A FOTÓZÁS ALAPJAI

A természetjárás öröme: 5 módszer a víz fotózásához

ismerj meg öt profi tippet a víz fotózásához – az elmosódott vízesésektől az aláhulló vízcseppekig.
Canon Camera
Ha szeretnél kiszakadni a mindennapi rohanásból, érdemes a vízpartot választani úticélként. Az emberek szeretnek elmerülni a vízből áradó nyugalomban, legyen szó egy családi strandolásról a tengerparton vagy akár egy kellemes vidéki sétáról egy lustán kanyargó folyó mentén. Idén nyáron tehát valószínűleg a víz is témaként szolgál majd a képeidhez, például egy tajtékzó hullám, a vízesés párájából felcsapó köd vagy egy csendes tavacskában visszatükröződő jelenet formájában. De hogyan készíthetsz szemet gyönyörködtető fényképeket egy ennyire változatos és mozgással teli témáról? Számtalan kreatív lehetőség közül választhatsz, amelyekkel még különlegesebbé teheted nyári felvételeidet.

Az alábbi öt, vízfotózással kapcsolatos technikával új szintre emelheted a fotózásodat, akár a nyári kánikulában fedezed fel a természetet, akár a hidegebb hónapokban, az otthonodhoz közelebb keresel témákat.

1. A vízben tükröződő témák megörökítése

Fényképezőgépét a feje fölött tartó férfi, aki egy tengerparti vízimentő tornyot fényképez.

Kísérletezz a fényképezőgép magasságával a tükröződés megkomponálásakor: ha nagy szöget alkalmazol, azzal tisztábban jelenítheted meg, míg az alacsony szöggel közelebb kerülhetsz a felszínhez, és dinamikusabb nézetből örökítheted meg a témádat.

Vízimentő tornyot ábrázoló tengerparti látkép, amely a homokon lévő vízben tükröződik vissza.

Talán mondhatjuk azt, hogy a víz legfotogénebb aspektusa a visszatükröző képessége. A kép egy Canon EOS R6 fényképezőgéppel, 31 mm-re állított Canon RF 24-105mm f4-7.1 IS STM objektívvel, valamint 1 mp, f/16, ISO 100 beállításokkal készült.

A nagy mennyiségű állóvíz ideális a tiszta tükröződések megörökítéséhez, ami tökéletes módszer arra, hogy érdekesebbé varázsolj egy egyébként egyszerű tájat. Keress vízfelületeket, amikor a természetben jársz – a csordogáló patakokban absztraktabb tükröződést figyelhetsz meg, míg a pocsolyák mozdulatlan felszínén nyugodtabb, állókép-szerű tükröződés látható. Ha ezt a hatást keresed, húzódj szélcsendes helyre, vagy várd meg, amíg elül a szél, és csak ezután készítsd el a képet.

A fényképezőgépet Rekesz-előválasztás (Av) módba állítva kiválaszthatod a rekeszértéket, míg a fényképezőgép a megfelelő expozíció érdekében automatikusan beállítja a záridőt. Ahhoz, hogy az előtér és a távolból visszaverődő részletek egyaránt élesek maradjanak, válassz szűk rekeszértéket, és használd a Photo Companion alkalmazásban elérhető mélységélesség (DOF) és hiperfokális távolság kalkulátort. A hiperfokális távolsággal való fókuszálással megkeresheted, melyik a legközelebbi pont, amelyre ráfókuszálva a háttér élessége még megfelelő, így a felvételed nagyobb része lesz éles.

A szűk rekeszérték alternatívájaként egy rendkívül nagy rekeszértéket is kipróbálhatsz, amelynek segítségével az előtér vagy a tükrözött jelenet elhomályosításával absztrakt hatást kelthetsz.

2. A vízesések fotózása

Túlexponált, elmosódott hatást keltő vízesés.

Ha a lezúduló vizet lenyűgöző, elmosódott hatással szeretnéd megörökíteni, hosszú expozíciót kell használnod. A fotó Canon EOS 850D fényképezőgéppel, 64 mm-re állított Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM objektívvel, 15 mp, f/20 és ISO 100 beállítással készült.

A fotós vízesésbe torkolló folyó előtt áll, fényképezőgépét állványra helyezve.

