Stories

A képek üzenete

“Nem hiszek az uniformizált szépségben” – Martin Wanda a testpozitivitásról
Elegáns ruhát viselő fiatal modellek néznek a kamerába.

A Canon Londonban élő európai márkanagykövete sokkal izgalmasabbnak látja a nem-klasszikus szépségeket, míg a klasszikusakat igyekszik új nézőpontból bemutatni. Martin Wandával a body positivity világtrendről, az önarcképek fontosságáról, a korszakokon átívelő romantikáról, valamint az érvényesülésről beszélgettünk.

“A mindenhonnan ránk zúduló retusált tökéletesség több generációnyi nő önértékelését tette tönkre. Ezen változtatni kell” – vallja Martin Wanda. A Londonban élő magyar fotográfus magáénak érzi a body positivity mozgalom legfontosabb mondanivalóit, a sokszínű szépség elfogadását és ünneplését, ami munkáiban is folyamatosan visszaköszön.

“Fotósként számomra a body positivity arról is szól, hogy ami korábban a konzervatív szépségideál szerint hibának minősült, annak meglássam és megmutassam a különlegességét, és azt, hogy abban rejlik a szépség és az érték, amiben különbözünk másoktól. Nem hiszek az uniformizált szépségben” – vallja a Canon európai márkanagykövete, aki előszeretettel választ érdekes arcokat és kimondottan szeret zenészekkel együtt dolgozni. “A fotóim segíthetnek abban, hogy az alany megélje a szépségét és jobban értékelje a különlegességét, ami elképesztő erőt tud adni a nőknek.”

Erős sminket és feltűnő ruhát viselő modell kacagva pózol.

A nem hétköznapi nőideált megtestesítő, Dani Miller new york-i punk énekesnőt Brightonban fotóztam a londoni Crack Magazine felkérésere. A fénykép Canon EOS-1D X Mark II fényképezőgéppel (jelenlegi utódja a Canon EOS-1D X Mark III), Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM objektívvel és 1/1250 mp, f/4.5 és ISO200 beállításokkal készült.

Egy középkorú szokatlan szépségű modell kócos hajjal pózol.

Bambou, francia modell, színésznő, Serge Gainsbourg utolsó partnere az énekes haláláig. A Dior és Sorbet Magazine felkérésére fotóztam Párizsban, 2018-ban. A fénykép Canon EOS 5D Mark II fényképezőgéppel (jelenlegi utódja a Canon EOS 5D Mark IV), Canon EF 24-105mm f/4L IS objektívvel (jelenlegi utódja a EF 24-105mm f/4L IS II USM) és 1/125 mp, f/7.1 és ISO100 beállításokkal készült.

Wanda persze klasszikus szépségeket és világszerte ismert modelleket is fotóz – egyik legutóbbi munkája például a hozzá hasonlóan békéscsabai származású, éppen várandós Mihalik Enikő címlapfotózása volt –, akiket ugyanabba a saját, a 19. századi romantika által inspirált hangulatú vizuális univerzumába helyez bele. “A tökéletes testű, babaarcú szépségek esetében engem az mozgat meg, hogyan tudok belőle valami többet, mást, érdekesebbet kihozni – akár egy szokatlan szöggel, fénnyel, környezettel, stylinggal, sminkkel vagy hajjal. Enikőnél is attól tartottam a legjobban, hogy ne egy közhelyes anyag szülessen belőle – a visszajelzések alapján ezt sikerült is elkerülni.“

Mihalik Enikő nemzetközi fotómodell virágcsokorral a kezében, hatalmas kalapban pózol.

Mihalik Enikő szupermodellel már többször volt szerencsém együtt dolgozni. Ezt a képet a budapesti Fashion Street Magazinnak készítettem. A fénykép Canon EOS-1D X Mark III fényképezőgéppel, Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM objektívvel és 1/125 mp, f/5.0 és ISO3200 beállításokkal készült.

Mihalik Enikő nemzetközi fotómodell kismamaként átlátszó ruhában pózol.

Mihalik Enikő szupermodellt a Fashion Street Magazin felkérésére fotóztam 7 hónapos terhesen. A fénykép Canon EOS-1D X Mark III fényképezőgéppel, Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM objektívvel és 1/125 mp, f/4.5 és ISO3200 beállításokkal készült.

