A casually-dressed woman, with a backpack and a Canon EOS RP camera over one shoulder, looks out to sea at a sunset.

UTAZÁSHOZ VALÓ

Repülés, útlevél, fényképezőgép: 10 tipp az úti fényképezéshez, amit muszáj kipróbálni

Idén hol fogsz nyaralni? Akár a tengerparton sütkérezel, a városban kószálsz, túrázol vagy távoli tájakat fedezel fel, a fényképezőgépedet ne felejtsd otthon – így megörökítheted a megismételhetetlen pillanatokat, és hazaviheted a nyaralás során átélt élményeket.

Ha hatásosabb úti képekre vágysz, tippjeinket követve lélegzetelállító nyaralási képeket készíthetsz. Segítünk a nyaralási képekhez legmegfelelőbb fényképezőgép-beállítások kiválasztásában, megosztjuk veled a nem mindennapi képek készítésének titkát, és eláruljuk, hogyan érheted el, hogy közösségi oldalaid követői irigykedve ámuljanak az általad készített képek láttán!

Melyik fényképezőgépet érdemes magunkkal vinni? A menet közbeni kreatív fotózás gyöngyszemének számító teljes képmezős, tükör nélküli Canon EOS RP egy 26,2 megapixeles érzékelőt, egy nagy teljesítményű DIGIC 8 processzort és számtalan kreatív vezérlőeszközt egyesít egyetlen pehelykönnyű fényképezőgépben. Párosítsd EOS RP fényképezőgépedet az új EOS R rendszer egyik RF objektívjével, illetve használd EF vagy EF-S objektívedet egy egyszerű adapter segítségével – mindezt a teljesítmény romlása nélkül.

A Canon EOS 250D egy hihetetlenül könnyű, mozgatható LCD-képernyővel rendelkező DSLR fényképezőgép, amely állandó társ lehet az utadon. Az Arcfelismerés és Követő autofókusz funkciók, valamint az Intelligens jelenetválasztó automatika mód révén számos különböző helyzetben készíthetsz remek képeket.

Ha inkább egy beépített objektívvel rendelkező, egyszerűbb, azonnali felvételkészítést lehetővé tevő fényképezőgépre szavazol, a Canon PowerShot SX70 HS hatalmas, 65-szörös optikai zoommal, 20,3 megapixeles CMOS érzékelővel és olyan funkciókkal rendelkezik, mint például a gyenge fényviszonyokhoz használható adaptív autofókusz, amelynek segítségével tökéletes felvételeket készíthetsz.

1. Fényképezz más szögből egy felhajtható képernyővel

Szokatlan szögekből valóban egyedi képeket készíthetsz. A Canon EOS RP, a Canon PowerShot SX70 HS és a Canon EOS 250D egyaránt változtatható képszögű képernyővel rendelkezik, így a fotózáskor szokatlan nézőpontokat is kipróbálhatsz. Emeld a fejed fölé vagy tedd le a földre a fényképezőgépet, és állítsd úgy a képernyőt, hogy Élő nézet módban komponálhasd meg a képet. Ha igazán különleges nyaralási képet szeretnél készíteni, mozgasd a lábad, hajlítsd be a térded vagy nyújtózz az ég felé.

2. Az állatokat mindenki szereti!

A legtöbb lájkot az állatokról készült képekkel zsebelheted be – különösen ha cuki, hatalmas vagy szokatlan állatról van szó! A legmegkapóbb állatportrékhoz válaszd fényképezőgéped Portré módját, és ügyelj arra, hogy az állat szeme végig fókuszban maradjon. Ha a kompakt, mégis nagy teljesítményű Canon EOS RP fényképezőgépet használod, az érintőképernyő 4779 kiválasztható AF-pontjának köszönhetően hajszálpontosan állíthatod be a fókuszpontot. A még hatásosabb képhez helyezz egy AF-pontot a hozzád legközelebb lévő állat szemére. A Canon EOS RP csendes felvétel módjával abban is biztos lehetsz, hogy az állatok nem rémülnek meg a zár hangjától.

