BUSINESS BYTES

Van-e élet a digitális igazgatók után?

What-comes-after-the-CDO-?

Az IT-szektor folyamatosan változó nyelvezete rendre felkap olyan fogalmakat, amelyek hamar a feledés homályába vesznek, az iparág alkotta buzzwordök, jól csengő szakszavak úgy cserélődnek, ahogyan a rendszerek és a szolgáltatások változnak, mindazonáltal használatuk nem korlátozódik a technológiákra vagy eszközökre, ugyanúgy érvényesek az átalakuló IT-menedzsmentre is.

Jó példa erre a digitális igazgatói (CDO) poszt, mely három-négy évvel ezelőtt rendítette meg a CIO-k, a vállalatok informatikai igazgatói (chief information officer) hatalmát. A Gartner piacelemző cég akkor arra fogadott, hogy ez lesz az egyik legizgalmasabb stratégiai jelentőségű pozíció az elkövetkezendő évtizedben. A piacelemző előrejelzése szerint 2015-re már a szervezetek negyedénél dolgozik majd CDO, vagyis digitális igazgató is.

Nos, 2015 végéhez közeledve érdemes áttekinteni, mennyire igazolódott be a jóslat. Röviden és tömören úgy fogalmazhatunk, hogy a jelenlegi helyzet igen vegyes képet fest. Az olyan nagy cégeknél ugyanis, mint a McDonald’s, a General Electric vagy a Renault, nem nehéz CDO-kba botlani. Ezek a szakemberek nem másra használják a technológiát és az innovációt, mint az ügyfélélmény fokozására. Jó példa erre a Starbucks, mely messze híres saját mobilalkalmazásairól és az ezáltal sikeres hűségprogramjáról is. De az üzleti haszon érdekében a Guardian című brit lap is létrehozott egy olyan termékfejlesztési csapatot, mely már vizsgálja az adat és az analitika felhasználásának további lehetőségeit.

A fenti sikertörténetek ellenére továbbra sem elképzelhetetlen, hogy a CDO-k jelentősége mindössze egy technológiát meglovagló divathullám marad. A CIO-k gyakorlatilag már nyíltan megkérdőjelezik a pozíció létjogosultságát, hiszen ők maguk is képesek az innovatív technológiák alkalmazásán keresztül vezető digitális transzformációra.

A szkeptikusok joggal gondolhatják, hogy ez mindössze a szervezeten belüli vezető pozícióért folytatott harc egyik ütközete, hiszen az egyre gyengülő pozíciójú CIO-kat már évek óta fenyegeti a veszély, hogy elveszítik az irányítást a technológiai beszerzések felett az egyes üzleti területek javára. A Forrester elemzőcég viszont azt tanácsolja a szervezeteknek, hogy kerüljék a menedzsment bővítését, mi több, további bizonyítékokkal is alátámasztja a CDO szerepének halványulását. A piackutató szerint ugyanis 2015 lesz az az év, amikor az IT-vezető és az irányítása alá tartozó informatikai osztály a digitális transzformáció élére áll és búcsút int a CDO-nak.

A CIO-k számára azonban az átpozícionálás nem is olyan könnyű feladat. Számos informatikai vezető erejének nagy részét az operatív ügyek foglalják le, leterhelik őket az IT-részleg vezetésének mindennapos feladatai, így nem tudnak kellő időt fordítani (akár idejük 70-80%-át) a felhasználókat közvetlenül érintő innovációkra. Márpedig meg kell küzdeniük ezzel a kihívással, különben csak szükséges rossznak tűnnek majd a menedzsmentben az üzleti vezetés újabb és újabb reménységei – CDO-k, vagy az úgynevezett adattudósok – mellett hovatovább már a marketingvezetőkkel szemében is. Hiszen a digitális üzletmenetben a marketing fennhatósága alá tartozó területek az új technológiák elsődleges felhasználói, napjainkra viszont már az IT akkora hányada vásárolható meg egyszerű szolgáltatásként, hogy a CIO-k egyre kevesebb házon belüli technológiával tudják a szervezetet működését segíteni.

Azok az informatikai vezetők, akik képesek lesznek élni a változás kínálta lehetőségekkel, a sokéves tapasztalataikra támaszkodva be tudják bizonyítani, miként tud az üzlet értéket teremteni az új digitális technológiákra építve. Ráadásul, ahogy az innovatív projektek egyre jobban beleivódnak a szokásos üzletmenetbe, a CDO-k iránti igény úgy fog elhalványodni.

A digitális transzformáció vezetésére így a CIO lesz a legmegfelelőbb helyzetben – éppen az, aki attól tartott, hogy a nagy digitális átalakulás saját C-szintű szerepének végét jelentheti.



[Források]

A Gartner a CDO szerepének bővüléséről:
http://www.gartner.com/newsroom/id/2208015

Példák a CDO-t alkalmazó vállalatokra:
http://www.digitaltransformationbook.com/15-companies-chief-digital-officer/

A CDO felemelkedése és bukása:
http://www.computerweekly.com/feature/Chief-Data-and-Digital-Officers-rise-to-threaten-the-CIO

A Forrester a CDO szerepének elmúlásáról:
http://www.zdnet.com/article/forrester-warns-cdos-dont-expect-career-longevity/

  • Canon
  • What comes after the CDO?