FOTÓ-HELYREÁLLÍTÁS

A szép emlékek helyreállítása

Ismerd meg a ReStory projektet, amely számtalan, a 2021-es belgiumi pusztító árvízben megsérült fotót állít helyre.
Kezek, amint egy sérült fotót tartanak egy alvó csecsemőről.

2021 júliusában a történelem egyik legpusztítóbb és legváratlanabb áradása sújtotta Belgiumot, amelynek során sokan életüket vesztették, és több mint 220 000 ház sérült meg vagy semmisült meg. A dél-belgiumi Vallónia régió, pontosabban a Liège tartomány, a legsúlyosabban érintettek közé tartozott, és ez a terület még mindig lábadozik a csapás után.

Amikor az ember mindent elveszít, ragaszkodik az emlékekhez, de a túlélők több ezer, hatalmas érzelmi értékkel bíró fotókat is elvesztettek, amelyek megsérültek vagy elmosódtak.

A „ReStory” elnevezésű projekt támogatásával – amely a Happiness Brussels reklámügynökség, számos önkéntes digitális retusáló, az Object Care helyreállító laboratórium és a Canon Belgium közös kezdeményezése – egy küldetés indult, hogy minél több fotót állítsanak helyre az árvízkárosultak számára.

„A Canonnál tudatában vagyunk a képek és a hozzájuk kapcsolódó történetek érzelmi erejének” – mondja Jacco Leurs, a Canon Benelux ügyvezető igazgatója. „Ezért támogatjuk a ReStory fotó-helyreállítási programot, és ezért érintettek meg minket az egyes történetek. A projekt azoknak szól, akiket érintett az árvíz, és szeretnék helyreállíttatni a megrongálódott fotóikat. Így ezek az emberek megőrizhetik az emlékeiket, mi pedig segíthetünk enyhíteni a gyászukat.”

ReStory: Egy, az árvíz által megrongált fotók helyreállítására irányuló projekt

Egy nő egy asztalnál ülve, kezében egy víz által megrongált fotóval.

A fényképek lehetővé teszik, hogy a kezünkben tartsuk a történetünk értékes darabjait: a szívünkhöz legközelebb álló embereket, helyeket és emlékeket.

Egy árvíz által megrongált fotó egy fiatal nőről, aki egy kutyával ül a fűben.

Ez a fotó különleges jelentőséggel bírt a tulajdonosa számára: egy közeli szép helyen készült, ahová rendszeresen ellátogatott a nővérével.

Az árvíz idején számos olyan személy hangja és arca jelent meg a hírekben, akiket mélyen érintett az életüket megváltoztató esemény. Mattias Vermeire, a Happiness Brussels kereskedelmi igazgatója felidézi a tudósításokat, és azt, hogy azok hogyan ösztönöztek egy mozgalmat, amely megpróbál segíteni.

„Volt egy nő a tévében, aki azt mesélte, hogy mindent elvesztett, de volt egy fotóalbuma a házassági és nyaralásaikról készült fotóival” – magyarázza. „Azt mondta: „A tévémet le tudom cserélni, mindent le tudok cserélni, de ezeket az emlékeket nem tudom pótolni” – persze nem tudta, milyen lehetőségek vannak. Úgy gondoltuk, hogy „segíthetünk ezeknek az embereknek”. Elkezdtünk körülnézni, hogy vannak-e olyan meglévő szolgáltatások, amelyeken keresztül helyreállíthatnánk a képeket.”

Az ügynökség a sérült fotók helyreállításával az Object Care vállalathoz fordult, amely arra szakosodott, hogy kémiai stabilizálással helyreállítson tárgyakat.

Helyreállítandó emlékek nyomában

Egy nő romok között állva, a kezében tart egy fotóalbumot, amelyben egy megrongálódott esküvői fotó van.

Ez a nő kilenc évvel azelőtt vesztette el a férjét, hogy az árvíz elöntötte az otthonát. Kétségbeesetten vágyott arra, hogy megőrizhesse az együtt töltött idő emlékeit, különösen az esküvői fotókat.

Egy fal előtt álló nő, kezében egy foltos fekete-fehér fotóval egy tricikliről.

Azt hihetnénk, hogy a víz által megrongált fényképek már javíthatatlanok, azonban digitális technikákkal megtisztíthatók és helyreállíthatók.

A Happiness Brussels csapata elkészült tervükkel a Facebook-csoportokon és az árvízkárosultakat segítő nonprofit szervezeteken keresztül népszerűsítette a projektet. A kezdeti válasz azonban korlátozott volt. „Beszéltünk a Canon Belgiummal, ők biztosították számunkra a Canon legjobb filmes felszerelését, és dokumentumfilmet készítettünk róla” – magyarázza Mattias. „Aztán személyesen, a helyszínen kerestük meg az embereket.

