A fekete-fehér hosszú expozíció művészetének elsajátítása

Ismerd meg, hol, mikor és hogyan készíti el Stephen McNally hosszú expozícióval fotózott, lenyűgöző monokróm tájképeit.
Fekete-fehér kép egy épület romjairól, amely hosszú expozícióval készült, hogy elmosódjanak a felhők az égen.

Stephen McNally a fekete-fehér hosszú expozíciós fotózás mestere, több kiállítással büszkélkedhet, és a műfaj iránti rajongása az évek során csak nőtt. Mivel fodrászként dolgozik, a fotózás arra készteti, hogy kimozduljon a szabadba, új helyszíneket keressen, új szemmel lássa az ismerős helyeket, és ez hatalmas elégedettséggel tölti el.


Sokan azért választják a fekete-fehér fotózást, mert a kontraszt és a tónus révén kiemeli a drámaiságot. A színek hiánya miatt a fotót másképp nézzük, és a kompozícióra, a témára és a formákra koncentrálunk. Ha a fekete-fehéret hosszú expozícióval párosítod, még egy plusz réteggel teheted érdekesebbé a képet. Stephen így fogalmaz: „A hosszú expozíciós fotózás egy olyan finom világot teremt, amelyet a szem nem láthat, de a fényképezőgép meg tud örökíteni.

Az alábbiakban megtudhatjuk, hogyan fejlődött Stephen munkája a folyamat és a felszerelés tekintetében – és miért lelkesedik annyira a technika iránt.

Miért érdemes hosszú fekete-fehér expozíciót használni?

A fatörzsek és gyökereik a víz fölé emelkednek egy kísérteties tájon.

„Az angliai Delamere-ben lévő Blakemere Mosshoz mentem, hogy lefényképezzem a tóban lévő fatörzseket, amelyek azért kerültek a tóba, mert az erdészeti bizottság kivágta a fákat, hogy a területet visszaadják a természetes vízi világnak” – mondja Stephen McNally fotós erről a képről. „A kivágott fatörzsek csodálatos absztrakt minimalista képet alkotnak, ha hosszú expozíciós technikával fényképezzük őket, amely elszigeteli a témát. A hosszú expozíció ellaposítja a vizet, így úgy tűnik, mintha egy jégtakaró lenne.” A felvétel Canon EOS R6 fényképezőgéppel, Canon EF-EOS R objektívadapterrel és Canon EF 24-105mm f/4L IS USM objektívvel (amelyet a Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM váltott fel), valamint 40 mm, 7,3 mp, f/11 és ISO100 beállításokkal készült. © Stephen McNally

A fényképen egy romos csónakház látható, amely felett felhők kavarognak.

Stephen a walesi Anglesey-ben tett látogatása során készítette ezt a fényképet egy rég elfeledett csónakházról. „Amikor megláttam azt a csónakházat, megtetszett az ajtók mintázata és részletei, valamint a kontraszt a tenger alján lévő nagyon sötét hínárral. A szürkének annyi árnyalata van, ezért aztán el tudtam képzelni, ahogy a felhőkben felette megjelennek a fehér színek” – mondja. A fotó egy Canon EOS R6 fényképezőgéppel, egy Canon EF-EOS R M adapterrel és egy Canon EF 16-35mm f/4L IS USM objektívvel, valamint 16 mm, 4 mp, f/7.1 és ISO100 beállításokkal készült. © Stephen McNally

Stephen kezdetben népszerű témákat fotózott, például tengerparti tájképeket naplementekor és napfelkeltekor, majd később úgy döntött, hogy valami másra vált, ami nagyobb kihívást jelent számára. „Egyszerűen elegem lett ebből, hiszen mindenki ezt csinálta. Nagyobb kihívások elé akartam állítani magam, és több dolgot akartam csinálni a fényképezőgéppel” – magyarázza.

Amellett, hogy szürreális hatást kölcsönöz egy fényképhez, a hosszú expozíció vonzerejének nagy része a meglepetés ereje – nem tudod, hogy milyen lesz a kép, amíg le nem nyomod a zárat és meg nem látod a képernyőn. Amikor a fényképezőgép zárja hosszú ideig nyitva van, a fényképen a természetben mozgó tárgyak, például a víz, a felhők vagy akár az emberek által létrehozott mozgás nyomvonala jelenik meg. A képnek ez a része ellentétes a jelenet mozdulatlan témáival, amelyek tűélesek maradnak.

