A SZERKESZTÉS ALAPJAI

Az alábbi egyszerű fotószerkesztési tippekkel még jobbá teheted a különleges pillanatokról készített képeidet

Fedezd fel, hogy RAW-formátumú képek készítésével és a Canon Digital Photo Professional vagy az Adobe® Lightroom® használatával hogyan hozhatsz ki még többet a képeidből, és hogyan mutathatod meg a legjobb fényben a különleges alkalmakat.
Canon Camera
Lelkes hobbifotósként valószínűleg magabiztosan használod a fényképezőgép fókusz, expozíció és kompozíció finomítására szolgáló beállításait és funkciót, és valószínűleg rutinszerűen ellenőrzöd az elkészült felvételeket a fényképezőgép LCD-képernyőjén, hogy szükség esetén módosíthass a beállításokon. Az ilyen gondosan megtervezett felvételek esetén gyakran a nyers kép is elegendő az élmények dokumentálásához. Vannak azonban olyan különleges alkalmak, amelyekre érdemes ennél nagyobb figyelmet fordítani. Esküvők, évfordulók, születésnapi bulik, ballagások, a gyermeked első lépései... az ilyen megismételhetetlen pillanatok megérdemlik, hogy a lehető legjobb fényben emlékezzünk rájuk, ezért fontos, hogy megtanuld, hogyan szerkesztheted a képeidet. Ezzel sok hibát korrigálhatsz, javíthatod a kompozíciót, az expozíciót és az egyéb technikai részleteket, és egységes stílust kölcsönözhetsz az egyazon eseményen készült képeidnek.

Annak érdekében, hogy nagyobb mozgástered legyen a fotók szerkesztése során, érdemes RAW-formátumban fényképezni – ehhez fényképezés előtt be kell állítanod a fényképezőgépeden, hogy JPEG-fájlok helyett RAW-formátumban mentse a képeket. A RAW-fájl lényegében egy digitális negatív, amely a fényképezőgép érzékelőjéről származó nyers, feldolgozatlan adatokat tartalmazza, amelyből aztán több különböző stílusú képet készíthetsz. A JPEG-képek a fényképezőgép által feldolgozott képek, amelyeket egyszerűen, közvetlenül a fényképezőgépről is megoszthatsz, azonban ez a formátum csak nagyon kis mozgásteret enged a szerkesztéshez és a javításokhoz. Mindkét formátum előnyeit kiélvezheted, ha a fényképezőgépet úgy állítod be, hogy a képeket RAW- és JPEG-formátumban is rögzítse – így rögtön lesz egy könnyen megosztható JPEG-képed és egy RAW-fájlod, amellyel később szabadon kísérletezhetsz. Ne feledd azonban, hogy több helyre lesz szükséged a memóriakártyán, ha mindkét verziót menteni szeretnéd minden képről.

Ahhoz, hogy a RAW-fájlokból fényképet hozz lére, fel kell dolgoznod azokat. Ezt a fényképezőgépen is elvégezheted, és közben olyan módosításokat hajthatsz végre, mint a fényerő beállítása és az objektívtorzítás korrigálása, de előre beállított effekteket (például Vivid (Élénk) és Soft (Lágy)) is alkalmazhatsz a képeken. A feldolgozást azonban érdemes a számítógép (jóval nagyobb) képernyőjén, olyan speciális RAW-szerkesztőprogramokkal végezni, mint a Canon ingyenes Digital Photo Professional (DPP) szoftvere vagy az Adobe® Lightroom®. Ezek a programok leegyszerűsítik a képfeldolgozást, és segítségükkel különféle képstílusokat, valamint fehéregyensúly-, zajcsökkentés- és egyéb beállításokat alkalmazhatsz. A RAW-fájlokon (a fényképezőgépen vagy a számítógépen) végzett módosítások nincsenek hatással az eredeti fájlra, így a beállításokat bármikor visszavonhatod, módosíthatod vagy törölheted, még akkor is, ha bezárod, majd később újra megnyitod a fájlt.

Az expozíció javítása

Az Adobe® Lightroom® képernyőképe egy sötét szobában az ablak előtt sminkelő nőt ábrázoló kép két különböző expozíciós beállításával.

