A portréobjektív nyújtotta különbség

Egy speciális objektív kiválasztásával magasabb szintre emelheted portréfotózási készségeidet – a teljes mezőt kitöltő közeli arcképektől a nagy látószögű utcai portrékig.
Photographer Corinne Cumming showing an image on the back of the Canon EOS R6 Mark III to the members of a band she is photographing in a studio.

Az EOS fényképezőgépekhez általános célú, szettben kínált objektívek tartoznak, amelyek jól beválnak a fotózási stílusok többségénél. Ha azonban magasabb szintre szeretnéd emelni fotózási készségeidet, érdemes beruháznod néhány olyan objektívbe, amelyek előnyösek az általad választott műfajhoz, például a portréfotózáshoz. Legyen szó a fókusztávolságról, a maximális rekeszértékről, a tömegről vagy a méretről, a kiválasztott objektív szembeötlő változásokat eredményezhet a fényképeiden.

Mitől lesz nagyszerű egy portréobjektív?

A portréobjektíveket elsősorban a fókusztávolság és a maximális rekeszérték különbözteti meg a többitől, ha azonban az igényeidnek leginkább megfelelő Canon portréobjektívet szeretnéd meghatározni, több tényezőt is figyelembe kell venned.

Objektívkompatibilitás

Az első tényező, hogy milyen fényképezőgéped van, és hogy mely objektívek kompatibilisek vele. A Canon EOS R rendszerű tükör nélküli fényképezőgépek, mint például a Canon EOS R6 Mark III, az EOS R8 és az EOS R100, lehetővé teszik a Canon legjobb portréobjektívjeinek használatát. Az EOS R rendszerű fényképezőgépek és objektívek RF foglalattal rendelkeznek, amely 12 tűs csatlakozást kínál a hihetetlenül gyors autofókusz-sebesség és a megbízhatóság érdekében. Ha fotós karriered egy későbbi szakaszában további hardverek beszerzésén kezdesz gondolkodni, az RF objektívfoglalatba való beruházást a tükör nélküli technológia nyújtotta kreatív lehetőségek miatt is érdemes megfontolnod.

Fekete háttér előtt színes fénycsíkok rajzolódnak ki egy modell feje és törzse körül egy Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM zoomobjektívvel készített fotón.

A mindössze 88,8 mm-es, képstabilizátorral rendelkező Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektív sokoldalú megoldást jelent portréfotózáshoz. A fotó Canon EOS R6 fényképezőgéppel (a Canon EOS R6 Mark III elődje) és Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektívvel készült, 44 mm, 8 mp, f/16 és ISO 100 beállításokkal.

Képstabilizálás

A következő lépés tudatosítanod magadban, hogy előfordulhat, hogy nem mindig akarsz majd állványt használni, amikor lenyűgöző portrékat készítesz – illetve hogy nem is lesz erre mindig lehetőséged. Itt jön a képbe a képstabilizálás. A Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, az RF 85mm F2 MACRO IS STM, az RF 24-105mm F4-7.1 IS STM és az ezekhez hasonló objektívek mind rendelkeznek képstabilizátorral, amely kézből készített képek esetén is tűéles eredményt biztosít. A jobb képstabilizálásnak köszönhetően a záridő meghosszabbításával több fényt kaphatsz – ez olyan sokoldalúságot biztosít, amellyel bármilyen fényviszonyok között fotózhatsz.

A hatás még erőteljesebb, ha egy stabilizált objektívet egy beépített képstabilizátorral (IBIS) rendelkező fényképezőgéppel, például a Canon EOS R6 Mark III készülékkel párosítasz – együtt akár 8,5 fokozatú stabilizálást is képesek biztosítani. Még ha az objektíved nem is rendelkezik képstabilizálással, akkor is kihasználhatod az IBIS előnyeit – ez különösen hatékony a rövid gyújtótávolságú objektívek esetében.

