PORTRÉFOTÓZÁS

Hogyan készíts kiemelkedő csoportképeket

A Canon négy nagykövete most megosztja veled legjobb tanácsait, hogy miként készíthetsz csoportképeket, legyen szó családi eseményekről, esküvőkről vagy sportcsapatokról.
Egy csoportkép egy menyasszonyról és koszorúslányairól, akik egy többszintes esküvői torta mellett pózolnak.

Az olyan különleges eseményeken, mint például az esküvőkön, a sportrendezvényeken és a családi ünnepeken remek lehetőség nyílik a barátainkkal és szeretteinkkel közös csoportképek készítésére, amelyeket kincsként őrzünk évekig.

A jó csoportképek készítése azonban már művészetnek számít – és nem is akármilyennek. Amikor több ember szerepel egy képen, pillanatok alatt kell döntened, hogy hova álljanak vagy üljenek, illetve egyértelműen kell kommunikálnod, hogy mit is szeretnél tőlük. Ez azt jelenti, hogy már el kellett sajátítanod a csoportfotózás alapjait.

Néhány tanács általános értékű. Bármilyen csoportról is legyen szó, biztosítanod kell, hogy mindenki a legjobban nézzen ki, a fénykép jól megkomponált és exponált legyen, a háttér pedig ne legyen túlzsúfolt vagy zavaró.

A fény is egy nagyon fontos tényező. Például, ha egy napfényes napon a szabadban készítesz képet, keress olyan területet, ahol a fejek felett árnyék van, így az alanyok nem fognak hunyorogni a fényképezőgépbe.

Az elektronikus keresővel felszerelt fényképezőgépek, mint például a Canon EOS RP vagy Canon EOS R6 használatával jól láthatod a csoportképet és beállíthatod az expozíciót, míg a praktikus, változtatható képszögű képernyővel különböző nézőpontokból készíthetsz kreatív képeket.

Ha beltérben, természetes fény mellett fotózol, segít, ha olyan gyors objektíveket használsz, mint például a Canon RF 50mm F1.8 STM. Ha pedig nagy csapatot kell kis helyiségben fotóznod, az ultranagy látószögű Canon RF 16mm F2.8 STM objektívvel lenyűgöző eredményeket érhetsz el.

Most a Canon négy nagykövete, akik mind rendkívül tapasztalt, profi fotósok a maguk területén, elárulják, hogyan készíthetsz mindig nagyszerű csoportképet a környezettől függetlenül.

1. Családi portrék

Egy fekete-fehér családi kép a tengerparton. Az apa felemeli gyermekét a levegőbe, és mindhármuknak a napfénnyel körülölelt sziluettje látszik.

„Igazi dinamikát ad a csoportképeknek, ha megkéred a családot, hogy sétáljanak vagy fussanak feléd, a gyerekek pedig imádnak rohangászni” – mondja a családi fotós, Helen Bartlett. „Vagy alakítsd játékossá az egészet, hogy valódi szórakozás legyen a fotózás!” A fotó Canon EOS-1D X Mark II fényképezőgéppel (a helyére mostanra a Canon EOS-1D X Mark III lépett) és Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM objektívvel, 24 mm, 1/5000 mp, f/2.8 és ISO200 beállítással készült. © Helen Bartlett

Fekete-fehér csoportkép egy családról a szabadban, a szülők guggolnak, a két gyermek pedig a vállukra támaszkodik.

A képen jól látható, hogy a szülők alacsonyabban vannak a keretben, mint a gyermekek, ami egy kompozíciós technika annak biztosítására, hogy az összes arc szintben legyen. A fotó Canon EOS-1D X fényképezőgéppel (a helyére mostanra a Canon EOS-1D X Mark III lépett) és Canon EF 50mm f/1.2L USM objektívvel, 1/100 mp, f/5 és ISO1000 beállítással készült. © Helen Bartlett

Helen Bartlett mindennapi munkájának része a csoportfotózás, ugyanis ő az Egyesült Királyság egyik legkeresettebb családi fotósa. „A csoportképek esetében, ahol lehetséges, izgalmas ötlet érdekes kompozícióba rendezni az embereket, variálni a különböző magasságokkal és helyekkel, hogy a kép kiegyensúlyozott legyen” – mondja.