A koronavírus miatti kényszerű bezártságot a legtöbb sikeres művészhez hasonlóan Wanda is igyekezett kihasználni. “Az önarcképekről kezdtem el videókat készíteni a Canonnak, amihez illusztrálásképpen elkezdtem saját magamat fotózni. Nem kellett hozzá sok idő, hogy rájöjjek, ez egy remek elfoglaltság, egyben fejlődési lehetőség a karantén alatt. Ettől kezdve szinte minden nap fotóztam magam, melynek során lehetőségem volt kipróbálni sok-sok olyan dolgot – fényeket, szögeket, kompozíciókat, technikákat –, amik régóta a fejemben voltak. Idővel mindez egy egészen nagy önarckép-anyaggá nőtte ki magát, közben ráadásul elkezdtem újraolvasni legkedvesebb fiatalkori romantikus regényeimet. Az ezekből kifotózott idealizált szerelmi leírásokból és a nekem küldött romantikus üzenetekből készítettem kollázsokat, amik úgy érzem, rávilágítanak a posztmodern szerelem témakörére, az elképzelés és a valóság közti különbségekre. Ebből az anyagból egy kiállítást és egy kiadványt is szeretnék majd készíteni.”

A testpozitivitást munkáiban látványosan megjelenítő Martin Wanda nem tapasztalta szemléletének hátrányát, legfeljebb a nagyobb alkalmazott munkák esetén ijedt meg egy-egy potenciális ügyfél a portfoliójától attól tartva, hogy talán nem tud, vagy nem is akar kedves, mosolygós, termékvásárlásra bíztató képeket készíteni. Szerencsére mostanra túl van ezen a korszakon és az ügyfelek is belátták, hogy a kettő nem zárja ki egymást, sőt.

Egy bohém külsejű modell zöld ruhát viselve ül a kanapén.

A mai divattrendek támogatják a diverzitást kor, bőrszín és testalkat tekintetében is, így volt szerencsém a gyönyörű Gáspár Bernadett Zafírt fotózni a los angeles-i FOXES Magazine számára, aki már tizenéves korában nemzetközi modellkarriert futott be külföldön a szocialista Magyarországról indulva. A fénykép Canon EOS-1D X Mark II fényképezőgéppel (jelenlegi utódja a Canon EOS-1D X Mark III), Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM objektívvel és 1/8 mp, f/5.6 és ISO200 beállításokkal készült.

A testpozitív szemlélet terjedésével a túlzásba vitt retusálás is lassan a múlté lesz. Wanda nézeteivel eleve szembemegy, amikor vékonyabbra retusálnak valakit, de a bőrhibák és más kisebb-nagyobb tökéletlenségek sem szerepelnek már a divatfotózás világának tiltólistáján. Ezt nem csak az egyes fotósok, de a legnevesebb divatmagazinok és -márkák is egyre inkább így gondolják, címlapjaikkal és kampányaikkal segítve elő a közízlés formálását. Az emberi sokszínűséget bemutató kampányokra persze előbb volt igény Londonban, mint Budapesten, és egészen másképp fogadják azt a fiatalabb és az idősebb generációk – előbbiek minden felmérés szerint sokkal elfogadóbbak, mint utóbbiak. Mindennek természetes velejárója, hogy ezek a képek olykor megbotránkozást keltenek. “Azt nem feltétlenül gondolom, hogy egy-egy képpel meg lehet változtatni a világot, de közízlést igenis lehet vele formálni. Ha már csak egy icipicit hozzátettem ehhez, akkor már boldog leszek” – árulja el Martin Wanda.

Írta: The Contentist

Kapcsolódó cikkek

  • DIVATFOTÓZÁS

    Hogyan örökítheted meg barátaidat úgy, mintha divatmodellek lennének?

    A londoni divatfotós, Jade Keshia Gordon hat egyszerű tippjével stílusosabb képeket készíthetsz a közösségi oldalaidra.

  • ÖNARCKÉPFOTÓZÁS

    Készíts tökéletes önarcképeket

    Derítsd ki, hogyan alakíthatsz át egy hétköznapi szelfit lenyűgöző önarcképpé.

  • CIKK

    Mit jelent a testpozitivitás a fotózásban?

    A divat- és szépségfotózások castingjainak egyre növekvő sokszínűsége miatt úgy tűnik, hogy az iparág pozitív irányba változik. Két fotóssal és egy plus-size modellel beszélgettünk.

  • CIKK

    Itt az ideje az önarckép tippeknek

    Kompozíció, világítás, kellékek… sajátítsd el az önarckép fotózás művészetét Wanda Martin és Marina Karpiy Canon nagykövetekkel.