NYOMTATÁS

Hozd létre az első fotós portfóliódat

Egy nyomtatott portfólióval tökéletesen be tudod mutatni saját magadat és a fotóidat. Marina Cano természetfotós tanácsait követve megtudhatod, hogyan válaszd ki a portfólióba szánt felvételeket és hogyan nyomtasd ki őket.
Egy zebra a hátsó lábain ágaskodva kapálja a földet a mellső lábaival, porfelhőt verve fel. A fotót Marina Cano készítette Canon fényképezőgéppel.

Egy nyomtatott portfólióval tökéletesen be tudod mutatni a fotóidat, akár fotóversenyre jelentkezel, akár egy oktatóhoz vagy mentorhoz nyújtod be az anyagodat, akár csak abban reménykedsz, hogy ily módon meg tudod mutatni magadat és a munkáidat másoknak. De hogyan is láss neki a fotós portfólió létrehozásának?

Marina Cano természetfotós és Canon nagykövet rendszeresen utazik Afrikába, valamint Dél- és Közép-Amerikába fotózásokra, nemrég azonban Európa legnagyobb vadasparkja, a Cabárceno vadaspark állatait kezdte el fotózni Santanderben (Észak-Spanyolország) lévő otthonától nem messze. Az elmúlt nagyjából három év alatt készült képekből egy egész portfólió jött össze – amit aztán az első könyveként jelentetett meg.

Mindezek fényében és keresett profi fotósként azóta szerzett tapasztalatai alapján Marina szívesen ad tanácsot a sikeres fotós portfólió elkészítéséhez.

Marina Cano fotós egy nagy, nyitott könyvet tart a kezeiben, amelyet éppen megmutat a mellette álló Jane Goodall természetvédőnek.

Egy jól sikerült nyomtatott portfólió számos jó dolog előfutára lehet. Marina Cano természetfotós esetében úgy alakult, hogy az állatfotókból álló portfóliója lett az első könyve, amelyet itt épp megmutat a neves természetvédőnek, Jane Goodallnak. © Marina Cano

Marina Cano fotós a kamerába nézve mosolyog, miközben az egyik könyöke egy nagy könyvön nyugszik, melynek borítóját zebrákról készült fekete-fehér fotó díszíti.

Marina Cano „Cabárceno Cantabria” című könyvével, amelyben a Cabárceno vadasparkban készült fotóit gyűjtötte össze. © Marina Cano

1. Válogass megfontoltan, amikor összeállítod a munkáidat

Marina szerint az emberek a leggyakrabban ott követnek el hibát, hogy nem szelektálnak eléggé. „Fontos, hogy alaposan kielemezd a fotóidat és kellően szigorú legyél magadhoz. A legjobbak közül is csak a legjobbak kerülhetnek bele a portfóliódba. Például ne válassz ki két hasonló képet együtt pusztán azért, mert mindkettő tetszik. Választanod kell közülük.” Kezdésként 15-20 képnél többet ne is válassz ki, hiszen a minőség fontosabb, mint a mennyiség.

2. Dolgozz ki egy narratívát a képeidhez

Marina meglátása szerint a leghatásosabb fotós portfóliók nem csupán képsorozatokból összeállított gyűjtemények. „Szerintem az egyik legfontosabb dolog a történetmesélés: olyasmit kell bemutatnunk, ami megragadja a nézők figyelmét és különböző elemek segítségével végigkalauzolja őket egy történeten.” Marina esetében ehhez jellemzően néhány tájkép is hozzátartozik, amelyek meghatározzák a környezetet és kontextusba helyezik a vadállatokról készült fotóit.

3. Teremts kapcsolatot a közönségeddel

Marina vadállatokról készült fotóinak különös ismertetőjegye, hogy remekül megragadják az állatok közötti drámai és érzelmes pillanatokat.

„Számomra az érzelmi kapcsolódásnak van a legnagyobb jelentősége.” Szintén ez az egyik legfőbb szempont, amelyet egy portfólió összeállításakor szem előtt tart. Elmondása szerint ezzel a módszerrel lehet elérni, hogy a nézők – legyenek akár képszerkesztők, akár a versenyzsűri tagjai – emlékezzenek majd a munkáidra.

Két felnőtt víziló fekszik a sárban, köztük egy vízilóbébi alszik. A fotót Marina Cano készítette Canon fényképezőgéppel.

Marina elmondása szerint az a legfontosabb a saját fotózási stílusában, hogy érzelmi kapcsolatot alakítson ki, és tulajdonképpen egy portfóliónak is ez lenne a feladata. A Maria első portfóliójából származó fotó Canon EOS 30D fényképezőgéppel (amelyet a Canon EOS 90D modell váltott fel), Canon EF 100-400mm f4.5-5.6L IS USM objektívvel és 300 mm, 1/125 mp, f/6,7 és ISO 250 beállításokkal készült. © Marina Cano

4. Legyen mindig friss a szemléletmódod

Milyen gyakran érdemes frissíteni egy fotóportfóliót? „Amint újabb munkáid születnek” – állítja Marina. „Ami engem illet, én ezt minden alkalommal megteszem, amikor visszatérek egy útról. A több ezer felvétel közül csak egyet-kettőt szoktam kiválasztani. Az ember folyamatosan fejlődik és tanul, így aztán egyre jobbak és jobbak lesznek a munkái.” A jó portfólió azt tükrözi, hogy jelenleg melyek a legeslegjobb fotóid.

