Tulips in a garden framed by trails of light.

KERTI FOTÓZÁS

Fejleszd kreativitásodat: három kipróbálható projekt a kertben

Egy kert valóságos áldás azon szerencsések számára, akik rendelkeznek vele. A szabadban nem csak a friss levegő, a szikrázó napfény és az ébredő természet vár minket, hanem a fényképezést illetően is számtalan remek lehetőség kínálkozik. Az alábbiakban három technikát veszünk górcső alá, amelyekkel teret engedhetsz a kreativitásodnak – a tulipánok fényfestésétől a csillagok fotózásán át egészen a szemet gyönyörködtető kerti madarak fényképezéséig...

Éjjellátás – fényfestés

Néhány egyszerű lépés követésével könnyedén létrehozhatod saját fényfestéses műalkotásodat.

1. Ellenőrizd a felszerelésedet

A torch with different coloured cups taped to the end.
Fényrudat háztartási cikkekből, például színes műanyag poharakból is készíthetsz.

A következőkre lesz szükséged:

  • Fényképezőgép
  • Állvány
  • Okostelefon
  • Zseblámpa
  • Színes műanyag poharak (vagy azokhoz hasonló színes tárgyak, például ételtároló dobozok, selyempapír vagy több színben játszó karácsonyi égők)
A fényfestés egy igen egyszerű, élénk és földöntúli felvételeket eredményező technika, amelyet sötétedés után próbálhatsz ki a kertben. Elsőként készíts egy fényrudat: ehhez mi egymásra tettünk három színes műanyag poharat, és némi ragasztószalag segítségével egy zseblámpához rögzítettük őket. Ha a hosszú expozíció során meglengeted rögtönzött fényrudadat, homályos, színes fénycsíkokat hoz létre.

2. Helyezd el a fényképezőgépedet

A photographer taps a finger on a screen to focus a shot of a tulip.
Úgy helyezd el a fényképezőgépedet, hogy a téma a keretben legyen. A témád lehet akár egy virág, egy fa, egy falevél vagy bármi más a kertedből.

Komponálj meg egy virágokat, fákat vagy bármely más, a kertben található alkalmas témát ábrázoló képet. Ezt érdemes először napfényben elvégezni, hogy tökéletesíthesd a kompozíciót. Ha besötétedett, helyezd a fényképezőgépedet az állványra. Az Élő nézet mód aktiválásával megnézheted a felvételt a hátsó LCD-kijelzőn, megvilágíthatod a témádat, és a képernyőt megérintve rá is fókuszálhatsz. Állítsd az objektívet manuális fókuszálásra a rögzítéséhez. Az expozíciónak legalább 30 másodpercig kell tartania. Egyes fényképezőgépek tárcsáján egy speciális B mód is található – ebben az esetben a B betűvel jelölt Bulb mód kiválasztásával a zár addig lesz nyitott helyzetben rögzítve, ameddig csak akarod. Ha a géped nem rendelkezik ezzel a móddal, akkor a Tv (záridő-előválasztás) módot kell kiválasztanod, és ott kell beállítanod a záridőt. Az érzékelő érzékenységének csökkentése és a zaj minimalizálása érdekében állítsd az ISO-értéket 100-ra, majd állíts be szűk rekeszértéket (pl. f/22). A zseblámpa fényének erősségétől függően előfordulhat, hogy egy kicsit kísérletezned kell a rekeszértékkel. A világosabb eredményhez alacsony f-értéket válassz, a sötétebb eredményhez pedig növeld az f-értéket.

3. Csatlakoztasd a telefonodat

A Canon EOS 90D connected to a smartphone with the Canon Camera Connect app.
Használd az Élő nézet megjelenítési funkciót okostelefonodon, és nézd meg, hogyan fog mutatni a fényfestés a végleges képen.

Használd telefonodon a Canon Camera Connect alkalmazást a Bulb expozíció elindításához és leállításához. Töltsd le az alkalmazást a telefonodra, majd a csatlakozáshoz lépj a fényképezőgép menüjének Hálózati beállítások menüpontjára. Az alkalmazás segítségével anélkül aktiválhatod a zárat, hogy vissza kellene térned a fényképezőgéphez, így teljes mértékben a fényfestésre koncentrálhatsz. A fényképezőgépen megjeleníthető Élő nézet abban is a segítségedre lesz, hogy hol lengesd meg a zseblámpát, mivel pontosan láthatod, hogy a zár aktiválása után a zseblámpa milyen hatással lesz a felvételre.

4. Fess a zseblámpáddal

Kapcsolódó cikkek
A woman poses for a portrait, sitting next to a window, in-between a reflector and plant.