A semleges (ND) szűrők kiválóan blokkolják a fényt, ugyanakkor megnehezíthetik, hogy a keresőn keresztül jól lásd a felvételt. Ennek ellensúlyozására használd az Élő nézetet a komponáláshoz és a fókuszáláshoz, majd a fényképezőgép bemozdulásának megelőzése érdekében állíts be egy két másodperces időzítőt.

Ha a következő túrádon egy zubogó vízesés kerül az utadba, amely szinte könyörög, hogy megörökítsd egy fényképen, gondoskodj róla, hogy a lehető legtöbbet hozd ki a felvételből – ehhez helyezz egy a semleges szűrőt (ND) a fényképezőgépre. Az ND-szűrők megakadályozzák, hogy a fény a mért mennyiségekben (fokozatokban) bejusson a fényképezőgépbe, ami nagyobb kontrollt biztosít számodra a záridő kiválasztásakor. A 6 fokozatú ND-szűrők ideálisak a vízesések fotózásához, és vitathatatlanul a legjobb univerzális szűrők a víz elmosásához. A fotózás megkezdése előtt tanulmányozd a vízesés folyását, és jegyezd fel, hogy mely pontokon habzik az aljánál, ugyanis ez az a terület, ahol a víz csodálatos, elmosódott sávokat fog képezni.

Az egyszerűbb beállításhoz állítsd a fényképezőgépedet Manuális (M) módba, a rekeszérték pedig legyen elég kicsi ahhoz, hogy biztosítsa a nagy mélységélességet és az ISO 100 értéket, majd addig állítgasd a záridőt, amíg a fénymérés megfelelőnek nem tűnik. Ezután helyezd fel az ND-szűrőt, és ennek megfelelően módosítsd a záridőt. Az ND-szűrő által blokkolt minden egyes fényfokozat lehetővé teszi az expozíciós idő megduplázását. A kattintásszámlálás hasznos módszer lehet az újraszámításhoz, mivel a záridő tárcsáján fokozatonként két vagy három kattintás történik (a fényképezőgép menüjében beállított lépésektől függően).

3. A tenger elsimítása

Egy kavicsos tengerparton felállított állványra helyezett fényképezőgép mellett guggoló férfi.

Ha a fényképezőgépedet a Canon Camera Connect alkalmazással párosítod, a telefonod segítségével perc hosszúságú Bulb (B) módú expozíciókat indíthatsz el és állíthatsz le, ami azt jelenti, hogy annyi időre aktiválhatod a zárat, amennyire csak szeretnéd.

Hosszú expozícióval készült kép a naplementében fürdő tengerről, amely elhomályosodik a partvonal mentén álló szikláknál.

Ha az expozíció egy percig is eltart, a tengernek tejszerű, lenyűgöző elmosódott hatást kölcsönözhetsz, a felhőket pedig finom mozgással örökítheted meg. A fotó Canon EOS 850D fényképezőgéppel, 24 mm-re állított Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM objektívvel, 2,5 mp, f/16 és ISO 100 beállítással készült.

A tengerparti séták a nyár legboldogabb pillanatai közé tartoznak, és bizonyára te is szívesen helyezed majd el az ezekről készült képeket a fotóalbumodban. Jóllehet, az óceán a természet legkáprázatosabb látnivalóinak egyike, a fényképen kimerevített fodrozódó vízfelszín néha zavaros látványt nyújthat. Ha rendkívül hosszú expozíciót használsz a tenger mozgásának elmosásához, a habzó vizet selymesen sima, részletmentes felületként jelenítheted meg. Ha nappal fényképezel, erős ND-szűrőre lesz szükséged, amely kb. 10-16 fényfokozatot blokkol. Előfordulhat, hogy szürkületkor gyengébb ND-szűrőt kell használnod, vagy éppen semmilyet – ha szeretnéd ezt kipróbálni, indulj el már kora reggel, és miközben előkészíted a felvételt, élvezd, hogy a tengerpart szinte csak a tiéd.

4. A tajtékzó hullámok fotózása

Egy fotós a tajtékzó hullámok melletti sziklákon álló állvány és fényképezőgép mellett guggol.

A hullámok fotózásakor gyakran nehéz jól megítélni, mikorra időzítsd a felvételt, ezért állítsd a fényképezőgépet nagy sebességű sorozatfelvétel módba, és készíts néhány gyors sorozatfelvételt, ahogy a hullámok felcsapnak.

