UTCAI FOTÓZÁS

Hasznos tippek egyedi stílusú utcaképek készítéséhez

„Az utcai fotózás az elmúlt évtizedekben sokat fejlődött – mára kísérletezőbb jellegű, és más műfajokból merít ihletet” – mondja Andres McNeill.
Hátulról lefényképezett alak sétál végig egy hosszú függőhídon egy sornyi magas épület irányába. Készítette: Andres McNeill utcai fotós.

Az utcai fotózás azóta van jelen, amióta a fényképezőgépek könnyen hordozhatóvá váltak. Ez a műfaj számos különféle stílust ötvöz, ugyanakkor tágan értelmezve minden nyilvános helyen készített, nem beállított felvétel ide tartozik. Az emberek többségének az 1960-as évektől az 1980-as évekig tartó New York-i stílus jut eszébe, ha a szó szoros értelmében vett utcai fotózásról van szó – dinamikus felvételek, amelyeket néha közvetlenül az emberek arcába fotózva készítettek. Azonban, mint a fotózás összes zsánere, ez is továbbfejlődött.

Manapság, amikor már mindenkinek van okostelefon a zsebében, a komoly utcai fotósok a fényképezőgéppel készített felvételeik minőségével és a kreativitásukkal tűnnek ki. Talán ragaszkodnak a New York-i stílushoz, de utcaképeiket mégis a maguk egyedi módján készítik el.

Vegyük például Andres McNeillt. Az Egyesült Királyságban, Glasgow-ban élő fotós jelentős követőtáborra tett szert a közösségi oldalain a skót városról készített drámai, építészeti elemekben gazdag felvételeinek köszönhetően. Andres számára az épületek az elsődlegesek, az emberek csak másodlagosak.

Most megosztja az utcai fotózással kapcsolatos tippjeit.

1. Figyeld meg a körülötted lévő világot

Két alak, akik egy hatalmas, impozáns épület előtt esernyőt tartanak a kezükben. Készítette: Andres McNeill utcai fotós.

Habár Andrest az építészet inspirálja, szereti, ha emberek is szerepelnek a városképein, mert dinamikusabbá és személyesebbé, ezáltal pedig élettelibbé teszik a felvételeket. A fotó Canon EOS R6 fényképezőgéppel, Canon EF-EOS R adapterrel és Canon EF 70-200mm f/4L IS USM objektívvel készült, 200 mm, 1/800 mp, f/4 és ISO400 beállításokkal. © Andres McNeill

Egy bottal a kezében a járdán sétáló idős férfi eltörpül egy emeletes ház vörös téglafalai előtt. Készítette: Andres McNeill utcai fotós.

Az útburkolati jelek és az épület külsején lévő fém szerkezeti elemek ráirányítják a néző tekintetét az idős alakra, aki botjával elsétál az impozáns vörös téglafalak előtt. A fotó Canon EOS R8 fényképezőgéppel, Canon RF 28mm F2.8 STM objektívvel és 1/800 mp, f/2,8 és ISO 100 beállításokkal készült. © Andres McNeill

Amikor Andres elindul egy egész napos fotózásra, szándékosan kerüli, hogy túlgondolja a helyszínt – inkább arra reagál, amit éppen lát. De ettől függetlenül azért van egy elképzelése arról, hogy mit is keres tulajdonképpen. „Annyiban egy kicsit más vagyok sok utcai fotóshoz képest, hogy figyelembe veszem a városi építészetet” – magyarázza. „A méretarányok megjelenítése érdekel. Szeretem, ha van egy hatalmas épületet, amellyel az előtérben lévő emberek kontrasztot alkotnak.”

Andres addig sétálgat, amíg meg nem találja azt a helyet, amely érzése szerint hatásos kompozíciót fog eredményezni, majd felkészíti a fényképezőgépét, és kivár. „Rábukkanok egy háttérnek ideális, gyönyörű épületre, amelyhez képest az előtte elhaladó ember szinte másodlagos” – állapítja meg. Ami az ideális alanyt illeti, ezt gyakran a vizuális ismétlődés vagy egybeesés határozza meg – „mondjuk valaki zöld felsőben áll egy olyan óriásplakát mellett, amely pont egy zöld felsőt viselő embert ábrázol... ilyesmik”.

Amikor egy jelenetben embereket fotózok, fontos, hogy szem előtt tartsam a fókuszpontot – legyen az az elsődleges alany szeme, a tömeg közepén lévő egyik ember arca vagy olyasvalaki, aki épp elsiet az utcán.

2. Találd meg azt a stílust, amelyik megihlet

Ezen az alulról készített utcaképen két árnyékban lévő, díszes épület foglal keretbe egy harmadik épületet, amelyen napfény árad szét.