„Szerintem érdemes először egy „mindenki nézzen a kamerába” képpel indítani, és megvárni, amíg a hangulat tovább fokozódik. Általában a hivatalos fotó utáni kép a legjobb, mivel a családtagok egymás felé fordulnak, és elkezdenek beszélgetni és nevetgélni.”

Ha kertben vagy parkban fotózol, Helen azt javasolja, hogy érdemes lehet az alanyokat a környezetben lévő tárgyak köré csoportosítani. Nagyon csalogató a gyermekek számára, ha például egy kidőlt fán egyensúlyozhatnak.

Beltéri fotózásnál vedd figyelembe a fényt is. Kérd meg a családot, hogy az ablak felé nézzenek, így mindenki arcát ugyanolyan mértékben éri a fény” – folytatja Helen. „Kis helyiségben, fiatal gyermekek fotózásánál, ha a szülők felveszik a kis totyogókat, akkor nem tudnak elszaladni, és a fejek egy szinten lesznek.

„Kanapés családi fotót készítésénél a fiatalabb gyermekek ülhetnek például a szülők ölében. Ha már nagyobbak, a gyermekek a kanapé karfájára is ülhetnek, hogy kicsit felrázd a kompozíciót.”

Végül, ha a legújabb technológiát szeretnéd használni spontán családi fényképek készítéséhez a gyermekzsúrokhoz vagy családi összejövetelekhez hasonló eseményeken, akkor a Canon PowerShot PX a megoldás. Ez az intelligens fényképezőgép a képfelismerési technológia segítségével automatikusan megkomponálja a képeket, így szabadon élvezheted az eseményt.

2. Esküvői csoportképek

Egy csoportkép három nőről, akik tradicionális élénk és színes indiai ruhát viselnek, testükön henna, karjaikon pedig számos karkötő látható, és egy virágkompozíció előtt állnak.

Sanjay Jogia esküvőfotós módszere a bepislogás problémájának elkerülésére, hogy arra kéri a csoportot, hogy a fényképezés előtt csukják be a szemüket. „Ezután azt mondom, hogy visszaszámolok háromtól, és akkor nyissák ki a szemüket.” Három fényképet készítek körülbelül fél másodperces időközökkel. A fotó Canon EOS-1D X Mark II fényképezőgéppel és Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM objektívvel, 24 mm, 1/1000 mp, f/3.5 és ISO320 beállításokkal készült. © Sanjay Jogia

Egy ünneplőruhába öltözött nagy család csoportképe, akik egy félhomályos helyiségben, aranyszínű mennyezeti lámpákkal pózolnak.

Sanjay nem használ nagy rekeszértéket a csoportképeknél, hogy az emberek mindig fókuszban legyenek. „Inkább a biztonságra törekszem, ezért nem használok f/8-nál kisebb értéket a csoportképeknél sem a szabadban, sem akkor, ha egy sorban állnak, mert így a háttérből is több részletet megörökíthetek.” – magyarázza. A fotó Canon EOS 5DS R fényképezőgéppel és Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM objektívvel, 44 mm, 1/200 mp, f/8 és ISO200 beállításokkal készült. © Sanjay Jogia

Sanjay Jogia 2008 óta fotóz esküvőket, kifejezetten az indiai és a világ különböző pontjain tartott esküvőkre specializálódott. Bár a legtöbb pár profi fotóst kér fel a hivatalos képek elkészítésére, van néhány tanácsa azok számára, akik maguk szeretnék elkészíteni csoportképeiket.

„A nagy kontraszt elkerülése érdekében azt javaslom, hogy a csoportképeket nyitott, de árnyékos területen készítsék el, mint például egy nagy fa alatt vagy egy épület árnyékában, ahol szép a háttér” – mondja Sanjay. „Ne közvetlenül a fal előtt álljanak az emberek, ha ez megoldható. Legyen némi tér az alanyok és a háttér között, így a fókusz az embereken lesz.”