A RAW-fájlokat a JPEG-fájlokhoz képest nagyobb dinamikatartomány jellemzi, így még a fényképezőgépen látszólag kiégett vagy bebukott árnyékos és csúcsfényes területeken is megőrzik a részleteket. Az árnyékos területek kivilágosítása azonban zajosodást okozhat, ezért ilyen esetben érdemes zajcsökkentést alkalmazni.

A DPP képernyőképe egy készülődő menyasszonyról készült képpel. Az alulexponált területek kék színnel, a túlexponált területek pedig piros színnel jelennek meg.

Ha a DPP-ben aktiválva vannak a csúcsfényekre és árnyékos részekre vonatkozó figyelmeztetések, piros réteggel jelennek meg azok a világos területek, ahol fennáll a kiégés veszélye. A potenciálisan túl sötét területek, amelyeknél fennáll az árnyékok bebukásának kockázata, kék réteggel jelennek meg.

A RAW-fájlok feldolgozásakor az expozíció az egyik tényező, amelyet finomhangolhatsz. Bár a rekeszértéket, a záridőt és az ISO-értéket nem módosíthatod, a kép fényerejének módosítására, valamint az árnyékos részek és a csúcsfények szelektív javítására is lehetőséged van. Ez különösen hasznos a verőfényes napsütésben készített hagyományos esküvői fotók szerkesztésekor, mivel ilyen körülmények között komoly kihívást jelenthet, hogy a menyasszony fehér ruháján és a vőlegény sötét öltönyén is megörökítsük a részleteket.

A RAW-fájlokat a JPEG-fájlokhoz képest nagyobb dinamikatartomány jellemzi, így a csúcsfények és árnyékos részek finomhangolására szolgáló vezérlőkkel gyakran még a látszólag elvesztett részleteket is visszanyerheted. Ezek különálló csúszkákként érhetők el a Lightroom® Develop (Szerkesztés) moduljában, valamint a DPP Picture Style (Képstílus) szakaszában. Ha a DPP szoftvert használod, az Auto Lighting Optimizer (Automatikus megvilágításoptimalizálás) erősségét is módosíthatod, amely automatikusan elvégzi az expozíció és kontraszt javítását.

A vágás elkerülése

Képernyőkép egy elhagyott tengerparton egymás kezét fogó párt ábrázoló képen a DPP-ben végzett expozícióbeállításokról.

Amikor a RAW-szerkesztőprogramban az expozíciót, a színeket és a kontrasztot módosítod, mindig figyeld a hisztogramot. Ha a hisztogram a jobb oldalra tolódik, és az íve félbevágottnak tűnik ahelyett, hogy kétoldalt fokozatosan belesimulna a vízszintes tengelybe, az azt jelenti, hogy a kép egyes részei teljesen fehérek lesznek. A legfontosabb mindig az, hogy a téma megfelelően legyen exponálva.

Az Adobe® Lightroom® képernyőképe egy vízesés előtt álló újdonsült házaspárt ábrázoló képen használt Tone Curve (Tónusgörbe) eszközről.

A szoftvered Tone Curve (Tónusgörbe) eszközével kontrasztosabbá és hangsúlyosabbá teheted a képeket. Egy lapos S alakú görbe jó kiindulási pont lehet. A Lightroom® esetén (lásd a képet) ehhez a Highlights (Csúcsfények) és Lights (Világosak) csúszkát jobbra, a Darks (Sötétek) és Shadows (Árnyékok) csúszkát pedig balra kell állítani. A DPP-ben a diagramra kattintva és a kívánt pontot elhúzva sötétítheted az árnyékos részeket, illetve világosíthatod a világos tónusokat.

Amikor az árnyékos részek, amelyeken finom tónusrészleteknek kellene látszódniuk, egybefüggő fekete területté válnak, a fényes területek pedig hófehér színben jelennek meg, a csúcsfények és az árnyékok vágásáról beszélünk (más néven kiégett csúcsfényekről és bebukott árnyékokról). Ezt a fényképezőgépen vagy a RAW-szerkesztőprogramban a kép hisztogramján ellenőrizheted: ahelyett, hogy kétoldalt belesimulna a vízszintes tengelybe, a hisztogram íve félbevágottnak tűnik. Tehát az expozíció beállításakor mindig érdemes szemmel tartani a hisztogramot. A csúszkák mozgatásakor a hisztogram balra mozdul el, ahogy a kép egyre világosabb lesz, és jobbra tolódik, amikor a kép sötétedik. Általánosságban véve arra kell törekedni, hogy a hisztogram íve ne nyúljon túl a kijelző szélén, mivel a kép kiégett és bebukott részein elvesznek a részletek. Természetesen vannak olyan esetek is, amikor a sötétebb vagy világosabb eredmény érdekesebb hatást eredményez a képen, azonban normál esetben a cél az, hogy minél több részletet megőrizzünk az olyan területeken is, mint például a menyasszonyi ruha.