A magas épületek „keret a keretben” technikával történő felhasználásának egyik előnye, hogy bármikor elkészítheted a felvételt. „Az sem gond, ha épp délben készítesz felvételeket – ami általában a fotósok rémálma, mivel a nap jellemzően ilyenkor tűz a legjobban –, mert így is remek fény–árnyék kontrasztokra bukkanhatsz” – árulja el Andres. A fotó Canon EOS R8 fényképezőgéppel, Canon RF 28mm F2.8 STM objektívvel és 1/250 mp, f/2,8 és ISO 200 beállításokkal készült. © Andres McNeill

Peronon nézelődő és várakozó ember mellett elsuhanó vonat. Az ember teljesen fókuszban van, a vonat kocsija viszont elmosódott.

Andres azért szeret filmes hatású állóképeket készíteni, mert „nosztalgikus hatást eredményez, szinte olyan, mintha a gyermekkorom Glasgow-jában járnék” – mondja. A fotó Canon EOS R6 fényképezőgéppel és Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektívvel készült, 1/6 mp, f/4,5 és ISO 100 beállításokkal. © Andres McNeill

A mozi fontos kapcsolódási pont Andres számára, aki úgy komponál meg egy képet, „mintha csak egy film bevezető felvétele lenne”.

Külön kihangsúlyozza, hogy ha az utcai fotózásról van szó, nincs „egyetlen bevált módszer”. Andres érdeklődését leginkább az épületek formái és mintái keltik fel, legyen szó 19. századi viktoriánus építményekről vagy a Glasgow utcáin itt-ott fellelhető brutalista stílusú szerkezetekről. „Előszeretettel használok vezérvonalakat, ilyenkor egy épület vonalai elvezetnek egy alanyhoz. Néha olyan felvételeket készítek, hogy a kép széleit egy-egy épület határolja, középen pedig egy ember vagy mondjuk egy taxi közelít felém.

„Számtalan lehetséges megközelítés létezik” – teszi hozzá Andres. „A régi módszer mindig a 35 mm volt, néha csípőmagasságból, közelről fotózva, manapság viszont a legkülönfélébb fókusztávolságokat használjuk. Ha introvertáltabb típus vagy, használhatsz 85 mm-est vagy 200 mm-est, és az utca túlsó oldaláról fotózva olyan pillanatokat örökíthetsz meg, amilyeneket 35 mm-es fókusztávolságból talán elszalasztanál.”

3. Válassz kreatív perspektívákat

Andres McNeill utcai fotós képe egy híd alól fényképezve, az úton lévő hatalmas pocsolyában egy épület és fák tükröződnek.

Andres egy máskülönben jelentéktelennek tűnő jelenetet tett érdekessé azáltal, hogy a talajt és a híd alsó részét használta természetes keretként, miközben ügyelt arra, hogy az épület és a fák tükröződjenek az úton lévő hatalmas pocsolyában. A fotó Canon EOS R8 fényképezőgéppel és Canon RF 28mm F2.8 STM objektívvel készült, 1/1000 mp, f/3,5 és ISO 100 beállításokkal. © Andres McNeill

Egy kanyargós, macskaköves glasgow-i utca képe felülről. Az épületek között mindkét oldalon kifeszített színes zászlók. Készítette: Andres McNeill utcai fotós.

Tedd változatosabbá városképeidet vagy úgy, hogy fentről örökítesz meg egy utcai jelenetet, vagy úgy, hogy a talajról irányítod az objektíved felfelé. A fotó Canon EOS R6 fényképezőgéppel, Canon EF-EOS R adapterrel és Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM objektívvel készült, 16 mm, 1/160 mp, f/5 és ISO100 beállításokkal. © Andres McNeill

Az egyedi képek készítéséhez próbálj szokatlan szögből vagy nem mindennapi nézőpontból fotózni. Andres többek között azt szereti Glasgow-ban, hogy dombjai különböző perspektívákat és rétegeket kínálnak, amelyeket jól keretbe tud foglalni. Az emelkedők ráadásul a naplementék megörökítéséhez is nagyszerűek.

Az is egy igen hasznos technika, ha tükröződéseket keresel az ablakokon vagy más fényes felületeken. Ne csak ablakokkal, hanem pocsolyákkal és folyókkal is kísérletezz az érdekes kompozíciók megalkotása érdekében.

Ha utcaképeket készítesz, gondold át, hogy mitől egyedi a saját városod, és ezt használd a képeid érdekessé és egyedivé tételéhez.

4. Fordítsd az előnyödre az időjárást

Egy elegáns fekete öltönyt viselő ember, aki a fényképezőgépnek háttal egy nagy fekete esernyőt tartva sétál az esős városi utcán. Készítette: Andres McNeill.

