ÚTI KÉPEK KÉSZÍTÉSE
Tudatos úti fotózás
Mit kell figyelembe venni, amikor a sajátodtól eltérő kultúrákat és közösségeket fotózol.
UTCAI FOTÓZÁS
A fényképészet szó szerint Giuseppe Esposito-Rodrigues vérében van. Venezuelában született egy olasz édesapa és egy portugál édesanya gyermekeként – apja a tájképfotózás, anyja pedig az úti képek készítésének szerelmese volt. Így hát magától értetődő volt, hogy idővel Giuseppe is szülei fényképészettel övezett nyomdokaiba lép.
A fotós 2013 óta Dublinban él, ahol folyóparti sétányokon és lámpafényes utcákon sétálgatva varázsolja elő mozifilmszerű hatást keltő, mégis csendes és bensőséges képeit, amelyek számos kiadványban, többek között a Lonely Planet és a Culture Trip lapjain is feltűntek már. Giuseppe hűséges társa korábban a Canon EOS 5D Mark III volt (amelynek utódja a Canon EOS 5D Mark IV): szeretett fényképezőgépét egy Canon EF 24-70mm f2.8L II USM, Canon EF 50mm f/1.4 USM vagy Canon EF 85mm f/1.4L IS USM objektívvel használta. Nemrégiben azonban kísérletezni kezdett a könnyen hordozható Canon EOS M6 Mark II fényképezőgéppel.
„A Canon EOS M6 Mark II mindennel rendelkezik, amire az utcai fotósoknak csak szükségük lehet: a nagy felbontáshoz (32,5 megapixel) sorozatfelvétel (14 kép/mp), nagyszerű minőségű videó (4K kivágás nélkül) és stabil markolat társul, amelynek köszönhetően a gép nagyon kényelmesen tartható, amikor az ember hosszabb időt tölt az utcák fényképezésével.” Más Canon EOS M kamerákhoz hasonlóan a Canon EF-EOS M adapter az EOS M6 Mark II fényképezőgéppel is használható, ennek köszönhetően pedig több mint 80 különböző EF-S és EF objektív közül válogathatsz, beleértve a speciális objektíveket, például a makroobjektíveket és a halszemoptikát is.
A következőkben Giuseppe megosztja a kreatív utcai fotózással kapcsolatos hozzáállását, technikáit és tippjeit.
Mindig érdemes utánajárnod, milyen jogszabályok érvényesek az utcai fotózást illetően azon a területen, ahol fényképezni készülsz. Általánosságban azonban elmondható, hogy az országok többsége – eltérő rendelkezés hiányában – engedélyezi az utcai fotózást, ebbe pedig az utcákon sétáló gyalogosok és a nyilvános helyeken, például parkokban tartózkodó emberek fotózása is beletartozik. Ettől függetlenül nem mindenki veszi jó néven, ha lefényképezik. „Én úgy szoktam, hogy gyorsan megmutatom nekik a képeket, és remélhetőleg látják, hogy művészi szempontból közelítem meg a dolgokat. Néha megmutatom az Instagram-profilomat, hogy megértsék, engem csak és kizárólag a művészet iránt érzett szeretetem vezérel, ezt pedig általában nagyra értékelik, és máris lazábban állnak hozzá.” – mondja Giuseppe.
A nyüzsgő forgatag a műfaj egyik legnagyobb kihívását jelenti. „Minden folyamatos mozgásban van” – mondja Giuseppe. „A fények, a téma, a környezet. Ha másnap visszamész, már nem ugyanazt fogod látni. El kell fogadnod, hogy semmit nem tudsz irányítani. Csak annyit tehetsz, hogy kigondolsz valamit, és megpróbálod megjósolni, hogy mikor valósíthatod meg az ötletedet. A lényeg, hogy előnyödre fordítsd a helyzetet, amibe belecsöppentél.”
Giuseppe úgy igyekszik biztosítani a sikert, hogy először is keres egy neki tetsző hátteret, majd behúzódik egy sarokba. „Ha egy forgalmas utcát készülök fotózni, csak keresek egy sarkot, és türelmesen várok, amíg a megfelelő személy bele nem sétál a képbe. Néha kicsit mozgolódom, hogy más szögből vagy perspektívából örökíthessek meg valamit, de általában inkább csak beállok egy olyan helyre, ahol megítélésem szerint a háttér megfelelő a leendő alanyhoz, és várok.”
Sokéves tapasztalata alapján Giuseppe úgy véli, az utcai fotózáshoz az Av mód a legalkalmasabb. „Nem kell mindent irányítanod, csak a rekesznyílást és talán még az ISO-értéket. Ha éjszaka fotózol, előfordulhat, hogy meg kell növelned az ISO-érzékenységet, ami nappali fotózás esetén lehetővé teszi, hogy rövidebb záridővel és kis rekesznyílással készítsd el a képeidet – ezáltal sokkal nagyobb az esélyed arra, hogy tökéletes fókuszban rögzíts egy mozgó témát.”
Giuseppe általában nagy rekeszértékkel dolgozik (alacsony f-számok), ami nagyban hozzájárul az egyedül rá jellemző mozifilmszerű hatás megvalósulásához. „Az f/1,4-es, f/1,8-as vagy f/2,8-as rekeszérték használatával könnyebben elkülöníthetem a témát, közben pedig elhomályosíthatom a hátteret. Persze a háttér továbbra is jelen van és segít elmesélni a történetet, de nem szükséges minden apró részletet látnunk.”
