Közelikép-készítés az ételfotózásban

Fedezd fel és örökítsd meg a hétköznapi tárgyakban rejlő apró világokat a Canon makroobjektívjeinek lenyűgöző tisztaságával!
Makro közelkép két gyümölcspasztilláról, melyeket egy nagy, csepp alakú cukordarab fed; a fotó Canon EOS R10 fényképezőgéppel és Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM objektívvel készült.

Ha makrofotózásról beszélünk, gyakran elfelejtjük megemlíteni az ételek témakörét, hiszen a hagyományosabb témák (például a rovarok és a virágok) népszerűbbek. Az ételfotózás azonban mindenki számára hozzáférhető, hiszen saját otthonunkban kedvünkre válogathatunk a különféle témákban. Sőt, a látványos végeredményért nem kell kivárni a megfelelő időjárási körülményeket, vagy azt, hogy a témánk mozdulatlan maradjon.

Persze ez nem azt jelenti, hogy bármikor lehet remek, a fantáziánkat megmozgató képet lőni az ebédünkről. Az ételfotózást sokféleképpen lehet művelni; például úgy, hogy makroobjektívvel a lehető legközelebb kerülve a témánkhoz ámulatba ejtő, absztrakt képeket készítünk. Kipróbálhatunk különféle technikákat is, például a fókuszrétegezést, ami ráadásul most a Canon legújabb fényképezőgépeinek némelyikében (például a Canon EOS R10 eszközben) található innovatív jellemzőknek köszönhetően egyszerűbb, mint valaha.

Felkértük Matt Doogue makrofotóst, hogy próbálja ki magát az ételfotózás világában. Leginkább terepen érzi magát otthonosan, hiszen rovarok, növények és gombák fotózására szakosodott. Éppen ezért a beltérben, ráadásul a saját konyhájában végzett munka izgalmas élmény volt számára, melynek során egészen más szemmel kellett tekintenie a makrofotózásra.

Az alábbiakban az észrevételeit olvashatjuk.

1. Koncentráljunk a textúrákra, a formákra, a színekre és a mintákra

Makro közelkép egy zsályalevélről, melyen minden részlet látszik; a fotó Canon EOS R10 fényképezőgéppel és Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM objektívvel készült.

Az ételekkel való közelképes kísérletezésnek köszönhetően Matt meg tudta örökíteni a zsályalevél erezetének minden apró részletét. A fotó Canon EOS R10 fényképezőgéppel és Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM objektívvel, 1/60 mp, f/6,3, ISO 400 beállításokkal készült. © Matt Doogue

Színes makrofotó egy robbanós cukorkáról; a kép 1:1 nagyítás mellett Canon EOS R10 fényképezőgéppel és Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM objektívvel készült.

Matt korábban nem készített közelképet ételekről. „Mindig új kihívásokat keresek, hogy ihletet merítsek a fotózáshoz – mondja. – Felvillanyozó mindenféle makrotémákkal foglalkozni, így arra gondoltam, miért ne próbáljam meg az ételfotózást?”

Egy szuperközeli makroképen minden olyan étel és alapanyag jól mutat, aminek érdekes textúrája, mintázata, színe vagy alakja van. „Bármilyen, cukorba forgatott ennivaló jól néz ki, hiszen közelről fotózva a cukorkristályok apró gyémántoknak tűnnek” – véli Matt. „A legtöbb édesség látványos textúrával, egyenetlen felszínnel és alakkal rendelkezik, ráadásul gyakran élénk színekben pompáznak: pirosak, sárgák, rózsaszínek, vagy éppen zöldek.

„A zöldségek pedig, például a karfiol, a káposzta, sőt, a hagyma is érdekes szerkezetűek. Minél természetesebb egy termék, annál szimmetrikusabb, ugyanakkor a gyártott termékekkel, mint például az édességekkel absztraktabb eredményt lehet elérni.”

2. Gondoljuk át a megvilágítást

Felső megvilágítás

Oldalsó megvilágítás

Matt esetében a megvilágítás sokszor játszik jelentős szerepet a makrofotózás során, ugyanakkor az általa megszokottól igencsak eltérő az étel témakör. „Nem kellett olyan mértékben szűrt fényt használnom, mint ahogy egy fényes téma, például egy katicabogár esetében tettem volna” – jegyzi meg.

