Sea-Surfer-Wave

Vízisportok akciójelenetei képeken

EOS-tippek

A szörf, a kajak és egyéb vízisportok kitűnő témát nyújtanak a fotózáshoz. Az izgalmas, fröccsenő vízzel, ugrásokkal, fordulásokkal tarkított, gyors jelenetek igényes megörökítéséhez komoly erőfeszítés és türelem szükséges. Néhány ötletet szeretnénk nyújtani a jobb felvételek készítéséhez, majd az elkészült felvételek nyomtatásához.

• A Sport mód használata
• A nem kívánt elmosódás csökkentése
• A Zár-előválasztás mód (Tv) használata
• AF fókuszzóna használata
• Gyors objektívek használata az akciójelenetek fotózásához
• Képminőség-beállítások

Ha azt tervezed, hogy kimész a nyílt vízre, kiállsz egy környékbeli tó partjára, vagy lemész a tengerpartra, mindig ügyelj a környezetedre, valamint magad és mások biztonságára. A további tudnivalókért olvass tovább.

Grab it, Yeray Menéndez López

A Sport mód használata a gyors akciójelenetek megörökítéséhez

A gyors akciósportok esetében a legjobb, ha a fényképezőgép úgy van optimalizálva, hogy kövesse a témádat, és kimerevítse a téma mozgását. Fordítsd az EOS módválasztó tárcsáját a Sport beállításra vagy az SCN módra, és válaszd ki a Sport beállítást az LCD kijelzőn, ha fényképezőgéped rendelkezik ilyennel.

A Sport mód rövidebb záridőt eredményez, így a segítségével kimerevíthető a mozgás. A Sport mód egyúttal átváltja a fényképezőgép autofókusz (AF) rendszerét a mozgó témák követésére.

A legjobb eredmény érdekében nyomd le félig az exponálógombot, és tartsd rajta az ujjad a fókusz aktiválásához, mielőtt a témád elérné a felvételhez ideális helyzetet. A Sport mód átállítja továbbá a fényképezőgépet nagy sebességű sorozatfelvételre, amellyel képek sorozatát készítheted, amíg lenyomva tartod az exponálógombot. Ha sok akciójelenetet fotózol, használj nagyobb kapacitású, nagy sebességű memóriakártyát, hogy egy sorozattal a lehető legtöbb felvételt készíthesd el. Tipp: Sport mód használatakor gyakran jobb, ha elkészítesz néhány felvételt, majd felengeded az exponálógombot, és új témát keresel.

A nem kívánt elmosódás csökkentése: képstabilizátor

Az erősebb zoommal rendelkező, képstabilizátorral ellátott objektívek segítenek csökkenteni a fényképezőgép rázkódását, azonban ha az akciójelenettel együtt mozgatod a fényképezőgépet, akkor a képstabilizátor nem feltétlenül lesz hatékony. Keress egy kapcsolót az objektív oldalán. Ha van rajta 1. mód/2. mód kapcsoló, akkor válaszd a 2. módot. A pásztázó mozgást érzékelve némelyik objektív automatikusan átvált 2. módba.

Sprint triatlon – MB3cky68
Szerzői jogi adatok: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/

A gyors akció megörökítéséhez gyakran nagyon rövid expozíciót használnak. Állítsd be a záridőt 1/500 mp vagy gyorsabb értékre. A vízcseppek kimerevítéséhez 1/2000 mp-es záridőre lehet szükséged. Az akciójelenetek gyors tempója miatt előfordulhat, hogy nem veszed észre a fényviszonyok változását, és ha a záridőd nagyon rövid, lehet, hogy az objektíved nem lesz elég gyors a megfelelő expozíció eléréséhez. A gyors objektívek nagy maximális rekesznyílással (alacsony f-szám) rendelkeznek. Ennek köszönhetően több fényt engednek át, és sokkal rövidebb záridő mellett is képesek megörökíteni az akciójeleneteket. Az automatikus ISO vagy az ISO biztonsági eltolás egyedi funkció használata a lehető legjobb expozíciót biztosítja a jobb eredmények érdekében.

AF fókuszzóna használata

Az EOS fényképezőgépek számos fókuszponttal rendelkeznek elszórtan a képkocka területén, a fényképezőgép pedig általában a legközelebbi témára fókuszál. Ha biztosítani szeretnéd, hogy a fényképezőgéped a képkocka adott részére fókuszáljon, akkor próbáld meg kiválasztani a fókuszpontok kisebb csoportját, és gondoskodj róla, hogy ezek fedésben legyenek a témával.

Ehhez egy kicsivel több ügyesség kell, azonban az eredményért mindenképpen megéri. A legtöbb gyorsan mozgó téma esetében egyetlen AF-pont kiválasztása megnehezíti az éles felvételek készítését, mivel az AF-ponttal könnyebben elvéthető a téma. Az AF-pont kiválasztása csak akkor érhető el, amikor a kreatív zóna módok egyike (P, Tv, Av, M) van kiválasztva.

2016-os Steel Pier Surf klasszikus longboard szörf, Virginia Beach Va. – C Watts
Szerzői jogi adatok: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Gyors objektívek használata az akciójelenetek fotózásához

A Canon professzionális sportfotósai gyakran a fehér, L sorozatú objektíveket használják, mivel ezek nagy maximális rekesznyílással rendelkeznek, és képesek a távoli témákat nagyobb méretben megjeleníteni a képeken.

Az objektíveket annak függvényében választod, hogy mennyire vagy közel az akcióhoz. Ha távolabb vagy, akkor hosszabb fókusztávolságú objektívre van szükséged, ám a különösen széles látószög is drámai hatást eredményező alternatíva lehet.

Képminőség-beállítások

Ha JPEG-képeket készítesz (szemben a RAW formátumú képekkel), akkor a fényképezőgéped a folyamatos sorozatfelvétellel sokkal több fotót tud készíteni. Ezeket a képeket a rendszer sokkal gyorsabban tudja a memóriakártyára írni.

Légy jól informált

Következik: Nézd a világot kereső nélkül