Az expozícióbeállítás egyszerűbb megítéléséhez a csúcsfényekre és árnyékos részekre vonatkozó hasznos figyelmeztetéseket is aktiválhatod. Ezek a figyelmeztetések azokat a képterületeket mutatják meg, amelyek teljesen feketén (kék színnel jelölve) vagy teljesen fehéren (pirossal jelölve) jelennek meg. Ez az opció a DPP-ben a Preview (Előnézet) legördülő menüből érhető el, míg Lightroom® használata esetén a hisztogram felső részén található kis négyzetekre kattintva kapcsolhatod be és ki a figyelmeztetéseket.

Az árnyékos részek kivilágosítása és a csúcsfények csökkentése után előfordulhat, hogy a kép nem lesz elég kontrasztos. A kontraszt visszaállításához a Tone Curve (Tónusgörbe) vezérlőpanelt használhatod. A kontraszt növeléséhez kezdésként próbálkozz egy lapos S alakú görbével: a diagramot metsző vonal közepére kattintva jelöld ki a középpontot, majd kattints egy pontra a vonal alsó felén, és húzd kissé lefelé az árnyékok hangsúlyozásához. Ezután kattints egy pontra a vonal felső felén, és húzd egy kicsit felfelé a fehérek kiemeléséhez.

A fehéregyensúly korrigálása

Képernyőkép a DPP-ről, amelyen egy hóban álló, újdonsült házaspárról készült képen végzett színegyensúly-korrekció látható.

A DPP több eszközt is biztosít az elszíneződések eltávolítására, ilyen például a fehéregyensúly egyetlen kattintással történő beállítására szolgáló szemcseppentő eszköz, amellyel közvetlenül a kép azon részeire kattinthatsz, amelyeknek semleges fehér vagy szürke árnyalatúnak kell lenniük. Itt több sárgát adtunk hozzá a Fine tune (Finomhangolás) rész alatti csúszka használatával annak érdekében, hogy melegebb árnyalatúvá tegyünk egy hideg árnyalatú képet.

Mielőtt bármilyen módosítást végeznél a kép színein, érdemes helyesen beállítanod a fehéregyensúlyt. Az ünnepi rendezvényeken, például nagy esküvőkön készült képek nagy valószínűséggel több különböző fényforrás mellett készülnek: a szertartás során domináló természetes fénytől vagy mesterséges megvilágítástól a naplementén át egészen a lagzi diszkólámpáinak fényéig. A DPP és a Lightroom® fehéregyensúly-korrigáló eszközeivel eltávolíthatod a különböző fényforrások okozta elszíneződést – de akár te magad is hozzáadhatsz ilyen „színfátylat” a kreatív hatás érdekében.

A DPP-ben elérhető, előre beállított fehéregyensúlyok megfelelnek a Canon EOS fényképezőgépekben elérhető fehéregyensúly-beállításoknak, és annak érdekében, hogy minél valósághűbb színeket kapj, az eredményt manuálisan is finomhangolhatod a kék/sárga és bíbor/zöld arány módosításával. Másik lehetőségként a fehéregyensúly beállítására szolgáló szemcseppentő eszközt is használhatod (Fehéregyensúly beállítása kattintással). Ezzel az eszközzel az egész képről eltávolíthatod az elszíneződést, ha a kép egy olyan részére kattintasz, amelynek semleges fehér vagy szürke színűnek kellene lennie. Ehhez hasonló eszközök a Lightroom®-ban is elérhetők.

Elképzelhető ugyanakkor, hogy éppen a fény érdekes színe miatt készítetted a képet, ezért ne érezd azt, hogy feltétlenül semlegesítened kell azt. Emellett a kissé „melegebb” (több pirosat és kevesebb kéket tartalmazó) fehéregyensúly sokkal szebb bőrtónust eredményez.