BELTÉRI FOTÓZÁS

Tökéletes projektek: három ötlet a kreatív otthoni fotózáshoz

Légy kreatív otthon is. Tippek a mozifilmhatású portrék, absztrakt makroképek és time-lapse videók készítéséhez.

A time stack of a tulip in bloom.

TIME-LAPSE

Készítsd el és nyomtasd ki a time stack technikával egyesített time-lapse felvételeidet

Alakítsd át time-lapse felvételedet egyetlen képpé ezzel az útmutatóval, amelyből a time stack technikát, azaz a képsorozatok egymásra helyezését sajátíthatod el.

Get lost in the details with macro

MAKROFOTÓZÁS

Vessz el a makró részleteiben

Négy ötletes tipp a makrofotózás elkezdéséhez, hétköznapi tárgyak felhasználásával különleges képek készítéséhez.

A hand waves a torch with colourful cups taped to the end, causing it to blur.
A fényfestés absztrakt hátteret biztosít az éles témák számára, így egyszerűen és szórakoztató módon teheted kreatívabbá képeidet.

Indítsd el a telefonoddal a Bulb expozíciót, és kezdd el lengetni a fényrudat a jelenetben. Próbáld ki, hogy a zseblámpát tárgyak mögött lengeted, így csak a tárgyak körvonalai jelennek majd meg a képen. Ha a jelenet egy adott részén kicsit több fényt szeretnél, egyszerűen csak irányítsd oda a zseblámpát egy pár másodpercre. Mi pár másodpercre az előtérben lévő tulipánra irányítottuk a zseblámpát, hogy kiemeljük a piros színt, majd meglengettük a mögötte lévő virágágyás körül, ezzel egy színpompás hátteret alkotva.

Vadvilág a kertben – kerti madarak fényképezése

Egy jól bevált madáretető rendszeres látogatókat csalogat magához, és ideális környezetet biztosít a kerti madarak fényképezéséhez.

1. Helyezz el egy madáretetőt

James Paterson photographing a bird feeder in his garden.
Meg fogsz lepődni, hogy a vadvilág milyen sok képviselőjét fotózhatod le az otthonod közelében.

Egy jól bevált madáretető nagyobb valószínűséggel vonzza magához tollas barátainkat, ezért használj egy meglévő etetőt, vagy állíts fel egy újat pár nappal a fotózás előtt, és töltsd meg diófélékkel és magvakkal. A madarakat általában reggel lehet a leginkább elcsípni, ezért korán állj készenlétbe. Rejtőzz el valahol, például bokrok vagy esetleg egy sövény mögött, vagy fotózz a ház egyik ablakából. A pozíciódat a naphoz érdemes igazítanod. A merészebb színekhez a legjobb, ha a nap mögötted helyezkedik el, de ha hangulatos, hátulról megvilágított felvételeket szeretnél, akkor fényképezz a nappal szemben. Bárhogy is döntesz, ideális esetben egy olyan egyszerű háttérben kell gondolkodnod, amelynek a színe kontrasztban áll a madár színével vagy kiegészíti azt – lehetőleg ne fekete legyen! Ha van rá lehetőség, ne fotózz túl mozgalmas vagy zavaró dolgokkal szemben.

2. Használj hosszú objektívet

A csendes felvétel mód segít abban, hogy ne ijeszd el a témádat, ezáltal pedig hihetetlenül részletes természetfotókat készíthetsz.

Ilyen apró és ijedős témák esetén hosszú objektívre lesz szükséged a teljes kép kitöltéséhez. Itt két zoomobjektívet, egy Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM és egy Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM objektívet használtunk. Ha a fenti objektívekhez hasonlóan a te objektíved is rendelkezik optikai képstabilizátorral, a bekapcsolásával elkerülheted a fényképezőgép bemozdulása által okozott elmosódást. Egy kivágásérzékelővel (APS-C) rendelkező fényképezőgép, mint például a Canon EOS 90D igen hasznos lehet a távoli témák megörökítéséhez. Az 1,6-os zoomtényező azt jelenti, hogy a 135 mm-es fókusztávolság ténylegesen 216 mm-esre, a 400 mm-es fókusztávolság pedig 640 mm-esre nő. A fényképezőgép által biztosított 30 megapixel azt is jelenti, hogy a képet később digitálisan is megvághatod, így egy 70–300 mm-es objektív tökéletesen megfelel a kisebb madarak fotózásához. Kevésbé félénk témák esetében – ahogy ennél a kedves kis vörösbegynél is – lassan feléjük közelítve még kisebb látószöget érhetsz el.

3. Az expozíció beállítása

The back of a Canon EOS 90D showing the shutter speed settings.
A mozgásban lévő madarak megörökítéséhez hosszú záridőre van szükséged.

