A FOTÓZÁS ALAPJAI

Ismerős helyszínek új perspektívából

A természet kiaknázásától kezdve egészen a természetes fények felhasználásáig – három fotós tanácsaiból tudhatjuk meg, hogyan varázsoljunk a hétköznapi pillanatokból felejthetetlen képeket.
Canon Camera

Könnyen természetesnek vesszük azt a környéket, ahol élünk, és gyakran tévesen hisszük azt, hogy érdekes fotókat csak több száz kilométerrel távolabb lehet készíteni. Ha azonban az ismerős helyszíneket új perspektívából szemléljük, egyszerűen vihetünk üde színt a képeinkbe. A világ különböző pontjain élő három fotóst kérdeztünk arról, hogyan találnak új perspektívákat, amelyekkel önmagukat és a közönségüket is inspirálhatják. A következőkben legjobb tippjeikből tudhatod meg, hogyan készíthetsz inspiráló fotókat közel az otthonodhoz.

1. A gyönyörű városi égbolt megörökítéséhez használd a kreativitásod!

A londoni Temze-gát szürkületben, a háttérben a Canary Wharf színes fényei láthatók.

Mindegy, hogy egy nyüzsgő nagyvárosban vagy pedig csendes vidéki környezetben élsz, lenyűgöző felvételeket készíthetsz, ha kísérletezel egy kicsit a kompozícióval és a fényképezőgép beállításaival. Ez a kép hosszú expozícióval készült.

Laku Davies, Londonban élő fotós saját városában és annak környékén készít felvételeket kalandjairól. Objektívjének kereszttüzébe éppen ezért városképek és utcai fotók kerülnek. Két kedvenc képén London ikonikus panorámáit dobja fel egy kreatív csavarral.

„Estefelé lementem a Temze-gáthoz, és megláttam, amint a Canary Wharf fényei kigyúltak a háttérben” – meséli Laku, aki a lenyűgöző látvány megörökítéséhez Canon EF-EOS M adapterrel és Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM (amelynek utódja a Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM) teleobjektívvel felszerelt Canon EOS M50 gépét használta.

„Azért ezt a konkrét objektívet választottam, mert a teleobjektívekben végbemenő sűrítést akartam kihasználni” – magyarázza. „Általában behúzza a hátteret, ezért biztos voltam benne, hogy a gátak között nagyszerűen látszik majd a Canary Wharf.” A teleobjektívek tényleg úgy sűrítik a perspektívát, hogy a háttér és az előtér összességében látszólag közelebb van egymáshoz, mint a valóságban.

Egy hosszú expozíció és egy ND-szűrő még inkább kihangsúlyozta a látványt, és élénk, sőt, szürreális hatást keltett. „Egy 30 másodperces expozíció tompíthatja a fényes területeket, ezért az objektív elejére ND-szűrőt tettem, amelynek segítségével ezek a részek megfelelően jelennek meg, szerkesztéskor pedig nem kell a túlexponáltsággal küzdenem” – mondja Laku.

Laku Davies életmód- és úti fotós portréja.

Laku Davies

A Londonban élő életmód- és úti fotós az általa készített városképeket kreatív csavarral szereti feldobni.

2. Fotózd a látnivalókat egyedi perspektívából!

Egy jellegzetes kétemeletes busz hajt át a londoni Tower-hídon, a napfelkeltében. A háttérben az égbolt narancsszínű.

Laku szerint a tökéletes felvételhez érdemes egy-egy helyszínre egy nap többször is ellátogatni. Ezt a londoni Tower-hídon áthajtó emeletes buszt hajnali fél 6-kor fotózta.

A londoni Southwark fölé tornyosuló The Shard felhőkarcolóról készült éjszakai felvétel, amint az épületek fényei felgyúlnak. Az előtérben a London Millennium Footbridge látható.

Laku munkásságát olyan utcai fotók és városképek jellemzik, mint amilyen ez az elképesztő felvétel a londoni The Shard felhőkarcolóról. Városképeket gyakran készítenek nagy látószögű objektívekkel, a teleobjektív használata azonban lehetővé tette Laku számára, hogy szokatlan és egyedi módon fotózzon ismerős helyszíneket.

Egyéb, jól ismert és gyakran fotózott látnivalók esetén, mint amilyen például a londoni Tower-híd, Laku a megszokottól eltérő perspektívák keresését javasolja, ami időnként azt jelentheti, hogy már kora reggel fényképezőgépet kell ragadnod. Egy alkalommal kitalálta, hogy hajnali fél 6-kor kezd, és a híres híd szerkezetének egy adott pontjára fókuszál.

„A teleobjektívemmel elkülönítettem a tornyot, hogy látszódjon a mögötte felkelő nap csillogása, ahogy fénykoszorút von köré” – meséli. „A narancsszínű égbolt hívta létre ezt a képet – és a londoni busz!”

Laku azt tanácsolja az izgalmat kereső, és közben saját környezetüket felfedező fotósoknak, hogy kedvenc helyszíneikre egy nap többször is látogassanak el, így a dolgok megőrzik érdekességüket.