„Sokan mondják, hogy az utcai fotózáshoz a 28–55 mm-es fókusztávolság a megfelelő, mivel ez áll a legközelebb ahhoz, amit az emberi szem is lát, ezáltal pedig természetes perspektívát biztosít” – mondja Giuseppe. „Számomra azonban a háttér ugyanolyan fontos, mint a téma, így általában 24 vagy 28 mm-es fókusztávolságot alkalmazok.” A Canon EOS M6 Mark II fényképezőgép használatakor a Canon EF-M 32mm f/1.4 ST objektív segítségével örökítette meg az általa olyannyira kedvelt távlati jeleneteket. „Ez az objektív szinte minden helyzetben hihetetlen sokoldalúságról tett tanúbizonyságot” – mondja Giuseppe. „Különösképpen azt szerettem benne, ahogyan a teljes jelenetre, nem pedig csak egy adott témára fókuszálva elképesztően hangulatos jeleneteket örökíthettem meg vele.”
A széles látószög használata mellett Giuseppe egyre jobban kedveli a távolabbról történő fotózást is. „Mostanában úgy érzem, a teleobjektívekkel sokkal könnyebb fényképezni – sok profi azonban óva int ettől. Szerintem ez egy végtelenül maradi felfogás. A 85 mm-es objektívek vagy a Canon EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM típushoz hasonló teleobjektívek lehetővé teszik, hogy némi távolságot tarthassak a témától, így nem hatolok be a magánszférájába, emellett segít a témám elkülönítésében is, aminek köszönhetően a háttér nagyon homályos lesz – pont, ahogy szeretem.”
Giuseppe számára a Canon EOS M6 Mark II mindent új nézőpontba helyezett. „Az autofókusz gyors és megbízható, az arc- és szemkövetés pedig hihetetlenül pontos.” Ennek ellenére Giuseppe mégis arra biztatja az utcai fotósokat, hogy a nagyobb fokú kreativitás érdekében váltsanak át manuális fókuszra. „Tegyük fel, hogy szeretnék ráfókuszálni valakire egy jelenet közepén, mindezt úgy, hogy a kereten áthaladók homályosan látsszanak, ezzel a mozgás hatását keltve – ebben az esetben a manuális fókusz a jobb megoldás.”
Az egyedi képek készítéséhez Giuseppe azt javasolja, próbálj szokatlan szögből vagy nézőpontból fotózni. Egyik kedvenc technikája, hogy tükröződéseket keres az ablakokon vagy más fényes felületeken. „Azt szoktam csinálni, hogy kinézek egy embert valamilyen üveg, például egy busz vagy kávézó ablaka mögött, aztán pedig keresek egy izgalmas témát, ami visszatükröződik a felületen – ez lehet akár egy épület, egy macska vagy egy másik ember is” – mondja Giuseppe. „Ez a képet átható hangulat egyfajta rétegződését idézi elő.”
Giuseppe azt javasolja, hogy ne csak ablakokkal, hanem pocsolyákkal és folyókkal is kísérletezz az érdekes kompozíciók megalkotása érdekében.
Emellett arra bátorít, hogy ne félj a fénybe fotózni, és használd ki a mesterséges fényforrások nyújtotta lehetőségeket is. „Mindannyian tudjuk, hogy a fényképészetben a fény a legfontosabb, érdekes hatásokat azonban csak úgy érhetünk el, ha többféle módon játszunk a fénnyel.” – mondja Giuseppe. Az erős és közvetlen megvilágítás véleménye szerint tökéletes alkalom a sziluettekkel való kísérletezésre. „Keresek egy nekem tetsző, hátulról megvilágított hátteret, aztán megvárom, amíg valaki besétál a keretbe a megfelelő pontnál. Ez különösképpen akkor jó, ha nem szeretnéd, hogy a téma arca látható legyen a képen.
„Más alkalmakkor szeretek mesterséges, utcalámpákból vagy lámpaoszlopokból származó fényt használni, mivel jellegzetes hangulatot kölcsönöznek a képnek, és segítenek irányítani a szemlélődő figyelmét.”
Ha kipróbálnád magad az utcai fotózásban, Giuseppe egyszerű tanácsokkal szolgál neked: „Gyakorlás, gyakorlás, gyakorlás.” – mondja. „Ha szenvedéllyel csinálod, előbb-utóbb jobb leszel abban, amit kitűztél magadnak, és meg fogod találni a saját stílusodat. Én a mai napig ezt csinálom. Folyamatosan gyakorlok. A legjobb tanács, amit neked adhatok, hogy egyszerűen csak kapd fel a fényképezőgépedet, menj ki az utcára, és vágj bele.”
Ideges vagy a nyilvános téren való fotózástól, vagy aggódsz, hogy mit szólnak majd az emberek? „Az utcán sétáló emberek fotózása egy olyan határvonal, amelyet muszáj átlépned.” – mondja Giuseppe. „Minél többet csinálod, annál hamarabb fogod kényelmesen érezni magad, amikor kimész fotózni – ezáltal pedig arra koncentrálhatsz, ami igazán számít: annak a varázslatos fotónak az elkészítésére.”
Írta: Natalie Denton
Az inspiráció elsődleges forrása lehet néhány hasznos fotós tanács, vásárlási útmutató vagy érdekes interjú – itt mindent megtalálsz a legjobb fényképezőgép vagy nyomtató kiválasztásához, és ahhoz, hogy kreatív elképzeléseidet valóra váltsd.
Vissza az összes tipphez és technikáhozÚTI KÉPEK KÉSZÍTÉSE
Mit kell figyelembe venni, amikor a sajátodtól eltérő kultúrákat és közösségeket fotózol.
VÁROSI FOTÓZÁS
11 tipp és trükk, hogyan örökítsd meg a városi dzsungel hangulatát.
Városi fotózás
Ragadd meg a lenyűgöző városi látképeket és a részletes városi jeleneteket. Olvass tovább a szükséges tanácsokért, tippekért, technikákért és inspirációkért.