5. Maradj hű a stílusodhoz

Ha megbízásra készítesz fotókat, akkor azt érdemes kiderítened, hogy mi az, amit az ügyfeleid szeretnének, és igazodnod kell az elvárásaikhoz. De még ilyenkor is hűnek kell maradnod a saját stílusodhoz, ahogy arra Maria rámutat.

„Ez a lényeg” – mondja. „Ne próbálj mindenkinek megfelelni.”

Egy portfóliónak nem az a célja, hogy bemutassa, képes vagy kereskedelmi fotókat készíteni a különféle ügyfelek elképzeléseinek megfelelően. Sokkal inkább az, hogy téged mutasson be.

6. Hallgasd meg a visszajelzéseket

Bár Marina azt javasolja, hogy olyan fotókat válassz ki, amelyek saját meglátásod szerint a legnagyobb hatást váltják ki, ettől még érdemes kikérned mások véleményét.

„Fotósként néha túlságosan elfogultak vagyunk a saját munkánkkal” – állapítja meg. „Érdekes tud lenni, amikor valaki újfajta nézőpontból vizsgálja meg a munkádat.”

Ezért feltétlenül kérd ki a barátaid, munkatársaid és minden olyan ember véleményét, aki megnézi a portfóliódat, és ezt vedd figyelembe, amikor felülvizsgálod és frissíted annak tartalmát.

Közelkép két fiatal zsiráfról, egyikük nyaka a másik állat nyakán pihen. A fotót Marina Cano készítette Canon fényképezőgéppel.

Marina imádja a fekete-fehér nyomatokat, de gyakran készít színes felvételeket. Bármelyiket részesíted is előnyben, egy színkezelésen alapuló munkafolyamat és egy kalibrált monitor segítségével biztosra tudsz menni, hogy az, amit majd papíron kézbe veszel, pontosan olyan legyen, mint amit a képernyőn látsz. A fotó Canon EOS 30D fényképezőgéppel (amelyet a Canon EOS 90D modell váltott fel), Canon EF 100-400mm f4.5-5.6L IS USM objektívvel és 400 mm, 1/800 mp, f/5,6 és ISO 400 beállításokkal készült. © Marina Cano

Canon imagePROGRAF PRO-300 nyomtató egy világos színű pulton egy fotóstúdióban. A nyomtató nyomtatótálcájában egy drámai tájat és naplementés égboltot ábrázoló élénk fotó van.

A Canon imagePROGRAF PRO-300 tökéletes nyomtató a portfóliókészítéshez, mivel galéria-minőségű nyomatokat állít elő lenyűgöző színpontossággal és tónusrészletességgel.

Portfóliód kinyomtatása

Talán van olyan tintasugaras nyomtatód, amelyet általános otthoni vagy irodai nyomtatáshoz vagy különféle kézműves projektekhez, például emlékkönyvek, üdvözlőlapok és naptárak készítéséhez szoktál használni. Egy ilyen készülékkel szinte biztos, hogy tökéletesen jó minőségű fotónyomatokat tudsz majd előállítani, de ha igazán lenyűgöző hatást szeretnél elérni, érdemes megfontolnod, hogy beszerezd a Canon fotónyomtatáshoz való legjobb nyomtatóinak valamelyikét.

A Canon imagePROGRAF PRO-300 egy költséghatékony A3+ nyomtató, amely különféle haladó, professzionális szintű funkciókat kínál, többek között ugyanazt a pigmenttintás technológiát, amelyet a Canon nagy formátumú nyomtatói is használnak. Ennek az a lényege, hogy bámulatos nyomtatási minőséget biztosít színes és fekete-fehér képeknél, fényes, selyemfényű és matt fotópapírokon, de a művészi hordozókon is.

Rajtad áll, hogy milyen típusú papírt választasz a portfóliódhoz, viszont a hagyományos fotópapíron nem fognak annyira jól mutatni a fotóid. Olvass bele a fotónyomtatáshoz való legjobb papírokról szóló útmutatónkba, és válaszd ki azt a nyomathordozót, amely a leginkább megfelel a témáidnak és a fotózási stílusodnak. Gondold át azt is, hogyan tudnád a leghatásosabb módon bemutatni a portfóliódat – profibb hatást tudsz elérni, ha nyomataidat egy bemutatómappában gyűjtöd össze, amelyet szinte fillérekért be tudsz szerezni az irodaszer- és művészkellék-boltokban.

