KREATÍV FOTÓZÁS

Merj más lenni: kreatív tippek a közösségi médiában közzétett felvételekhez!

A TikTok-fotósok, Rosie Lugg és Eletrico megosztják a figyelemfelkeltő képek készítésével kapcsolatos kedvenc technikáikat.
Folyadékcseppek hullanak alá permetben ívesen egy felemelt kézben tartott üvegpohárból, sziluettként a narancssárga égbolt előtt.
A kulcs a kiemelkedő képek létrehozásához, hogy megtöltsék a zsúfolt közösségi hírfolyamokat, az, hogy másképp gondolkodj, és mutasd meg a világot, ahogyan te látod. A TikTok-alkotók, Rosie Lugg (@rambosphotos) és Peter Jay (@Eletrico) pontosan ezt teszik. Mindketten szenvedélyesen szeretnek egyedi tartalmakat készíteni, és megosztani a módszereiket és ötleteiket a közönségükkel.

Itt Rosie és Eletrico elárulják a legjobb tippjeiket és trükkjeiket, hogy öt különböző fotózási technika segítségével olyan egyedi képeket készíthess, amelyek lenyűgözik a követőidet.

1. Hosszú expozíciójú fénycsíkok

Hosszú expozíció egy járdán álló férfiról, aki egy elhaladó busz piros fénycsíkjai előtt áll.

„A hosszú expozíciót igénylő, fénycsíkos képekhez elengedhetetlen az állvány, hogy elkerüld a kamera mozgását” – magyarázza Rosie. „Ha azt szeretnénk, hogy valaki statikusan szerepeljen a felvételen, akkor az expozíció teljes időtartama alatt is tökéletesen mozdulatlanul kell maradnia.” A felvétel egy Canon EOS 200D fényképezőgéppel (amelyet mostanra a Canon EOS 250D váltott fel) készült Canon EF 35mm f/1.4L II USM objektívvel, 2 mp, f/5.6 és ISO100 beállításokkal. © Rosie Lugg

Hosszú expozíció egy körvonalakban látható alakról egy aranyszínű fénykör mellett. A fénycsíkok a gyűrű széléről sugároznak.

Hosszú expozíciók esetén Eletrico úgy találja, hogy az alacsony érzékenységű ISO100-as beállítás segít a lassú záridő elérésében, miközben a képzaj minden nyomát elűzi. A fotó egy Canon EOS M50 Mark II fényképezőgéppel és egy Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM objektívvel, valamint 18 mm, 13 mp, f/10 és ISO100 beállításokkal készült. © Peter Jay

A figyelemfelkeltő technikák elengedhetetlenek a közösségi média sikerére törekvő fotósok számára, és mind Rosie, mind pedig Eletrico azt javasolja, hogy készíts feltűnő fénycsíkos képeket.

Rosie nemrégiben a londoni Tower Bridge-en a piros buszok által létrehozott fénycsíkokkal kísérletezett. „A kívánt hatás eléréséhez játszani kell a fényképezőgép beállításaival. Általában amúgy is Kézi (M) üzemmódban fotózok, ami megkönnyíti a záridő és a rekesz szabályzását, valamint az ISO-beállítást. Amikor fotóztam valakit, miközben a háttérben egy busz fénycsíkot alkotott, úgy találtam, hogy körülbelül két másodperces záridőre van szükségem, f/5.6 rekeszértékkel és ISO100-zal a megfelelő teljes expozícióhoz. Egyébként is mindig szeretem a lehető legalacsonyabb ISO-beállítást használni, hogy maximalizáljam a minőséget, valamint minimálisra csökkentsem a képzajt.”

Eletrico egy hasonlóan figyelemfelkeltő képet készített hétköznapi háztartási tárgyak felhasználásával. „Egy fém konyhai habverő belsejébe tettem néhány parázsló vattát” – magyarázza. „A habverőt egy zsinórdarabon pörgetve szikrákat hoztam létre, és a 13 másodperces hosszú expozíció éppen megfelelő volt a fényfestés létrehozásához.” (Vigyázat: ez tűzveszélyes lehet! Győződj meg róla, hogy van kéznél tűzoltó készülék, vagy tegyél más óvintézkedéseket). „A fényképezőgépet állványra helyezve, 10 másodperces önkioldó-késleltetéssel lehetőségem nyílt arra, hogy mindent beállítsak és beálljak a helyemre, mielőtt a zár kinyílt.”

Fáklyákkal, LED-lámpákkal vagy akár fényszórókkal is létrehozhatsz hasonló fénycsíkokat.

