göndör, szőke hajú személyről portré készül egy Canon EOS R6 fényképezőgéppel és Canon RF 50mm F1.8 STM objektívvel. Az alany közvetlenül a fényképezőgépbe néz.

A rendelkezésre álló fény kihasználásának egy ideális módja, ha a témát egy nagy ablak vagy tetőablak mellett helyezed el. A fényképezőgéptől balra lévő nagy méretű ablak lágy, természetes fényt biztosít. A kívánt hatás eléréséhez a fény szórásához függönyökkel és hálóval is kísérletezhetsz. A fénykép egy Canon EOS R6 fényképezőgéppel, Canon RF 50mm F1.8 STM objektívvel és 1/200 mp, f/2.8 és ISO500 beállításokkal készült.

Egy balett-táncosnő kinyújtott karokkal, egylábon egyensúlyoz miközben a napfény áthatol az előtte lévő redőnyökön. A fénykép egy Canon EOS R6 fényképezőgéppel és Canon RF 50mm F1.2L USM objektívvel készült.

A redőnyökön áthatoló napsütést itt a még drámaibb hatáshoz használták fel, amely így a kép meghatározó elemét képezi. A fénykép egy Canon EOS R6 fényképezőgéppel, Canon RF 50mm F1.2L USM objektívvel és 1/1500 mp, f/2 és ISO200 beállítással készült. © Javier Cortes – Canon nagykövet

A legtöbb beltéri környezetben valószínűleg vannak olyan természetes fényzónák, amelyeket megörökíthetsz. Az ablak egy stúdiós softboxhoz hasonló lágy megvilágítást biztosíthat. Ha tehát beltérben fotózol embereket, kérd meg őket, hogy menjenek közelebb az ablakhoz, és kapcsold ki a mesterséges megvilágítást.

Használhatsz egy derítőt is, hogy a kintről érkező fényt visszaverd a téma felé. Remekül beválnak reflektorként az olyan egyszerű dolgok is, mint amilyen egy nagy fehér kartonlap vagy egy darab alumíniumfólia. A reflektor lágy, természetes fényt eredményez, amelyet a kívánt szögben irányíthatsz, ugyanúgy, mintha vakut használnál.

Egy mezőn egy faoszlopra támaszkodó gyermek. A közvetlen napfény kemény árnyékokat vet az arcára. A fénykép egy Canon EOS R6 fényképezőgéppel és Canon RF 50mm F1.8 STM objektívvel készült.

Napos időben a portrékhoz hasznos lehet egy egyszerű derítő. Itt a közvetlen napfény kemény árnyékokat vet. A fénykép egy Canon EOS R6 fényképezőgéppel, Canon RF 50mm F1.8 STM objektívvel és 1/250 mp, f/5.6 és ISO100 beállításokkal készült.

Egy mezőn egy faoszlopra támaszkodó gyermek. A fény egy derítővel lágyítására került. A fénykép egy Canon EOS R6 fényképezőgéppel és Canon RF 50mm F1.8 STM objektívvel készült.

Ezen a képen a fényt a derítővel az árnyékos részre verték vissza, hogy csökkentésék a kontrasztot. A fénykép egy Canon EOS R6 fényképezőgéppel, Canon RF 50mm F1.8 STM objektívvel és 1/250 mp, f/5.6 és ISO100 beállításokkal készült.

A szabadtéri portrékat a fény minősége nagyban befolyásolja. Az arcon az erős napsütés nem kedvező, mivel kemény árnyékokat vet, és az alanyok hunyorognak tőle. A borúsabb körülmények tökéletesek a fotózásra, a lágy fény ugyanis csökkenti a kontrasztot.

Ha süt a Nap, és nem tudod megvárni a felhőzetet, a portrékat próbáld meg egy fa vagy épület árnyékában elkészíteni, mivel így az arcokon lágyabb lesz a fény. Vagy megpróbálhatod a fényt egy derítővel szabályozni, akár a téma árnyékolásával, akár a fény árnyékos részre történő visszaverésével, akár diffúziós panel használatával. Egy hatékony és megfizethető 5 az 1-ben derítő ideális megoldás. A derítő színének kiválasztásakor vedd figyelembe a modell bőrszínét is.

Egy mezőn egy faoszlopra támaszkodó gyermek. Az arcát egy derítő segítségével árnyékolták. A fénykép egy Canon EOS R6 fényképezőgéppel és Canon RF 50mm F1.8 STM objektívvel készült.

Itt a derítőt arra használták, hogy a lágyabb végeredmény érdekében az arcot árnyékolják. A fénykép egy Canon EOS R6 fényképezőgéppel, Canon RF 50mm F1.8 STM objektívvel és 1/250 mp, f/5.6 és ISO640 beállításokkal készült.

Egy mezőn egy faoszlopra támaszkodó gyermek. A napfény tompítására diffúziós panelt használtak. A fénykép egy Canon EOS R6 fényképezőgéppel és Canon RF 50mm F1.8 STM objektívvel készült.

