A FOTÓZÁS ALAPJAI

Kezdőknek szóló útmutató a fókuszrétegezéshez

Fedezd fel az EOS R rendszerű fényképezőgépek funkcióit, amelyek Matt Doogue makrofotós tippjeivel kiegészülve leegyszerűsítik a fókuszálást.
Egy 100 képkockából álló, teljesen feldolgozott rétegezett kép, amely egy pávatollat mutat közeli felvételen, és amelyet Matt Doogue készített a Canon EOS R10 fényképezőgép beépített fókuszsorozatos mélységkompozíciós funkciójával.

A fókuszrétegezés olyan felvételkészítési mód, amelynél több felvételt készíthetsz kissé eltérő fókusztávolságokkal („sorozat”), majd egyetlen képben egyesítheted vagy rétegezheted őket, hogy több téma vagy jelenet legyen fókuszban. A képeket szerkesztőszoftver segítségével vagy a Canon fényképezőgépekben található beépített fókuszáló eszközök segítségével kombinálhatod.

Ha nagyon közelről készítesz felvételt a témáról, általában nagy rekeszértéket (alacsony f-szám) használsz, hogy a lehető legtöbb fényt engedd be. Ez azonban nagyon kis mélységélességet eredményez, ami azt jelenti, hogy a téma vagy a jelenet nagy része nincs fókuszban. A fókuszrétegezés a makró fotózás rejtett szépségének és bonyolult részleteinek világát tárja fel, de ideális tájképekhez is, amikor azt szeretnéd, hogy a kép elő- és háttere is éles legyen.

Matt Doogue professzionális makrofotós több mint egy évtizedes tapasztalattal rendelkezik a kiadványokhoz készített természetfotók készítésében, és a kézi fókusz rétegezésének szakértője. A Canon EOS R rendszerű tükör nélküli fényképezőgépeinek élvonalbeli funkciói segítségével azonban szerkesztés nélkül is elérheted ugyanazt az eredményt. A Canon EOS R7 és EOS R10 beépített fókuszsorozatával és rétegezésével minimális erőfeszítéssel lenyűgöző közelképeket készíthetsz.

A legjobb kezdő makró készlet kiválasztása fontos a fókusz rétegezéséhez, de gyakorlati módszerekre is szükség van a használatához. Ebből az útmutatóból megtudhatod, hogy Matt hogyan használja a fókuszrétegezést a lenyűgöző természetképek készítéséhez – kézi és beépített üzemmódban egyaránt. A makró fotózáshoz hasznos tippekkel és a Canon EOS R rendszer legújabb termékcsaládjával hamarosan hatásos, tűéles fotókat készíthetsz.

Fókuszsorozat

Képernyőkép, amely a Canon fényképezőgép Fókuszsorozat menüjét mutatja, amelyben engedélyezve van a „Fókuszsorozat” funkció.

Engedélyezd a Fókuszsorozat funkciót a fényképezőgép menüjében, és állítsd be a rögzítendő képek számát. A fókuszlépésköz értéke akkor növelhető, ha a téma távolabb van a fényképezőgéptől, vagy ha kisebb rekeszértékkel dolgozol. Makró témák és nagyobb rekeszérték esetén kisebb fókuszlépésközt adj meg.

Matt Doogue fotós egy állvány mögé guggol, hogy a Canon EOS R7 fényképezőgép fókuszsorozat funkcióját használva lefényképezzen egy hidat.

„Ahhoz, hogy a képsorozatodat tökéletesen egymásra lehessen igazítani, elengedhetetlen a stabil állvány használata, hogy megakadályozd a kamera elmozdulását a felvételek készítése között” – javasolja Matt. Azt ajánlja, hogy a tájképeknél kevesebb képet készíts, mint az apró makró képeknél.

Függetlenül attól, hogy milyen módszert használsz a képek rétegezéséhez, a folyamat első lépése az, hogy különböző fókuszbeállításokkal készíts egy képsorozatot, hogy rögzítsd a fotózott téma teljes mélységélességét. Ezt fókuszsorozatnak nevezik, és szinte minden Canon EOS R rendszerű fényképezőgép rendelkezik olyan funkcióval, amely automatizálja a folyamatot, és olyan képsorozatot készít, amelynek fókusztávolsága felvételenként növekszik, majd ezt követően kombinálhatóak.

