Crosby Breakers © Stephen McNally

Hosszú expozíciós fekete-fehér képek készítése

Stephen McNally fodrász és lelkes Canon-amatőr mindössze 8 éve kezdett fotózni. A fekete-fehér, hosszú expozíciós fotókiállításával a háta mögött mindez rövid időnek tűnik valakinek, aki a lassúság művészetét sajátította el.

Nézd meg a Stephenről készített videót, amelyikben megmutatja a kedvenc jeleneteit, és tippeket ad a hosszú expozíciós fotózásra vonatkozóan.

Stephen McNally megosztja a hosszú expozícióval készült drámai hatású, fekete-fehér képekre vonatkozó tippjeit.

Ez a legújabb része annak a videósorozatnak, amely Canon készülékek tulajdonosait mutatja be, akik elmondják, hogyan készítették egyes kedvenc fotóikat.

Miközben Liverpool közelében filmezett, Stephen mesélt az őt ért hatásokról és technikákról.


Égi zongora, © Stephen McNally

Hogyan kerültél a fotózás világába? Mi inspirált téged?

„Vettem egy Canon EOS 450D gépet, és létrehoztam egy Flickr-fiókot a képeimnek. Hamar rájöttem, hogy ez az oldal tele van hozzám hasonló amatőr fotósok nagyszerű képeivel. Mindez arra ösztökélt, hogy az internet segítségével többet tudjak meg olyan dolgokról, mint a kompozíció, az f-érték beállítása, az expozíció és a retusálás.

„Például itt van ez a fotós, Michael Kenna, aki a lakhelyem közelében született, és imádom a fekete-fehér képeit. Olvastam róla, láttam a képeit, és azután döntöttem úgy, hogy én is fekete-fehér képeket szeretnék készíteni.”

Szerinted hatással van a fotózásra az, hogy fodrász vagy?

„Segít az önkritikában. Ráadásul arra ösztönöz, hogy mindig jobbá és jobbá tegyem a képeimet, valamint más szögből közelítsem meg azt, amit csinálok. A szakmai képzés során voltak művészeti óráim is, amelyek sokat segítenek.”


Erőmű, © Stephen McNally

Van egy stílusa a képeidnek. Van valami, amit kifejezetten keresel egy-egy jelenetben?

„Amikor helyszínt keresek, olyan elemek után kutatok, amelyeket ki tudok ragadni a tájból. Valami, ami érdekesebbé teszi a látványt. Például, világos az ég vagy borongós? Van-e irányvonala a kiválasztott elemnek az adott jelenetben?

„Ha az ég felhős, akkor a hosszú expozíció során a kép 2/3-át megtöltöm az éggel, majd a nagy látószögű beállítás segítségével úgy alakítom, hogy a felhők legyenek a jelenet fő elemének irányvonalai. Ha süt a nap, akkor nem fényképezek.

„Vannak kedvenc fáim, amelyeket az év során többször is meglátogatok, más-más évszakban. Megváltozik a fák formája, ha egy-egy vihar során letörnek a legfelső ágak.

„Nem akarom túlságosan megtölteni a képet, mert nem szeretném elvonni a néző figyelmét a sok részlettel.

„A filmezés során Perch Rock – és a világítótorony – volt a kedvenc helyszínem. Rengeteg szöggel kísérletezhetsz, a tenger mindent körülölel, a régi erőd pedig remek kompozíciót nyújt.”


Világítótorony, © Stephen McNally

Mit tanácsolnál azoknak, akik hosszú expozícióval szeretnének fekete-fehér képeket készíteni?

„Fontos, hogy rendelkezz a megfelelő felszereléssel, műszaki tudással, járj nyitott szemmel, és légy türelmes.

„Végy egy állványt, és fontos az, hogy az éles kép érdekében távolról is működtetni tudd a zárkioldót.

„Az ISO legyen a lehető legalacsonyabb – ISO 100, ha lehetséges –, mert ellenkező esetben a sötét területeken sok lesz a »zaj«.

„Jól gondold meg, hogy mikor és hol fényképezel. A fekete-fehér képek esetében erőteljes és érdekes elemekre, valamint felhős időre van szükség.

„A legfontosabb azonban a türelem. Főleg akkor, ha este fotózol. Előfordulhat, hogy a zárkioldónak legalább 45 percig nyitva kell lennie.

„Valószínűleg szükséged lesz egy tesztképre. A hisztogram segítségével megállapíthatod a tökéletes expozíció hosszát, majd ezek után elkészítheted a végleges képet.”


Time Square, © Stephen McNally

Mennyit használtad a számítógéped és a fényképezőgéped a kép készítése során?

„Kizárólag azon a képen lehet javítani, amely a fényképezőgépen is jól néz ki; csak így tökéletesíthetem a felvételeket a számítógépen.

„Miután megnyitom a RAW-fájlt az Adobe RAW programban, megnézem az expozíciót, hogy szükség van-e bármilyen javításra. Ezután növelem a tisztaságot, majd módosítom kicsit a színtelítettséget és a vibrálást.

„Ezt követően Photoshopban beállítom a fényerő és a kontraszt mértékét, majd még egy rétegen megemelem a domborulatokat. Lemásolom a következő réteget, amelyet fekete-fehér képpé alakítok. Másolatot készítek a fekete-fehér rétegről, majd elvégzek egy kis világosítást és sötétítést az egyes rétegeken, ha szükséges.

„A sokszorosító üzemmódban hozzáadok egy átmeneti réteget az égen keresztül úgy, hogy az átlátszatlansági csúszkával beállítom az átmenet mélységét.

„Végül kisimítom az összes réteget, a PSD másolatot pedig lementem egy 300 dpi jpeg és egy 72 dpi másolat formájában. A rétegekhez bármikor visszatérhetek. Az első pár alkalom után már nem tart olyan sokáig.”

Hogyan tovább?

„Michael Kenna sokat tartózkodott a Távol-Keleten – például Japánban –, és egyszer én is szeretnék fotózni ott.”

További információk keresése Stephen McNally fotóiról.