UTCAI FOTÓZÁS

Kihívás – Egy utcai fotózáshoz való objektív

Nézd meg, hogyan boldogult a Glasgow-ban élő fotós, Andres McNeill a városban csupán egyetlen fényképezőgéppel, a Canon EOS R8 modellel és egyetlen objektívvel, a Canon RF 28mm F2.8 STM modellel.
Autók lámpái húznak fénycsíkot a kora esti fényben egy magas épületekkel szegélyezett városi utcán; a fényképet Andres McNeill készítette Canon RF 28mm F2.8 STM objektívvel.

Az utcai fotózás során bármi megtörténhet. Megörökítésre érdemes, elképesztő pillanatok bukkanhatnak fel szinte a semmiből, majd illanhatnak el ugyanilyen gyorsan. Ez a legnagyobb kihívás egy fotós számára. Mindenre fel kell készülnöd, és olyan felszereléssel kell rendelkezned, amellyel eredményesen tudsz dolgozni.

Andres McNeill, aki az Egyesült Királyságban, Glasgow-ban él, elismerésre méltó követőtábort épített ki a közösségi oldalain utcai fotózási stílusának egyediségével, amelyhez kiindulási pontként városának díszes, történelmi építészetét veszi alapul. „Mindig is szívesen figyeltem meg az embereket” – árulja el. Amikor pedig 2020-ban komolyan kezdett foglalkozni a fotózással, természetes módon az utca világa felé húzta a szíve.

Andres hajlamos addig sétálgatni az utcákon, amíg rá nem talál egy jó kis képkivágásra, majd megvárja, amíg megjelenik a megfelelő személy – a végleges, de nélkülözhetetlen tényező, aki teljessé teszi a kompozíciót.

Sok mai utcai fotóshoz hasonlóan Andres sem ragaszkodik a klasszikus, fix 35 mm-es fókusztávolsághoz, amelyet a műfaj hajnalán előnyben részesíttek – ehelyett inkább azzal kísérletezik, ami éppen az adott témához beválik. Általában Canon EOS R5 vagy EOS R6 fényképezőgépével indul útnak, és egy Canon EF-EOS R adaptert is használ az EF objektívjeihez.

Mivel szerette volna kideríteni, hogy a saját stílusára jellemző hatást minimális eszközökkel ugyanúgy el tudja-e érni, a Canon teljes képmezős, tükör nélküli EOS R8 modelljéhez csupán egyetlen nagy látószögű prime objektívet társított – a fantasztikusan kompakt Canon RF 28mm F2.8 STM objektívet. Most megtudhatjuk, hogy a felszerelés kiállta-e a próbát.

Beolvadás a környezetbe

Egy Canon RF 28mm F2.8 STM objektívet egy fotós táska fölött tartó kéz.

A könnyű Canon RF 28mm F2.8 STM prime objektív sokoldalú fókusztávolsággal és gyors maximális rekeszértékkel rendelkezik, és Andres úgy találta, hogy egy ilyen kompakt objektív és az EOS R8 párosítása még több lehetőséget biztosít számára a kreativitásra.

Egy mohával borított macskaköves utcán guggoló Andres McNeill fényképész, amint Canon RF 28mm F2.8 STM objektívvel készít felvételt.

Andres képest volt olyan képeket is megörökíteni, amelyeket máskülönben elszalaszthatott volna, mert az alanyok észrevehették volna, hogy mit csinál, és másképp viselkedtek volna.

Az utcai fényképezéshez azok az objektívek a legjobbak, amelyeket ügyesen tudsz kezelni, hogy hamar el tudd végezni a gyorsan mozgó jelenetek követéséhez szükséges beállításokat – márpedig ez a vékony, „pancake” kialakítású Canon RF 28mm F2.8 STM egyik fő jellemzője.

A mindössze 120 gramm tömegű RF 28mm F2.8 STM könnyűnek számít a zoomobjektívekhez vagy a gyorsabb prime objektívekhez képest, így ideális választás, ha egy olyan várost kell gyalog bejárnod, mint amilyen Glasgow. „Hihetetlenül kicsi – állapítja meg Andres. – Amikor összeraktam a Canon EOS R8 fényképezőgéppel, nagyon elcsodálkoztam a méretén. Szinte láthatatlannak éreztem magam vele.”

Andres számára, aki több mint 180 centi magas, hatalmas előny, ha bele tud olvadni a környezetbe. „Így nagyon közel tudsz maradni az eseményekhez, mégis meghitt pillanatokat kaphatsz el – kevésbé voltam észrevehető, mint ha a szokásos felszerelésemmel mászkáltam volna.”

Tágabb perspektíva

Egy forgalmas utca, amelyen irodai dolgozók és turisták nyüzsögnek egy napsütéses napon. A fényképet Andres McNeill készítette Canon RF 28mm F2.8 STM objektívvel.