A színtelítettség javítása

Az Adobe® Lightroom® képernyőképe, amelyen egy sárga világítótorony előtt álló menyasszonyról készült képen alkalmazott profil-előbeállítások láthatók.

A Lightroom®-ban számos előbeállítás és profil érhető el, amelyek segítségével egyetlen kattintással különböző stílust varázsolhatsz a képeidre (az előbeállítások a bal oldalon, a profilok pedig a jobb oldalon találhatók). A csúszkák és egyéb szerkesztőeszközök használatával pedig tovább finomíthatod az eredményt. A DPP-ben elérhető képstílusok és egyéni műveletsorok ugyanígy működnek.

A színhőmérséklet beállítása után a következő lépés a színjavítás. Amikor a DPP-ben megnyitsz egy RAW-fájlt, a szoftver automatikusan kiválasztja a fotó elkészítéséhez használt képstílust, azonban a legördülő menüből további képstílusokat is kiválaszthatsz. Az Advanced (Speciális) részben a képstílus paramétereit is szerkesztheted, többek között módosíthatod a színtónust, illetve növelheted vagy csökkentheted a színtelítettséget.

A Lightroom® a Képstílus funkció helyett számos képprofilt és előbeállítást kínál, amelyek segítségével egyetlen kattintással érhetsz el különböző hatásokat. Ezeket további szerkesztések kezdőpontjaként is használhatod, a kész kép beállításait pedig új, egyedi előbeállításként mentheted, amelyet aztán további képekhez is felhasználhatsz. Az előbeállítások használatával rengeteg időt takaríthatsz meg: az esküvői fotósok, akiknek több száz fényképen kell utómunkát végezniük, gyakran használnak előbeállításokat a népszerű effektek vagy vintage hangulat eléréséhez.

A munkafolyamat leegyszerűsítésének másik módja a képek kötegelt feldolgozása. A DPP-ben a fényképek egyesével történő feldolgozása helyett az egy adott képen végzett módosításokat, azaz a kép „szerkesztési műveletsorát” egy vagy több másik képre alkalmazhatod. Ehhez válaszd ki annak a képnek a bélyegképét, amelyből másolni szeretnéd a beállításokat, majd kattints a felső sávban az Edit (Szerkesztés) > Copy recipe (Műveletsor másolása) lehetőségre. (Másik lehetőségként az Edit (Szerkesztés) > Select and copy recipe settings (Műveletsor-beállítások kiválasztása és másolása) lehetőséget is használhatod, amellyel pontosan megadhatod, hogy mely beállításokat szeretnéd másolni.) Ezután válaszd ki a bélyegképeket, amelyekre alkalmazni szeretnéd a beállításokat, majd válaszd ki az Edit (Szerkesztés) > Paste recipe (Műveletsor beillesztése) lehetőséget. Miután egy műveletsort vagy képstílust alkalmaztál egy képen, további módosításokat végezhetsz, vagy visszaállíthatod a képet az eredeti beállításokra – ne aggódj, nincs visszavonhatatlan módosítás.

Egyéni színek felturbózása – és a képek fekete-fehérré konvertálása

Képernyőkép a DPP-ről, amelyen egy egymást átölelő, újdonsült házaspárt ábrázoló képen végzett világosítás látható.

A DPP Hue (Árnyalat), Saturation (Telítettség) és Lightness (Világosság) (HSL) csúszkáival célzott módosításokat végezhetsz az egyes színeken. A narancs színhez tartozó Lightness (Világosság) csúszkát kissé jobbra húzva világosabbá teheted a bőrtónusokat.

Az Adobe® Lightroom® képernyőképe egy faház előtt álló újdonsült házaspárról készült fekete-fehér képpel.

Az esküvői fotósorozat egységessé tételének remek módja, ha fekete-fehérré alakítod a képeket. A konvertálás után a négy színcsatornához tartozó csúszkák segítségével módosíthatod a tónusokat, és kontrasztosabbá teheted a képeket.