Matt ehhez a projekthez vásárolt egy olcsó, kisméretű softboxot, bár ilyesmit mi magunk is készíthetünk. LED-fényforrást is használt, hiszen így jobban hangsúlyozhatók a téma részletei.

„Sorozatot is lehet készíteni, amiben a képek teljesen eltérőek lesznek” – mutat rá Matt. „Például az cumi alakú édességről készült képek esetében a kerek kör az egyik képen fekete lyuknak tűnik, de ha más szögből világítom meg, egészen máshogy fog kinézni; még akkor is, ha a fényképező és az objektív ugyanaz.”

Ha nem áll rendelkezésünkre fotós világítás, dolgozhatunk természetes fénnyel is, különösen akkor, ha a témánkat ablak mellett, nappali fényben tudjuk fotózni. Derítővel (akár egy sütőpapírból házilag készítettel is) azonban könnyebb megvilágítani a témánkat.

3. Válasszunk megfelelő makroobjektívet

Makro közelkép egy málnáról, melynek szemein látszanak a szőröcskék; a fotó Canon EOS R10 fényképezőgéppel és Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM objektívvel készült.

Közelkép egy friss málnáról, teljes nagyítással; a megfelelő árnyékok és formák miatt fentről-jobbról, kissé hátulról megvilágítva. Matt ehhez a képhez használta először a Canon EOS R10 fényképezőgépet, és azonnal lenyűgözték őt az eszköz képességei. „A képminőség fenomenális ahhoz képest, hogy mennyibe kerül ez a fényképezőgép – mondja Matt. – Lenyűgöző!” A fotó Canon EOS R10 fényképezőgéppel és Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM objektívvel, 1/60 mp, f/7,1, ISO 1250 beállításokkal készült. © Matt Doogue

Bár ételt sokféle objektívvel fotózhatunk, a legjobb és legrészletgazdagabb eredmény érdekében válasszunk olyan eszközt, ami magán viseli a „makro” elnevezést.

Széles a választék, így biztosan találunk a pénztárcánkhoz és fotózási stílusunkhoz illő eszközt. A Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM objektív fantasztikus választás, hiszen kis súlyú, és igen közelre lehet vele fókuszálni. Nagyítási aránya 0,5-szörös, ugyanakkor lehetővé teszi a részletgazdag képek készítését; ha pedig szükséges, kismértékű távolítással kontextust adhatunk a témánknak. A nagyobb költségvetésűek számára remek választás az RF 100mm F2.8L MACRO IS USM objektív, hiszen az 1,4-szeres nagyításnak köszönhetően egészen közel lehet kerülni a témánkhoz, így különleges, absztrakt képek készíthetők.

További tanácsokért olvasd el útmutatóinkat a kifejezetten makrofényképezéshez ajánlott belépő szintű felszereléssel és az ételfotózáshoz leginkább használható Canon objektívekkel kapcsolatban. Használhatod a Canon igencsak hasznos objektívkereső eszközét is, amiben a fényképezőgéped, a megvalósítani kívánt stílus és az általad legtöbbre értékelt jellemzők alapján személyre szabott ajánlásokat kaphatsz.

4. Próbáljuk ki a fókuszrétegezést

Makro közelkép egy darab törökmézről és a belsejében egyenletesen elhelyezkedő légbuborékokról; a kép Canon EOS R10 fényképezőgéppel és Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM objektívvel készült.

Egy törökmézes csokiszelet darabja teljes nagyítással, a megfelelő árnyék és kontraszt miatt jobbról-felülről, kissé hátulról megvilágítva; állványról és fényképezőgépen belüli fókuszrétegezéssel fotózva annak érdekében, hogy a kép minden része éles legyen. „A fókuszrétegezés remekül gyakorolható ételfotózással” – mondja Matt. „Otthon szabadon kísérletezhetünk a megfelelő mélységélességhez szükséges rétegek (azaz képek) számával.” A fotó Canon EOS R10 fényképezőgéppel és Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM objektívvel, 1/60 mp, f/7,1, ISO 1250 beállításokkal készült. © Matt Doogue

Makro közelkép egy darab hátulról megvilágított törökmézről, melyben a légbuborékokon átszűrődő fény izzó parázs hatását kelti; a fotó Canon EOS R10 fényképezőgéppel és Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM objektívvel készült.

