KREATÍV FOTÓZÁS

Nézet felülről: hat tipp a lenyűgöző flatlay fotók készítéséhez

Az életstílusfotós és népszerű TikToker, Chris Priestley bemutatja, hogyan emelheted új szintre a flatlay fotóidat.
Egy személy egy flatlay elrendezést igazgat egy rózsaszín órával, notebookkal, billentyűzettel és rózsaszín macaronokkal egy tányéron.

A flatlay fotózás kreatív módja mindenféle téma és termék bemutatásának – a sminkektől és ékszerektől kezdve az ételeken át a terhesség bejelentéséig. A közösségi médiában bloggerek és tartalomkészítők gazdag inspirációs forrást nyújtanak az ilyen típusú fotókhoz, de hol kezdd el a saját flatlay fotóid megtervezését és stílusának kialakítását, és hogyan gondoskodj arról, hogy a felülről lefelé néző felvételek kiemelkedjenek a közösségi oldalak hírfolyamában?

Ne bonyolítsd túl – javasolja Chris Priestley, kereskedelmi termék- és életstílusfotós, aki munkája mellett flatlay fotózásból él, valamint akinek 54 000 követője van az Instagramon és több mint 1 millió követője a TikTokon. „A kevesebb tényleg több, ha egy flatlay fotón szereplő kellékekről van szó, mivel egy zavaró háttér tönkreteheti a képet.”

A jó hír az, hogy a flatlay fotózás mindenki számára elérhető. Nincs szükséged speciális felszerelésre: egy normál tartozékobjektív vagy akár egy kompakt fényképezőgép is elegendő ahhoz, hogy kipróbáld ezt a lenyűgöző technikát. Valójában minden egy ceruzával és papírral kezdődik, ahogy Chris az alábbi hat tipp közül az elsőben elmagyarázza.

1. Tervezd meg a kompozíciót.

Egy flatlay fotó egy piros-fekete óráról, amely kis fehér köveken van elhelyezve, körülötte fehér levelek és más fehér kellékek szétszórva.

„Szeretek színtémával dolgozni, amikor flatlay fotót készítek” – mondja Chris Priestley. „Azzal kezdem, hogy megkeresem a fő termék hangsúlyos színeit. Ennél a piros óránál a szám rovátkái fehérrel voltak kiemelve, így tudtam, hogy egy fehér háttér jól kiegészítené azt. Nem találtam az összes kívánt kelléket fehér színben, ezért festékszóróval lefestettem a karabinert, az iránytűt és a műleveleket, hogy segítsenek az összképben.” A fénykép egy Canon EOS R5 fényképezőgéppel, Canon RF 50mm F1.2L USM objektívvel, valamint 1/200 mp, f/5.6 és ISO100 beállítással készült. © Chris Priestley

Chris azzal kezdi, hogy kompozíciót segítő alaprajzokat rajzol egy papírlapra, mert – mint mondja – elég ijesztő létrehozni valamit a semmiből, amikor már a fényképezőgép a helyén van.

„Amikor egy flatlayhez készítek vázlatot, arra összpontosítok, hogy a fő tárgyat olyan pozícióba helyezzem, hogy az kiemelkedjen” – magyarázza. „A háttérnek és a kísérő kellékeknek ki kell egészíteniük a témát, akár esztétikailag, akár funkcionalitással, akár a célközönség életstílusa révén.”

Chris hozzáteszi, hogy a próbálgatás útján lehet felismerni, mikor válik egy flatlay kép túlságosan zsúfolttá és zavaróvá. Azt javasolja, hogy mindent a fő tárgy és a kiválasztott háttér köré építsünk. „Szeretem a harmadolási szabályt használni, és kilenc mezőre bontani a képemet. Ezután gondoskodom arról, hogy minden egyes kelléknek vagy elemnek saját mezője legyen.”

2. Építsd fel a kellékgyűjteményedet.

Egy Canon fényképezőgép LCD-kijelzője, amelyen egy rózsaszín óra, valamint kiegészítő rózsaszín és fehér kellékek flatlay képe látható.

„Szeretem kivágni a kellékeket, hogy ne legyenek teljesen a képen (ilyen például itt a billentyűzet és a notebook)” – mondja Chris. „Emellett szerettem volna, hogy a kellékek olyan formákat hozzanak létre, amelyek a szemet végigvezetik a képeken, ezért a billentyűzetet, az íróasztalt, a notebookot, a tollat és az órát úgy igazítottam egymáshoz, hogy ezt elérjem.” © Andy Holbrook/Chris Priestley

Flatlay fotó egy rózsaszín óráról, körülötte gondosan elhelyezett billentyűzettel, jegyzetfüzettel, tollal, szirmokkal és macaronokkal – mindez rózsaszín és fehér színben.

