MAKROFOTÓZÁS

Vessz el a részletekben: 4 technika otthoni makrofotók készítéséhez

Otthonod tele van könnyen elérhető lehetőségekkel a kreatív közeli felvételek készítéséhez. Meríts ihletet a nappali, a konyha vagy az ablakpárkány részleteiből.
Egy fekete-fehér közeli felvétel egy anyáról, aki egy vállán tartott alvó kisbabát puszil meg.

A makrofotózás remek módja annak, hogy kreatív legyél azzal, amid otthon van. Legyen szó akár egy újszülött tenyerének ráncairól, a szobanövények leveleinek vagy szirmainak apró részleteiről vagy a konyhai mosogatóban lévő szappanbuborékokról, az eddig figyelmen kívül hagyott apró dolgok felfedezése örömet, inspirációt és végtelen számú új perspektívát nyújthat a fotózáshoz.

A közeli vagy makrofotózásnak nincsenek határai – a ház minden helyiségében találhatsz kiváló témákat. Nem számít, milyen fényképezőgéped van otthon, közel mehetsz vele, és felfedezheted a lenyűgöző részleteket. Egy normál zoomobjektívvel (vagy készlettel), vagy akár egy kompakt fényképezőgéppel is gyönyörű képek készíthetők. Itt hat fotós oszt meg néhány apró, de lenyűgöző dolgot, amelyeket otthon fotóztak, és elárulják, mi inspirálta őket arra, hogy közelebbről is megnézzék azokat.

1. Közelíts rá a hozzád legközelebb álló és legkedvesebb emberekre!

Közeli felvétel egy hátán fekvő csecsemő fejéről.

A fotós, Kate Gray egy ablak melletti ágyra helyezett egy újszülöttet, hogy kihasználja a természetes fényforrást. „Ez jó alapot biztosít a magas és az alacsony látószögű felvételek készítéséhez, valamint a csecsemő szépen és kényelmesen tartásához” – magyarázza. A fotó Canon EOS 5D Mark III fényképezőgéppel (a helyére mostanra a Canon EOS 5D Mark IV lépett) és EF 100mm f/2.8L Macro IS USM objektívvel, 1/320 mp, f/2.8 és ISO500 beállítással készült. © Kate Gray Fotózás

„A saját gyermekeimről csecsemőkorukban készült képek inspiráltak arra, hogy más családokat is közelről fotózzak” – mondja Kate Gray családi fotós. „Tudom, hogy ezek nélkül a képek nélkül nem emlékeznék a tökéletes kis gödröcskékre a lányom pufók ujjain, vagy arra, ahogy a fiam szeme körül a bőr ráncosodik az első mosolyainál.”

Bár a közeli felvételekhez egy speciális makroobjektív az ideális, nagyszerű eredményeket érhetsz el egy hagyományos zoom- vagy akár egy fix objektívvel is. A Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM kitobjektív például akár 25 cm-re is képes fókuszálni, ami azt jelenti, hogy a legapróbb részletekkel is tökéletes kompozíciót lehet vele készíteni.

A legtöbb dedikált makroobjektív telefotó fókusztávolsággal is rendelkezik, amely tökéletesen alkalmas minden elem elkülönítésére, ha pedig zoomobjektívet használsz, csak ne felejts el ráközelíteni. Ezután állítsd a rekeszt f/5,6 értékre vagy gyorsabbra, ha van ilyen, és használd a képstabilizációt a fényképezőgép bemozdulásának kiküszöbölésére. Végül állítsd be a képet, és próbálj minél közelebb kerülni a témához. Ha az objektív minimális fókusztávolságánál közelebb mész, elveszíted a fókuszt, ezért előfordulhat, hogy óvatosan előre-hátra kell mozognod, hogy megtaláld a megfelelő helyzetet.

2. Örökítsd meg a természet bonyolultságát!

Egy hópehely nagyított képe aprólékos részletességgel, fekete homályos anyagon.