Ahogy Stephen fogalmaz: „A fénykép finomsága vonz engem. A hosszú expozíciójú fényképezés ellaposítja a tengert, még akkor is, ha a szem hatalmas hullámokat lát, amelyek oda-vissza mozognak. Egy hosszú expozíciós fotón mindezt megállíthatod – ez a varázslatos benne.”

Ideális helyek

A képen egy magányos fa látható fókuszban egy világosabb háttér előtt, a felhők pedig mozgásban vannak fölötte.

Stephen szerint egy fekete-fehér fotó sikere a különböző árnyalatokon múlik. „Én azt az elvet követem, hogy egy fekete-fehér fényképen legyen tiszta fehér és tiszta fekete, majd különböző árnyalatok és minták. A szerkesztőprogramban az alul lévő számok 1-től 12-ig mutatják az összes árnyalatot, és ha mind a 12 megvan, akkor az egy tökéletes fekete-fehér felvétel.” A felvétel Canon EOS R6 fényképezőgéppel, Canon EF-EOS R objektívadapterrel és Canon EF 16-35mm f/4L IS USM objektívvel, 20 mm, 30 mp, f/11 és ISO100 beállítással készült. © Stephen McNally

Egy régi parasztház romjai, a háttérben fák és egy mező, fölötte pedig mozgásban lévő felhők.

„Mindig készíts egy próbafelvételt, hogy lásd, mit mutat a hisztogram, és ebből már tudod, hogyan kell beállítani a záridőt” – javasolja Stephen. „A jelzőfények [túl magas/túl alacsony expozíciós figyelmeztetések] be vannak kapcsolva , így látom, mikor lesznek túl erősek a világos részek. Ha a fényképet a lehető legnagyobb expozícióval készíted, akkor biztos lehetsz benne, hogy annyi adatot rögzítettél, amennyit csak tudsz. Ha a kiemelések túl erősek, nem lesznek helyreállítható adatok.” A fotó egy Canon EOS R6 fényképezőgéppel, egy Canon EF-EOS R objektívadapterrel és egy Canon EF 16-35mm f/4L IS USM objektívvel, valamint 16 mm, 38 mp, f/11 és ISO100 beállításokkal készült. © Stephen McNally

Stephen újra és újra ugyanazokra a helyekre tér vissza Anglia északnyugati részén. Kedvenc fái is vannak, és szívesen látja, hogyan változnak az évszakok során. Amikor új helyre érkezik, először a tájat veszi szemügyre, és megjegyzi azokat a helyeket, ahová vissza akar térni.

Ha tengeri tájakat fotózol, „ki kell ismerned az árapályt” – tanácsolja. „Általában a távozó dagályt fotózom. Ha az érkező dagályt fényképezed, a fényképezőgép az expozíció során elmozdul, így a képek nem lesznek élesek. A távozó dagály sokkal stabilabb.

Stephen ősszel szokott fotózni, mivel az égbolt hosszú expozícióval történő megörökítéséhez jobb egy borult vagy akár felhős nap, mivel így természetesen több fény jut a kamerába. „Nyár közepén nem szoktam fényképezni, mert akkor hajnali 2-kor el kellene elindulnom, ezért általában szeptemberben kezdek, mivel akkor a hajnal 6 óra körül van. Tanulmányozom a helyszíneket, hogy mikor kel fel a nap, és hová vetül majd a fény. Ha homályos és részben felhős az ég, akkor tudom, hogy van mivel dolgoznom” – magyarázza. Azzal kezdi, hogy megnézi a hisztogramot a fényképezőgépén, hogy kiszámolja a rendelkezésre álló fényt és azt, hogy mennyi ideje lesz.

Stephen fényképeinek melankolikus hangulata van, ami részben a témának köszönhető. Gyakran az ipari területekre vagy elhagyatott épületekre összpontosít – olyan helyekre, amelyek ma már elhanyagoltak, de egykor tele voltak élettel. „A régi épületek vonzanak” – mondja. „Amikor nemrég a walesi Anglesey-ben jártam, belebotlottam ebbe a régi parasztházba (lásd a fenti jobb oldali képet), és arra gondoltam, vajon mióta áll ez a farm romokban? És miért kellett lemondaniuk a fenntartásáról? Hol vannak azok az emberek, akik itt éltek és dolgoztak?”