„A sorozat funkció a téma legközelebbi fókuszpontjától kezdve működik” – magyarázza Matt. „Automatikusan módosítja az objektív fókusztávolságát, és a menüben kiválasztott minden egyes lépésközzel felvételt készít, ezzel hatékonyan csökkenti a jelenet nagyságát.”

Egy hidat ábrázoló kép, amelynek csak az első szakasza van fókuszban, Matt Doogue készítette a Canon EOS R7 fényképezőgép fókuszsorozat funkciójával.

Egy felvétel Matt fókuszsorozatából, ahol csak az előtérben lévő horgony van fókuszban. Ahhoz, hogy a rekeszérték a sorozat minden képkockájánál állandó legyen, használd a Rekesz-előválasztást (Av) vagy a Kézi exponálás módot. A kép Canon EOS R7 fényképezőgéppel, Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM objektívvel és 1/400 sec, f/5,6 és ISO 100 beállítással készült. © Matt Doogue

Matt Doogue Canon EOS R7 fényképezőgéppel készített „rétegezett” fényképe, amely különböző fókuszbeállításokkal készített képek sorozatából áll, és a teljes jelenetet fókuszban mutatja.

Egy „rétegezett” fénykép, amely a Matt által különböző fókuszbeállításokkal készített képek sorozatából áll, és a teljes jelenetet fókuszban mutatja. A kép Canon EOS R7 fényképezőgéppel, Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM objektívvel és 1/400 sec, f/5,6 és ISO 100 beállítással készült. © Matt Doogue

Bizonyosodj meg arról, hogy az objektív autofókusz (AF) módba legyen állítva – az AF/MF kapcsoló nélküli objektívek esetében a fényképezőgép menüjében állítsd be az AF-módot. A nagy látószögű objektív használatával levághatsz a végleges képből, így a teljes téma megmarad a képkockán.

Matt szerint nagyon könnyű a fókuszsorozat menü beállítása és használata. „Ha már készítettél néhány rétegezést, jól kiismered, hogy melyik lehetőséggel mit érhetsz el” – mondja.

Ha készen állsz, egyszerűen nyomd meg az exponálógombot a fényképek készítéséhez. Az LCD felső sarkában lévő számláló jelzi a hátralévő képek számát.

Fényképezőgépen belüli fókuszrétegezés

Képernyőkép, amely a Canon fényképezőgép Fókuszsorozat menüjét mutatja, amelyben engedélyezve van a „Fókuszsorozat” funkció.

Az olyan fényképezőgépek, mint a Canon EOS R7 és az EOS R10 Mélységegyesítés funkcióval rendelkeznek a Fókuszsorozat menün belül, amely lehetővé teszi, hogy egyetlen JPEG-formátumban egyesítsd a rögzített képeket, miközben az egyes képkockákat is elmented.

Képernyőkép, amely a Canon fényképezőgép Fókuszsorozat menüjét mutatja, amelyben engedélyezve van a „Mélységegyesítés” funkció.

Ha engedélyezve van a „Mélységegyesítés”, a „Mélységlevágás” funkció segítségével automatikusan levághatod a képet.

A Canon EOS R7 és EOS R10 leegyszerűsíti a folyamatot azáltal, hogy automatikusan egymásra rakja a képsorozatot a fényképezőgépen, így nincs szükség számítógépes feldolgozásra. „A kompozit képek fényképezőgépben való előállítása igazi forradalmi újítás” – mondja Matt. „Az egyes képeket és a mélységegyesítéses képet elmenti a rendszer, így az eredmény azonnal megjelenik. Mivel azonban a fényképezőgép elmenti a rétegezés képeit külön-külön is, lehetőséged van saját feldolgozásra is, vagy külön-külön is használhatod őket.”

A fényképezőgépen belüli rétegezés az EOS R7 minden expozíciós módjában elérhető. „A kézi (M) módot javasolnám, mivel így teljes mértékben kézben tarthatod a fényképezőgépet, és végső soron azt, hogy hogyan fog kinézni a végleges kép” – mondja Matt. „A fényképezőgép bemozdulásának elkerülése érdekében rövidebb záridőre van szükség a kézi felvételkészítés során, ami magasabb ISO-érték és nagyobb rekeszérték beállításával érhető el.”

