Sports Boys Rugby

Tippek sportfotózásához

Kisokos: Sportfotózás

Rögzítsd az összes eseményt

Az újságpapírok, magazinok és a televízió a következő néhány hónapban tele lesznek sport témájú képekkel. Neked is sportos nyárról szóló képekkel lesz tele a 2012-es fotóalbumod?

Bár lehet, hogy nem lesz pálya mellé szóló jegyed a rangos sporteseményekre, kiváló sport témájú képeket készíthetsz a helyi parkokban és pályákon. A kisokos a következő témák érintésével mutatja be, hogyan hozhatsz ki többet a Canon fényképezőgépedből:

  • Tervezés
  • Tudósítás az eseményekről
  • Objektívek
  • Fókuszálj a témára
  • Használj manuális fókuszt
  • A döntő pillanat
  • Fagyasztás vagy pásztázás
  • Kompozíció
  • Végső tanács

© Jan van de Meerakker

Tervezés

Az első lépés a sport ismerete. Vannak olyan fotósok, akik bármilyen sportot képesek kezelni, de legtöbbjük specializálódik. Ismerd meg a játékszabályokat, így előre tudod jelezni a következő lépést vagy akciót. Ha követsz egy csapatot, meg fogod ismerni a játékosokat, és tudni fogod, hogyan reagálnak egy adott helyzetben. Igyekezz megmutatni, hogyan működik együtt a csapat, majd fókuszálj egy vagy két tagjára.

Tudósítás az eseményekről

Kezdd helyi vagy klubeseményekkel, például labdarúgó- vagy rögbimérkőzések. Ezeket gyakran a közönség számára szabadon hozzáférhető mezőkön játsszák, és fotóid elkészítéséhez szabadon mozoghatsz a partvonalak mellett. Mutatkozz be mindkét csapat edzőjének vagy menedzserének, és kérd ki az engedélyüket. Ajánlj fel néhány fotót az eseményről, például egy egyszerű csapatfotót.

A pályákon zajló események általában jól előre jelezhetők. A versenypályákon jó helyszín lehet a kanyar, ahol szemből fotózhatod le a közeledő atlétákat, mielőtt elfordulnának. A célvonalnál valószínűleg oldalról kell fotóznod. Ha a célvonalnál vagy, próbáld meg megörökíteni, ahogy a futók mellbedobással haladnak át a vonalon. A pályákon zajló eseményeknél, mint amilyen a rúdugrás vagy a távolugrás, a sportolók egy korlátozott területen mozognak, ahogy több kísérletet tesznek, ez pedig ideális alkalom számodra is a gyakorlásra.

A motorsportok esetében a megfelelő nézőpont megkeresése jelenti a legfőbb nehézséget. Minden pálya különböző, így igyekezz a lehető legkorábban odaérni, hogy körbejárhasd a pályát. A Frits van Eldikkel, a Canon nagykövetével készült interjúban egy profitól olvashatsz tippeket.

Objektívek

A professzionális sportfotósok szuper-teleobjektívekkel szerelkeznek fel. A 400 mm, 600 mm vagy akár 800 mm fókusztávolságú objektívek olyan témákkal képesek megtölteni a képet, melyeket szabad szemmel csak nehezen látnánk.

A rendelkezésre álló objektívek ennél szerényebb fókusztávolsággal rendelkezhetnek. A normál zoomobjektívek, mint az EOS fényképezőgépekkel gyakran kapható EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II, szintén képes lehet közelebb hozni a témát – mindössze olyan sportot vagy eseményt kell választanod, ahol a téma nincs olyan messze. Az ilyen események során a nagy fókusztávolságú objektívek túl erősnek bizonyulhatnak, míg a normál zoom tökéletesen alkalmas a feladatra.

A labdám, © Kevin Evans-Jones 2011., Canon EOS 40D

Ha olyan sportról készítesz felvételeket, ahol az akció távolabb zajlik, akkor ajánlott egy nagyobb fókusztávolságú zoomobjektívet használni, mint például az EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM.

A nagy maximális rekeszértékkel (pl. f/2,8 vagy nagyobb) rendelkező objektíveknek számos előnyük van. Mivel több fényt engednek át az EOS érzékelőjéhez, ezért záridők szélesebb körével használhatók. Ezen kívül a szélesebb rekeszértékek további előnye, hogy elkülönítik a témát a háttértől. Kis mélységélességet tesznek lehetővé, így a téma kitűnik a háttérből.

További információkért tekintsd meg a sportobjektívekkel kapcsolatos kisokost az EOS kaland EOS tudnivalók részében.

Fókuszálj a témára

Bár az EOS gyors és pontos élességállítással rendelkezik, az AF módból az AI Servo AF módba váltva alkalmasabbá teheted a sportfotózásra. Az exponálógombot félig lenyomva a fényképezőgép a fókuszt folyamatosan állítja be, ahogy követed a témádat.