Marina gyakran készít fekete-fehér képeket. „Ezzel drámai hatást és az időtlenség érzetét tudom kelteni – hiszen a fotó készülhetett 40-50 évvel ezelőtt, de akár tegnap is” – magyarázza Marina. „Ahhoz a hangulathoz és atmoszférához, amelyet a munkáimnál meg szeretnék teremteni, tökéletesen beválik a fekete-fehér.” A remek monokróm nyomatok előállítása már önmagában művészet, de mindegy is, hogy fekete-fehér vagy színes nyomtatásban gondolkodsz, a cél az, hogy biztos lehess abban, hogy amit kész nyomatként majd a kezedben tartasz, hűen adja vissza azt, amit a képernyőn látsz. Ennek érdekében bölcs döntés, ha színkezelésen alapuló munkafolyamatot alkalmazol és kalibrálod a monitorodat.

Két fiatal elefánt játékosan összedörzsöli az ormányát. A fotót Marina Cano készítette Canon fényképezőgéppel.

Ez a másik kép Marina Cabárceno vadasparkban készült felvételeit tartalmazó első portfóliójából való, és az első könyvében is szerepel. A fotó Canon EOS 30D fényképezőgéppel (amelyet a Canon EOS 90D modell váltott fel), Canon EF 100-400mm f4.5-5.6L IS USM objektívvel és 400 mm, 1/320 mp, f/5,6 és ISO 320 beállításokkal készült. © Marina Cano

Egy faágon ülő eurázsiai hiúzt megvilágítja az este aranyló fénye. A fotót Marina Cano készítette Canon fényképezőgéppel.

Talán nem fogsz rögtön könyvszerződést kötni egy jól sikerült első portfólió alapján, de mindig törekedj arra, hogy az a legjobb munkáidat tükrözze és a legjobb minőségű nyomatokat tartalmazza, hogy méltó módon mutasd be képeidet. A fotó Canon EOS 30D fényképezőgéppel (amelyet a Canon EOS 90D modell váltott fel), Canon EF 100-400mm f4.5-5.6L IS USM objektívvel és 400 mm, 1/320 mp, f/5,6 és ISO 400 beállításokkal készült. © Marina Cano

Számos különféle szoftvert használhatsz a nyomtatáshoz. Egy portfóliónál jobb az egyszerűségre törekedni, hogy a fotóidon legyen a hangsúly. Ne vidd túlzásba a dolgot bonyolult elrendezésekkel – egy oldalra csak egy képet ragassz, kivéve ha alapos indokod van ennek ellenkezőjére –, továbbá kerüld a szűrőket és speciális effekteket (kivéve persze, ha éppen azt szeretnéd megmutatni, milyen magabiztosan használod ezeket).

Ha professzionális utómunkára és a folyamat hatékonyabb kézben tartására vágysz, ehhez remek stratégia a profik által használt szoftverek és munkafolyamatok alkalmazása. Szerkeszd és optimalizáld a nyomtatásra szánt fotóidat az általad előnyben részesített képszerkesztő szoftverrel, legyen ez az Adobe Photoshop*1 vagy a Canon saját Digital Photo Professional (DPP) alkalmazása. Ha a maximumot szeretnéd kihozni Canon nyomtatódból, papírjaidból és tintáidból, használd a Canon Professional Print and Layout (PPL) szoftverét, amely segít a nyomtatási folyamat kezelésében – ez az alkalmazás önmagában, de a Photoshopba vagy a DPP-be beépülő modulként is használható.

Az egységes és pontos színvisszaadás érdekében a PPL és a hasonló szoftverek ICC-profilok segítségével is képesek nyomtatni. Ezek a profilok finomítják a kompatibilis nyomtatók nyomtatóbeállításait, hogy megfeleljenek az általad választott konkrét papírnak. Azért, hogy a lehető legkevesebb papír és tinta vesszen kárba, a PPL lehetővé teszi a virtuális proofot a képernyőn – egy kalibrált monitoron keresztül így pontos előnézetet kapsz arról, hogy fog kinézni a kész nyomat. A PPL praktikus Pattern Print funkcióját is használhatod, amely egy tesztnyomatot készít az általad választott papírra a képeid miniatűrjeivel, melyek mindegyikénél minimálisan eltérnek a fényerő, a színegyensúly és a kontraszt beállításai. Csak válaszd ki ezek közül a legjobbat, és nyomtasd ki teljes méretben.

A nyomtatás valójában nem ördöngösség, és nem is olyasvalami, aminek semmi köze a fotózáshoz. „A fotózás folyamata egy kreatív folyamat, amely ugyan azzal veszi kezdetét, hogy elmész valahova, ahol elkészíted a felvételt, de a végső mozzanat a nyomtatás” – vallja Marina. „Azt javaslom, hogy tanulj meg szerkeszteni, és tanulj meg nyomtatni is – tehát sajátítsd el az egész kreatív folyamatot.”

De Marina még valami ennél is fontosabbat tanácsol:

„Ne kapkodj! Először legyen egy megbízható fotóanyagod, és annak alapján láss neki a saját stílusodat tükröző portfólió elkészítésének. Törekedj az igényességre, és az a cél lebegjen a szemed előtt, hogy hatást érj el és érzelmeket válts ki.”

  1. *Az Adobe és a Photoshop az Adobe Egyesült Államokban és/vagy más országokban bejegyzett védjegye vagy védjegye.

Írta: Alex Summersby

Kapcsolódó termékek

Kapcsolódó cikkek