Méret és tömeg

Az objektív mérete, tömege és sokoldalúsága szintén fontos szempont. Azoknak a portréfotósoknak, akik szeretnék megőrizni agilitásukat, illetve az objektíveket több műfajban is szeretnék használni, egy kicsi és könnyű objektív tökéletes választás lehet. A Canon RF 50mm F1.8 STM és RF 35mm F1.8 MACRO IS STM objektívek rendkívül kompakt kialakítással rendelkeznek, így az utcai portréfotósok fotóstáskájának tökéletes és megfizethető kiegészítéseként szolgálnak. Ráadásul a fotósoknak a klasszikus portrék készítéséről sem kell lemondaniuk, hiszen a nagy, f/1,8-as maximális rekesznyílás révén a lenyűgözően elmosódott hátterek mellett a mélységélességet is rugalmasan alakíthatják. A keskeny RF 28mm F2.8 STM objektív nagyobb látószöget biztosít a csoportképekhez, ám súlya mindössze 120 gramm. Ha viszont a lehető legsokoldalúbb objektívre van szükséged, a Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektívnél keresve sem találhatnál jobbat. A széles fókusztávolsággal rendelkező objektív bármilyen helyzetben megállja a helyét – szinte minden műfajhoz ideális, az ultranagy, 24 mm-es látószögű építészeti felvételektől a 85 mm-es látószögű, stúdióban készített portrékon át egészen a 105 mm-es látószögű arcképekig.

Maximális rekeszérték

A portrék készítéséhez megfelelő objektív kiválasztásánál egy másik fontos tényező a maximális rekeszérték. A rekeszérték az objektívnyílás méretére vonatkozik, amelyen keresztül a fény eljut a fényképezőgép érzékelőjéhez.

Mindegyik objektív valamilyen rekeszérték-besorolást kap, pl. f/2,8 vagy f/4. Egyes zoomobjektívek rekeszérték-besorolása attól függ, hogy milyen gyújtótávolság kerül kiválasztásra; ezeknél a rekesznyílás tartománya pl. f/4 és f/7,1 közé esik. Más zoomobjektívek, például a Canon RF 24-105mm F4L IS USM és az RF 24-70mm F2.8L IS USM ehelyett rögzített maximális rekeszértéket biztosítanak, amely az egész zoomtartományban egységes expozíciót garantál. A folyamatos maximális rekeszértékkel és időjárásálló kialakítással rendelkező L sorozatú objektívek tökéletes választást jelentenek azon fotósok számára, akik az RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektívről egy magasabb kategóriájú objektívre szeretnének váltani, illetve akiknek egyszerűen csak egy professzionális szintű objektívre van szüksége.

Sötétvörös rúzst viselő modell profilból készített portréja, amelyen az arcát a fényképezőgép felé fordítja, a háttérben pedig elmosódott fényfüzérek láthatók, Canon RF 50mm F1.8 STM objektívvel felvéve.

Az 50 mm-es fókusztávolság számos műfajra alkalmazható, míg a nagy maximális rekeszérték tökéletes lágyan elhomályosított hátteret eredményez a portréfelvételeken. A fotó Canon EOS R6 fényképezőgéppel (a Canon EOS R6 Mark III elődje) és Canon RF 50mm F1.8 IS STM objektívvel készült, 1/125 mp, f/1,8 és ISO 1250 beállításokkal. © Ejiro Dafé

Minél kisebb a rekeszérték száma, annál nagyobb a maximális nyílás, és portréfotó készítésekor előnyösebb egy nagyobb maximális rekeszértékkel rendelkező objektív használata.

A nagyobb rekesznyílás több fényt enged az objektíven át a fényképezőgépbe, így a Canon RF 45mm F1.2 STM, RF 50mm F1.8 STM és RF 85mm F2 MACRO IS STM objektívekhez hasonló objektívek tökéletesek a gyenge fényviszonyok melletti fotózáshoz (például beltéri portrék készítésekor), illetve olyan esetekben, amikor rugalmasságra van szükséged, hogy játszhass a fénnyel, mint például fekete-fehér vagy absztrakt portrék készítésekor. Egy másik előnyük, hogy amikor maximális értékre állított rekesznyílással fotóznak – ezt gyakran hívják „széles látószögnek” – ilyenkor nagyobb mértékben mosódik el a háttér, amit a portréfotósok kedvelni szoktak.