„Három napig maradtunk, és mindenkivel beszéltünk, aki arra járt, és elmagyaráztuk, mit fogunk csinálni. Néhányan azt mondták: „Segíthettek nekem, még maradt néhány képem”, vagy „ismerek valakit, akinek van”.”

A csapat ezután megkezdte a helyreállítási folyamatot, és rögzített interjúkkal dokumentálták a projektet, amelyek aztán egy rövid dokumentumfilmben és egy fotókiállításon is szerepeltek. Ez utóbbit 2021 októberében a Brussels Expo kiállításon megrendezett Photo Days (Fotó napok) rendezvényen mutattak be. Hamarosan egyre többen jelentkeztek a fotóik helyreállításával kapcsolatban – a projekt a következő évben is folytatódik.

A fotók helyreállítási folyamata

Egy gyűrött, víz által károsodott fénykép egy étkező nőről.

„Az összegyűjtött képeken nem csupán víz volt” – mondja Mattias. „Volt rajtuk homok, szennyeződés, sőt, még olaj és tinta is. Még olyan képeket is gyűjtöttünk, amelyek teljesen narancssárgák voltak.”

Egy retusált fénykép egy étkező nőről.

Bár a helyreállításnak vannak bizonyos korlátai, az eljárás mégis megdöbbentően hatékony. Még a leginkább károsodott képek is drámaian feljavíthatók.

Az Object Care helyreállítási folyamata során minden egyes képet kézzel tisztítanak meg. Ezt követően a Happiness Brussels ügynökség önkéntes retusálókból álló csapata dolgozik a képek finomhangolásán.

„Nem félnek attól, hogy egyszerűen vízbe dobjanak egy sérült képet” – mondja Mattias. „Első hallásra mindannyian elszörnyülködtünk, de ők pontosan tudták, mit kell tenniük. Vízbe teszik, hogy megpróbálják eltávolítani a különböző elemeket, és a lehető legjobban megtisztítani a képeket. Ezután digitalizálják úgy, hogy egyszerűen lefotózzák őket egy Canon fényképezőgéppel. És itt lépünk mi a képbe.

„Reklámfotókat készítünk – a Photoshopot és egyéb létező technikákat használjunk a képek javítására vagy kombinálására. Arra gondoltunk, hogy „ezt a szakértelmet a sérült fotókon is alkalmazhatjuk, hogy megtisztítsuk őket, és eltüntessük a foltokat és a nyomokat”.”

A házon belüli önkéntes digitális retusálók mostanra mintegy 1000 órát töltöttek az árvíz által megrongált képek megtisztításával a ReStory projekt számára, és néhány szabadúszó is jelentkezett, hogy önkéntes munkát vállaljon. A szerkesztési folyamatnak vannak korlátai, de az eredmények és a visszajelzések mégis figyelemre méltóak.

„Amire nem vagyunk képesek az az, hogy megalkossunk egy arcot, amelynek fele már nem látható egy sérült képen. De újra tudjuk teremteni az eget és a fákat, és el tudjuk távolítani a képeken szereplő embereken lévő foltokat” – mondja Mattias.

A korrigált fényképeket egy Canon imagePROGRAF PRO-1000 nyomtatóval nyomtattuk ki, így professzionális minőségű, élénk nyomatokat kaptunk. „Rengeteg képet gyűjtünk most, hogy minél több embernek tudjunk segíteni. Körutakat szervezünk, hogy átvegyük a képeket az emberektől, mert természetesen a képek érzelmi értéke miatt az emberek bizonytalanok borítékba tenni, majd postázni őket nekünk.”

Az árvíz által megrongált képek helyreállítására a www.restory.photo oldalon lehet jelentkezni.

Öt tipp a régi vagy sérült képek helyreállításához

Kezek, amelyek egy sérült fényképekből álló tokot tartanak, a legfelső egy kisgyermekről készült portrékép.

„Sok embernek csak két-három helyreállítandó képe van, ami azt jelenti, hogy sok embernek tudunk segíteni” – mondja Mattias. „Ez a célunk. Nem három vagy négy embernek szerettünk volna segíteni 100 vagy 200 képpel, hanem sok embernek kívántunk segíteni egy kisebb számú képpel, amelyek valóban fontosak számukra, olyan képekkel, amelyek újra életre keltik az emlékeiket.”

1. Ne próbáld meg gyorsan megszárítani a fényképeket.

„Víz által károsodott képek esetében kerüld el, hogy azonnal megpróbálod megszárítani őket, és ne tedd őket semmilyen fűtőrendszerre, mert azzal még jobban károsítod a képeket” – tanácsolja Mattias. „A papír elkezd a korábbinál keményebbé válni, és repedezni kezd, ami lényegében egy kémiai változás, és lehetetlen lesz helyrehozni. Ha egy kép egyszer megsérült, a legjobb, ha ugyanabban a környezetben tartjuk.”