Jó ötlet lehet próbafelvételt készíteni, hogy biztosan elégedett legyél a beállításokkal, és fontos, hogy a fényképezőgép stabil maradjon. „Szinte mindig állvánnyal dolgozom a rétegezéssel készített felvételek esetén, mivel minimálisra szeretném csökkenteni annak a lehetőségét, hogy miattam bemozduljanak a képek” – magyarázza Matt. Ez azonban nem ideális élő témák fotózásához. „Ezekben a helyzetekben a rövidebb záridő és a nagyobb ISO-érték segít kiküszöbölni a fotós miatti akaratlan bemozdulásokat” – teszi hozzá. Az EOS R7 beépített képstabilizálása Matt számára extra mozgásteret biztosít a kézi fotózáshoz.

Egy virág porzójának 100 képkockából álló közeli felvétele, amelyet a Canon EOS R10 fényképezőgép fókuszsorozatos mélységkompozíciós funkciójának használatával rétegeztek. Matt Doogue készítette.

Matt a Canon EOS R10 fényképezőgép beépített rétegezési funkciójával örökítette meg ezt a virágporzót. Makró fotózáshoz több képet javasol, mint tájképekhez – ez a kép 100 képkockából áll. A kép Canon EOS R10 fényképezőgéppel és Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM objektívvel, 1/80 mp, f/4, ISO 200 beállításokkal készült. © Matt Doogue

Egy 150 fotóból álló, teljesen feldolgozott, egy apró sószemet ábrázoló fotóhalmaz, amelyet Matt Doogue készített egy Canon EOS R7 fényképezőgéppel és egy RF 100mm F2.8L MACRO IS USM objektívvel.

A sószemet ábrázoló kompozit kép 150 képből áll, amelyeket az EOS R7 beépített funkciójával dolgozott fel. „Annyi időt meg lehet ezzel takarítani, hogy nem kell a képet utófeldolgozó szoftverben egyesíteni” – mondja Matt. „Bele se merek gondolni, hogy mennyi időbe telne egy 150 képből álló sorozat feldolgozása a számítógépen.” A kép Canon EOS R7 fényképezőgéppel, Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM objektívvel, valamint 1/30 mp, f/7,1 és ISO 320 beállítással készült. © Matt Doogue

A fotózandó képkockák száma a témától függ, de a fényképezőgépen belüli rétegezéssel Matt több száz képet tudott kombinálni olyan kicsi témák esetén, mint egy szem só. „A tájképek rétegezésénél alapvetően szűkebb rekesznyílást vagy nagyobb mélységélességet használsz, így nem kell annyi képkockát rögzíteni – különösen így, hogy egyszerre nagyobb fókuszterületeket rögzítesz” – magyarázza. Azt is hozzáteszi, hogy a makró fotózás során a túl szűk mélységélesség használata rétegezésnél diffrakcióhoz – ez egy olyan optikai hatás, amely korlátozza a képek minőségét – és a fényvesztéshez vezethet.

Ha nem rendelkezel beépített rétegezési funkcióval ellátott fényképezőgéppel, a képeket olyan szoftverekkel is kombinálhatod, mint a Canon ingyenes Digital Photo Professional (DPP) szoftvere, amely speciális mélységkompozíciós eszközzel rendelkezik. „A DPP az egyes képek legélesebb részeit összehangolja és összeolvasztja, és létrehozza a kibővített mélységélességgel rendelkező végleges képet” – mondja Matt.

Digital Photo Professional

Fókuszrétegezés a DPP-ben

A Canon DPP ingyenesen letölthető az EOS R rendszerű fényképezőgépek tulajdonosai számára. Az alábbiakban bemutatjuk, hogyan készíthetsz képet mélységegyesítéssel.

Manuális fókuszrétegezés

Annak ellenére, hogy rendelkezik a Canon EOS R7 és EOS R10 fényképezőgépek időtakarékos technológiáival, Matt úgy véli, hogy a manuális fókuszrétegezés továbbra is hasznos. „A hagyományos fókuszrétegezési módszer a legnehezebb, de több teret enged a kreativitásnak, és bárki számára elérhető” – mondja. „Nagyobb szabadságot ad a fényválasztásnál, mivel egyes beépített funkciók nem működnek vakuegységgel.”