Nézzünk néhány példát a különböző rekeszértékekkel való portréfotózásra.

Három portréból álló sorozat egy élénk piros rúzst és sárga garbót viselő alakról. A bal oldali képen a téma éles, a háttér elmosódott, a középső kép átmenet a kettő között, a jobb oldali fotón pedig a téma és a háttér is éles.

Ez a három kép, amelyek mindegyike azonos fókusztávolsággal, Canon RF 50mm f/1.8 STM objektívvel készült, bemutatja, hogyan változik a rekeszérték az első képen bemutatott nagy rekeszértéktől (kis f-számmal) a harmadik képen lévő kisebbig (magasabb f-szám). Amikor zavaró háttereket próbálunk eltüntetni vagy elhomályosítani a portréfotókon, hasznos a nagy rekeszértékű objektív. Az első kép kompozíciója a szemlélő figyelmét az alany arcán tartja, amitől a portré hatásosabb lesz. © Ejiro Dafé

Ez azonban nem jelenti azt, hogy egy valamivel kisebb maximális rekeszértékű objektívvel, például az f/4 rekeszértékkel rendelkező Canon RF 24-105mm F4L IS USM objektívvel nem lehet gyönyörű elmosódott hatást elérni, különösen teleobjektív fókusztávolságokkal. Ez annak köszönhető, hogy a hosszabb gyújtótávolságú objektívek a háttér kisebb részét rögzítik, mint a rövidebbek, így a háttér részletei nagyobb és jobban elmosódott foltokként tűnnek fel a képen, ami segít abban, hogy a téma tisztábban kiemelkedjen.

Autofókusz

A portréfotózáshoz általában nincs szükség a sportesemények vagy a vadvilág fotózásához használt, szupergyors autofókuszt kínáló objektívre, de a gyors és csendes fókuszálás továbbra is nagy segítség – különösen akkor, ha videózni is akarsz. Nézz körül az USM (ultrahangos motoros) vagy STM (léptetőmotoros) technológiával rendelkező Canon objektívek között. Ezek a rendszerek egyenletes, szinte hangtalan fókuszálást biztosítanak, így kevésbé valószínű, hogy a fényképezőgép mikrofonjába behallatszik a működési zajuk.

A látványos háttérelmosásnak és a téma természetes érzetű kiemelésének köszönhetően a Canon portréobjektívek kiválóan használhatók videóinterjúkhoz is. A Canon hibrid objektívjeit is érdemes felfedezned, amelyeket arra terveztek, hogy professzionális minőségű eredményt biztosítsanak mind állóképek, mind videók esetében.

A legjobb Canon objektívek arcképekhez és hagyományos portrékhoz

Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM objektívvel készült portré egy hosszú fűben álló szakállas alakról, aki egy kisgyermeket tart.

A Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM kedvező árú lehetőség a tükör nélküli gépeket használók számára, akik speciális portréobjektívet szeretnének. A fotó Canon EOS R6 fényképezőgéppel (a Canon EOS R6 Mark III elődje) és Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM objektívvel készült, 1/800 mp, f/2 és ISO 400 beállításokkal. © Ilvy Njiokiktjien

Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM objektívvel készült portré, amelyen egy rövid hajú, halvány türkizkék ruhát viselő idősebb személy látható.

Az RF 85mm F2 MACRO IS STM teleobjektívekre jellemző fókusztávolságával gyönyörű portrékat készít. Gyors, megbízható autofókuszt is biztosít akár gyenge fényviszonyok között is. A fotó Canon EOS R6 fényképezőgéppel (a Canon EOS R6 Mark III elődje) és Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM objektívvel készült, 1/800 mp, f/2 és ISO 400 beállításokkal. © Ilvy Njiokiktjien

A gyújtótávolság az objektív és a fényképezőgép érzékelője közötti távolság a témára való fókuszáláskor, és milliméterben (mm) van megadva. A zoomobjektívek fókusztartományát a minimális és maximális érték megadásával jelzik, például 24–105 mm. A portréobjektív általában egy olyan objektívet jelent, amelynek gyújtótávolsága legalább mintegy 85 mm – ilyen például a Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM, amely pehelykönnyű kialakítással és 5 fokozatú, tökéletes kézből készített portrékat eredményező képstabilizátorral büszkélkedhet.