Összehasonlításképpen, az 5 az 1-ben derítő diffúziós panelje lágyítja a napfényt, így kiegyensúlyozottabb portrékat készíthetsz. A fénykép egy Canon EOS R6 fényképezőgéppel, Canon RF 50mm F1.8 STM objektívvel és 1/250 mp, f/5.6 és ISO100 beállításokkal készült.

4. A kevés fényt fordítsd az előnyödre

Egy magányos fa egy domboldalon az alkonyati szürkületben, a kék égbolt előtt. A fénykép egy Canon EOS R6 fényképezőgéppel és Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektívvel készült.

Az EOS R rendszerű fényképezőgépek, mint például az EOS R6 beépített képstabilizátora (IBIS) lehetővé teszi, hogy gyenge fényviszonyok mellett akár néhány másodperces záridővel is készíthess kézből felvételeket. A fénykép egy Canon EOS R6 fényképezőgéppel, Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektívvel és 27 mm, 2 mp, f/11 és ISO100 beállítással készült.

Ahogy a Nap a horizont alá süllyed, a maradék természetes fény az alkonyat hűvös, kék színeit veszi fel. Ez egy kedvező alkalom lehet arra, hogy kimozdulj a fényképezőgépeddel. De mivel a fény gyenge, ezért olyan fényképezőgépre van szükséged, amely gyenge fényviszonyok között is jól működik. A nagyobb érzékelőkkel rendelkező fényképezőgépek több természetes fényt képesek összegyűjteni a fogyatkozó természetes fényből, különösen, ha nagy maximális rekeszértékű objektívvel használod.

Szürkületben előfordulhat, hogy csökkentened kell a záridőt, hogy több fény jusson a fényképezőgép érzékelőjéhez. A Canon EOS R rendszerű tükör nélküli fényképezőgépek forradalmi beépített képstabilizátorral rendelkeznek, így akár egy másodperces vagy annál hosszabb expozíciókat is készíthetsz kézben tartott fényképezőgéppel anélkül, hogy a kézremegés tönkre tenné a felvételt.

5. A környezetnek legmegfelelőbb beállításokat válaszd

Közelkép egy 50 mm-es Canon objektívről, amely egy Canon EOS R6 fényképezőgéphez van csatlakoztatva.

A szélesebb vagy „gyorsabb” rekeszértékű objektívek, mint például a Canon RF 50mm F1.8 STM vagy az RF 24mm F1.8 MACRO IS STM ideálisak a gyenge fényviszonyok mellett történő fényképezéshez.

Egy Canon EOS R6 érintőképernyője, amelyen a Manuális mód beállításai láthatók.

Természetes fényben történő fotózáshoz használd a Manuális (M) módot Auto ISO-val, így a záridőt és a rekeszértéket is te állíthatod be.

Ha a rekeszérték és a záridő beállítása nem okoz gondot, akkor a természetes fényben történő fényképezéshez az egyik legjobb expozíciós mód a Manuális (M) mód Auto ISO-val. Így a fényképezőgép a rendelkezésre álló fényviszonyoknak megfelelő legjobb ISO-értéket állítja be. Nappali fényben jó általános expozíciós beállítás az 1/200 mp, az f/8 és az ISO Auto. Este, amikor a fény gyengébb, a rekeszértéket állítsd f/2.8-ra vagy szélesebbre, hogy az ISO-szintet alacsonyan tarthasd az élesebb, kevésbé zajos felvételek érdekében. Itt bizonyul felbecsülhetetlen értékűnek egy gyors maximális rekeszértékű objektív, mint például a Canon RF 50mm F1.8 STM.

Gyenge fényviszonyok mellett gyakran magas ISO-értékkel kell fényképezni, ami nagyobb képzajt eredményezhet. Az autofókusz is nagyobb kihívást jelenthet. Ha azonban olyan fényképezőgépet használsz, amely gyenge fényviszonyok mellett is jól működik, mint például a Canon EOS R6 vagy EOS R7, akkor még magas ISO, például 3200 vagy annál magasabb érték mellett is tiszta képeket készíthetsz. Ezenfelül a kategóriaelső autofókuszrendszer majdnem teljes sötétségben is kimagasló teljesítményt nyújt.

6. A fehéregyensúlyt igazítsd a hőmérsékleti viszonyokhoz

Egy Canon fényképezőgép hátoldalán lévő érintőképernyőn rózsaszín virágok láthatók, a fényképezőgép pedig Felhős módra van állítva.

A fehéregyensúly beállításait a körülményekhez igazítsd, hogy a színek pontosak legyenek.

A természetes fény minősége mellett a színre is gondolnunk kell. Ez a nap folyamán változhat. Reggel elég meleg. Délben hűvösebb, este pedig ismét meleg. Ezt Kelvin-fokban mérjük, értéke a hajnali 2000 K és a nappali 7000 K között változhat.

