A time stack image showing a tulip blooming.

TIME-LAPSE FÉNYKÉPEZÉS

Pillanatok az időben: készíts nyomatot egy time-lapse felvételből ezzel a time stack technikával

Több száz kép készítése egy time-lapse sorozathoz az idő múlásának érzékeltetésére csodálatos lehet, de a kész videókat nem lehet kitenni a falra. Azonban a time-lapse felvételek átalakíthatók egyetlen kinyomtatható képpé. Time stack kép készítéséhez képek sorozatát kell készítened – ahogy a time-lapse technika esetében is tennéd. De a videó létrehozása helyett az egyes képkockák különböző területeit összeolvasztod egyetlen, lenyűgöző képbe, amely az átmenetet mutatja, mondjuk a nappalból az éjszakába.

Itt most bemutatjuk, hogy hogyan kell beállítani a fényképezőgépet a time-lapse felvételhez beépített időzítővel rendelkező fényképezőgép esetén. Ez egy egyszerű fényképezőgépes technika, amelyet könnyen kipróbálhatsz a saját otthonodban/kertedben is. Mi a tulipánszirmok lenyűgöző mozgását rögzítettük egy délutánon és estén keresztül, de ugyanezt a technikát alkalmazhatod bármely olyan témára, amely idővel lassan változik, mint például egy olvadó fagylalt vagy a nappali/éjszakai táj változása. Amint ez készen van, a képkockák egyesítése következik, majd a szemet gyönyörködtető fali kép elkészítése.

1. A time-lapse felvétel elkészítése

Pozíció kiválasztása

A photographer frames up his subject: a tulip growing in his garden.
A time stack felvétel készítési helyének kiválasztásakor vedd figyelembe az időjárás változásait és védd a fényképezőgépet ez elemektől.

Állítsd a fényképezőgépet állványra és válaszd ki a felvételkészítés szögét. Ne feledd, hogy a fényképezőgépnek több órán keresztül ott kell maradnia, így a legjobb valamilyen félreeső helyet keresni. Ha várható, hogy eső fog esni, a fényképezőgépet fedett helyen helyezd el vagy ablakon belülről készítsd a felvételt. A legjobb egy szélcsendes napot választani, mivel az erős szél a virág nem kívánt mozgását okozhatja. Mindenképpen legyen teljesen feltöltve az akkumulátor. A tulipánok dél körül nyílnak ki teljesen, hogy felfogják a napfényt a kiterjesztett szirmaikon, ezért ekkorra állítjuk be a felvételkészítést.

Sima háttér beállítása

A black back drop is used to make tulips stand out.
Az egyszínű háttér egyszerűbbé teszi a time stack képek összeolvasztását.

Ha olyan témát fotózol, mint például egy virág, akkor próbálj meg sima, semleges hátteret mögé helyezni. Ezzel nem csupán kiemeled a virágot a mozgalmas kerti háttérből, de így később egyszerűbb is lesz a több felvétel sima egyesítése egyetlen képbe. Itt egy fekete szövetet helyeztünk el a virág mögött, de bármilyen háttérszínnel kísérletezhetsz. Annak érdekében, hogy a háttér sötét maradjon, ügyeltünk arra is, hogy ne érje közvetlen napfény.

Az expozíció beállítása

Kapcsolódó cikkek
A women touches a paper star hanging from her ceiling.

BELTÉRI FOTÓZÁS

Tökéletes projektek: három ötlet a kreatív otthoni fotózáshoz

Légy kreatív otthon is. Tippek a mozifilmhatású portrék, absztrakt makroképek és time-lapse videók készítéséhez.

Tulips in a garden framed by trails of light.

KERTI FOTÓZÁS

Kreativitás a kertben: három elsajátítható technika

Szórakoztató otthoni projektek a fényfestéstől a csillagok fotózásáig.

A wild landscape reflects in a lake.

TÁJFOTÓZÁS

5 tipp time-lapse tájképek készítéséhez

Keltsd életre a tájképeket a time-lapse javaslataink segítségével.

The Aperture priority mode settings on a Canon EOS 5D Mark IV.
A Rekesz-előválasztás (Av) mód ideális a time stack felvételek készítéséhez – a fényképezőgép a zársebességet hozzáigazítja a változó fényhez, de továbbra is az általad kiválasztott rekesznyílás-értékkel fényképez.