Egy újabb darab törökméz, amely a hátulról történő megvilágítás miatt mintha lángra kapna; ezúttal is a fényképezőgépen belüli fókuszrétegezés került alkalmazásra. „Az EOS R10 fókuszrétegezésével sokkal könnyebben ment – lelkesedik Matt. – Általában kézzel készítem a rétegeket, de az EOS R10 fényképezőgéppel gyerekjáték volt. Az órákig tartó pepecselés helyett egy perc volt az egész.” A fotó Canon EOS R10 fényképezőgéppel és Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM objektívvel, 1/50 mp, f/7,1, ISO 250 beállításokkal készült. © Matt Doogue

A fókuszrétegezés technikája azt jelenti, hogy a különféle fókusszal készített képeket egyesítik. Megtehetjük ezt kézzel, számítógépes program segítségével, például a Canon Digital Photo Professional (DPP) szoftverében a mélységkompozíciós eszközzel; ugyanakkor az olyan modelleknél, mint a Canon EOS R10 és az EOS R7 ugyanez elvégezhető a fényképezőgépen belül.

„Ezzel rengeteg időt megspórolhatok” – újságolja Mat. „Az EOS R10 fényképezőgéppel egy perc alatt készítettem egy 100 képes fókuszrétegezést, a végső kép pedig hipp-hopp megvolt a fényképezőn belül. Korábban ehhez a technikához vennem kellett egy új csúcsszámítógépet, hogy a képfájlokat egy arra való képszerkesztő szoftverrel megfelelően kezelhessem. Most elég csak az EOS R10, ami a képek elkészítése után gyorsan összeállítja a végső képfájlt is – ez pedig arra ösztönöz, hogy gyakrabban használjam ezt a technikát.

„Sőt, a fényképezőgépben elérhetőek az egyes képek is. Ez akkor fontos, ha később úgy döntünk, mégsem a teljesen rétegezett képre van szükségünk: például ha szeretnénk, hogy az előtér ne legyen annyira éles. Az összes fálj megléte azt jelenti, hogy szabadon és kreatívan valósíthatjuk meg azt, amit elképzeltünk.”

Minden EOS R rendszerű fényképezőgép rendelkezik kézi fókuszkiemelés-megjelenítési funkcióval is, amely élénk színekkel emeli ki a fókuszban lévő képterületeket.

5. Kísérletezzünk különféle témákkal

Makro közelkép egy gyümölcspasztilla felszínén található cukorkristályokról; a kép Canon EOS R10 fényképezőgéppel és Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM objektívvel készült.

A makroobjektív lehetővé tette Matt számára, hogy meglássa a tárgy szerkezetében rejlő szépséget. Teljes nagyításnál a gyümölcspasztilla felszíne felismerhetetlen. A fotó Canon EOS R10 fényképezőgéppel és Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM objektívvel, 1/60 mp, f/7,1, ISO 250 beállításokkal készült. © Matt Doogue

Makro közelkép három gyümölcspasztilláról, melyekből a középsőt úgy világították meg hátulról, mintha fénylene; a fotó Canon EOS R10 fényképezőgéppel és Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM objektívvel készült.

Ezen a képen három gyümölcspasztillát látunk: a két oldalsó kissé fedi a hátulról megvilágított középsőt. „A makrofotózást először élettelen tárgyakon próbálgassuk – tanácsolja Matt. – Igyekezzünk hozzászokni a megvilágításhoz és a fényképező működéséhez. Az ételfotózást remekül lehet otthon is gyakorolni.” A fotó Canon EOS R10 fényképezőgéppel és Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM objektívvel, 1/60 mp, f/7,1, ISO 250 beállításokkal készült. © Matt Doogue

Ha új terület számunkra az ételfotózás, kihívást jelenthet a lassabb munkafolyamat és az átgondoltságot igénylő működésmód. Ugyanakkor új megvilágításba kerülhetnek a témáink, hiszen újfajta látványvilággal gazdagodhatunk és tudatosabbá válhat a stílusunk.