„Kísérletezz, és nézd meg, milyenek a fények a nap különböző időpontjaiban” – javasolja Laku. „Próbálj meg mindig más objektívet használni, különben újra és újra ugyanazt a képet fogod elkészíteni. Tedd érdekessé önmagad és azok számára is, akik a képeidet nézik.” A Canon EF-M 32mm f/1.4 STM objektív gyenge megvilágítás esetén jöhet jól, mivel annyira gyors, hogy sok fényt képes beengedni. Ha a széles látószög mellett döntenél, hogy a jelenetből minél többet meg tudj örökíteni, a Canon EF-M 11-22mm f/4-5.6 IS STM objektívet érdemes kipróbálnod.

3. Találd meg a legjobb fényt!

Egy álló alak körvonalai bontakoznak ki a gyönyörű narancsszínű napfelkeltében.

Pierre Dubuis időről időre újból ellátogat ugyanabba a parkba, és mindig új szögeket keres a fotóihoz.

Pierre Dubuis képeibe az hozott új dimenziót, hogy elmerészkedett a Franciaország délnyugati részén, a Rhône-Alpes régióban található Pilat Regionális Nemzeti Parkba. A felvételeihez Canon EOS 5D Mark III (amelynek utódja a Canon EOS 5D Mark IV) gépet használó fiatal fotós 15 éves kora óta készít fotókat, de a természetben való kalandozásba csak fotós tanulmányai során kezdett beleszeretni. Barátainak azóta is hálás, hogy feltüzelték szenvedélyét a szabadtéri programok iránt, és úgy véli, a környékbeli helyek újbóli felfedezése még nagyobb kreativitásra ösztönöz. Ez tükröződik vissza kedvenc képein is, amelyeket mind ugyanabban a parkban készített.

„Szép helyekre a legkönnyebben úgy bukkanhatunk, ha minél többet portyázunk – több helyet fedezhetsz fel így, mint gondolnád” – tanácsolja. „Az Instagramról merítek ihletet. Látogass el egy-egy helyszínre különböző időpontokban, és kísérletezz különféle szögekkel, hogy a kívánt hangulatot megteremtsd.”

A fotókon a hangulatot Pierre szerint úgy lehet visszaadni, ha kora reggel vagy este indulunk útnak. „A fények hajnalban, amikor a nap felkel és naplemente idején a legszebbek” – véli. „A környezeti árnykép (fent) alkonyatkor készült. Az ilyen fotók elkészítéséhez előbb érdemes tájékozódni az időjárási viszonyokról, és 30 perccel korábban érkezni, hogy megtaláld a helyet, és el tudd képzelni a különböző kompozíciókat, amelyeket választhatsz. Ennél a képnél az alulexponálás mellett döntöttem, amihez csökkentettem a záridőt, és f/22-es nagy rekeszértékkel készítettem el a felvételt. Ezzel jól körülhatárolható, sötét sziluettet kaptam – és sötétebb hangulatot tudtam elérni.”

Pierre Dubuis portréja.

Pierre Dubuis

A 21 éves természetfotós szeret a napfelkelte és a naplemente természetes fényeiben fotózni.

4. Figyelj oda a részletekre!

Közelkép egy páfránylevélről, sötét háttérben.

Úgy is érdekes felvételeket készíthetünk nagyobb utazások nélkül, ha olyan részletekre fókuszálunk, amelyek elsőre nem látszanak egyértelműen. Pierre szereti közelebbről is szemügyre venni a természetet.

Egy fa leveleit a háttérből a nap világítja meg.

Ez a kép, amelyen egy fa leveleit a lemenő nap fényei világítják meg, a Saut du Gier-vízesés közelében készült.

„Mindent meg kell vizsgálni, ami körülötted történik, egészen a legapróbb részletekig” – magyarázza Pierre másik kedvenc képére utalva, amelyen egy páfránylevél aprólékos ábrázolása látható. A 3200-as ISO-érzékenység, valamint az f/4,5-es rekeszérték segített neki életre kelteni az erdő sötétjének mélységeit. Canon EF 70-200mm f/2.8L USM objektívjét feltéve csökkenteni tudta a mélységélességet, helyette pedig a fókuszt a páfrány központi területére és csodálatos textúrájára irányíthatta. A nagy ISO-érzékenységre azért volt szükség, mert az erdőben elég rosszak a fényviszonyok.

„Amikor ezt a fotót készítettem, épp egy rövid kirándulást tettem az erdőben” – meséli Pierre. „Ki kellett kicsit szellőztetni a fejemet, és akkor egy fénysugárban megpillantottam a páfrányt. Azért szeretem annyira ezt a képet, mert visszaadja a természet szépségét és törékenységét.”

5. Találd meg a különlegeset a hétköznapokban!

Két kisfiú játszik egy homokozóban, egy fatároló előtt, amelyet beborít a por.