A színek árnyékban vagy felhős időben hűvösebbek lehetnek. Ezért a fehéregyensúlyt az egyik előre beállított mód segítségével a körülményeknek megfelelően állítsd be. Ha kétségeid vannak, fényképezz RAW formátumban, mivel a RAW-feldolgozó és képszerkesztő szoftverekben, például a Canon ingyenes Digital Photo Professional programjában a képek szerkesztéskor utólag bármilyen fehéregyensúlyt kiválaszthatsz.

7. Sötétedés után hosszú expozíciót használj

Egy magas fa áll egyedül az alkonyatban, háttérben a kék égbolttal. A fénykép egy Canon EOS R6 fényképezőgéppel és Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektívvel készült.

A hosszú expozíció elmossa a lassan mozgó felhőket. A fénykép egy Canon EOS R6 fényképezőgéppel, Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektívvel és 29 mm, 137 mp, f/22 és ISO100 beállítással készült.

Egy magányos fára irányított Canon fényképezőgép, mellette pedig egy okostelefon, amelyen a Canon Camera Connect alkalmazás látható.

A Canon Camera Connect alkalmazás segítségével egyszerűen, a telefonoddal indíthatod el és állíthatod le a Bulb expozíciót.

A fényképezőgép stabil felületen vagy állványon történő elhelyezése lehetővé teszi, hogy szürkületben vagy akár holdfényben is fényképezhess, mivel így nagyon lassú, akár több másodperces záridővel fényképezhetsz. Ha a fényképezőgépet párosítod a Canon Camera Connect alkalmazással, akkor a telefonod használhatod a zár kioldására, a Bulb expozíció elindítására és leállítására, valamint távoli fényképezésre is. Ez akkor hasznos, ha a fényképezőgép olyan helyen van, ahol nehezen látod az LCD-képernyőt, vagy olyan felvételeknél, ahol a fényképezőgép legkisebb mozgása is elmosódást okozna vagy elrontaná a hatást.

8. Figyelj a témára és a környezetére

Egy kerítésen ülő gyermek, kezében egy csomó lufival, a lenyugvó nap fényében. A fénykép egy Canon EOS R6 fényképezőgéppel és Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektívvel készült.

Használj negatív expozíció-kompenzációt az előtér alulexponálásához, hogy merész sziluetteket kapj a naplementében. A fénykép egy Canon EOS R6 fényképezőgéppel, Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektívvel és 24 mm, 1/250 mp, f/16, ISO100 beállításokkal készült.

Gyenge fényviszonyok mellett készült kép egy modellről, aki fodros gallérban pózol az elmosódott utcai lámpák előtt. A fénykép egy Canon EOS R fényképezőgéppel és Canon RF 85mm F1.2L USM DS objektívvel készült.

Az elmosódott utcai lámpák hangulatos hátteret biztosítanak ehhez a gyenge fényviszonyok mellett készült portréhoz. A fénykép egy Canon EOS R fényképezőgéppel, Canon RF 85mm F1.2L USM objektívvel és 1/160 mp, f/1.2 és ISO800 beállításokkal készült.

A természetes fény különböző minőségei különböző témákhoz illenek. A finom ablakfény például ideális lehet hangulatos, visszafogott portrékhoz. Ezzel szemben a közvetlen napfény kiválóan alkalmas az élénk színek és textúrák bemutatására, például vadon élő állatok szőrzetéhez vagy tollazatához. A hosszú árnyékok remekül alkalmazhatók építészeti és utcai jelenetekhez, míg a naplemente háttérfénye ideális sziluettek megörökítéséhez a vibráló égbolton.

A lehető legtöbbet hozhatod ki a rendelkezésre álló mesterséges fényekből is, például az utcai lámpákból, az asztali lámpákból, vagy a tábortűz és tűzrakóhely fényéből.

A rendelkezésre álló fény csodálatosan változatos, ezért amikor a fényképezel, kérdezd meg magadtól: a fény most kemény vagy lágy, erős vagy gyenge, meleg vagy hideg, felülről lefelé vagy oldalról világít? Ha ezeket a fénnyel kapcsolatos alapismereteket elsajátítod, biztos lehetsz benne, hogy fotóid a körülményektől függetlenül nagyszerűek lesznek.



Írta: James Paterson

Kapcsolódó termékek

Kapcsolódó cikkek

7 tipp, hogyan fotózz gyenge fényviszonyok mellett

Fedezd fel, hogyan készíthetsz éles fényképeket gyenge fényviszonyok mellett, és melyik a legjobb Canon felszerelés a gyenge fényviszonyok melletti fotózáshoz.

Hogyan kezdj bele a fotózásba

Szeretnél okostelefonról fényképezőgépre váltani? A kezdők fotósoknak szóló útmutatónkban minden megtalálható, ami az első lépések megtételéhez szükséges.

Az expozíció beállítása

Tanuld meg tökéletesen a rekeszérték, a záridő és az ISO-érték beállítását.

Mire és hogyan használd a vakut

Ötféle módszer a fényképek vakuval történő javítására.