Mit jelent a „mobile first” szemlélet?
Az IT vezetők ma már tudják, hogy a legtöbben mobil felületen találkoznak a cégükkel. Érdemes megismerni néhány adatot. Világszerte ötször annyi okostelefon létezik, mint számítógép, és csak az Egyesült Államokban a mobileszközök adják az internetforgalom 55%-át, szemben a számítógépek 45%-os arányával. Még inkább figyelemre méltó tény, hogy a mobilon végzett keresések 70%-a egy órán belül valamilyen cselekvéshez vezet a webhelyeken (forrás: Searchfest 2015).
Luke Wroblewski a Mobile First címen megjelent könyvében azt javasolja, hogy elsősorban a mobilos felhasználókra fókuszáljunk – és nem csupán azért, hogy kihasználjuk a jelenlegi gyors növekedést, hanem azért is, hogy felkészüljünk a jövőben várható robbanásszerű növekedésre.
Lássunk hát három indokot, amiért érdemes elsősorban a mobil eszközökre optimalizálni az online megjelenéseket és komolyan venni a „mobile first” szemléletet:
1. A „mobile first” szemlélet kihasználja a jelen növekedését, és felkészít a jövőre
Wroblewski igen érdekes összehasonlítást tesz a könyvében: míg naponta 1,45 millió okostelefont aktiválnak, addig csupán 317 124 ember születik. Az okostelefonok terjedése tehát jelentősen nagyobb ütemű, mint a népesség növekedése. Kiemeli a Yelp példáját, amely egy olyan népszerű amerikai weboldal, ahol szolgáltatásokat lehet értékelni. Jelenleg csupán a felhasználók 7%-a jelentkezik be mobil felületről. Ami viszont érdekes, ez a 7% a keresések 35%-át adja.
2. A „mobile first” szemlélettel csak a fontos dolgokra helyezzük a hangsúlyt
Wroblewski a mobileszközöknél több korlátot is említ, mint például a képernyőméret, vagy az eszköz gyorsasága, melyek hatással vannak a felhasználói élményre. A mobilok kisebb képernyője miatt a tervezők kénytelenek elhagyni az irreleváns és haszontalan elemeket. A vállalatok sokszor minden rendelkezésre álló pixelt ki akarnak használni, így sokszor egy használhatatlan, túlzsúfolt webhelyet terveztetnek.
Amikor azonban mobileszközre fejlesztenek, a kisebb hely miatt a tervezők és a fejlesztők kénytelenek kreatívan csak a lényegre fókuszálni, mivel egyszerűen nincs elég hely a sallangnak.
Wroblewski helyesen jegyzi meg, hogy a vállalkozás hatékony működtetéséhez valóban meg kell érteni az ügyfeleket és az üzletet. Amikor elsősorban mobileszközre fejlesztünk, kénytelenek leszünk egy átláthatóbb, a lényegre koncentráló tartalmat előállítani.
3. A „mobile first” szemlélet új lehetőségeket hoz magával
A mobileszközöket gyakorlatilag bármikor, bárhol használhatjuk. Ennek köszönhetően folyamatosan új lehetőségek merülnek fel az ügyfelek jobb kiszolgálására. Erre kiváló példa a tartózkodási hely érzékelése. A mobileszközökkel pontosan megjelölhető a felhasználók tartózkodási helye, így releváns információ nyerhető arról, hogy az illető hol, illetve milyen környezetben van éppen, mi az amivel jobban ki tudjuk őt szolgálni az adott helyen.
Ez a pár példa is jól mutatja, hogy a „mobile first” szemlélet elvetése a gyors növekedés helyett gyors lemaradást vonhat maga után…