„Az f/8-as értékkel fotózva ezt a rekeszértéket választottam ki, mivel keskenyre volt szükségem, hogy a hópehely nagyobb része legyen fókuszban” – mondja Jamie Spensley fotós. „Ezután kiegyensúlyoztam a beállításaimat, hogy természetes fényben szinte fekete képet kapjak az ISO értékét 200-ra, a záridőt pedig 1/100 másodpercre állítva. Ezután készítettem néhány referenciaképet különböző vakuerősséggel, hogy lássam, mi az, ami a legszebben exponálja a képemet.” Canon EOS 80D fényképezőgéppel készült Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM objektívvel. © Jamie Spensley

Közeli felvétel egy vízitormáról egy vízcseppel.

„Mindig is észrevettem az apró dolgokat, így természetesen a makrófotózás lett a kedvencem ” – mondja Agi Wojcik fotós. „2020 tavaszán elkezdtem saját fűszernövényeket és zöldségeket termeszteni, és észrevettem, milyen szépek a zöld levelek, miután megöntöztem őket. El akartam kapni a nap csillogását a vízcseppen, mert tudtam, hogy nem marad sokáig a levélen.” A kép egy Canon EOS RP fényképezőgéppel, illetve egy Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM objektívvel és 1/250 sec, f/8 and ISO 800 beállításokkal készült. © Agi Wojcik

A makrofelvételek láthatatlan természeti kincseket tárhatnak fel, a levél hátán lévő labirintusszerű mintázattól kezdve a tökéletesen megformált hópehely egyedi összetettségéig. A közeli fotózás pedig lehetőséget ad arra, hogy bárhol megörökítsd a természet szépségét, akár az ablakpárkányon egy hideg, esős napon.

Egy fekete kabát volt az egyetlen háttér, amire Jamie Spensley-nek szüksége volt ahhoz, hogy kiemelje a fehér hópehely lenyűgöző részleteit. Ezt a jellegzetes, lágy megvilágítást makrodiffúzorral érte el. „Ez egy fehér anyagból készült kúp, amely az objektívem elejére illeszkedik. Ezután a vakuhoz egy fényvisszaverő anyagból készült alagút csatlakozik, amely abban segít, hogy a fény a kúpra jusson. A végeredmény rendkívül lágy fény, mely tökéletes a makróhoz.”

További lehetőségekhez a fény kreatív használatára a közeli felvételek készítésekor az EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM és az EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM objektívek mindegyike rendelkezik beépített makróvakuval, amely lehetővé teszi a fotósok számára, hogy árnyékolás nélkül közelítsenek a témához.

Agi Wojcik fotós a Közeli jelenet módot használta a lakásában lévő vízitorma fényképezéséhez. „Így nem kellett aggódnom a beállítások miatt, és inkább arra koncentrálhattam, hogy a fókusz megfelelő legyen. A szpot AF-et és a nagyon praktikus nagyítási opciót is használtam az élőkép funkcióban. Amikor láttam, milyen jól sikerült a kép, ihletet kaptam, hogy felvegyem a fényképezőgépet, és más témákat is felfedezzek otthon.”

3. Találd meg a különlegeset a hétköznapokban!

Makrofotó egy ceruzáról, amely egy vonalat rajzol a papírra.

„Viszonylag alacsony ISO-értéket állítottam be, mivel elég fény volt” – mondja Lucas Piltz fotós. „A rekeszérték f/7.1 volt, így nagy területek voltak élesek, a záridő pedig 1/100 másodpercre volt állítva.” A kép egy Canon EOS 250D fényképezőgéppel, 1/100 sec, f/7.1 és ISO 800 beállításokkal készült. © Lucas Piltz

Sok művész számára egy egyszerű ceruza az, amivel minden kezdődik, és Lucas Piltz fotós azzal, hogy közelről lefotózta, megtalálta a módját, hogy megünnepelje és felvállalja kreatív oldalát.