A Canon RF 28mm F2.8 STM objektív használata azt jelentette, hogy Andres úgy kerülhetett közel a témáihoz, hogy a tágabb környezetet is meg tudta mutatni. A fotó Canon EOS R8 fényképezőgéppel, Canon RF 28mm F2.8 STM objektívvel és 1/1250 mp, f/2,8 és ISO 100 beállításokkal készült. © Andres McNeill

Két magas épület között átszűrődő napfényben egy ember figurája hosszú árnyékot vet a járdára. A fényképet Andres McNeill készítette Canon RF 28mm F2.8 STM objektívvel.

Eleinte ijesztő lehet fényképezőgéppel kimerészkedni az utcára, de ha csak a minimális felszerelést viszed magaddal, könnyebben beleolvadsz a környezetedbe. A fotó Canon EOS R8 fényképezőgéppel, Canon RF 28mm F2.8 STM objektívvel és 1/800 mp, f/2,8 és ISO 100 beállításokkal készült. © Andres McNeill

Andres a fotózás során Glasgow belvárosában maradt, „mert ott zajlanak az igazán fontos dolgok – mondja. – Itt nagyon sokféle ember fordul meg, szóval a fotózáshoz ez a legjobb helyszín.”

A nagy látószöget biztosító 28 mm-es fókusztávolság új élmény volt Andres számára, aki élt a lehetőséggel, hogy még több építészeti elemet örökítsen meg a képein. „Sikerült nagyon közel férkőznöm az emberekhez, mivel a fényképezőgép és az objektív mérete együtt elképesztően kicsi, mégis teljes szélességükben látszanak az épületek is” – magyarázza.

Andres számos különféle képet készített, amelyeken a jól megvilágított építészeti gyöngyszemek között sétáló emberek hosszú árnyékokat vetnek. „Hosszabb expozícióval is készítettem képeket, ezeken autók közlekednek és hoznak létre fénycsóvákat” – teszi hozzá.

Nagy rekeszérték a gyenge fényben készített fotókhoz

A színház előtt éjszaka sétáló embert megvilágítják az épületből sugárzó fények. A fényképet Andres McNeill készítette Canon RF 28mm F2.8 STM objektívvel.

A legjobb tanács, amit Andres kapott, az volt, hogy ne fényképeket keressen, hanem történeteket. „Komponáld meg úgy, mint egy filmet” – javasolja. A fotó Canon EOS R8 fényképezőgéppel, Canon RF 28mm F2.8 STM objektívvel, 1/100 mp, f/2,8 és ISO 400 beállításokkal készült. © Andres McNeill

Skócia nem igazán a napos időjárásáról híres, ezért Andres számára létfontosságú, hogy egy olyan objektívvel dolgozzon, amely jól kezeli a borongósabb, felhős időjárást is.

„A kedvenc időszakom az úgynevezett ’kék óra’, ez közvetlenül naplemente után jön el, viszont már elég későn van ahhoz, hogy úgy nézzen ki, mintha éjszaka lenne – magyarázza. – Az f/2,8 rekeszérték tökéletes választás volt az ilyen helyzetekben. Nem kellett túlságosan megnövelnem az ISO-értéket ahhoz, hogy rendesen exponált képet kapjak. Az igazán éles képek érdekében f/2,8-nál valamivel kisebb záridőt is használhatsz.”

Ahhoz a képi hatáshoz, amelyre Andres törekszik, a moziból merít ihletet, utalva a 2016-os film, a Holdfény operatőri technikájának jellegzetes kék-lila-türkiz árnyalataira – ezt a fajta színpalettát például a saját felvételeinél is előszeretettel alkalmazza.

Egy embert megvilágítanak egy többszintes parkolóház földszinti lámpái. A padlótól a mennyezetig érő ablakokon át egy lépcső látható, amely az épület tetejére vezet fel. A fényképet Andres McNeill készítette Canon RF 28mm F2.8 STM objektívvel.

Andres gyakran készít éjszakai felvételeket, és olyan városi jeleneteket keres, ahol kihasználhatja a rendelkezésre álló fényt az érdekes kompozíciókhoz. A fotó Canon EOS R8 fényképezőgéppel, Canon RF 28mm F2.8 STM objektívvel, 1/100 mp, f/2,8 és ISO 800 beállításokkal készült. © Andres McNeill

Egy hosszú, graffitikkel borított aluljáró túloldalán egy ember sziluettje látszik. A fényképet Andres McNeill készítette Canon RF 28mm F2.8 STM objektívvel.

