Long exposure lights

Új megvilágítás a gyenge fényviszonyok közötti fotózáshoz.

Nige Levanterman gyenge fényviszonyokkal dolgozó fotóssal beszélgettünk, aki a színes városképek energiájának megörökítésére szakosodott. A hosszú expozíció és az éles fények ellensúlyozásának elsajátításával Nige dinamikus, megvilágított történeteket alkot.

Ismerjük meg közelebbről Nige-ot – honnan jön a fotózás iránti szenvedélyed?

Amikor új munkám lett Londonban, fel szerettem volna fedezni és meg akartam ismerni a várost, és mindezt a fotózás segítségével sikerült megvalósítanom. Ekkor kezdtem képeket csinálni a telefonommal. Szerettem volna gyenge fényviszonyok mellett és hosszú expozícióval fotózni, de elértem a telefonom határait. Ezért vettem egy DSLR fényképezőgépet.

Nem jártam soha hivatalos képzésre – az alapokat Youtube-oktatóvideókból lestem el, azután pedig az ösztöneimre hallgattam. Gyakoroltam, képeztem magam és fejlődtem, így értem el arra a szintre, ahol jelenleg tartok.

Mi nyűgöz le annyira a gyenge fényviszonyok mellett készített képekben?

Szeretem megragadni a pillanatot, valamint az éjszaka és az erős fények közti kontrasztot. Ezért próbálom mindig élettel megtölteni a képeket, a forgalom, az emberek és a színek energiáját használva.

Nige, te szeretsz hosszú expozícióval dolgozni – megosztanád velünk, hogyan készíted ezeket a képeket?

Kulcsfontosságú, hogy jó helyet találjunk a fotózáshoz. Legyen jó szögben, de biztonságos távolságban a forgalomtól – és legyen nagyon stabil, hiszen a legkisebb mozgás is elmosódottá teheti a képet. Ha híres, ikonikus helyen fotózol, számolnod kell a tömeggel is, amely esetleg megzavarhat a munkában.

A kép készítéséhez helyezd a fényképezőgéped állványra, használd az objektív lehető legkisebb rekesznyílását, és fókuszálj a kép középpontjára. Válts kézi fókuszálásra, a hosszabb expozícióhoz pedig használj hosszú záridőt (5–30 másodperc).

Akik még csak kísérleteznek a hosszú expozícióval, azoknak a „Rekesz-előválasztás” beállítás használatát javaslom, mert így a fényképezőgép elvégzi a munka felét. Ebben az esetben a rekesznyílás legyen F14 értékre, az ISO pedig 100 értékre állítva, és a záridő-előválasztás pedig legyen bekapcsolva. A fényképezőgép dönt az expozíciós idő hosszáról, és amíg ez 30 másodpercnél rövidebb, az eredmény is rendben lesz.

@Nige Levanterman

Milyen Canon felszerelést használsz a gyenge fényerő mellett készített képekhez?

Jelenleg három alapdarabot használok. Van egy Canon EOS 5DS R fényképezőgépem, amellyel time-lapse videókat készítek, mert az 50 MP-es képekből egy 8K videó fog összeállni. Van egy Canon EOS 5D IV gépem is és az új Canon EOS R. Objektíveknél a F2,8-es objektívet ajánlom – gyenge fényviszonyok mellett is kitűnő képeket lehet vele készíteni, és sokkal élesebb éjszakai képeket eredményez. Az F2,8-es, de még az F1,4-es objektívekkel is remek hosszú expozíciós képeket lehet fotózni kézből.

Sok utóhatást használsz. Mit tanácsolsz azoknak, akik most ismerkednek a képszerkesztés rejtelmeivel?

A hiba, amelyet mindenki – így én is – elkövet, az a túlexponálás. Kerüljék ezt el az utószerkesztés során, és próbáljanak minél valósághűbb képet létrehozni.

Sajnos a szerkesztési képességek elsajátítása sem megy egyik pillanatról a másikra. Ezért ha még soha nem próbálták ki magukat ilyesmiben, szánjanak időt rá, és ássák bele magukat a témába. A Youtube oldalán rengeteg ingyenes, minden szintnek megfelelő oktatóanyagra bukkanhatnak.

A legfontosabb, hogy találják meg a saját stílusukat – inspirálódjanak mások munkáiból, de a másolásnak a látszatát is kerüljék el.

Mik a kedvenc éjszakai fotós helyszíneid – és miért?

Imádom az olyan helyeket, ahol nyüzsögnek az emberek, nagy a forgalom és sok a fény. Ezért is szeretem az ünnepi időszakot. A díszkivilágítás, a piacok nyüzsgése és a különböző hirdetések tökéletesek a gyenge fényviszonyok közötti fotózáshoz.

@Nige Levanterman

Milyen 3 tanácsot adnál a gyenge fényviszonyok közötti fotózással ismerkedőknek?

Fektessenek be egy megbízható háromlábú állványba. A tiszta képek készítéséhez a fényképezőgépnek teljesen mozdulatlannak kell lennie – ha elmosódik a kép, az valamilyen véletlen mozdulatnak az eredménye.

A téma kiválasztása után váltsanak manuális fókuszra, így a fényképezőgép nem fog a keret más, mozgó részeire – sétáló emberekre vagy elhaladó autókra – fókuszálni. Ehhez válasszanak egy fókuszpontot, félig nyomják le a gombot, és az objektíveket váltsák manuális beállításra.

Találják meg a saját útjukat a gyenge fényviszonyok közötti fotózás világában, és fektessenek be az objektívekbe. Egy új objektív teljesen átformálhatja a stílusukat és segítheti őket a fejlődésben. Nekem körülbelül négy objektívem is volt, mielőtt megvettem az első DSLR gépemet.

Mi a következő lépés számodra a fotózásban, Nige?

Mindig próbálok új ötletekkel előrukkolni. Az a célom, hogy különleges dolgot hozzak létre – ezért is fotózom az ikonikus épületeket a saját stílusomban. Összességében folyamatosan szeretnék előre haladni, lépést tartani az idővel és a közösségi média kívánalmaival.

@Nige Levanterman


Ajánlott készlet

Canon EOS 2000D

Canon EOS M50



Írta: Sasha Newbury