Ezek a múltbéli emlékek is remekül mutatnak monokróm felvételeken. „A fekete-fehér fotózásnál a kompozíció kerül a középpontba, hatásosnak kell lennie” – teszi hozzá.

Kedvenc felszerelések

Egy épület romjai rajzolódnak ki a világos égbolt előtt, a felhők pedig elmosódnak a mozgásban.

A viktoriánus kori porcelángyár romjainak megörökítésekor Stephen elismerően említette, hogy „a munkásoknak mérföldeket kellett gyalogolniuk, mert semmi más nincs a környéken. Porcelánt és edényeket készítettek, aztán hajóra rakták, és elvitték őket.” A fotó egy Canon EOS R6 fényképezőgéppel, egy Canon EF-EOS R objektívadapterrel és egy Canon EF 16-35mm f/4L IS USM objektívvel, valamint 16 mm, 86 mp, f/11 és ISO100 beállításokkal készült. © Stephen McNally

Egy földhalom egy sziklaszirt szélén, a háttérben a nyugodt tengerrel, fölötte pedig mozdulatlanná dermedt felhőkkel.

A legjobb megoldás az, ha minél több felvételt készítünk, amíg az időjárás és a fényviszonyok megfelelőek. „A felhők vagy a víz mozgása nem mindig kiszámítható, és ettől függ a fénykép sikere. Több mint száz fotót készítettem Anglesey-ben, de csak húszat használtam fel, a többit töröltem” – mondja Stephen. A fotó egy Canon EOS R6 fényképezőgéppel, egy Canon EF-EOS R objektívadapterrel és egy Canon EF 16-35mm f/4L IS USM objektívvel, valamint 16 mm, 55 mp, f/11 és ISO160 beállításokkal készült. © Stephen McNally

A fényképezőgép váltás lehetővé tette Stephen számára, hogy alkalmazkodjon a folyamatához. Egy Canon EOS 450D-vel kezdett (amely helyét a Canon EOS 850D vette át), majd áttért a Canon EOS 60D-re (amely helyét a Canon EOS 90D vette át), és legutóbb a Canon EOS R6-ra. Annak ellenére, hogy tükör nélkülire váltott, Stephen továbbra is használhatja kedvenc EF-objektívjeit a minőséget nem befolyásoló Canon EF-EOS R objektívadapter segítségével.

„Imádom a Canon EOS R6 érintőképernyőjét, rendkívül intuitív. A képernyő megérintésével módosíthatom az f-értéket vagy az ISO-értéket” – mondja.

Stephen gyakran fényképez Bulb üzemmódban, ami lehetővé teszi, hogy a zárat addig tartsa nyitva, amíg az ujja a kioldógombon van. A kioldókábel használatával elkerülhető a fényképezőgép bemozdulása, amelyet a zár lenyomva tartása okoz. „Az Bulb üzemmód elengedhetetlen a zár hosszú ideig történő nyitva tartásához, amikor sötétben vagy 10 vagy 16 fokozatú ND [semleges sűrűségű] szűrővel fényképezünk” – mondja.

Stephen gyakran több fényképezőgépet is magával visz egy fotózásra, így töltve el az időt. Amikor egy 20 perces expozíciót készít a Canon EOS R6 fényképezőgépével, egy másik fényképezőgépet is fel tud állítani egy eltérő szögben, és ezzel elfoglalja magát, amíg várakozik.

Az utolsó eszköz Stephen tarsolyában a szerkesztőszoftver. RAW-ban és színesben fényképez, így több információval dolgozhat a szerkesztés során. Ezután a képet fekete-fehérre konvertálja, majd olyan szoftverekkel szerkeszti, mint az Adobe Photoshop vagy az ingyenes Canon Digital Photo Professional (DPP). „Beállítom a szinteket és a görbéket, és hozzáadok néhány árnyalatot. Ha 10 percnél tovább dolgozom egy fájlon, azt inkább törlöm. Szeretném elkerülni a túl sok szerkesztést, ezért igyekszem a felvételeket már a fényképezőgéppel jól elkészíteni” – magyarázza.