Lucas úgy döntött, hogy képsorozatot készít, hogy a szokásosnál nagyobb mélységélességet érjen el. „Állványt használtam, hogy elkerüljem a rázkódást” – mondja – „és kézzel fókuszáltam, mert így jobban tudtam irányítani és többet tudtam tanulni. A legelső fókuszterületen kezdtem, és úgy haladtam egészen hátrafelé.” A kép beállítása után Lucas 40 változatot készített a ceruzáról, mindegyiket más-más fókuszponttal, majd egyesítette őket.

Ezt a technikát fókuszsorozatnak hívják, és különböző fókuszpontú képek egyesítésével végezhető el a Canon Digital Photo Professional szoftverében.

4. Találj egy absztrakt perspektívát a hétköznapi dolgokhoz!

Makrofotó olajról a vízben, amely kör alakú, lila színű cseppeket hoz létre.

Andrea Hunt egyszerű alapanyagokat, például olajat és vizet használ, hogy absztrakt képein szürreális hatást keltsen. Az olaj mennyiségének változtatásával és a vizet tartó tálca alá különböző, színes tárgyak elhelyezésével végtelen számú, egyedi mintát és motívumot kap. A fotó Canon EOS 7D Mark II készülékkel és Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM objektívvel, 1/100 sec, f/10 és ISO 1250 beállítással készült. © Andrea Hunt

Közeli felvétel sárga színű mosogatószer-buborékokról.

Tibo Tuypens a geometria erejét használja fel a néző képzeletének beindítására. „A Canon EOS 7D Mark II fényképezőgépemet és az EF-S 60mm f/2.8 Macro USM objektívet használtam, mindössze egy Speedlite vakuval párosítva” – mondja. „Biztonságosan maradhatok az ISO 100 beállításnál 1/400 másodperces záridővel és f/2.8-as rekeszértékkel, hogy a háttér szép és elmosódott maradjon.” © Tibo Tuypens

„Elfoglalt első vonalbeli egészségügyi dolgozóként a fotózást a tudatosság eszközeként használom, hogy boldog és nyugodt maradjak a szabadidőmben” – magyarázza Andrea Hunt makrofotós. „A makrofotózás olyan részleteket tár fel, amelyeket ritkán látunk, és sok kreativitás érhető el akár a házon és a kerten belül is.”

Andrea szürrealista felvételeinek elkészítéséhez szükséged lesz egy üveg sütőedényre, amelyet minden sarkánál megemelsz a padlótól, és megtöltesz vízzel. Ezután add hozzá az olajat – fokozatosan, így különböző mennyiségekkel kísérletezhetsz. Hogy feltűnő színt adjon az olajnak, Andrea egy színes kijelzővel ellátott okostelefont vagy táblagépet helyez az edény alá, de te használhatsz színes kartont vagy tapétát is.

A feloldott olajról alkotott képek készítésekor a legegyszerűbb manuálisan fókuszálni, és rekesz-előválasztás (Av) üzemmódban fényképezni. „Az f/10 értékkel végzett fényképezés elegendő mélységélességet biztosít ahhoz, hogy az olajréteget lefedjem anélkül, hogy elérném az üvegtál alját” – mondja Andrea.

Ugyanezt a technikát használhatod a házimunkák megkönnyítésére is. Tibo Tuypens fotós úgy találta, hogy a mosogatószerrel gyönyörű, geometrikus formákat lehet létrehozni, ha egyszerűen néhány cseppet adunk hozzá egy sütőtálban lévő sekély vízréteghez.

A háttérhez Tibo színes papírlapokat szeret használni. „Ezután vakuval visszatükrözöm a színeket a vízen keresztül” – mondja. „Ez nagyszerűen működik a színek kombinálásához és a színátmenetek létrehozásához.”

A buborékok előállításához egyszerűen fogj egy szívószálat, és fújd bele a vízbe – aztán fényképezz! „Bármit is teszel az objektíved elé, az mindig a formák, textúrák és a szórt fény játszótere lesz” – mondja Tibo.

Írta: Phil Hall

Kapcsolódó termékek

Kapcsolódó cikkek