A DPP és a Lightroom® egyaránt számos vezérlővel rendelkezik az árnyalat (Hue), a színtelítettség (Saturation) és világosság (Lightness) beállítására (ezeket együtt HSL-eszközöknek nevezzük). Ezekkel a csúszkákkal külön finomíthatod a képek színeit, így finom vagy akár jelentősebb módosításokat is végezhetsz. A szabadtéren készült képeknél például a kék színhez tartozó csúszkák beállításával mélyebb és gazdagabb árnyalatúvá teheted az ég kékjét, vagy akár világosíthatsz is rajta, és visszavehetsz a telítettségből attól függően, hogy milyen stílust szeretnél elérni. A narancssárga, sárga és vörös árnyalatok hangsúlyozásával pedig még jobban kiemelheted az őszi esküvők hangulatát. A portrék bőrtónusainak javításához hasznos trükk, ha a narancssárga színhez tartozó Lightness (Világosság) csúszkát néhány lépéssel jobbra állítod.

Vannak persze olyan esetek is, amikor a cél éppen a színek eltüntetése. Míg a születésnapi fényképeknek jól állnak az élénkebb árnyalatok, az esküvői fotókat fekete-fehérré konvertálva időtlen stílust kölcsönözhetsz a képeknek, és még jobban kiemelheted a megörökített érzelmeket. A fekete-fehér képekkel emellett néhány technikai problémát is korrigálhatsz. Ha fekete-fehérré konvertálod a képeket, azzal egységessé teheted az esküvő különböző időpontjaiban és helyszínein készített képeket, és még a magas ISO-érzékenység mellett vagy gyengén megvilágított beltéri helyszíneken készített képeket is megmentheted.

A DPP-ben a Monochrome (Fekete-fehér) képstílus kiválasztása helyett jobb megoldás, ha a Hue, Saturation and Lightness (Árnyalat, telítettség és világosság) színbeállítási panel felső részén található Monochrome (Fekete-fehér) gombot használod. Így a konvertált képen az árnyalat, a telítettség és a világosság beállítására szolgáló csúszkákkal külön módosíthatod a kép eredeti színeihez tartozó szürke tónusokat. Egyes képek fekete-fehérré átalakítva élettelennek és unalmasnak tűnhetnek. Ilyenkor a Lightness (Világosság) csúszkák használatával kontrasztosabbá és tagoltabbá teheted a képeket, és dinamikusabb eredményt érhetsz el.

A fotószerkesztési folyamat során előfordulhat, hogy vissza kell ugrani néhány lépést, és a korábban elvégzett módosítások finomhangolására van szükség. Például könnyen előfordulhat, hogy a színek módosítása után újra be kell állítani az expozíciót vagy a kontrasztot. Az utolsó lépés az élesítés. Az élesítésnél általában igaz a szabály, hogy a kevesebb több, ezért érdemes 100%-ra nagyítani a kép egy fontos részletét, így könnyebben megítélheted, hogy mikor éred el a megfelelő élességi szintet.


Szerző: Marcus Hawkins


Az Adobe® és a Lightroom® az Adobe Egyesült Államokban és/vagy más országokban bejegyzett védjegye vagy védjegye.

Kapcsolódó termékek

Kapcsolódó cikkek

  • Kültéri esküvők fényképezése

    ESKÜVŐI FOTÓZÁS

    Kültéri esküvők fényképezése

    Steph Zakas esküvői fotós megosztja a nagy nap megörökítésére vonatkozó tanácsait.

  • Szerkesztés előtti és utáni állapotot megjelenítő, magas fűről készült kép: a bal oldalon a sötét, szerkesztetlen kép, míg a jobb oldalon a DPP-ben szerkesztett, világosabb verzió látható.

    FÉNYKÉPSZERKESZTÉS/UTÓMUNKÁLATOK

    RAW-képek szerkesztése a DPP szoftverrel

    Fedezd fel, hogy a Canon DPP szoftverével miként tudod szerkeszteni, finomítani és feljavítani RAW-képeidet.

  • Nyomtatott esküvői dekorációk és táblák egy menyasszonyról és vőlegényről készült bekeretezett portré mellett.

    ESKÜVŐI FOTÓZÁS

    Nyomtasd ki az esküvődet!

    Az egyedi papíroktól a rusztikus táblákig számtalan kreatív ötlettel teheted még egyedibbé a nagy napot.

  • Portré a csukott szemű, vállaira omló piros fejkendőt viselő Amaal Said fényképész-költőről.

    ÖNARCKÉPFOTÓZÁS

    Készíts tökéletes önarcképeket

    Derítsd ki, hogyan alakíthatsz át egy hétköznapi szelfit lenyűgöző önarcképpé.