A klasszikus, az alanyt válltól felfelé megmutató kompozícióban egy 85 mm-es portréobjektív az alany számára előnyösen tömöríti a perspektívát. Az arcvonások arányosak maradnak, míg a telefotós gyújtótávolság segít kiemelni a modellt a háttérből. Egy APS-C érzékelővel rendelkező fényképezőgépen használt 50 mm-es objektív nagyjából ugyanazt a látómezőt eredményezi, mint egy teljes képmezős fényképezőgépen használt 85 mm-es objektív.

Ezzel szemben a rövidebb, például 24 mm-es gyújtótávolság használata eltúlozhatja a perspektívát, ha közelről használják, így az arc fényképezőgéphez közelebb eső részei – például az orr – nagyobbnak tűnnek. Rövidebb gyújtótávolság esetén a háttér is nagyobb hangsúlyt kap.

Vízcseppekkel borított üvegen keresztül fotózott szőke, rövid, göndör hajú alak fókuszon kívüli portréja.

A Canon RF 50mm F1.8 STM nagyszerű objektív azok számára, akik a kitobjektívek után meg szeretnék vásárolni az első prímobjektívjüket. A fotó Canon EOS R6 fényképezőgéppel (a Canon EOS R6 Mark III elődje) és Canon RF 50mm F1.8 IS STM objektívvel készült, 50 mm, 1/200 mp, f/2,8 és ISO 320 beállításokkal.

A közepes gyújtótávolságú objektívek, például a Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, az RF 45mm F1.2 STM és az RF 50mm F1.8 STM szintén nagyszerűek a portréfotózáshoz. Ezek a fókusztávolságok a nagy látószögű objektívekhez képest kevésbé torzítják a képet, így természetesebb hatású képeket eredményeznek, és egészalakos portréobjektívekként is tökéletesen megfelelnek – ez különösen hasznos a divatfotósok számára.

A legjobb Canon objektívek csoportképekhez és utcai portrékhoz

A brit Venus Grrrls együttes portréja, amelyet Corinne Cumming fotós készített RF 24-70mm F2.8 L IS USM objektívvel.

A 70 mm-es maximális gyújtótávolsággal rendelkező Canon RF 24-70mm F2.8 L IS USM sokoldalú eszköz, amelyet csoportképekhez és utcai portrékhoz is érdemes választani. A megfizethetőbb Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM zoomobjektív még nagyobb hatótávolságot biztosít. A fotó Canon EOS R6 Mark III fényképezőgéppel és Canon RF 24-70mm F2.8 L IS USM objektívvel készült, 35 mm, 1/125 mp, f/5,6 és ISO 200 beállításokkal.

Egy sokoldalú zoomobjektív, például a Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM használatával a nagy látószögek és a telefotó fókusztávolságok, valamint a kettő közötti szempontok előnyeit egyaránt kihasználhatod. Az objektív által biztosított legnagyobb látómező 24 mm, amelybe a kivételesen nagy csoportképek is beleférnek, és gazdag kontextust biztosít az adott szituációt ábrázoló utcai portrékhoz, míg a felső tartomány ideális a klasszikus portrékhoz és a közeli arcképekhez.

A nagy látószögek használatával nagyszerű hatást érhetsz el az adott szituációt ábrázoló portréknál, amikor az alany környezete kulcsfontosságú szerepet játszik a történetben; ugyanez igaz a csoportképekre is, ahol egyszerre több alanynak kell a keretbe férnie.

Ha csoportképeket szeretnél készíteni, a Canon RF 16mm F2.8 STM az ideális választás. Ha pedig egy csapatot egy viszonylag kis helyiségben kell fotóznod, az ultranagy látószög használatával lenyűgöző eredményeket érhetsz el.