2. Mozgás megörökítése gyors záridővel

A gyors záridővel készített akciódús felvételek igazán kiemelkednek a közösségi médiában. A mozgás a másodperc töredéke alatt megörökítődik, és olyan részleteket tár fel, amelyek szabad szemmel nem láthatók.

A pohárból kiloccsanó vizet ábrázoló naplementés (az oldal tetején látható) felvételéhez Eletrico a kézi élességállítási módot használta. „Az önkioldó-késleltetéssel az autofókusz nem feltétlenül rögzítette volna a jelenet megfelelő részét, ezért megjelöltem egy pontot a földön, és előre fókuszáltam. A Canon EOS M50 Mark II változtatható képszögű érintőképernyője nagy segítségemre volt, így a fényképezőgép előtt állva is megkomponálhattam a felvételt.”

Rosie azt mondja: „Szeretem fotózni a ruhákban pörgő modelleket, és hacsak nem használsz igazán gyors záridőt, minden részlet elmosódik. Sokkal jobban szeretek kézből fotózni, mint állványt használni, mert így szabadabban mozoghatok.”

Ha állvány nélkül fényképezel, a beépített képstabilizátorral rendelkező objektívek használata segít az éles felvételek elkészítésében. A Canon EOS R5 és EOS R6 modellek beépített képstabilizátorral rendelkeznek, amely a képstabilizátoros objektívekkel működik, de akkor is működik, ha az objektív nem rendelkezik beépített képstabilizátorral.

3. Részletgazdag közeli felvételek

Egy piros kör alakzat, központi pontból kiinduló három küllővel, amely tükröződik a felette lévő vízcseppekben.

„Elképesztő, hogy az EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM objektív ilyen kiváló közeli részleteket nyújt” – mondja Eletrico. „Szabad szemmel nem is láttam a vízcseppek fénymintáit, amikor ezt a felvételt készítettem.” A fotó egy Canon EOS M50 Mark II fényképezőgéppel és egy Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM objektívvel, valamint 52 mm, 1/40 mp, f/5.6 és ISO400 beállításokkal készült. © Peter Jay

Egy EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM objektív.

Eletrico egy Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM objektívet használt a színes vízcseppekről készített közeli felvételéhez (balra). Ez az ideális „multifunkciós” objektív nagyszerű eredményeket produkál a közeli és távoli témáknál egyaránt, és akár 25 cm-re is képes fókuszálni (18–50 mm-es fókusztávolságnál).

A hihetetlenül finom részleteket feltáró makrofotók garantáltan arra késztetik a közösségi média felhasználóit, hogy felhagyjanak a görgetéssel, és felfigyeljenek rájuk. „Mindig azt hittem, hogy az extrém közeli felvételekhez nagy, speciális makroobjektívre van szükség, de meglepődtem, hogy milyen közel tudok kerülni a Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM objektívvel” – mondja Eletrico. A 18–50 mm-es fókusztávolságnál az objektív akár 25 cm-es távolságig is képes fókuszálni.

„A megvilágításhoz egy átlátszó szalagot feszítettem ki egy tekercs kerületén, és a telefonom képernyőjén lévő kép fölé helyeztem, majd néhány vízcseppet fújtam rá, hogy a fény átsugározzon rajta.

„Nem kellett semmilyen speciális fényképezőgép-beállítást használnom, és az objektív a cseppek legapróbb részleteit is megörökítette. A fényképezőgép rázkódása igazi probléma lehet a makrofotózásnál, azonban kézből fényképeztem, és az objektívben lévő képstabilizátor hihetetlenül hatékonynak bizonyult.

4. Tükröződések a vízben

Egy pocsolyában látható tükörkép egy térdtől lefelé felvett ember lábáról, aki sárga szoknyát és fehér csizmát visel.

A vízben látható tükröződésekről Rosie-nak a sáros pocsolyák és a gumicsizmák jutottak eszébe. „Vicces módon, a brit időjárás ellenére több mint egy hetet kellett várnom arra, hogy essen” – mondja. Canon PowerShot G7 X Mark II fényképezőgéppel (mostanra már a Canon PowerShot G7 X Mark III váltotta fel), 1/320 mp, f/2.8 és ISO320 beállításokkal készült. © Rosie Lugg

Egy víztócsában látható tükörkép egy lebegő matracon ülő gyermekről egy város horizontja előtt.