„Nem szeretem a túl sok negatív teret, mert az csak kiegyensúlyozatlanná teszi a képet” – mondja Chris. „Mivel a billentyűzet a kép jobb felső sarkában van, szerettem volna találni valamit a bal alsó sarokba, még ha csak egy szirom is. Ez azt jelenti, hogy az a terület nem tűnik úgy, mintha csak úgy elfelejtkeztek volna róla, és az egész kép „zártnak” hat.” A fotó Canon EOS R5 fényképezőgéppel, Canon RF 50mm F1.2L USM objektívvel, 1/200 mp, f/8 és ISO100 beállítással készült. © Chris Priestley

Chris azt tanácsolja, hogy soha ne dobd ki a flatlay fotózáshoz vásárolt kellékeket. „Sosem tudhatod, mikor lesz szükséged rájuk” – mondja. „Most már van egy nagy doboznyi kellékem, amelyből válogathatok. Jó, hogy vannak készenlétben tárgyak, amelyek kitöltik azokat a helyeket, amelyek nem működnek.”

Ahelyett azonban, hogy rengeteg nehézkes hátteret tárolnál, Chris azt javasolja, hogy használj könnyű, kereskedelmi forgalomban kapható fotóháttereket. „Lehet vásárolni A1-es méretű fotódeszkákat, amelyek rengeteg különböző stílusban kaphatók, beleértve a fa-, márvány- és palaeffektusokat is.” Ezt használta a márványháttérhez a fenti órás flatlay fotóihoz.

A flatlay fotón szereplő kellékek valóban segítenek elmesélni a történetet, és kontextust adnak a témának, bemutatva, hogy kihez tartozik a termék.

Bármilyen kelléket is választasz a flatlay fotóidhoz, Chris azt ajánlja, hogy mindig győződj meg arról, hogy kifogástalanul tiszták. „Az egyik dolog, amit a nagy ügyfelekkel való munka során megtanultam, hogy ha bármilyen folt, por vagy ilyesmi van a tárgyon, a fotó lényegében kárba megy. Nem számít, hogy mennyire jó a kép, a néző figyelme természetes módon a tökéletlenségre szegeződik.

„Ha vannak karcolások és foltok, próbáld meg elrejteni őket más kellékekkel, és győződj meg róla, hogy minden makulátlan, mielőtt fotózol” – folytatja Chris. „Tényleg nem akarsz az utómunka keretében bajlódni a képeid tisztogatásával, mert az egy rémálom.”

3. A fényképezőgép elhelyezése és beállításai a flatlay fotókhoz

Egy férfi egy fekete óráról készül felülről lefelé néző képet készíteni egy állványon lévő Canon fényképezőgéppel. Egy nagy stúdiófény világítja meg az elrendezést.

„Tartsd a fényképezőgép hátulját párhuzamosan a flatlay témáddal” – mondja Chris. „Ha egy kicsit is eltérsz, akkor az torzítani fogja a képet.” Egyes állványok állványfejbe épített vízmértékkel rendelkeznek, ami hihetetlenül hasznos tud lenni a fényképezőgép megfelelő szögben való tartásához. © Andy Holbrook/Chris Priestley

Nincs szükséged speciális felszerelésre ahhoz, hogy lenyűgöző flatlay fotókat készíts, de egy állvány fixen tartja a fényképezőgépet, miközben elrendezed a kellékeket.

Chris egy Canon EOS R5 fényképezőgépet használ, és azt mondja, hogy előnyt jelentett a súlya a cikkben szereplő flatlay fotók készítésekor. „Ez azt jelentette, hogy nem okozott gondot, hogy az asztal fölé tudtam dönteni. Egy nehezebb fényképezőgép esetében súlyt kellett volna helyeznem az állványra, hogy ne boruljon fel. A kihajtható, változtatható nézési szögű képernyő azt jelentette, hogy olyan pozícióba tudtam mozgatni, ahol a képet is láthattam.”

Ami a flatlay fotókhoz szükséges objektív kiválasztását illeti, Chris egy standard 50 mm-es objektívet ajánl, például a Canon RF 50mm F1.2L USM-et. „Azért választanék 50 mm-es objektívet egy szélesebb látószögű objektív helyett, mert így nem keletkeznek lencsetorzulások azokon a távolságokon, ahonnan fotózni fogsz. Ha például egy 16 mm-es objektívvel egy flatlay fotót készítenél, akkor a széleken perspektivikus torzítás keletkezne, ami nem mutat jól a termékfotókon.”

Egy olyan fényképezőgép, mint a Canon EOS RP szintén kiváló választás az ilyen típusú képekhez, egy olyan tartozékobjektívvel párosítva, mint a Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektív – ez még mindig lefedné az 50 mm-es tartományt és a Chris által itt ajánlott rekeszértékeket. Használhatsz kompakt fényképezőgépet is, például a Canon PowerShot G7 X Mark III-at, különösen, ha szűkebb a költségvetésed. Ez mindössze 304 g-ot nyom (akkumulátorral és memóriakártyával együtt), de hihetetlen 20,1 megapixeles érzékelőjével rengeteg részletet rögzít.