Zoomolj a kiválasztott állatra, és zárd ki a zavaró tényezőket – a Canon PowerShot SX70 HS lenyűgöző, 65-szörös optikai zoomjának segítségével akár sokkal messzebbről, az állatok megzavarása nélkül is elkészítheted a képet.

Kapcsolódó cikkek
Two people skateboard down a city street at night, colourful lights from buildings reflecting in the wet road surface.

UTAZÁSHOZ VALÓ

Hogyan hozd ki fényképezőgépedből a legtöbbet egy városi út során?

11 tipp és trükk, hogyan örökítsd meg a városi dzsungel hangulatát.

Alan Rowan holds a Canon SX740 HS camera, with a lake and hills in the background.

A SZABADBAN

Hogyan fényképez a Munro éjjeli kalandora hegyi tájakat?

A színes makroképektől a rejtélyes hegycsúcsokig: íme Alan Rowan tippjei a Canon SX740 HS használatához, a tökéletes természetfotózásért.

A snowboarder in red trousers walks through the snow, carrying his board, with his back to the photographer.

A SZABADBAN

Fotós tippek és trükkök a téli szezonra

Richard Walch professzionális sportfotós megosztja szakértői tippjeit a még eredményesebb téli fotózással kapcsolatban, a fényképezőgép kiválasztásától a legjobb beállításokig.

A composite picture: a black-and-white pug looks out from a plastic bucket on a bicycle's handlebars in one; and a face-on photo of a male lion in the other. Photos taken on a Canon EOS RP.

3. Keress fényes felületeket

Épített környezetekben az üveg jó szolgálatot tehet neked – keress olyan tükröződő felületeket, mint az üzletek és buszok ablakai, és fényképezd le a bennük látható jeleneteket. A tükröződések alternatív, néha absztraktabb, gyakran pedig szórakoztató nézetet kínálnak a kreatív nyaralási képekhez.

A manuális fókusszal rendelkező fényképezőgépek – például az Canon EOS RP vagy Canon EOS 250D – tökéletesek a tükröződések megörökítéséhez, mivel segítenek a kívánt fókuszpont megtalálásában. Figyelj arra is, hogy hová állsz, ellenkező esetben előfordulhat, hogy a saját tükörképedet sikerül megörökíteni – persze ha ez a célod, akkor csak bátran!

4. Játssz az árnyékokkal

Ha mázlid van, egy kis napsütésben is lesz részed... a napfény pedig egyben árnyékokat is jelent. Ne félj a kontrasztos témáktól! A fényképezőgép Szpot (középpont) mérési módjának használatakor alkalmazz expozíciót a világos területeknél, és figyeld az erős kontraszttal előkúszó árnyékokat. Ha beállítottad az expozíciót, komponáld újra a képet, és készítsd el a felvételt. Kísérletezz a partot szegélyező pálmafák drámai árnyékaival, vagy figyeld meg, milyen kreatív effektusokat kínál a kávézó ablakán beszűrődő napfény.

Éles, nagy kontrasztú árnyékokat akkor örökíthetsz meg, amikor a nap erősebben süt – a lágyabb, hosszabb árnyékok lefotózásához az alacsonyan járó nap kínál ideális fényviszonyokat.

A composite picture: a young woman sitting in a café, with the shadow of the windows on the wall behind her in one shot; and a stem with leaves and its shadow against a multi-coloured wall in the other.

5. Kerülj közelebb egy makroobjektívvel

Kerülj közelebb, és alakíts ki bensőséges kapcsolatot alanyaiddal – ehhez nem kell mást tenned, mint hogy csatlakoztatsz egy makroobjektívet Canon EOS RP vagy Canon EOS 250D fényképezőgépedhez. Akár a legapróbb részleteket is rögzítheted, és olyan hihetetlen izgalmas tárgyakat is megörökíthetsz, amelyeket a többi látogató talán észre sem vesz. A Canon EOS R rendszer számtalan lenyűgöző RF objektívvel, többek között a sokoldalú, nagy látószögű Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM objektívvel is használható, amely a közeli makrofelvételek mellett az utcai fotózás és a kreatív portrék terén is lélegzetelállító eredményt nyújt.