A Canon időjárásálló kialakítása még sosem hagyta cserben Andrest, de néha eltesz még egy esővédőt is a fényképezőgépéhez, ha a szemerkélő eső átmenne felhőszakadásba. A fotó Canon EOS R6 fényképezőgéppel, Canon EF-EOS R adapterrel és Canon EF 70-200mm f/4L IS USM objektívvel készült, 165 mm, 1/160 mp, f/4 és ISO100 beállításokkal. © Andres McNeill

Keskeny, macskaköves utca alkonyatkor, az épületek között kifeszített villanykörték tükröződnek az úton lévő pocsolyákban. Készítette: Andres McNeill.

Gyakran várakozásra kényszerül az ember, miközben próbálja elcsípni „azt a bizonyos felvételt”. Előfordul, hogy Andres akár fél órát is ugyanott rostokol, anélkül hogy elkészíthetné a kívánt képet – például egy olyat, amelyen valaki besétál a képkockába. De ha már rátaláltál egy érdekes helyre, egy másik nap bármikor újra visszatérhetsz oda. A fotó Canon EOS R6 fényképezőgéppel, Canon EF-EOS R adapterrel és Canon EF 70-200mm f/4L USM objektívvel készült, 1/250 mp, f/4,5 és ISO 3200 beállításokkal. © Andres McNeill

Igaz, hogy Glasgow gyönyörű épített környezettel rendelkezik, de egyúttal az Egyesült Királyság egyik legesősebb városa is. De Andres ezt nem bánja. Sőt, éppen az eső reményében követi nyomon az időjárás-előrejelzést. „A barátaim és a családtagjaim ki nem állhatják ezt bennem” – nevet.

„Azáltal, hogy az EOS R rendszer nagy felbontású fényképezőgépeivel dolgozom, minden egyes esőcsepp jól látszik” – teszi hozzá. „Az esőtől egyszerűen teljesen más hatásúak lesznek a képek, mint ha mondjuk egy nyári napon fotóznék. Borongósabb lesz tőle a képek hangulata.” Ráadásul az esernyők hasznos kellékek is.

5. Légy tisztelettudó

Andres McNeill egyik utcaképén egy kerékpáros gurul végig egy macskaköves utcán egy grandiózus kőépület előtt.

Kezdőként Andres próbálta utánozni a régi utcai fotósokat, akik mindig a lehető legközelebb igyekeztek kerülni az alanyokhoz. „Nem igazán szeretek betolakodni az emberek privát szférájába” – állapította meg mostanra. „Ez igazából nem az én stílusom.” A fotó Canon EOS R8 fényképezőgéppel és Canon RF 28mm F2.8 STM objektívvel készült, 1/500 mp, f/4,5 és ISO 100 beállításokkal. © Andres McNeill

Mindig érdemes utánajárni, hogy milyen törvények vonatkoznak az utcai fotózásra ott, ahol felvételeket szeretnél készíteni – de általában az országok többsége engedélyezi a nyilvános helyeken történő fotózást, hacsak nincsenek érvényben egyéb előírások. Ebbe beletartozik az utcán közlekedő gyalogosok és a közterületeken, például parkokban lévő emberek fotózása is.

Ennek ellenére az idegenek fotózása ijesztő feladat is tud lenni. „Csak légy őszinte azzal kapcsolatban, amit csinálsz, és hagyd, hogy sugározzon belőled a lelkesedés” – tanácsolja Andres, aki általában először elkészíti a felvételt, és ha megoldható, odamegy az alanyhoz és beszélget vele, majd megmutatja neki a képet a fényképezőgép kijelzőjén. Azt is felajánlhatod az illetőnek, hogy elküldöd neki a képeket, vagy megadhatod neki az elérhetőségedet a közösségi oldalaidon, hogy online meg tudja nézni a képeket.

A legtöbb ember megértő, de Andres boldogan törli a képet, ha mégis arra kérik.

6. Tökéletesítsd az utcai fotózáshoz használt felszerelésed

Canon RF 28mm F2.8 STM objektívvel felszerelt Canon EOS R8 fényképezőgépet tartó kezek.

A spontán pillanatok és furcsa jelenetek megörökítése az utcai fotózás egyik legörömtelibb része, ezért ideális, ha van egy gyors sorozatfelvételre képes fényképezőgéped. Az EOS R8 másodpercenként akár 40 képkockát is képes rögzíteni az elektronikus zárjával, emellett 30 képkocka/mp-es, előrögzítéses RAW sorozatfelvétel üzemmóddal is rendelkezik, amely lehetővé teszi, hogy a kioldógombot félig lenyomva rögzíts RAW-fájlokat.