Eletrico a víz tükörképének témájához valami szokatlanra törekedett: egy víztócsát készített a padlóján, és egy sötét szobában felvette a telefonján megjelenő képet, valamint annak tükörképét. Az eredmény ez a hihetetlen optikai illúzió lett. A fotó egy Canon EOS M50 Mark II fényképezőgéppel és egy Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM objektívvel, valamint 18 mm, 1,6 mp, f/14 és ISO100 beállításokkal készült. © Peter Jay

A kettős látás elég ahhoz, hogy bárki figyelmét megragadd, és ahogy azt a TikTok-videójában is bemutatta, Rosie imád tükörképeket készíteni tükröződésekkel, a szimmetria különleges hatását adva a tartalmainak. „Kivártam egy esős napot, hogy sok pocsolya legyen, amellyel játszhatok” – magyarázza. „Végül magamat használtam modellként, és hihetetlenül hasznosnak találtam a Canon Camera Connect alkalmazást. Csodálatos volt, hogy állványra tudtam helyezni a fényképezőgépet, és az összes beállítását a kezemben tartott telefonról szabályozhattam.

„Ahhoz, hogy a legtöbbet hozhasd ki a víz tükröződéséből, általában elég alacsonyra kell lemenni – a fényképezőgép szöge kritikus volt, így az, hogy a telefonomon tudtam nézni a kép előnézetét, valamint a felvételkészítési beállításokat is tudtam módosítani, mindent nagyon egyszerűvé és zökkenőmentessé tett” – teszi hozzá Rosie.

Ha nem használod a Camera Connect alkalmazást a fényképezőgép távvezérlésére, akkor valószínűleg a kezedben tartod a fényképezőgépet az alacsonyabb szögből való felvételkészítéshez. Ilyen esetben – folytatja Rosie – „egy dönthető vagy változtatható képszögű képernyő megkönnyíti az életedet, és azt jelenti, hogy nem kell térdelned vagy lefeküdnöd a vizes földre”.

Eletrico is szívesen ad kreatív stílust a víztükörképes felvételeihez. „Vizet öntöttem a padlóra, és lekapcsoltam az összes lámpát, így nagyon sötét volt. A víz visszatükrözte a telefonom képernyőjén lévő képet, és a hatás nagyon jól néz ki. A nagyobb mélységélesség érdekében szűk, f/14-es rekeszértéket használtam, így minden éles a jelenet elejétől a hátuljáig.”

5. Elmosódott hátterek

Egy nő felfelé és jobbra néz, kezét az arcán tartja, a háttérben elmosódott, csillag alakú fényfüzérekkel.

Rosie gyakran használ kellékeket, hogy érdekesebbé tegye a fotóit, fényfüzéreket helyez el, vagy akár még buborékokat is fúj, hogy érdekes háttér-homályosítási effektusokat hozzon létre. Emellett kivágott formákat is készít, amelyeket az objektív fölé helyez, így kreatív megjelenést kölcsönöz a fókuszon kívüli fénypontoknak és a fényes pontoknak. „Gyakran használok kis mélységélességet is, hogy a hátteret kivegyem a fókuszból” – teszi hozzá. A fotó egy Canon EOS 200D fényképezőgéppel és egy Canon EF 35mm f/1.4L IS II USM objektívvel, valamint 1/125 mp, f/1.4 és ISO200 beállításokkal készült. © Rosie Lugg

Egy fehér márványépítmény több mint egy tucat kupolával és négy minarettel, amelyeket aranyló fényben láthatunk egy gyűrűn keresztül.

„Úgy indultam neki, hogy csak a kezemet használom az előtérben, de aztán jött az ötlet, hogy egy semleges szűrőt tartsak a kezemben, hogy egyfajta kreatívabb elemet adjak hozzá” – mondja Eletrico. A fotó egy Canon EOS M50 Mark II fényképezőgéppel és egy Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM objektívvel, valamint 18 mm, 1/100 mp, f/3.5 és ISO100 beállításokkal készült. © Peter Jay

A fő személy vagy tárgy elkülönítése egy jeleneten belül a háttér elmosásával Rosie egyik kedvenc technikája. „A közösségi médiában látható portrék többsége eléggé hasonlóan néz ki, különösen a mobiltelefonnal készültek. A Canon EF 35mm f/1.4L II USM objektívem kiemel a tömegből, mivel a legszélesebb rekesznyílása szűk mélységélességet eredményez. Minden figyelmet a fotózott személyre összpontosít.” Ha EF-objektívet használsz APS-C érzékelővel rendelkező fényképezőgépen, a fényképezendő téma nagyobb az érzékelőn, mint a teljes képmezős érzékelőn, ami gyakorlatilag 1,6-szorosára növeli az objektív fókusztávolságát. „A 35 mm-es objektív „effektív” fókusztávolsága a Canon EOS 200D fényképezőgépemen 56 mm, amit ideálisnak találok a portré- és divatfotózásokhoz. A képeknek olyan magas színvonalú, inspiráló kinézete van, amely vonzza a tekintetet, és megállítja az embereket a közösségi oldalakon.”