Akár cserélhető objektívrendszer nélkül is felkutathatod azokat a részleteket, amelyek igazán különlegessé teszik a felkeresett helyeket, és gyönyörű művészi képeket készíthetsz: Canon PowerShot SX70 HS fényképezőgéped Makro módra állításával olyan tárgyakra is ráfókuszálhatsz, amelyek 1 cm-nél kisebb távolságra vannak az objektív elülső részétől.

6. Kísérletezz éjszaka

Ha házon kívül töltöd az estét, akkor se hagyd otthon a fényképezőgépedet. A város – és az ég – éjszaka kel igazán életre, úgyhogy nem érdemes kihagynod azokat a fotózási lehetőségeket, amelyeket a városban vagy a távolabb eső területeken töltött éjszakák tartogatnak számodra. A teljes képmezős Canon EOS RP kedvezőtlen fényviszonyok mellett is kitűnő teljesítménye és magas ISO funkciói révén rendkívül látványos éjszakai jeleneteket fotózhatsz. Az APS-C méretű érzékelővel és DIGIC 8 processzorral rendelkező Canon EOS 250D ugyancsak nagyszerű eredményeket nyújt, még kevés fény esetén is.

Ha a ragyogó éjszakai égboltot szeretnéd megörökíteni, a legjobb eredmény érdekében helyezd a fényképezőgépet egy stabil felületre vagy hordozható állványra – így elkerülheted a fényképezőgép bemozdulását. Rövidebb záridő alkalmazásával több fény jut el hozzád a távoli csillagoktól – a jobb alsó sarokban látható kép például egy Canon EF 14mm f/2.8L II USM objektívvel felszerelt Canon EOS RP fényképezőgéppel, 25 másodperces záridővel, f/2,8 rekesznyílással és 3200-as ISO-értékkel készült. Azonban bizonyos feltételek és készletek esetén a rövidebb záridők jobban megfelelnek ahhoz, hogy elkerüld a csillagok elmosódását. Kísérletezd ki, hogy neked mi a legmegfelelőbb.

Ha inkább az éjszakai városkép a szíved csücske, a Canon EOS RP gyenge megvilágítás mellett is kivételes teljesítményének, a gyönyörű élő nézet kijelzőnek és az akár -5 EV értékre kompenzáló autofókusznak köszönhetően akkor is részletgazdag felvételeket készíthetsz, mikor szabad szemmel már szinte semmit nem lehet tisztán látni.

A composite picture: the multi-coloured lights of a city at night reflect in water in one shot; and a view of the night sky filled with stars in the other.

7. Sajátítsd el a jelenet megörökítéséhez legmegfelelőbb beállítások használatát

Utazás közben bizonyára szívesen örökítenéd meg az egyes látnivalókat és tájakat. A véletlenszerű kattintgatás helyett inkább szánj egy kis időt a fényképezőgép beállításainak megismerésére, és készíts egyedülálló képeket. Hatalmas tereket rögzítenél széles látószöggel, vagy inkább a jelenet egy adott részére összpontosítanál egy nagyobb fókusztávolság használatával?

Ez a tengerparton időző lányt ábrázoló kép egy 55 mm-re állított Canon EF-S 18-55mm f/4-5.6 IS STM objektívvel felszerelt Canon EOS 250D fényképezőgéppel készült; a hegyi város látképe ugyanazzal a fényképezőgéppel és objektívvel, de 18 mm-es értékkel készült.

Az egész képre kiterjedő élesség eléréséhez maradj a kis rekesznyílásnál (magas f-érték), körülbelül az f/8–f/11 tartományban. A kis rekesznyílás maximális mélységélességet biztosít – a jelenet nagyobb része lesz éles, a közelebbiektől a távolabbi tárgyakig –, azonban f/11-es értéknél nem szükséges kisebbet választanod az éles hatás eléréséhez. Az ennél kisebb rekesznyílások ronthatják a képminőséget, és általában nem is növelik annyira a mélységélességet, hogy érdemes legyen vállalnod ezt a kompromisszumot.