A Canon tükör nélküli EOS R rendszerű fényképezőgépeinek kompakt mérete és gyenge megvilágítás mellett nyújtott teljesítménye a teljes képmezős EOS R8 és EOS R6 Mark II gépektől az APS-C EOS R10 és EOS R50 gépekig terjedően remek választás az utcai fotózáshoz.

Andres általában rövid záridővel készít sorozatfelvételeket. „Szeretem kiragadni a megfelelő pillanatot az eseményekből, és nem akarom elszalasztani a hőn áhított felvételt” – magyarázza.

Az utcai fotósok régebben 35 mm-es vagy 50 mm-es objektívet használtak, mert ezek állnak a legközelebb ahhoz, ahogyan az emberi szem látja a világot, ezáltal természetes perspektívát biztosítanak. A Canon RF 50mm F1.8 STM és RF 35mm F1.8 MACRO IS STM egyaránt gyönyörű, egyenletes bokeh hatást biztosít, nagy rekeszértékeik pedig mozis hatást eredményeznek, kiemelve az alanyt, miközben a háttér elmosódott marad.

Ha azonban a háttér ugyanolyan fontos, mint az alany, a nagy látószögű objektív talán jobb választás. A rendkívül kompakt Canon RF 28mm F2.8 STM sokoldalú fókusztávolsága és nagy rekeszértéke lehetővé teszi a háttér elmosásával való kísérletezést, így ideális objektív utcai fotózáshoz. Az univerzális Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM optikai képstabilizátora minimálisra csökkenti a fényképezőgép bemozdulását, egyúttal pedig sokoldalúságról gondoskodik a nagy látószögű városi jelenetek és a bensőségesebb utcai portrék elkészítéséhez. „Időnként szeretem, hogy rá tudok közelíteni a dolgokra, és különböző perspektívákat hozhatok létre” – mondja Andres.

A teleobjektívvel történő fotózás azt jelenti, hogy bizonyos távolságot tarthatsz saját magad és az alany között, így nem kell betolakodnod az illető privát szférájába. A Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM egy roppant sokoldalú, 10-szeres zoomobjektív, amely ideális, ha csupán egy objektívet szeretnél használni, amelynek viszont minden helyzetben megfelelő a fókusztávolsága

Az utcai fotózás a legszélesebb körben művelhető fényképezési stílus. Ahhoz, hogy belevágj, nincs szükséged bonyolult, drága felszerelésre. Nem kell kontinenseket átutaznod, hegyeket megmásznod, vagy hetekig kuksolnod a rejtekhelyeden, amíg egy ritka állatfaj fel nem bukkan. Mindössze annyi a dolgod, hogy fogod a fotóstáskád, a lakóhelyed környéki utcák felé veszed az irányt, és elkezdesz felvételeket készíteni. Ráadásul ezt a készséget gyakorlással tökélyre tudod fejleszteni. „Amíg nem áll rá a szemed, fogalmad sincs, milyen hihetetlen pillanatok születnek folyton” – mondja Andres. „A lényeg a türelem.”

A lenyűgöző témák ott vannak egy lépésre tőled. Úgyhogy indulj el, készülj fel, és exponálj.


Írta: Rachel Segal Hamilton

Kapcsolódó termékek

Kapcsolódó cikkek

  • Car light trails in early evening light on a city street populated by tall buildings, taken by Andres McNeill with a Canon RF 28mm F2.8 STM lens.

    UTCAI FOTÓZÁS

    Kihívás – Utcai fotózáshoz való objektív

    Tudd meg, miért nem hiányozhat a Canon RF 28mm F2.8 STM azoknak a fotóstáskájából, akik utcai jeleneteket fotóznak.

  • A ragyogó kék ég előtt egy férfi egy hatalmas, néhány méterrel a talaj fölé emelkedő, kanyargós emelvény szélén ül.

    Épületfotózás

    Tippek épületfotózáshoz

    Merülj el az épületfotózásban: ismerd meg egy profi technikáit, és hallgasd meg tapasztalatait.

  • Tippek absztrakt utcai fotózáshoz

    UTCAI FOTÓZÁS

    Fedezd fel az absztrakt utcai fotózást

    Készíts lenyűgöző képeket a hétköznapi valóságról ezekkel a szürreális városi képekhez kitalált, egyszerű technikákkal.

  • Halványzöld ruhát viselő, mosolygó virágárus, akit színpompás virágok vesznek körül.

    UTCAI FOTÓZÁS

    Tippek utcai portréfotózáshoz

    A legjobb tanácsok a kiemelkedő utcai portrékhoz Julian Love profi fotóstól.