A kis mélységélességet Eletrico egy építészeti felvétellel szemléltette, amelyet egy távoli épületről készített. Újszerű megközelítése az volt, hogy egy semleges szűrőt tartott a kezében közel, és azt is belevette a felvételbe. „A távolban lévő mecsetre fókuszálva a szűrő egy álomszerű, lágy fókuszon kívüli glóriát hoz létre az épület körül a különleges hatás érdekében.” Amikor szakítasz a hagyományos gondolkodásmóddal, gyakran gyönyörű eredményeket érhetsz el.

Légy kreatív a fotóstáskáddal!

A legmegragadóbb tartalomhoz olyan készletre van szükséged, amely lépést tart a kreativitásoddal. Rosie és Eletrico nem visznek magukkal sok mindent az utazásaikra, és olyan felszereléssel fotóznak, amely nem túl nehéz, mégis intuitív és gyors reagálású, így hihetetlen munkákat tudnak létrehozni, amikor az ihlet megszállja őket.

Rosie a zsebméretű Canon PowerShot G7 X Mark II-t használja (mostanra már a Canon PowerShot G7 X Mark III váltotta fel), amely erőteljes, hordozható társa az ötletek útközben való kibontakoztatásához. Emellett egy Canon EOS 200D-t is használ (mostanra már a Canon EOS 250D váltotta fel), egy rendkívül kompakt és könnyű DSLR fényképezőgépet, amely tökéletesen alkalmas otthoni stúdióban és útközbeni használatra egyaránt. „Kihívást jelenthet lépést tartani a gyorsan zajló eseményekkel” – mondja Rosie. „De az EOS 200D fényképezőgépem csodálatosan reagál, különösen, ami az autofókusz-követést illeti.”

Objektívek tekintetében Rosie a Canon EF 35mm f/1.4L II USM-re támaszkodik a hihetetlenül szűk mélységélesség miatt, valamint a Canon EF 24-70mm f/2.8L USM-re (amelyet mostanra az EF-termékcsaládban a Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM váltott fel) a zoomobjektív sokoldalúsága miatt, mivel a képminőségben nem ismer kompromisszumot.

Eletrico eközben a kompakt, mégis nagy teljesítményű Canon EOS M50 Mark II-t részesíti előnyben a rendkívül sokoldalú Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM objektívvel párosítva. Ez a kombináció szinte minden felvételkészítési forgatókönyvben felülmúlta a nagyigényű elvárásait.

Megihlettek ezek a kreatív technikák? Nézd meg Eletrico tippjeit a TikTok-on arra vonatkozóan, hogy készíthetsz jobb felvételeket, majd próbálj ki néhány szórakoztató effektust a saját képeidhez. Oszd meg az eredményeket a #FreeYourStory hashtaggel és a @canonemea taggel.


Írta: Matthew Richards

Kapcsolódó termékek

Kapcsolódó cikkek

  • Egy nő, akinek pillangós hajcsatok vannak a hajában, még több pillangós hajcsatot tesz ezüst rúdról lógó zsinórdarabokra.

    HÁZI PROJEKTEK

    Inspiráló képek otthon

    Alakítsd stúdióvá otthonod a híres TikTok-sztár, Michaela Efford tippjeivel.

  • Az évszakok fotózása

    TÁJFOTÓZÁS

    Az évszakok fotózása

    Hegyi Benjámin tippjeivel kiemelheted az egyes évszakok egyedi hangulatát.

  • Egy kék fürtös fiatal nő egy kézi markolatú kamerával filmezi magát a sínek előtt.

    VLOGOLÁS

    Készíts még színvonalasabb online tartalmakat

    Hat szakértői tipp és technika, amikkel a közösségimédia-tartalmad kiemelkedhet a tömegből.

  • Matt Adlard sztárcukrász lefényképez egy csokoládés desszertet egy Canon EOS M50 Mark II fényképezőgéppel.

    ÉTELEK FOTÓZÁSA

    A siker receptje: bemutatkozik a Canon EOS M50 Mark II

    Az autodidakta pék és a közösségi média sztárja, Matt Adlard belekóstol az EOS M50 Mark II készülék használatába.