Bár az olyan kis rekeszértékek, mint az f/16 és f/22 többet fognak éles fókuszba állítani a flatlay fotókból, Chris jellemzően f/5,6 és f/8 közötti f-stop beállításokat használ. „Nem szeretek ennél nagyobbat választani, különben túl sok részlet jelenik meg a képen” – mondja. „Szeretek egy kicsit több mélységet létrehozni, hogy bár még mindig tisztán kivehető legyen, mi a háttér, kissé fókuszon kívül legyen – ami természetes módon a fő témára vonzza a tekintetet.”

4. Világítsd meg az elrendezésedet 45°-os szögből.

Egy teljesen feketébe öltözött férfi egy nagy stúdiófényt állít be egy konyhai környezetben.

Ami a flatlay képek megvilágítását illeti, Chris azt ajánlja, hogy egyetlen fényforrást használj, legyen az egy olyan stúdiófény, mint a képen látható, vagy egy ablakból jövő természetes fény. „A természetes fény nagyon jó a világos, álomszerű képek készítéséhez” – mondja. © Andy Holbrook/Chris Priestley

Egy fotós a Canon Camera Connect alkalmazással az okostelefonján képet készít egy piros óráról, amelyet hegymászó felszerelések vesznek körül.

Chris a Canon Camera Connect alkalmazást használta a fotók elkészítéséhez. „Nyilvánvaló, hogy ha egyszer egy flatlay a helyére kerül, nem szeretném elmozdítani” – mondja. „Az alkalmazás használata lehetővé tette számomra, hogy anélkül kezeljem a fényképezőgépet, hogy hozzáérnék. Módosítani tudtam a rekesznyílást és a zársebességet, ki tudtam oldani a zárat, és rá is tudtam nagyítani, hogy ellenőrizzem a nagy felbontású képet.” © Andy Holbrook/Chris Priestley

Ami a megvilágítást illeti, Chris azt ajánlja, hogy maradjon viszonylag egyszerű. „A munkáim nagy részében egyetlen lámpával fotózok, amely mind vízszintesen, mind pedig függőlegesen 45°-os szögben van elhelyezve a témától. Ez általában nagyon szép fényt hoz létre a képen.

„Sokféle megvilágítás létezik, amit alkalmazhatsz” – folytatja. „Minthogy kereskedelmi szinten tevékenykedek, általában stúdiófényeket használok, mivel könnyű módosítókkal alakítani és lágyítani a fényt. A folyamatos megvilágítás is nagyszerű lehetőség, mivel láthatod, hogy az árnyékok hova esnek, ami sokkal könnyebbé teszi a kellékek elrendezését a flatlay fotókon.”

Egy Canon Speedlite vaku, például a Canon Speedlite EL-1, amelyet az ST-E3-RT V2 Canon Speedlite vakujeladóval távvezérléssel indíthatsz, szintén kreatív szabályozást biztosít a flatlay megvilágítása felett, különösen akkor, ha a fény szórására esernyőt vagy softboxot használsz.

Chris szerint alternatívaként természetes fényt is használhatsz. Gyakran jobb, ha inkább felhős napon fotózunk, mint erőteljes napsütésben, mivel a felhők a természet diffúzoraiként viselkednek és lágyítják a fényt. „Ha 45°-os szögben állítod be a flatlay témádat az ablakhoz képest, akkor lényegében ugyanolyan eredményt fogsz kapni, mintha mesterséges fényt használnál” – mondja Chris.

5. Szabd testre az elrendezéseket a különböző közösségi csatornákhoz.

Közeli flatlay kép egy fekete óráról, amelynek két oldalán fekete szíjak vannak elhelyezve, tört palából álló háttéren.

A legtöbb flatlay fotója esetében Chris a végleges képet jobban szereti a fényképezőgépen belül megkomponálni. De ennél a hangulatos palás környezetben kissé szélesebb szögből fotózott, hogy legyen némi mozgástere a kép utólagos vágásakor. A fotó Canon EOS R5 fényképezőgéppel, Canon RF 50mm F1.2L USM objektívvel, 1/100 mp, f/8 és ISO100 beállítással készült. © Chris Priestley

Egy fekete óra és két fekete szíj felülről lefelé néző képe paladarabokon. Az előtérben egy állványon lévő fényképezőgép látható.