Ha a Canon fényképezőgéped nem rendelkezik fókuszsorozat vagy fényképezőgépen belüli rétegezés lehetőséggel, akkor egyszerűen kipróbálhatod a manuális fókuszrétegezést. „Az alapelvek ugyanazok, kivéve, hogy a felhasználónak minden egyes felvételt el kell készítenie, majd ezeket kompozit, egymásra rétegezett képpé kell feldolgoznia” – magyarázza Matt. A kézi expozíció és fókusz kulcsfontosságú. „Kapcsold ki az autofókuszt (AF), és manuálisan fókuszálj a téma legközelebbi pontjára” – mondja. „A fényképezőgép Élő nézet módjával ráközelíthetsz a témára, és pontos fókuszt állíthatsz be, ha ez lehetséges.”

Megvilágítási lehetőségek

Matt Doogue Canon EOS R10 fényképezőgéppel készített közeli felvétele egy szikláról, amelyen különböző életformák, például gombák és mohák láthatók.

Az EOS R10 gyenge fényviszonyok melletti képességei és a fényképezőgépen belüli rétegezési képességeinek bemutatására Matt úgy döntött, hogy egy sziklát fotóz. „A sziklák gyakran az élet számos formáját bemutatják, beleértve a gombákat, a mohát és a zuzmókat is” – mondja. Ez a kép csak egyetlen képkocka a folyamatból. A kép Canon EOS R10 fényképezőgéppel és Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM objektívvel, 1/100 mp, f/5, ISO 500 beállításokkal készült. © Matt Doogue

Gombákat és mohát ábrázoló szikláról készült, teljesen feldolgozott rétegezett kép, amelyet Matt Doogue készített Canon EOS R10 fényképezőgéppel, és a fényképezőgépben dolgozott fel.

Matt a természetes fényre támaszkodott az élénk makró fotóhoz. „Ez az EOS R10 által belső feldolgozással készült teljes rétegezés eredménye” – mondja. A kép Canon EOS R10 fényképezőgéppel és Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM objektívvel, 1/100 mp, f/5, ISO 500 beállításokkal készült. © Matt Doogue

A világítás fontos, függetlenül attól, hogy melyik módszert választod a fókuszrétegezéshez. Ha nincs elég fény, a záridő túl hosszú lehet a mozgás megállításához, de ha túl sok fényt engedsz be, az eredmény erős lehet. Matt szerint „a természetes fény nagyszerűen megőrzi a téma irizáló erejét és színeit, amelyeket a külső fényforrások néha elhalványítanának”.

Matt külső megvilágítást ad hozzá, ha a napfény nem megfelelő. „Az állandó fények (LED-ek) hozzáférhetőek, könnyűek, és bárhol elhelyezhetők a téma körül, ami dinamikusabb szögeket eredményez” – mondja.

Matt rétegezési beállításai nem változnak sokat, de a téma méretétől, a rétegek számától és a nagyítástól függően állítja be a rekeszértéket. „Az ISO-érték általában 320 körül van vaku használata esetén, a záridő pedig körülbelül 1/160 mp” – jegyzi meg.

A Canon fókuszsorozat menüje megszünteti a több kép rögzítésével járó találgatásokat, míg a Canon EOS R10 és EOS R7 készülékekben található csúcsminőségű, kamerán belüli mélységkompozíciós funkció leegyszerűsíti a folyamatot, időt takarít meg az utólagos feldolgozás szükségességének megszüntetésével, és lehetővé teszi, hogy a kreatívabb döntésekre, például a kompozícióra és az expozícióra összpontosíts. A kézi fókuszbeállítás még mindig nagyszerű megközelítés, ha a lehető legnagyobb mértékben az irányításod alatt szeretnéd tudni a folyamatot.

Matt úgy véli, bármilyen módszert is használ a fókuszrétegezéshez, mindig csodát alkot a teljesen hétköznapi dolgokból. „A fókuszrétegezés különlegessé teszi a megszokott dolgokat” – mondja. A makrótól a tájképekig a Canon egyszerűen használható fókuszrétegező eszközei lehetővé teszik, hogy olyan lenyűgöző képeket készíts, amelyek teljes egészében tűélesek.


Írta Lauren Scott és Andrea Ball

Kapcsolódó termékek

Kapcsolódó cikkek