„Nagy élmény volt, különösen a gyümölcspasztillák fotózása” – meséli lelkesen Matt. „Teljesen magával ragadott az ételek világa. Ezzel a sok mindennel naponta találkozunk a bevásárlás során: megfogjuk őket, berakjuk a kosarunkba, majd megesszük őket. Nem nézzük meg őket közelebbről; nem vesszük észre a bonyolultságukat és a formájukat, főleg nem a természetes dolgok esetében. A művészet jelentős részét a természet ihleti; ennek okát hamar megértjük, ha közelképeket készítünk, és feltárulnak előttünk ezek a csodálatos, természet alkotta formák és szerkezetek.”

6. Készítsünk figyelemfelkeltő képeket

Makro közelkép egy szelet vöröskáposztáról; a kép Canon EOS R10 fényképezőgéppel és Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM objektívvel készült.

„Soha nem gondoltam az ételre makrofotós témaként, de ez mostantól biztosan másképp lesz – fogalmaz Matt. – Egészen elképesztő, milyen szép mintákat, textúrákat és csaknem absztrakt művészi dolgokat lehet így találni.” A fotó Canon EOS R10 fényképezőgéppel és Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM objektívvel, 1/60 mp, f/7,1 and ISO 250 beállításokkal készült. © Matt Doogue

Az absztrakt közelképek készítésével szuperhatalom kerül a kezünkbe: fotóinkkal lenyűgözzük, lebilincseljük nézőinket. Akár saját kezűleg készített „ételbarkochbát” is játszhatunk a barátainkkal, a családunkkal vagy a követőinkkel.

„Elküldtem a gyömölcspasztillás képet [header image] két geológusnak” – meséli Matt. „Megkértem őket, hogy állapítsák meg, milyen kőzet látható a képen. Rózsakvarcra és egyéb típusokra tippeltek. Még vitatkoztak is, hogy milyen kőzet lehet!

„Amikor káposztát fotóztam, az egyik rokonom azt mondta, a közelképen látható bizonyos részletek miatt egy életre elment az étvágya ettől a zöldségtől.”

Mint minden művészi tevékenységnek, a fotózásnak is az a célja, hogy a befogadóban valamilyen érzés keletkezzen; legyen az a meglepetés, az éhség, vagy ebben az esetben az undor érzése. Ha erős érzelmeket vált ki az adott alkotás, akkor elérte a célját.

Az ételfotózás kipróbálása nyomán Matt előtt számos kreatív lehetőség tárult fel. „Mindenképpen szeretném a növényekben, a levelekben és a virágokban rejtőző természetes részleteket és szimmetriát beépíteni a munkámba” – árulja el. „Közelebbről meg fogom vizsgálni a gombákat és a zuzmókat, ahogy a fák és a fakéreg mintázatait is. Ha sikerült egy gyümölcspasztillát kristályfestményként megjelenítenem, akkor az általam kedvelt témákból is biztosan remek dolgokat fogok tudni kihozni.”

Matt órákat és tanfolyamokat is tart; az új kaland ezen a téren is adott új ötleteket. „Mindig azt javaslom a tanítványoknak, hogy az otthoni gyakorláshoz szerezzenek virágokat. Mostantól azonban ételeket fogok ajánlani, hiszen engem is lenyűgözött a feltárulkozó látvány.”

Írta: Astrid Pitman

Kapcsolódó termékek

Kapcsolódó cikkek

A legjobb kezdőkészlet makrofotózáshoz

Fényképezőgépek, objektívek és tartozékok kiválasztása a részletes makrofotózáshoz.

Vessz el a makró részleteiben

Négy ötletes tipp a makrofotózás elkezdéséhez, hétköznapi tárgyak felhasználásával különleges képek készítéséhez.

Fókuszrétegezés kezdőknek

Matt Doogue fotós elmagyarázza, hogyan segíthetnek a Canon fókuszrétegező eszközei abban, hogy teljesen fókuszban lévő makró fotókat és tájképeket készíts.

Hogyan készíthetsz kiváló minőségű felvételeket ételekről profi módon?

A lélegzetelállító ételes videókat bemutató Jessie Bakes Cakes oldalnak több mint 100 000 követője van. Itt elmagyarázza, hogyan tudod elsajátítani az ételvideózást.