2. Tedd vízgőzzel lezárt zacskóba.

Azoknak, akik profi restaurátoroknak szándékoznak elküldeni a fotóikat: „Ha a képed vízben volt, a legjobb, ha egy lezárt zacskóba teszed némi vízgőzzel vagy vízcseppekkel, hogy a körülmények változatlanok maradjanak” – mondja Mattias.


3. Ha saját magad szeretnéd helyreállítani a régi képeket, digitalizáld őket, mielőtt importálod a Photoshop vagy a Digital Photo Professional (DPP) alkalmazásba.

Szkenneld be vagy készíts jó minőségű képet a helyreállítani kívánt fotóról, majd nyisd meg a digitális változatot egy szerkesztőprogramban, például az Adobe Photoshopban. Miután elkészítetted a kép másolatát, végezd el a szükséges vágási és kiegyenesítési módosításokat.


4. Módosítsd a sérült területeket, és végezz színkorrekciókat.

Az Adobe Photoshop Spot Healing Brush ecsetjének használatával megszabadulhatsz a gyűrődésektől, eltávolíthatod a foltokat, valamint kijavíthatod a szakadásokat, illetve a víz vagy az idő által károsodott területeket. Csak ügyelj, hogy minden módosításhoz hozz létre egy új réteget, hogy ne szerkeszthesd az eredeti háttérréteget. A zajszűrő eszközt is használhatod a szemcsék csökkentésére. A színek kifakulása a régi képek gyakori jellemzője, ezért gyakran tanácsos színkorrekciót is végezni a minőségi nyomatok elérése érdekében. A Canon DPP RAW-feldolgozó és fényképszerkesztő szoftvere is rendelkezik a képek finomhangolására szolgáló lehetőségekkel, többek között színbeállítással és -élesítéssel.


5. Készítsd elő a nyomtatást.

Az otthoni nyomtatás előtt mentsd el a képet egy megfelelő képfájlformátumban, például JPEG-, PNG- vagy TIFF-formátumban. Ha a fényképezőgéped támogatja, célszerű RAW-formátumban fényképezni, mivel ez maximális szerkesztési rugalmasságot biztosít. A kompakt, mégis sokoldalú A3+ Canon PIXMA PRO-200 tökéletes a kiváló minőségű színes és monokróm nyomtatáshoz. Ha saját magad szeretnéd helyreállítani a képeket, ez a vezeték nélküli nyomtató 8 színű, festékalapú tintarendszert kínál a kivételes reprodukció és a testreszabható nyomtatási méretek érdekében. A megfizethető PIXMA termékcsalád az otthoni fotónyomtatás során is minőségi eredményt nyújt. A Canon Pro Platinum PT-101 egy fényes, nehéz fotópapír, amelyet stúdióban való nyomtatásra szántak, és kiválóan ellenáll a fakulásnak.


Az Adobe és a Photoshop az Adobe Egyesült Államokban és/vagy más országokban bejegyzett védjegye vagy védjegye.


Szerző: Lorna Dockerill

Kapcsolódó termékek

Kapcsolódó cikkek

  • Szerkesztés előtti és utáni állapotot megjelenítő kép egy tó mellett álló párról az esküvő napján: a bal oldalon a sötét, szerkesztetlen kép, míg a jobb oldalon a DPP-ben szerkesztett, világosabb verzió látható.

    A SZERKESZTÉS ALAPJAI

    Különleges képek szerkesztése

    Az alábbi egyszerű fotószerkesztési tippekkel még jobbá teheted a különleges alkalmakról készített képeidet.

  • Szerkesztés előtti és utáni állapotot megjelenítő, magas fűről készült kép: a bal oldalon a sötét, szerkesztetlen kép, míg a jobb oldalon a DPP-ben szerkesztett, világosabb verzió látható.

    FÉNYKÉPSZERKESZTÉS/UTÓMUNKÁLATOK

    RAW-képek szerkesztése a DPP szoftverrel

    Fedezd fel, hogy a Canon DPP szoftverével miként tudod szerkeszteni, finomítani és feljavítani RAW-képeidet.

  • Gyerekekről és családokról készült fekete-fehér fényképek rácsos elrendezésben a földön.

    KREATÍV NYOMTATÁS

    Hasznos tippek a nyomatok megjelenítéséhez

    Fedezd fel, hogyan alakíthatod át otthonodat gyönyörű, galériába illő nyomtatott családi fényképekkel.

  • A Canon SELPHY SQUARE QX10 nyomtató egy kis nyomtatott fotókkal teli emlékalbum mellett.

    KREATÍV NYOMTATÁS

    Tedd hangulatosabbá környezetedet nyomtatás segítségével

    A fotók pillanatokat örökítenek meg – keltsd életre emlékeidet nyomtatott fotókkal, legyen szó akár matricákról, emlékalbumokról vagy vasalható transzferpapírra történő nyomtatásról.