A fényviszonyok egész nap természetesen változnak. A fotózáshoz a megfelelő időpont kiválasztása jelentheti a különbséget egy kiemelkedő kép – például ez a Camilla gyermekeiről készült hangulatos fotó – és egy hétköznapi felvétel között.

Camilla Rutherford díjnyertes profi fotós Skóciából származik, mégis Új-Zélandon szegődött a síelők nyomába. Érdekelni kezdte, hogyan tudná életre kelteni a természetben mozgó sportolók történeteit, mostanra pedig már Wanaka festői városában él merinói juhokat tenyésztő férjével és két fiukkal.

Camilla tudósítói stílusában komoly hangsúly kerül a természetes fényre, ami jól látszik a homokozó fiairól készült, hátulról megvilágított képen, amelyet egy EOS R adapterrel és nélkülözhetetlen objektívjével, a Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM objektívvel felszerelt Canon EOS R gépével készített.

„Ezen a képen a legjobban a kisfiam arckifejezését szeretem” – mondja. „Teljesen beleéli magát. A félbeszakítatlan játék őszinte öröme teszi azzá ezt a fotót, ami.

„Amikor játék közben fotózol gyerekeket, nem mindig van időd prímobjektívre váltani” – teszi hozzá. „A Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM tökéletes zoomtávolsággal rendelkezik erre a célra, és szinte a prímobjektívekével azonos képminőség érhető el vele.”

A nappal szemben történő fotózás Camilla szerint legalább annyi kihívást rejt magában, mint amennyi élvezetet, de az olyan tükör nélküli fényképezőgépek, mint amilyen a Canon EOS RP, az elektronikus kereső révén előnyt jelentenek. „Láthatod, milyen az expozíció, és a háttérfény erősségének függvényében állíthatod néhány fokozattal feljebb vagy lejjebb” – magyarázza.

A napszemüveget viselő Camilla Rutherford egyik portréja.

Camilla Rutherford

A skót származású Camilla díjnyertes sajtófotós, aki jelenleg Új-Zélandon, egy farmon él a családjával. Szakterülete a sport-, az úti és az életmódfotózás.

6. Mesélj el egy történetet: fotózd azt, amit ismersz!

Ember a műhelyben, kezében sarokcsiszolóval, körülötte szerszámok. A nap átsüt a hátsó fal egy résén.

A sarokcsiszolóból jövő szikrák és a fénycsóva kölcsönhatása egészen új dimenzióba helyezi ezt a képet, amely máskülönben meglehetősen szokványos lett volna.

Camillának az a képe, amelyet a férjéről készített a farm műhelyében, sok mindent elárul annak a helynek a gazdag múltjáról, ahol élnek. A természetes fény és a hosszú záridő segítségével Camilla megmutatja, hogy egy jó háttértörténetért nem kell messzire menni.

„A fiaink a farmon az ötödik generációt képviselik, ez a műhely pedig egy elképesztő hely, amelyet nagyon szeretek fotózni” – mondja. „A fiúk odavannak, ha az apjukat nézhetik szerelés közben. Észrevettem, hogyan süt át a nap a hátsó falon a reggeli órákban, ettől van az a nagy fényfolt a bal oldali sarokban” – meséli.

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM objektívemmel nagyobb perspektívájú felvételeket készítettem, hogy az egész történetet el tudjam mesélni. Az ISO-érzékenységet feltekertem 800-ig, így egy kicsit több fényhez jutottam, és 1/80 mp-es záridővel fotóztam. Ez jó záridő volt ahhoz, hogy a kerék mozgását és a szikrák szétszóródását vissza tudjam adni.”

Tehát mindegy, hogy az erdőben sétálsz, a városi forgatagban kószálsz vagy otthon ejtőzöl, a környezeted felfedezésének nem kell unalmas fotókat eredményeznie. Ha a szemedet hozzászoktatod a hétköznapi dolgokban rejlő fotózási lehetőségek meglátásához, és számodra jelentőségteljes képeket készítesz, abból igazán különleges felvételek születhetnek.


Szerző: Lorna Dockerill

Kapcsolódó termékek

Kapcsolódó cikkek

  • Két, hátizsákot viselő férfi egy befagyott tavon korcsolyázik keresztül.

    KALANDFOTÓZÁS

    Tippek kalandfotózáshoz

    Öt tipp, miként örökítsd meg a kültéri kalandokat az EOS M6 Mark II fényképezőgéppel.

  • TÉLI FOTÓZÁS

    Hogyan készíts jobb téli fotókat

    Hozd ki a legtöbbet ebből a gyönyörű évszakból Vlagyimir Medvegyev fotós segítségével.

  • TÁJFOTÓZÁS

    5 kiváló tipp time-lapse tájképek készítéséhez

    Keltsd életre a tájképeket a time-lapse javaslataink segítségével.

  • VADON ÉLŐ ÁLLATOK FOTÓZÁSA

    A városi vadvilág fotózása

    Christine Sonvilla és Marc Graf osztja meg legjobb tippjeit és technikáit a városi vadvilág fotózásával kapcsolatban.