Állítsd a fényképezőgép módválasztó tárcsáját az M betűvel jelölt Kézi módhoz, majd nyomd meg a Q gombot, és állítsd a rekesznyílást f/5.6 vagy kisebb értékre – az így beállított kis mélységélesség a háttér elmosódását eredményezi. Állítsd a záridőt 1/1250 másodpercre vagy gyorsabb értékre, az ISO-értéket pedig állítsd Automatikus beállításra, hogy a körülményekhez igazodjon. Napfényben az ISO-érték akár 1600-ra vagy magasabb értékre is emelkedhet, ami a zajt is óhatatlanul megnöveli, azonban a Canon EOS 90D ISO-teljesítményének köszönhetően a zaj nagyon magas ISO-érzékenység esetén is kezelhető marad. Gyorsan mozgó témák, például repülő madarak esetében rövidebb záridőre lesz szükséged a nagyobb fokú részletesség eléréséhez. Állítsd az 1. egyéni üzemmódot ezekre a beállításokra a madáretetőn üldögélő madarak fotózásához, és állítsd a 2. egyéni üzemmódot a gyorsabb beállításokra a repülő madarak fotózásához – így ha lehetőséged adódik, gyorsan átválthatsz a másik módra.

4. Válaszd ki a nagy sebességű felvételkészítési módot

The back of a Canon EOS 90D showing high speed continuous shooting settings.
A gyorsan mozgó témák megörökítésére minden bizonnyal a sorozatfelvétel a legjobb megoldás.

Ha felbukkan egy madár, sorozatfelvételek készítésével növelheted az esélyt a tökéletes kép elkészítésére. Nyomd meg a Q gombot, és állítsd a Felvételkészítési módot Gyors sorozatfelvétel értékre. A Canon EOS 90D másodpercenként 10 képet készít autofókusz-követéssel, illetve másodpercenként 11 képet Élő nézetben. Állítsd az Autofókusz módot AI Servo értékre, így folyamatosan aktív marad, közben pedig előrejelzi a téma mozgását. Ezután állítsd a Fókuszpont beállítást Egypontos értékre. Állítsd a pontot a madárra, és nyomd le félig az exponálógombot a fókusz rögzítéséhez, majd tartsd lenyomva az exponálógombot a felvételkészítés megkezdéséhez.

5. Hagyd ki az eleséget a képből

Ha még természetesebb képet szeretnél, akkor úgy komponáld meg a képet, hogy a madáretető ne legyen a keretben, és fókuszálj a témádra.

A legtermészetesebb madárfotókon sem madáretetők, sem más, emberre utaló jelek nem szerepelnek – érdemes várnod egy olyan lehetőségre, amikor ezeket kihagyhatod a képből. A madarak gyakran körbeugrálnak a madáretető közelében lévő ágakon, mielőtt betérnének az eleségért – ez tökéletes alkalom a fényképezéshez. Ha úgy tapasztalod, hogy a fényképezőgép hangja megijeszti a madarakat, kapcsold ki a fókuszzár visszajelző hangjelzését (a Canon EOS 90D és más fényképezőgépek Hangjelzés menüjében), és a halkabb kattanás érdekében állítsd a felvételkészítést csendes felvételkészítésre.

A határ a csillagos ég – égboltfotózás

Ha a csillagok fotózásakor egy témát helyezel az előtérbe, még érdekesebb végleges képet készíthetsz.

1. Állíts fel egy állványt

A photographer sets up a tripod in his garden to take a photo of the night sky.
Ha állványt használsz, hosszú expozíció esetén is éles képeket készíthetsz.

A csillagok fotózására leginkább a derült, újholdas éjszakák alkalmasak, amikor az ég szinte koromfekete. A fényszennyezést elég nehéz elkerülni, de városi környezetben is sikerülhet éles képeket készítened a csillagokról. Elsőként állítsd a fényképezőgépedet egy állványra. Ha a fényképen a tájat is szeretnéd megörökíteni, a keretet próbáld úgy beállítani, hogy az előtérben szereplő részleteket is magában foglaljon – az itt látható képen a fák töltik be ezt a szerepet. Amikor eldöntöd, hogy hova fogod irányítani a kamerát, egy, az éjjeli égboltot megjelenítő telefonos alkalmazás segíthet bizonyos csillagképek vagy a Tejút magjának felismerésében.

2. Fókuszálj egy távoli csillagra

A photographer’s hands holding a Canon EOS 90D with a zoom lens attached.
A felvétel komponálásakor egy különálló csillagra vagy egy csillaghalmazra fókuszálj. A komponálás során a közelítésről és a távolításról se feledkezz meg.