Andres szerint két tábora létezik az utcai fotósoknak – a vadászok és a halászok. Andres az utóbbi táborba tartozik. „Általában megvárom, hogy a különböző karakterek felfedjék magukat” – mondja. A fotó Canon EOS R8 fényképezőgéppel, Canon RF 28mm F2.8 STM objektívvel, 1/160 mp, f/2,8 és ISO 100 beállításokkal készült. © Andres McNeill

Amikor éjszaka fotóz, Andres az irodák ablakaiból kiszűrődő fényt és a gyorséttermi feliratokat használja a képei feljavításához. Sötétedés után különösen lenyűgözte a Canon RF 28mm F2.8 STM által létrehozott bokeh.

„Minél több a rekeszlamellák száma, annál egyenletesebb a bokeh, és annál tökéletesebb és körkörösebb a végeredmény – mondja. – Ez azért volt fontos, mert a háttérben mindenütt utcai lámpák és autófényszórók villództak. Ez az igazán szemet gyönyörködtető bokeh tényleg sokat hozzátett a képekhez.”

Az állóképek mellett Andres videókat is készít. Az RF 28mm F2.8 STM ideális objektív a mozgást megörökítő tartalomkészítőknek, valamint filmgyártáshoz is, mivel fókuszelmozdulás-korrekciója egységes kompozíciót eredményez a fókuszpontok közötti váltáskor.

A tökéletes beállítás utcai fotózáshoz

Egy férfi egy Canon prime objektívvel felszerelt Canon fényképezőgépet tart a szeméhez, hogy fényképet készítsen.

„Amikor belevágsz, gyakran beléd villan olyasmi, hogy »Jaj, meg kell változtatnom a záridőmet« – mondja Andres. – Ma már ösztönösen csinálom. Már nem is gondolok a fényképezőgép tárcsáira.”

Két magas épület között a napfényes után egy árnyékos részen egy ember ül a járdaszegélyen, és a telefonját nézi. A fényképet Andres McNeill készítette Canon RF 28mm F2.8 STM objektívvel.

Andres szívesen játszott a Canon EOS R8 40 kép/mp-es elektronikus zárjával, ami azt jelentette, hogy a szerkesztésnél el volt kényeztetve a lehetőségekkel. „El sem tudtam hinni, hogy milyen sok képkockát tudok rögzíteni” – lelkesedik. A fénykép Canon EOS R8 fényképezőgéppel, Canon RF 28mm F2.8 STM objektívvel, 1/400 mp, f/4 és ISO 100 beállításokkal készült. © Andres McNeill

Andres most először használta a Canon EOS R8 fényképezőgépet, és azt tapasztalta, hogy nagyszerűen megállja a helyét az utcai fotózásnál. Különösen nagyra értékelte az intelligens autofókuszt, amelynek segítségével a témáit éles fókuszban tudta tartani. „Időnként szinte olyan érzés volt, mintha csalnék. Mintha az agyammal irányítottam volna, hogy mit tegyen a gép, és pont azt tette.”

Egy sikeres utcakép keretbe foglalva mesél el egy történetet. Andresnek egy különösen hatásos példa jut eszébe erről – egy fényáradatban ülő férfi, aki éppen pihen (jobbra, fent). Feltűnésmentes felszerelésének köszönhetően Andres úgy tudta elkészíteni a felvételt, hogy a férfi továbbra is zavartalanul élvezhette a nyugalom perceit. A kép alanya számára minden bizonnyal ez a nap is csak olyan volt, mint a többi, de Andres szemével nézve varázslatos látványt nyújtott.

„Csak egyetlen tanácsom van az utcai fotósoknak: hogy menjenek, és csináljanak még több képet – mondja lelkesen Andres. – Sorolhatnám a technikákat, de a lényeg tényleg az, hogy sok gyakorlás révén a szemed rögtön ráálljon az olyan pillanatokra, amilyeneket keresel. És ez fog jobb utcai fotóssá tenni.”

Rachel Segal Hamilton

Kapcsolódó termékek

Kapcsolódó cikkek

  • UTCAI FOTÓZÁS

    Tippek utcai fényképezéshez

    Alapvető tanácsok lenyűgöző épületek által meghatározott utcaképek készítéséhez.

  • Épületfotózás

    Tippek épületfotózáshoz

    Merülj el az épületfotózásban: ismerd meg egy profi technikáit, és hallgasd meg tapasztalatait.

  • UTCAI FOTÓZÁS

    Tippek utcai portréfotózáshoz

    A legjobb tanácsok a kiemelkedő utcai portrékhoz Julian Love profi fotóstól.

  • UTCAI FOTÓZÁS

    Fedezd fel az absztrakt utcai fotózást

    Készíts lenyűgöző képeket a hétköznapi valóságról ezekkel a szürreális városi képekhez kitalált, egyszerű technikákkal.