A plate of pea fritters garnished with peas and rocket leaves.

ÉTELEK FOTÓZÁSA

A legjobb belépő szintű Canon objektívek ételfotózáshoz

A Canon fényképezőgépeddel a közeli képek felfedezésének egyik hasznos módja az ételfotózás – és nem csak azért, mert a munka végén a témát akár meg is eheted. Szánj időt a kép alkotóelemeinek stílusos elrendezésére, ellenőrizd a világítást, majd finomhangold a beállításokat, és észre fogod venni, hogy mennyire étvágygerjesztő ételfotókat tudsz készíteni.

Van azonban néhány olyan felszerelés, amely segít a legjobb minőséget kihozni a fényképzőgépedből. Egy állvány hasznos kellék lehet, ha gyenge fényviszonyok mellett fényképezel ételeket, vagy, ha például rendkívül közeli képeket készítesz; habár a Canon képstabilizáló (IS) technológiával ellátott objektívei valóban segítenek az ilyen a helyzetekben is. A fotóstáskád egy Speedlite vakuval vagy más mesterséges megvilágítási felszereléssel bővítve még több kreatív lehetőséget kínál.

Noha az objektíved fejlesztése lehet a legnagyobb hatással az ételfotóidra. Számos objektív lehetővé teszi, hogy igazán közel fókuszálhass a kis részletek felnagyítása érdekében, de csak egy valódi makroobjektív képes a legalább 1-szeres nagyításra. Ez azt jelenti, hogy a téma az érzékelőn 1:1 arányban vagy életnagyságban kerül rögzítésre, miközben az objektív minimális fókuszra van állítva.

Canon makroobjektívvel felfegyverkezve – vagy egyre több olyan szabvány szerinti objektívvel, amely különálló makró állással rendelkezik a zoomgyűrűn a közeli fókuszálást lehetővé téve – felfedheted a rejtett textúrákat, a bonyolult mintákat és az étel finom szerkezetét, amelyek egyébként észrevétlenül maradnának.

Itt most bemutatjuk minden típusú EOS fényképezőgép legjobb lehetőségeit.

A képstabilizátorral ellátott Canon objektívek segítenek elkerülni a kézből készített felvételek esetén előforduló bemozdulásokat.

A legjobb Canon EF-S objektívek ételfotózáshoz

Legjobb: APS-C formátumú DSLR típusú fényképezőgéphez

Működik: EOS M fényképezőgépek (M adapterrel), és EOS Rendszerű fényképezőgépek (R adapterrel) használata esetén is

Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM

Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM
A Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM objektív beépített LED-es makrovakuval rendelkezik. Mindkét oldalit bekapcsolhatod az éles részletek rögzítése érdekében, vagy csak a gyűrű egyik felén lévőt a fokozott árnyékok és textúrák megörökítéséhez.

Az EF-S objektívtartomány legszélesebb makróját úgy tervezték, hogy az megfeleljen az APS-C érzékelők arányának, és egy teljes képmezős fényképezőgép 56mm f/2.8 objektívvel készített képpel egyenértékű képet biztosítson.

Ugyanolyan életnagyságú reprodukciót képes biztosítani, mint a Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM objektív, de sokkal közelebb kell lenned a témához annak érdekében, hogy ezt a rövidebb objektívvel is elérhesd. Rövidebb távolságból készült árnyékok kiegyenlítése érdekében, az objektív végébe beépített LED Macro Lite lehetővé teszi a téma megvilágítását, és kreatív irányítást kínál az étel megvilágítása felett. A gyűrű mindkét oldalát egyszerre aktiválhatod, vagy bármelyik oldalt egymástól függetlenül árnyék hozzáadásához és mélység létrehozásához is használhatod.

A Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM objektív tökéletesen kiegészíti az olyan kompakt DSLR fényképezőgépeket, mint például a Canon EOS 250D és a Canon EOS 850D, mivel elég kicsi és könnyű az egyszerű kézi használathoz. Ezenkívül tartalmaz egy hibrid képstabilizáló (IS) rendszert is, amely minimalizálja a közeli fényképezésnél gyakran előforduló bemozdulást.

A beépített LED-es makrovaku lehetővé teszi a legkisebb részletek megvilágítását is.