Ha egy távoli csillagra szeretnél fókuszálni, manuális fókuszt kell használnod. Aktiváld az Élő nézetet, és keress egy nagyon fényes csillagot az égbolton. Nyomd meg kétszer a fényképezőgép zoom gombját a kijelzőn látható csillagra történő fókuszáláshoz. Állítsd az objektívet manuális fókuszra, majd fordítsd el a fókuszgyűrűt (az objektív végéhez közelebbi gyűrűt), amíg a csillag élesen nem jelenik meg. Ha ezzel megvagy, szükség szerint eltávolíthatsz a jelenettől, illetve újra is komponálhatod.

3. Válassz záridőt

The screen of a Canon EOS 90D showing the Long exposure noise reduction setting.
Válaszd az elérni kívánt hatáshoz megfelelő záridőt: a hosszú záridővel elmosódottá teheted, a rövid záridővel pedig kimerevítheted a mozgást.

A Föld forgásából adódóan a csillagok is állandó mozgásban vannak, így ha a záridő túl hosszú, abban az esetben a csillagok fénycsíkokká mosódnak. Az „500-as szabály” itt nagy segítségedre lehet: ezzel a módszerrel kiszámíthatod, hogy mi az a maximális expozíciós idő, amelynél a csillagok még nem mosódnak el, illetve nem jelennek meg fénycsóvák. A záridő nem lehet lassabb, mint a következő képlet által kiadott érték: 500 osztva az objektíved fókusztávolságával. Tehát ha az objektív 25 mm-re van állítva, legfeljebb 20 másodperces záridővel fotózhatsz (500 osztva 25-tel). Az ehhez hasonló hosszú expozíciók magasabb képzajjal járhatnak, mivel az expozíció során az érzékelő felmelegszik. A zaj csökkentéséhez aktiváld a Zajcsökkentés hosszú expozíciónál beállítást.

4. Exponálj az éjszakai égboltra

The screen of a Canon EOS 90D showing settings for night shooting.
Ügyelj arra, hogy a fényképezőgépedet éjjeli fotózáshoz állítsd be: a sötét és homályos képek elkerülése érdekében magas ISO-értéket használj, és – habár ellentmondásosnak hangozhat – a fehéregyensúlyt is állítsd Napfény értékre.

Állítsd a módválasztó tárcsát az M betűvel jelölt Kézi módhoz, majd nyomd meg a Q gombot az expozíció beállításához. Válassz nagy rekesznyílást (pl. f/5.6), állítsd a záridőt 20 másodpercre – vagy alkalmazd az 500-as szabályt –, majd válassz magas ISO-értéket (pl. 3200). Állíts be a Felvételkészítési módnál két másodperces önkioldást, vagy használd a Canon Camera Connect alkalmazást, amellyel megelőzheted, hogy a fényképezőgép az exponálógomb lenyomásakor bemozduljon, majd készíts egy felvételt. Nézd meg az elkészült képet – világosabb eredményhez növeld, sötétebb eredményhez pedig csökkentsd az ISO-értéket.

5. Fényképezz fénycsóvákat

A hullócsillagok mögött húzódó fénycsóva lenyűgöző, mély benyomást keltő felvételek készítésére biztosít lehetőséget.

Felesleges hadakoznunk azzal a ténnyel, hogy a csillagok mozognak az égen – inkább próbáljuk őket körkörös fénycsóvákként megörökíteni. Ehhez olyan képsorozatot kell készítened, amely több órán vagy hosszabb időn keresztüli folyamatos, 30 másodperces expozíciókkal kerül rögzítésre. Ha a fényképezőgéped rendelkezik időzítős felvételi móddal (mint a Canon EOS 90D, az EOS 6D Mark II és az EOS RP, valamint az EOS 5D Mark IV fényképezőgéphez hasonló profi fényképezőgépek), akkor kapcsold be ezt a módot, állítsd az időközt 1 másodpercre, a felvételek számát pedig 00, vagyis korlátlan értékre. Állítsd a záridőt 30 másodpercre, majd kezdj el fényképezni. Ha a fényképezőgépben nincs időzítős felvételi mód, előfordulhat, hogy time-lapse móddal rendelkezik – ebben az esetben ezt is kipróbálhatod hosszú expozíciós idővel. Ha a fenti módok egyikével rögzítettél egy képsorozatot, a Canon Digital Photo Professional (DPP) képfeldolgozó szoftverének segítségével összeillesztheted őket. Használd az Összeállítási eszközt, és állítsd az egyes képeket a „Világosítás” összeolvasztási módra.

Írta: James Paterson

Kapcsolódó termékek

Kapcsolódó cikkek

Az inspiráció elsődleges forrása lehet néhány hasznos fotós tanács, vásárlási útmutató vagy érdekes interjú – itt mindent megtalálsz a legjobb fényképezőgép vagy nyomtató kiválasztásához, és ahhoz, hogy kreatív elképzeléseidet valóra váltsd.