A legjobb Canon objektívek a bokeh-hatás eléréséhez

Egy fiatal nő guggol egy folyó mellett, a háttérben a hajó, az épületek és a fák részletei elmosódottak a Canon RF 45mm F1.2 STM objektív nagy maximális rekesznyílásának köszönhetően.

A Canon RF 45mm F1.2 STM hihetetlenül gyors objektív, amely a nagy, f/1,2-es maximális rekesznyílásnak köszönhetően egyenletes háttérelmosást tesz lehetővé az egész alakos portréknál – ideális az ilyen mozgalmas helyszínekhez.

A gyújtótávolságukhoz képest nagy maximális rekesznyílással rendelkező objektíveket gyakran „gyors” objektíveknek nevezik, mivel több fényt engednek be a fényképezőgépbe, így rövidebb záridőket használhatsz. De a fényképek fókuszon kívüli területeinek sima, lágy megjelenése – az úgynevezett „bokeh” – az, amelyben a gyors portréobjektívek, mint például a Canon RF 45mm F1.2 STM, igazán kiemelkedőek. Az f/1,2-es maximális rekesznyílással a Canon RF 45mm F1.2 STM a leggyorsabb RF objektív, amely a Canon professzionális L sorozatán kívül elérhető, így kiváló választás a mélységélességgel való játék kreatív kihasználásához.

Mivel a gyors objektívek rendkívül kis mélységélességet eredményeznek, a pontos fókuszálás nagy kihívást jelenthet a széles látószögű felvételek készítésekor. Ebben jelenthet valódi segítséget a szemérzékelés aktiválása a legújabb Canon EOS R rendszerű fényképezőgépekben, például az EOS R6 Mark III és az EOS R8 fényképezőgépekben, mivel így a fényképezőgép automatikusan az alany szemére fókuszál. Még azt is eldöntheted, hogy a bal vagy a jobb szemet részesítse előnyben, hogy pontosan azt az eredményt kapd, amit szeretnél.

A legjobb Canon objektívek divatfotózáshoz

Profilból készített közeli portré egy csillogó rúzst és rózsaszín sminket viselő modellről, Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM objektívvel felvéve.

Kerülj közelebb, és fedezd fel portréid gyönyörű részleteit a nagylátószögű Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM objektívvel. A fotó Canon EOS R fényképezőgéppel és Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM objektívvel készült, 1/200 mp, f/2,8 és ISO 200 beállításokkal. © Guia Besana

Bár a makroobjektíveket talán elsősorban a lenyűgöző rovarok vagy ínycsiklandó ételek közeli fotóihoz társítod, az általuk biztosított elképesztő részletesség a portrékhoz is tökéletes. Ami azt illeti, a makroobjektíveket gyakran használják divatfotózáshoz és portrékhoz, mivel kiemeli az arcvonásokat és bizonyos szépségápolási termékeket.

A Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM 35 cm-es minimális fókusztávolsággal rendelkezik, míg az RF 35mm F1.8 MACRO IS STM akár 17 cm közelre is képes fókuszálni. Ha makroobjektívet használsz és közel mész az alanyodhoz, lélegzetelállító részleteket hozhatsz előtérbe, amelyek megmutatják az alanyaid egyedi szépségét.

Írta: Peter Wolinski és Marcus Hawkins

Kapcsolódó cikkek

Absztrakt portrék készítése

Játssz a különböző expozíciókkal, fényfestéssel és árnyékokkal.

Tippek portréfotózáshoz

Fejleszd a portréfotózási készségeid ezekkel a tippekkel és technikákkal.

A legjobb belépő szintű készlet portékhoz

Fényképezőgépek és objektívek mindenfajta portréfotózáshoz.

Berobbanás a divatfotózás világába

A divatfotózást gyakran tekintik exkluzív közegnek, de két fiatal fotós, aki ezen a területen dolgozik, most elárulja, hogyan válik egyre nyitottabbá az ágazat.