BUSINESS BYTES

Adatokból insightok

The-journey-from-data-to-insight

A nyers adatok legtöbbször értéktelenek a vállalatok számára, ez azonban nem akadályozza meg a szervezeteket abban, hogy egyre növekvő mennyiségű tényadatot és számokat halmozzanak fel rendszereikben. Az ok egyszerű: egy cég, amely képes a nyers adatokból az üzletvitel számára értékes információkat kinyerni, előnyre tehet szert versenytársaival szemben.

A vállalatoknak ehhez a rendelkezésre álló strukturálatlan adatokat – az úgynevezett Big Datát – kisebb, használható adatokká kell bontaniuk, ezeket pedig értékes üzleti információkká kell alakítaniuk. Ez a három lépésből álló folyamat leginkább egy utazáshoz hasonlít, mely során az adatokat összegyűjtik, elemzik, és végül beillesztik az üzleti stratégiába.

Hasznossága ellenére bizonyítékok támasztják alá, hogy az adatelemzést sok szervezet kínokkal teli folyamatként éli meg. A Capgemini nemzetközi tanácsadó cég jelentése szerint a vállalatvezetők több mint fele (59%) felismerte, hogy az adatok a piaci érték magját alkotják, és közel kétharmaduk (65%) elismeri, hogy vállalata versenyképessége veszélybe kerülhet, hacsak nem kezdenek új analitikai eszközöket használni.

A globális felmérés arra enged következtetni, hogy sok szervezet eltéveszt valamit: hiába végeznek remek munkát a nyers adatok begyűjtésében, folyamatosan azzal küzdenek, hogyan elemezzék a rendelkezésre álló információkat és miként nyerjék ki a szükséges ismereteket a nyers adatokból. Márpedig az igazi insightok (fogyasztói igények) megtalálása nélkül sok cégvezető kénytelen feltartott kézzel végignézi, amint konkurensei lehagyják a versenyben.

A Capgemini kutatása arra is rámutat, hogy a vezetők 64 százaléka szerint a Big Data megváltoztatja iparágának hagyományos üzleti határait, amellyel új szolgáltatók előtt nyílnak meg a kapuk. Az üzleti döntéshozók több mint negyede (27%) úgy véli, hogy más szektorok piaci szereplői kezdenek konkurenciát jelenteni számukra, míg 53 százalékuk azt tapasztalja, hogy a megfelelő adatfeldolgozásra képes startup vállalkozások jelentenek cégükre fenyegetést.

Remek példa erre a közösségi közlekedés legismertebb startupja, az Uber: ennél a társaságnál például a regresszióelemzés-statisztikai technika alkalmazásával képes egyes kerületek szociodemográfiai adatait elemezni. Az Uber az így szerzett információk segítségével állapítja meg a szolgáltatása iránti igények ingadozását, valamint annak az árakra és az ügyfél-elégedettségre gyakorolt lehetséges hatását. A cég ilyen jellegű ismeretei lehetővé tették, hogy versenyre hívják, és sok esetben le is győzzék a hagyományos személyszállítási szolgáltatókat.

Az új versenyzők megjelenésével szembesülő szervezeteknek muszáj felhasználniuk az üzleti analitikát és megváltoztatniuk hosszú távú stratégiájukat. A Google okostermosztátja, a Nest komoly kihívások elé állította a hagyományos közműszolgáltatókat. A British Gas közműszolgáltató cég felvette a kesztyűt és az üzleti analitikával nyert adatok felhasználásával fejlesztette ki otthoni fűtőegységét, a Hive-ot.

Az kielemzett adatokhoz való hozzáférés egy egész iparágat is megváltoztathat, remek példa erre az IT-alapú átalakuláson átesett pénzügyiszolgáltató-szektor, ahol a valós idejű üzleti betekintés révén a vezető cégek felgyorsíthatják az elektronikus kereskedelmet. Az adatokba történő friss, világosabb bepillantás az adatvezérelt cégek 64 százaléka szerint megalapozottabb üzleti döntésekhez vezet, amellyel jobb üzleti stratégia dolgozható ki, míg 53 százalék nem bízik az adatokban állítja a State Street pénzügyi szakértői szervezet.

A fő üzenet: minden vállalat és szektor esetében egyre nagyobb az igény az információból kinyert tudás iránt. És ez a kritikus szerep egyre fontosabb lesz. Hosszú távon a nyers adatok elemzése nemcsak a versenyben segíti a cégeket, de akár a túlélésüket is garantálhatja.


[Hivatkozások]

http://www.prnewswire.com/news-releases/new-global-study-by-capgemini-and-emc-shows-big-data-driving-market-disruption-leaving-many-organizations-fearing-irrelevance-300047775.html

http://www.datanami.com/2015/03/17/how-startups-are-using-big-data-tech-to-disrupt-markets/

http://www.zdnet.com/article/if-you-dont-fail-you-arent-innovating-how-to-keep-tech-staff-engaged-and-customers-happy/

http://www.statestreet.com/content/dam/statestreet/documents/Articles/DataFullReport.pdf

  • Canon
  • The journey from data to insight