Canon EF-S 60mm f/2,8 Macro USM

A Canon első életnagyságú képek rögzítésére képes EF-S makroobjektívje kiváló első választás az ételfotósok számára. Kicsi, könnyű és nagyon éles képek készítésére képes, illetve nagy maximális rekesznyílással rendelkezik, amely megkönnyíti a téma elhelyezését egy gyönyörűen elmosódott háttér és előtér között.

A Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM objektívvel még hatékonyabb eredményt érhetsz el mint egy széles látószöggel megegyező 96mm f/2,8 objektívvel felszerelt teljes képmezős fényképezőgéppel, így még messzebbről készíthetsz egész képmezőt betöltő felvételeket. Ez nem csak azt jelenti, hogy kevesebb eséllyel vetül árnyék a témára, hanem könnyebben elkülöníthetővé válnak a tányéron lévő legapróbb morzsák is.

Az objektív gyors autofókusz-rendszerrel rendelkezik, de a fókuszgyűrű manuális elforgatásával az élesség finomhangolása is lehetséges.

A legjobb Canon EF-M objektív ételfotózáshoz

Legjobb: EOS M típusú fényképezőgépekhez

A Canon EOS M sorozatú fényképezőgépeinek kompakt makroobjektívje révén megőrizheted a gyümölcsszeletek precíz vonalait, a bonyolult szerkezetű desszertek részletgazdagságát és a szószok csillogását.

Canon EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM

Az 1:1 arányú reprodukció mellett ez a kompakt makroobjektív a szintén kompakt méretű EOS M tükör nélküli fényképezőgépekhez hasonlóan az életnagyságú képeket is meghaladhatja. A Szupermakró mód bekapcsolásával 1,2-szeres nagyítást érhetsz el, amely lehetővé teszi egy héj textúrájának vagy egy finom szerkezetű gyümölcs ínycsiklandó részleteinek felfedezését.

A Szupermakró mód lehetővé teszi a témától való akár 13 mm-en belüli távolságot, de az összefutó szögű gyűrűkialakítás segíti az objektív által vetett árnyék minimalizálását. Ugyanazzal a LED Macro Lite technológiával rendelkezik, mint a Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM objektív, így akkor is kreatívan szabályozhatod a megvilágításaidat, amikor rendkívül közelről fotózol.

Amellett, hogy a kiváló képminőség biztosítása érdekében a Canon EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM objektív UD (rendkívül kis fényszórású), és aszférikus objektívelemekkel rendelkezik, hibrid képstabilizálással is büszkélkedhet. A teljes képmezővel megegyező körülbelül 45 mm-es fókusztávolságával ez egy nagyszerű objektív spontán használatra az élelmiszerpiacok és a szabadtéri étkezőhelyek felfedezéséhez különösen, ha egy olyan fényképezőgéppel társul, amely gyenge fényviszonyok mellett is kiváló autofókuszt kínál, mint például a Canon EOS M6 Mark II.

A legjobb belépő szintű Canon EF objektívek ételfotózáshoz

Legjobb: teljes képmezős DSRL típusú fényképezőgéphez

Működik: APS-C DSLR, EOS M fényképezőgépek (M adapterrel), és EOS R Rendszerű fényképezőgépek (R adapterrel) használata esetén is

A Canon EF 50mm f/1.8 STM objektív nagy rekesznyílása lehetővé teszi a témád éles fókuszban tartását.

Canon EF 50mm f/1.8 STM

A többi itt javasolt ételfotózásra alkalmas objektívvel ellentétben a Canon EF 50mm f/1.8 STM nem rendelkezik makró funkcióval. Azonban lehetővé teszi, hogy akár 35 cm közelre fókuszálj, és egy teljes képmezős fényképezőgép használata esetében is „normál” látószöget biztosít, amely természetes hatást ad a képeknek.

Az objektív f/1,8 szélességű maximális rekeszértéke sok fényt enged be, így kiváló választás, ha gyenge megvilágítású kávézókban és éttermekben fotózol. Azt is lehetővé teszi, hogy az ételek elrendezésének egy kis részére szelektíven fókuszálj, miközben a háttér lágyan elmosódottá válik.

Az STM (léptetőmotoros) autofókuszának köszönhetően az objektív gyorsan és csendesen fókuszál a témára, tehát nagyszerű választás, ha fényképeid mellett szeretnél felvenni néhány videoklipet is. Ha a közeli felvételeket inkább manuálisan fókuszálnád, akkor ezt precízen megteheted a Canon DSLR-ek, például a Canon EOS 850D, és a Canon EOS 4000D nagyított Live View képernyőjének segítségével.