A tökéletes felvétel elkészítése

Egy homárcsapda egy tájkép előterében, a víz mozdulatlannak tűnik, mögötte pedig a felhők mozgásban vannak.

A természet nem mindig kínál tökéletes kompozíciót, ezért Stephen azt javasolja, hogy a kép egyensúlyának megteremtése érdekében kissé avatkozzunk be. A homárcsapda a kép oldalán volt elhelyezve, de közelebb húztam a középponthoz. Mindig igyekszem, hogy legyenek előtérbe helyezett elemek – használtam már korábban egy darab uszadékfát, és szeretek egészen absztrakt jeleneteket létrehozni.” A fotó egy Canon EOS R6 fényképezőgéppel, egy Canon EF-EOS R objektívadapterrel és egy Canon EF 16-35mm f/4L IS USM objektívvel, valamint 16 mm, 71 mp, f/11 és ISO100 beállításokkal készült. © Stephen McNally

Fák gyökerei emelkednek ki a mozdulatlan, világos vízből, szoborszerűvé téve a képet.

Stephen nyugalomra talál a gyenge fényviszonyok között készített hosszú expozíciós felvételeivel. „Amíg a fény felbukkanására vársz, úgy érzed, mintha a világ megállna. Senki sincs a közelben. Úgy tűnik, mintha az egész világ a tiéd lenne” – meséli lelkesen. A fotó egy Canon EOS R6 fényképezőgéppel, egy Canon EF-EOS R objektívadapterrel és egy Canon EF 24-105mm f/4L IS USM objektívvel, valamint 80 mm, 36 mp, f/11 és ISO100 beállításokkal készült. © Stephen McNally

A gyenge megvilágítás és a kiváló minőségű, hosszú expozíciós fotózás meglehetősen nagy kihívást jelent. „10-ből kilencszer nem sikerül” – magyarázza Stephen. „A legjobb, amit azok tehetnek, akik szeretnék felfedezni ezt a műfajt, hogy kísérleteznek, és már az első napsugaraknál munkához látnak” – teszi hozzá.

„Hasznos lehet egy legalább 10 fokos ND-szűrő. Alternatív megoldásként gyenge fényviszonyok között is fényképezhetsz, közvetlenül hajnal előtt. Hajnal előtt akár 50 másodperces expozíciókat is készíthetsz, ami kiváló eredményekhez vezethet. Ha a horizonton sötétebb van, fordított gradációs ND-szűrőket is használok, mivel az lesz a legvilágosabb pont, amikor a Nap felkel.”

Keress egy helyet, ismerd meg a helyszínt, használd ki a kora reggeli órákat, és próbáld ki Stephen technikáját a hosszú expozíciójú fekete-fehér fotók készítésére. Stephen utolsó tanácsa a következő: „Gyűjts össze annyi információt, amennyit csak tudsz, és aztán ültesd át a gyakorlatba. Soha nem kapod meg, amit akarsz, ha nem fektetsz bele energiát.”



Írta: Natalya Paul

Kapcsolódó termékek

  • Canon Camera
    Mindegy mit és hogyan fényképezel, az EOS R6 révén olyannyira szabadjára engedheted kreativitásod, mint még soha.
  • Canon Camera
    Használd a már meglévő EF és EF-S objektívedet az új EOS R fényképezőgéppel, és fedezd fel a kreativitás új szintjeit.
  • Canon Camera
    Az L sorozatba tartozó, könnyű, 24–105 mm-es, f/4 rekeszértékű zoomobjektív, amely széles zoomtartománnyal rendelkezik és imponálóan sokoldalú.

Kapcsolódó cikkek

A világ megörökítése monokróm színekben

Chris Ward színvak fotós felfedi, hogyan készíthetsz olyan képeket, amelyek a finomabb részletekre összpontosítanak.

Tippek fekete-fehér fotózáshoz

Fedezd fel, hogyan készíthetsz lenyűgöző fekete-fehér képeket az esküvőtől kezdve a tájképeken át a sport- és portréképekig.

Fénycsíkok létrehozása

Hosszú expozíció használata fénycsíkok létrehozásához: tippek a Canon Redline kihívásának nyertesétől.

Készíts fotókat távolról

Fedezd fel a távoli felvételkészítés előnyeit mindenfajta fotózási stílushoz.