Sanjay úgy komponálja meg a képeit, hogy a keretet főként az emberek töltsék meg, némi térrel körülöttük, a háttérben pedig semmilyen zavaró tényező ne legyen. Ha a menyasszony és a vőlegény is a képen van, középre állítja őket.

„Általában a menyasszony és a vőlegény van a középpontban, és körülöttük cserélem az embereket” – mondja. „Ha az alanyok állnak, megpróbálom egy sorba állítani őket úgy, hogy mindkét oldalon ugyanannyi ember legyen, és mindenki a menyasszony és a vőlegény felé forduljon, így a csoport a lehető legkevesebb helyet foglalja el a képen.”

3. Csoportképek készítése sportolókról

Csoportkép az ausztrál krikettcsapartról, akik sárga-zöld ruhát viselnek.

„Gondolj a fényre” – mondja a vezető sportfotós, Marc Aspland. „Sokszor nagyon gyorsan el akarjuk készíteni a képet, de a legjobb fény megkeresése igazán kifizetődő lesz később. Az egyenletes fény érdekében jobban szeretem a háttérvilágítást, mint a közvetlen napfényt.” © Marc Aspland

Marc Aspland a The Times című napilap vezető sportfotósa. Bár munkája során jellemzően eseményeket örökít meg, csoportképek is készít. „Egy egységes, szép és precíz csoportkép sokkal jobb, mint egy véletlenszerű kép a csapatról” – mondja.

Ha például focicsapatot fotózol, Marc azt javasolja, hogy állítsd két sorba őket úgy, hogy a hátsó sor álljon, az első sorban pedig mindenki az egyik térdére támaszkodva vagy karba tett kézzel térdeljen. A csapatkapitányt a hátsó sor közepére, míg a menedzsert a csapat egyik oldalára állítsd. Alacsony szögből érdemes fotózni, a fényképezőgép legyen egy szintben az első sorban lévő emberek fejével.

A Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM objektívhez hasonló nagy látószögű vagy közepes teleobjektívekkel a teljes csapat ráfér egy képre, és még a kompozícióval is játszhatsz. „A csapatnak majdnem teljesen ki kell töltenie a DSLR keresőjét” – folytatja Marc. „Nincs szükség szupergyors záridőre, de a mélységélesség rendkívül fontos annak érdekében, hogy az első sor és a hátsó sor is fókuszban legyen. Egy f/5.6-os vagy f/8-as rekeszértékkel már megfelelő kép készíthető."

Annak érdekében, hogy semmi se terelje el a csapat figyelmét, kiabálj vagy integess, hogy mindenki közvetlenül rád nézzen. Marc azt is hozzáteszi, hogy „Arra is figyelned kell, hogy senki ne mutasson nyuszifület a mellette vagy előtte lévő játékos feje mögött!”

4. Csoportképek készítése divatfotózásnál

Egy fekete-fehér csoportkép három fiatal nőről, akik egy festői tó előtt álló autó motorháztetőjén ülnek.

A képet Julie Pike divatfotós készítette a norvég popsztárról, Auroráról (középen), illetve két lánytestvéréről. „Kifejezetten azt kértem, hogy gyermekkori otthonukban találkozzunk, mivel ez az a hely, ahol tényleg komfortosan érezhetik magukat.” – mondja. A fotó Canon EOS 5D Mark III (jelenlegi utódja a Canon EOS 5D Mark IV) fényképezőgéppel és Canon EF 24-105mm f/4L IS USM objektívvel (amelynek utódja már a Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM), 105mm, 1/400 mp, f/9 és ISO500 beállításokkal készült. © Julie Pike

Három, nyári ruhát viselő fiatal nő sétál az erdőben, és a fák levelei között beszűrődik a nap fénye. Az egyik nő felemeli a kezeit.