Chris eredetileg egy palatáblát szeretett volna használni ennek a flatlay fotónak a hátteréül, de nem volt elég érdekes. Ezért egy kalapáccsal összetörte, és elrendezte a darabokat, majd a hézagokat fekete akváriumi kaviccsal töltötte ki. Az elemek elhelyezésénél és újrapozicionálásánál ragasztócsík használatát javasolja. „Határozottan a barátod, ha flatlay fotókról és termékfotózásról van szó. Ha már megvan a háttér, szeretem elhelyezni a fő tárgyat, mielőtt az elrendezés többi részével bíbelődnék. Ahhoz, hogy biztosan a helyén maradjon, egy diszkrét ragasztószalagot használok.” © Andy Holbrook/Chris Priestley

„Az egyik dolog, amit szeretek a Canon EOS R5 fényképezőgépemben, hogy magas megapixelszámmal rendelkezik, így a kép minőségének romlása nélkül vághatok” – mondja Chris. De arra is felhívja a figyelmet, hogy a közösségi oldalakon eltérő követelmények vannak a képméretekkel és specifikációkkal kapcsolatban. Ahelyett, hogy egyetlen flatlay képet készítenél, és egyszerűen kivágnál belőle egy sor alternatív képet a szerkesztőprogramban, Chris azt javasolja, hogy szánj időt arra, hogy minden egyes online felhasználási típushoz legyen egy megfelelő fotód.

„Én 3:2 képarányban fotózok, mert a flatlay képeket általában blogképekhez vagy webhelyekhez használják” – magyarázza. „Egy dolgot azonban figyelembe vennék: ha különböző közösségi oldalakhoz igazítod a képet, például 4:5 képarányt használsz az Instagramhoz, illetve akár 9:16 képarányt, akkor módosítanod kell a kellékek elhelyezkedésén. Azt is javasolnám, hogy távolíts el néhány kelléket, mert sokkal kisebb térrel fogsz dolgozni.”

6. Kísérletezz mozgó elemekkel.

Ha igazán feszegetni szeretnéd a határokat a flatlay fotóid esetében, próbálj meg kísérletezni a mozgással, ahogy Chris tette a fenti képen. E lenyűgöző hatás eléréséhez azt ajánlja, hogy külön-külön fotózd le a mozgó elemeket ahelyett, hogy mindent egy fotón próbálnál megörökíteni. Nézd meg a többi munkáját a TikTokon.

Egy férfi állványra helyezett fényképezőgéppel lefelé nézve fotóz egy rózsaszín órát egy kör alakú fehér táblán, amely körül rózsaszín rózsaszirmok hullanak.

„Elhelyeztem az óraszíjat, és elrendeztem körülötte az összes szirmot, majd lassan elkezdtem leejteni szirmokat, miközben egy sor képet készítettem” – magyarázza. „Ezután kivágtam minden egyes szirmot, amelyik tetszett az Adobe Photoshopban, és létrehoztam egy kompozit képet. © Andy Holbrook/Chris Priestley

Egy állványon lévő fényképezőgép lefelé néz, hogy flatlay fotót készítsen egy kör alakú fehér táblán lévő rózsaszín óráról, amely körül rózsaszín rózsaszirmok hullanak.

Mozgás hozzáadásával remekül dinamikusabbá teheted a flatlay fotóidat. Egyszerűen elérhetsz mozgást azzal, hogy kellékeket adsz hozzá és távolítasz el annak érdekében, hogy a végső videón egy mozgó vagy eltűnő termék legyen látható. © Andy Holbrook/Chris Priestley

„Az egyik előnye a Photoshopban készített kompozitnak, hogy a szirmokat különböző rétegekre tudtam helyezni” – folytatja Chris. „Ezeket a rétegeket aztán átvihettem az Adobe After Effectsbe, ahol hozzáadtam egy virtuális fényképezőgépet. Ezután a fényképezőgépet ezeken a rétegeken keresztül az óra felé mozgattam, hogy elérjem az itt látható 3D-hatást.”

Ha az egyszerűséget preferálod, akkor megpróbálhatod egyetlen képen a megfelelő pozícióban megörökíteni mozgó elemeket. Ez egy kis próbálkozást igényel, ezért állítsd be a folyamatos felvételkészítési módot a fényképezőgépeden, és kattints többször egymás után röviden, miközben hozzáadod a mozgást. A képek életre keltése érdekében próbáld meg animált GIF-ben egyesíteni őket az Adobe Photoshop vagy az általad előnyben részesített képszerkesztő program segítségével.

Sikerült inspirációt merítened? Próbáld ki a flatlay fotózást, és oszd meg az eredményeidet a #FreeYourStory hashtaggel, és jelöld meg a @canonemea oldalát.



*Az Adobe, az After Effects, a Lightroom és a Photoshop az Adobe Egyesült Államokban és/vagy más országokban bejegyzett védjegye vagy védjegye.



Szerző: Marcus Hawkins

Kapcsolódó termékek

Kapcsolódó cikkek