A szinte zajtalan STM technológia azt jelenti, hogy a Canon EF 50mm f/1.8 STM objektív rendkívül gyorsan képes fókusználni.

Canon EF 100mm f/2,8 Macro USM

Lehet, hogy ebből a közepes méretű makró teleobjektívből hiányzik a professzionális Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM hibrid képstabilizátor, de ennek ellére mégis képes borotvaéles eredményt létrehozni.

A Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM objektíve akkor is 1-szeres nagyítást biztosít, ha a legközelebbi távolságra fókuszálsz, de a viszonylag hosszú 100 mm-es fókusztávolság azt jelenti, hogy nem kell olyan közelségben lenned, mint egy rövidebb lencse használata esetén. Ez megkönnyítheti a fényforrások, reflektorok és egyéb kiegészítők elhelyezését, amelyekre szükség lehet az életnagyságú ételfotók készítésében.

Az autofókusz az ultrahangos motornak (USM) köszönhetően gyors és pontos, illetve tovább javíthatod az AF sebességet az objektívgyűrűn lévő fókuszkorlátozó kapcsoló segítségével is.

Az optikailag kiváló tervezésű Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM objektív képes ragyogó színtartományt és hihetetlen részletgazdagságot rögzíteni. A nyolctengelyes rekesznyílás kiváló minőséget biztosít a kép fókuszon kívüli területein is, míg a Super Spectra lencsebevonatok csökkentik a lencse belső tükröződéseit a nagy kontrasztú eredmények elérése érdekében.

Egy gyors autofókuszálásra képes objektív lehetővé teszi a tűéles képek rögzítését.

A legjobb belépő szintű Canon RF objektív ételfotózáshoz

Legjobb: EOS R Rendszerű fényképezőgépek használata esetén

Nagy látószög vagy közeli: a Canon RF 35mm F1.8 IS STM kiváló sokoldalúság az ételfotózáshoz.

Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM

A sokoldalú makroobjektívet a teljes képmezős tükör nélküli Canon EOS R Rendszerű fényképezőgéphez tervezték. A Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM képes mind a széles látószögben lévő asztalelrendezés rögzítésére, mind a fél-életnagyságú közeli kép készítésére – valamint minden elem felvételére, ami a kettő között van.

Elég kicsi és könnyű az állvány nélküli használathoz, és az 5 fokozatú kettős érzékelésű IS technológia is segít abban, hogy a kihozd lehető legtöbbet az objektív lenyűgöző felbontóképességéből.

A Canon RF választékában lévő más objektívekhez hasonlóan a Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM objektíven egy testreszabható vezérlőgyűrű található az objektívgyűrű elején, amelyhez hozzárendelhetsz egy fontos kameravezérlőt, például a rekeszértéket, az ISO beállítást vagy az expozíciókompenzációt. Ez lehetővé teszi az egyszerű és pontos beállítást a gyűrű gyors elfordításával.

Próbáld ki ezt az objektívet a Canon EOS RP készülékkel, és élvezd ki a fényképezőgép fókuszsorozat funkciója által kínált előnyöket, hogy új szintre emeld az ételekről készült fotóid részletgazdagságát.

Szerző: Marcus Hawkins

Kapcsolódó cikkek
A table display with cakes, meringue, iced donuts and pastries.

ÉTELEK FOTÓZÁSA

Sajátítsd el az ételfotózás művészetét

Lina Lomelino, fotós és gasztroblogger felfedi a leghasznosabb tippjeit, hogy a legtöbbet hozhasd az ételfotózásból.

A father and son flick through the pages of a recipe book together.

NYOMTATÁSI TIPPEK

Nyomtasd ki saját receptkönyved

Natasha Alipour-Faridani véleménye arról,hogy hogyan fényképezz és nyomtasd ki a saját receptkönyved.

A woman standing in front of shuttered windows touches a paper star hanging from the ceiling.

BELTÉRI FOTÓZÁS

Három ötlet a kreatív otthoni fotózáshoz

Ismerd meg alaposabban a fényképezőgépedet, és tanuld meg, hogyan készíts mozihatású portrékat, makróképeket és time-lapse videókat.