A composite picture: a girl runs towards us on a sandy beach in one; a view of a mountaintop village in the other. Photos taken on a Canon EOS 250D.

8. Használd a fényt

Érdemes fejben tartanod, hogy a legcsodálatosabb tájképeket általában akkor készítheted el, amikor a nap alacsonyan jár az égen, és lágyabbak a fények – különösen alkonyatkor vagy hajnalban, azaz az úgynevezett „arany óra” idején. Ha a délelőtti erős napsütésben fotózol, a fény éles árnyékot vethet, és a túlexponált részek kockázatával is számolnod kell.

Ha a lenyugvó nap – vagy úgy általában a nap – felé fordulva fotózol, nagy valószínűséggel az előtérben lévő emberek vagy tárgyak árnyéka is látható lesz a képen. Ne küzdj ellene – élj a lehetőséggel, és ragadd meg a hangulatot! Ha különleges portrét szeretnél készíteni, a lenyugvó nyári nap aranyló ragyogásának kihasználásával drámai árnyékokkal fokozhatod a családodról és barátaidról készült képek hatását. A legdrámaibb eredményhez tartsd alanyodat közvetlenül az előtt a fényforrás előtt, amelyre exponálsz, és keress erős, határozott formákat. Ha más tárgyak is szerepelnek a képen, a formák zavaró átfedésének vagy összeolvadásának elkerülése érdekében mozogj, vagy alakítsd át a kompozíciót.

9. Készíts tökéletes képeket az emberekről

Természetesen mindez nem csak a meglátogatott helyekről, hanem az emberekről, azaz az útitársaidról vagy az utazás során megismert izgalmas személyiségekről is szól. Ha olyan képeket szeretnél készíteni, amelyek teljes mértékben a témára koncentrálnak, nagy rekeszérték használatával gyönyörű, elmosódott háttereket vagy háttér-homályosítást érhetsz el. A határozott formák helyett a jelenet színeire koncentrálj.

A Canon EF 50mm f/1.8 STM 50 mm-es fix fókusztávolságú objektívvel, f/2.2-es rekeszértéket alkalmazva például olyan ragyogó portrét készíthetsz, amelynek hátterében homályosan láthatók a nyári nap aranyló sugarai. A Canon EOS RP beépített szem AF funkciójának köszönhetően Arcérzékelés módban a portré alanyának szeme tökéletesen fókuszban marad.

A composite picture: a smiling young woman beside out of focus flowers in one shot; and a surfer sits on some rocks with his surfboard in the other. Photos taken on a Canon EOS RP.

10. Sodródj az árral!

Ha természetes hatású, laza képeket szeretnél készíteni, ne zavard meg a nyaralás pillanatait azzal, hogy a családodat mindenféle pozitúrákba állítod. Inkább fényképezd őket városnézés közben, és kapd le spontán reakcióikat. Az események megörökítéséhez állítsd fényképezőgépedet AF Servo módba, és használj 1/500 mp-es vagy gyorsabb záridőt. Az AF Servo beállításnak köszönhetően rögzítheted a fókuszt a mozgó témákon, így lenyűgözően éles képeket készíthetsz róluk. Ez tökéletes a természetes hatású utcai képek készítéséhez, vagy éppen az örökmozgó gyerkőcök fotózásához. A Canon EOS RP szem AF módja AF servo módban is használható, így hihetetlenül éles képeket készíthetsz a tovasuhanó emberekről.

Ha DSLR vagy tükör nélküli Canon fényképezőgéped van, indulás előtt még töltsd le a Photo Companion alkalmazást, amellyel bárhonnan egyszerűen elérheted oktatóanyagainkat.

És ami a legfontosabb: érezd jól magad!

Írta: Rebecca Greig