Az expozíció megválasztása a témától és a világítástól függ. Általában a Rekesz-előválasztás jó választás azokhoz a time-lapse sorozatokhoz, ahol a megvilágítás mértéke változik a nap során. Ez azt jelenti, hogy a rekesznyílás és az ISO-érték változatlan maradhat, miközben a fényképezőgép a záridőt igazítja hozzá a körülményekhez. Egy közepes, például f/8 rekesznyílás-érték ideális, és egy alacsony ISO-érték, például ISO 100 segít a zaj minimális szinten tartásában. Fókuszálj a témára, majd kapcsold az objektívet kézi fókuszra, hogy a sorozat közben végig változatlan maradjon.

Gondolj a képminőségre is. A RAW-képek extra részleteket tartalmaznak a megvilágított és árnyékos területeken, így nagyobb teret biztosítanak a túl- vagy alulexponáltság korrigálásához. Ha nem szeretnél RAW-fájlt, akkor válaszd a RAW+JPG lehetőséget, de ne feledd, hogy ehhez az opcióhoz több helyre van szükség a memóriakártyán.

A megvilágítás szabályozása

A reflector blocks light from hitting the tulips in frame.
Ha megakadályozod, hogy a napfény a témára essen, és azt mesterséges világítással pótolod, úgy konzisztensebb hatást érhetsz el.

A konzisztens megvilágítás segít majd a felvételek „összetapasztásában”, de nehéz lehet a megvalósítása, ha különböző napszakokban készülnek a felvételek. A megoldás a napfény kiküszöbölése, hogy csak minimális szerepet játsszon a teljes megvilágításban. Itt több lehetőség közül is választhatsz. Elsőként, átmenetileg kizárhatod a napfényt egy fényvisszaverő felület vagy egy takaró segítségével, és megvilágíthatod a virágot egy lámpával vagy erős fényű zseblámpával. Vagy használhatsz Speedlite vakut vagy külső vakut a napfény elnyomására.

Az időközök beállítása

The Interval settings screen on a Canon EOS 5D Mark IV.
A time stack felvételek készítése hosszadalmas folyamat. Hogy egyszerűbbé tedd, használj olyan fényképezőgépet, amely kínál időzített felvételkészítés funkciót – mint például a Canon 5D Mark IV, amelyet mi is használtunk itt, a Canon EOS 90D, EOS RP, EOS 250D vagy az EOS M6 Mark II.

Lépj az Időzítős felvételkészítési beállítások helyre a fényképezőgép menüjében. Itt két fő vezérlőelem van. Az Időköz-beállítás meghatározza a felvételek között eltelt időt, és az általad választható tartomány a fényképezőgéptől függ: egyes fényképezőgépeken legfeljebb 30 másodperces időközök, másokon akár 59 perc és 59 másodperces időközök, megint másokon néhány órás, perces és másodperces időközök állíthatók be (itt a fényképezőgépet óránkénti egy felvétel készítésére állítottuk be). A felvételek száma adott számra beállítható, vagy 00 Korlátlan értékre (ha a fényképezőgép ezt lehetővé teszi) a folyamatos felvételkészítéshez. Amikor ezt mind beállítottad, a sorozatot a zárkioldó megnyomásával indíthatod el.

2. A felvételek egyesítése

A time stack felvétel összeállítása

A tulip on the edit screen in Canon's Digital Photo Professional imaging software.
A felvételsorozatokat a Canon Digital Photo Professional (DPP) képkezelő szoftverben válaszd ki, és az összeolvasztásukhoz a Beállítás és Összeállítási eszközt használd.

Amikor készen van a több órán keresztül készített képek sorozata, azokat összeolvaszthatod egy képbe, amely a téma átalakulását mutatja a nap során. Válaszd ki az összeolvasztani kívánt képeket – annyit vagy annyira keveset választasz ki, amennyit szeretnél, de minél több a kép, annál hosszabb ideig tart a folyamat. A képeket feldolgozhatod a színek és árnyalatok javítására, ahogy a különálló képek esetében tennéd. Ha időt szeretnél megtakarítani, feldolgozhatod őket DPP segítségével a Recept funkció használatával.

Ügyelj, hogy a háttér konzisztens legyen

An image of a tulip is tweaked in Canon's Digital Photo Professional imaging software.
A Beállítás eszköz segítségével a hátteret az összeolvasztásban részt vevő összes képen konzisztenssé teheted.

Ha – ahogy most itt a virág esetében is – vannak a háttérnek olyan területei, amelyek nem teljesen feketék, akkor átfestheted azokat a Beállítás eszközzel, majd sötétítheted a kívánt területet. Ezután kezd el a képek egyesítését a Beállítás és Összeállítás eszközzel a DPP-ben. A Beállítás eszközzel feketítsd be az adott kép azon területeit, amelyeket nem kívánsz felhasználni, majd az Összeállítási eszközzel válassz ki egy másik képet és olvaszd őket össze a Világosítás vagy Hozzáadás beállítással. Mentsd el az összeolvasztott képet és folytasd tovább ugyanígy, képről képre, a hatás kialakítását.