Kis hullámok csapódnak a tengerparton álló szikláknak.

Semmi sem bizonyítja jobban a víz fenséges erejét, mint a tajtékzó hullámok – ha variálni szeretnéd a végleges képet, kísérletezz különböző záridőkkel. A fotó Canon EOS 850D fényképezőgéppel, 27 mm-re állított Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM objektívvel, 1/20 mp, f/25 és ISO 100 beállítással készült.

Ha szeretnéd kimerevíteni a tenger drámai mozgását, rövid, kb. 1/500 mp-es záridőre lesz szükséged. Másik megoldásként hosszabb záridőt is használhatsz, amely a felcsapó vizet és az aláhulló cseppeket robbanásszerű, elmosódott sávokká alakítva kelti a mozgás érzetét. Állítsd a fényképezőgépedet Záridő-előválasztás (Tv) módba, és csökkentsd a záridőt kb. 1/20 mp-re ISO 100 értékkel. Ilyen záridő esetén a legcélszerűbb, ha állványt használsz, de ha sikerül mozdulatlannak maradnod, akkor kézből is elkészítheted a felvételt.

Ha képstabilizátoros objektívet, illetve beépített képstabilizátorral rendelkező EOS R5 vagy R6 fényképezőgépet, valamint nagy látószögű objektívet használsz, a „reciprok szabályt” követve egy 1/20 mp-es expozícióval készült felvétel kézből egy 20 mm-es objektívvel készíthető el.

Ha pedig egy kicsit aktívabb szeretnél lenni akár a parton, akár a vízben, a Canon IVY REC tökéletes társad lehet ebben. Ütésálló és egyben vízálló is 30 percig, két méteres mélységig. A vízi sportok fotózásával kapcsolatos további tippekért tekintsd át útmutatónkat, hogy a lehető legtöbbet hozhasd ki a vízi jelenetekből.

5. A vízcseppek kimerevítése

Egy fotós a fényképezőgépét kék lapnak támasztott, vízzel teli pohár fölé tartja, így kapja lencsevégre az aláhulló vízcseppet.

Ha a vakut egy kék acetátból készült lap mögé helyezed, az eredmény: színes tükröződések a vízen a fotón.

Lecseppenő, fodrozódást keltő vízcsepp.

A fénykép elkészítéséhez James egy RF 35mm F1.8 Macro IS STM makroobjektívet használt. Az ehhez hasonló makroobjektívek segítségével hihetetlenül részletgazdag közeli felvételeket készíthetsz a vízcseppekről. Már előre fókuszálj manuálisan arra a pontra, ahová a vízcsepp le fog esni. A fotó Canon EOS RP fényképezőgéppel és egy RF 35mm F1.8 Macro IS STM objektívvel, 2 mp, f/16 és ISO100 beállításokkal készült.

Az időjárás sajnos nem mindig áll a mi oldalunkon. Ebben az esetben az otthonodhoz közelebbi helyeken is gyakorolhatod a vízfotózást, a vízcseppek pedig elképesztően jól mutatnak a közeli felvételeken. Az aláhulló vízcseppek megörökítéséhez egy, például a Canon Speedlite EL-100 vakuhoz hasonló külső vakura lesz szükséged, a felvételt pedig egy sötét helyen érdemes elkészítened. Így a vaku időtartamának (a fényvillanás hosszának) segítségével kimerevítheted a mozgást, ahogy a vízcsepp az alatta lévő víz felszínéhez ér.

Ezt a technikát úgy gyakorolhatod, hogy egy pipettát vagy fecskendőt egy pohár víz fölé állítasz, a vakut pedig úgy helyezed el, hogy hátulról világítsa meg a vízcseppet. Állítsd a fényképezőgépet Manuális (M) módba f/8 és ISO 100 beállításokkal, valamint kb. két másodperces záridővel. Kezdd meg az exponálást, cseppentsd le a vizet, majd hozd működésbe a vakut manuálisan, amikor a vízcsepp a felszínhez ér, vagy használj távkioldót a vaku automatikus aktiválásához. Ez komoly próbatétel a fotós készségeid és a megvilágítási technikád számára, azonban lenyűgöző eredménnyel kecsegtet.
Írta: James Paterson

Kapcsolódó termékek

Kapcsolódó cikkek