Julie szerint rendkívül fontos, hogy valóban figyeljünk az alanyokra annak érdekében, hogy erős hatást érjünk el. „Figyelj jobban arra, hogy hogyan mozognak és viselkednek” – mondja. „Próbálj meg kapcsolatot kialakítani velük, és ne csak a fényképezőgép mögött állj, mert az egyfajta válaszfal közötted és a fotóalanyok között.” A fotó egy Canon EOS 5D Mark III fényképezőgéppel és Canon EF 24-105mm f/4L IS USM objektívvel készült 24 mm, 1/200 mp, f/7.1 és ISO320 beállítás mellett. © Julie Pike

A norvégiai Oslóban tevékenykedő Julie Pike egy elismert divatfotós, aki álomszerű, spontán képeket készít nagyobb márkák és magazinok számára. Ha kisebb csoporttal dolgozol egy divat- vagy életstílusfotózásnál, Julie azt javasolja, hogy egy olyan kertet vagy házat válassz a fotózás helyszínéül, ahol mindenki komfortosan érzi magát. Egy másik tanácsa, hogy egyetlen zoomobjektívet használj, így nem pazarolsz időt az objektívváltással.

„A fotózás elején sétálj körbe a csoporttal, hogy oldd egy kicsit a hangulatot” – mondja. „Mindig beszédbe elegyedek az emberekkel. Inkább beszélgetek velük 15 percig és fotózom őket öt percig, mint fordítva. Mindig kéznél van a fényképezőgépem. Amikor pedig mindenki ellazult, elkezdhetjük a fényképezést.”

Ha például három modellt fotózol, és szeretnéd, hogy mindegyikük éles legyen, Julie azt tanácsolja, hogy f/8 vagy f/11 rekeszértékes és legalább 1/250 mp záridős beállítást használj, ha a modellek mozognak. Gyengébb fényviszonyoknál a Canon EOS RP vagy Canon EOS R6 fényképezőgépekkel magasabb ISO-beállítások mellett is készíthetsz képeket, így nem kell vakut használnod. „Ezek a fényképezőgépek már olyan fejlettek, hogy egész magas ISO-értékekkel is jó képeket lehet készíteni velük” – mondja.

A divatképek készítésénél Julie azt mondja az alanyoknak, hogy képzeljék azt, hogy filmet készít róluk, ezért mozogjanak folyamatosa, ne várják meg a következő kattintást. „Egyáltalán ne nézzenek a kamerába” – teszi hozzá. „Inkább megkérem őket, hogy nézzenek rám, ha úgy szeretném. Azt akarom, hogy teljesen megfeledkezzenek a fényképezőgépről.”

A következő családi vagy baráti eseményen kérj meg mindenkit, hogy gyűljenek össze, és készíts egy tűéles és lenyűgöző csoportképet.

Írta: David Clark

Kapcsolódó termékek

Kapcsolódó cikkek

  • Portré egy nagy zöld nyakláncot és kék sapkát viselő nőről, lila háttér előtt.

    HÁZI PROJEKTEK

    Állítsd fel saját otthoni stúdiódat

    Fedezd fel, hogyan lehetsz kreatív a vakuval, és hogyan készíthetsz lenyűgöző portrékat alacsony költségekkel.

  • Portré egy hosszú, befont hajú, rövid rózsaszín kardigánt és szürke farmert viselő nőről, amint egy városi utcán sétál.

    PORTRÉFOTÓZÁS

    Tökéletes színtónusok megörökítése a portrékon

    Sajátítsd el a természetes színtónusok megörökítésének trükkös művészetét a profi divatfotós Jade Keshia Gordonnal.

  • Profilból készült portré egy gyengén megvilágított szobában lévő, félmeztelen férfiról, aki a fényképezőgép felé néz.

    PORTRÉFOTÓZÁS

    Portréfotózással kapcsolatos tippek és technikák

    Fejleszd a portréfotózási készségeid ezekkel a tippekkel és technikákkal.

  • CSALÁDI FOTÓZÁS

    10 tipp a karácsonyi fényképezéshez

    Ezekkel a tippekkel megragadhatod a karácsony hangulatát, és vidám, természetes családi portrékat készíthetsz.