A képek összeolvasztása

Two images of tulips are merged together in Canon's Digital Photo Professional imaging software.
Megválaszthatod a képek összeolvasztásának módját a DPP-ben. Itt mi egy virágot választottunk láthatóan különböző virágzási fázisokban.

A képek összeolvasztásához számos képszerkesztő program és alkalmazás áll rendelkezésre, de az eljárás elve ugyanaz. Helyezd egymásra a képeket és válaszd ki mindkettőn azokat a területeket, amelyeket szeretnél felhasználni az összeolvasztott képben. Választhatsz egy átmenetet ábrázoló összeolvasztott képet, a képkocka egyik szélétől a másikig, vagy kísérletezhetsz az átmenet típusaival, például az alábbi time stack tájképen látható szeletek sorozatával.

Amikor elsajátítottad a képek összeolvasztásának alapjait a DPP-ben, megpróbálkozhatsz különböző effektekkel, például a képek szeletenkénti összeállításával.

3. A time stack felvétel nyomtatása

A kép előkészítése

Most, hogy a fényképeket összeolvasztottuk egyetlen képpé, készen állnak a nyomtatásra.

Amikor készen van a time-lapse képek összeolvasztása, miért ne lépnél még tovább, hogy kinyomtasd őket? A virágzás különböző szakaszaiban lévő virágot ábrázoló bekeretezett kép nagyszerű kiegészítője lehet a falnak vagy a kandallópárkánynak – vagy akár ajándék is lehet a szeretteinknek. A képek előkészítése nyomtatása egyszerű feladat, amely a legtöbb képszerkesztő alkalmazásban elvégezhető. Bármelyiket is választod, létfontosságú, hogy a kijelzőn látható színek úgy legyenek kalibrálva, hogy a képernyőn megjelenített színek megegyezzenek a kinyomtatottakkal.

A megfelelő beállítások kiválasztása

A time stack of tulips shown in a frame on a mantelpiece.
A megfelelő beállítások kiválasztása garantálja, hogy a nyomaton is képernyőn látható színek lesznek, és gyönyörű dekorációja lesz majd az otthonodnak.

A nyomtatási folyamat a használt nyomtatótól függően kis mértékben eltérő lehet. A profi nyomtatók olyan előnyöket kínálnak, mint például a hosszabb élettartamú, poszter méretű nyomatok. A Canon PIXMA PRO-10S akár A3+ méretben is tud nyomtatni 10 tintás pigmentalapú rendszer használatával a gyönyörű színvisszaadás érdekében, míg a PIXMA PRO-100S egy 8 tintás festékalapú rendszert alkalmaz a potenciálisan még tartósabb nyomatokhoz. Vagy lépj még egy szinttel feljebb a Canon imagePROGRAF PRO-1000 használatával, amely akár A2-es méretben is nyomtat a Canon 12 tintás pigmentalapú LUCIA PRO tintarendszerével.

Ha ezek valamelyikét vagy bármely egyéb Canon profi nyomtatót használsz, akkor használd a Print Studio Pro alkalmazást, hogy vezessen a nyomtatási folyamat során. Ez a beépülő modul együttműködik a DPP-vel és egyéb szerkesztő alkalmazásokkal, és a segítségével tökéletesítheted a színkezelési beállításokat és a papírprofilokat, hogy pontos legyen a képernyő-nyomat illeszkedés.

Ha otthoni fotónyomtatót használsz, mint például az általunk használt Canon PIXMA TS6350, akkor a DPP képes a folyamat kezelésére: válaszd a Nyomtatás, majd a Tulajdonságok elemet, válaszd ki a használt papírtípust és a megfelelő beállításokat. A legjobb eredmények eléréséhez használj speciális papírt, mint például a Canon Pro fotópapírok és legalább 5 tintás rendszert (mint például a Canon ChromaLife100 tintatechnológia, amelyet a PIXMA TS6350 használ) a kiváló minőségű nyomtatás érdekében.


Írta: James Paterson

Kapcsolódó termékek

Kapcsolódó cikkek



Az inspiráció elsődleges forrása lehet néhány hasznos fotós tanács, vásárlási útmutató vagy érdekes interjú – itt mindent megtalálsz a legjobb fényképezőgép vagy nyomtató kiválasztásához, és ahhoz, hogy kreatív elképzeléseidet valóra váltsd.

Vissza az összes tipphez és technikához