Jamie ugrása – © Simon Moore 2011., Canon EOS 1000D

Használj manuális fókuszt

Néhány sportág esetében a legjobb, ha előre beállított kézi fókuszt használsz. Ha például magasugrást fotózol, pontosan tudod, hogy hol fog a sportoló áthaladni a léc felett. Az objektívet kézi fókuszra állítva ráfókuszálhatsz a lécre. Ezután csak le kell nyomnod az exponálógombot, amikor a sportoló áthalad ezen a ponton.

A döntő pillanat

A sportban minden más témánál fontosabb a „döntő pillanat” megörökítése.

Ez lehet az a pillanat, amikor a futó áthalad a célvonalon, vagy amikor a teniszező az ütővel eltalálja a labdát. Némely fotós a fényképezőgép sorozatfelvétel funkcióját is igénybe veszi a megfelelő pillanat megörökítéséhez.

Gól, © Torben Andresen 2011., Canon EOS-1D Mark IV

Akárhogy is legyen, a döntő pillanat megörökítése egyetlen felvétellel hatalmas elégedettséget jelent. A titok a megfelelő pillanat kiszámításában rejlik, és ehhez a legjobb út a gyakorláson keresztül vezet. Kérd meg egy barátodat, hogy pattogtasson egy teniszlabdát a teniszütőn, és próbáld ki, hányszor sikerül elcsípned a pillanatot, amikor a labda hozzáér az ütőhöz. Ezután folytasd bonyolultabb helyzetekkel, mint amikor valaki elrúg egy focilabdát. Sikerül megörökítened azt a pillanatot, amikor a cipő hozzáér a labdához?

Fagyasztás vagy pásztázás?

Akciójelenetek fotózása során nyilvánvalónak tűnhet, hogy a gyors (rövid) záridők a legalkalmasabbak a mozgás „megfagyasztásához”. Az 1/1000 másodperces záridővel készített fénykép sokkal élesebbnek tűnik, mint az 1/100 másodperces záridővel készített.

Pásztázás, © Enrico Bogetto 2011., Canon EOS 30D

Biztos vagy benne, hogy „megfagyasztott” képet szeretnél készíteni? Élettelennek és érzelemmentesnek tűnhet. Az elmosódottság a mozgás benyomását keltheti az állóképeken. A szükséges zársebesség a következőktől függ:

  • Tervezés
  • Tudósítás az eseményekről
  • Objektívek
  • Fókuszálj a témára
  • Használj manuális fókuszt
  • A döntő pillanat
  • Fagyasztás vagy pásztázás
  • Kompozíció
  • Végső tanács

Állítsd be az EOS fényképezőgéped üzemmódválasztó tárcsáját a Tv (Záridő-előválasztás) értékre, és kísérletezz a különböző záridőkkel. Tekintsd át az egyes képeket, és figyeld meg a hatást.

A kép „megfagyasztásának” másik módja, ha egy viszonylag lassú záridőt (például 1/30 másodperc) választasz, és a fényképezőgéppel követed a téma mozgását. Ezt nevezik „pásztázásnak”. A cél, hogy a téma a képkeresőben egy helyben maradjon, és így élesnek tűnjön. A fényképezőgéppel végzett pásztázás elmossa a hátteret, és a mozgás benyomását kelti a nézőben.

Ha az objektíved képstabilizátorral rendelkezik, akkor az objektívtől függően kell lennie egy kapcsolónak a hengeren, amely javítja a pásztázással készített képek minőségét. Ez a kapcsoló általában Mode 1 állásban van, amely mind vízszintes, mind függőleges irányban gondoskodik a stabilizálásról. De ha átváltasz Mode 2 beállításra, a stabilizálás csak vízszintesen működik, ami tökéletes az úsztatásos felvételekhez.

Kompozíció

Bár számos szempont van, amely különösen fontos a sportfotózás esetében, ne feledd el a legalapvetőbbet, a kompozíciót.

Tenger és szél szenvedélye, © Zsuzsanna Ács 2011., Canon EOS 50D

Keress egy jó nézőpontot és helyezd el úgy a témádat, hogy a kívánt hatásnak megfelelő fényképeket kapj. Próbálj meg távolabbról fotózni, hogy keretet adj az eseményeknek, vagy menj közelebb (illetve zoomolj az objektívvel), hogy kiemeld az akció egy kisebb részletét. Készíts fotót a helyszínről és a helyszín egyes részleteiről is. Készíts képeket a sarokzászlóról, a rajtkőről, a kosárlabdapalánk gyűrűjéről vagy egy halom teniszlabdáról. Próbáld meg kiemelni a sport fontos elemeit.

Végső tanács

Add meg a tiszteletet a játéknak. Add meg a tiszteletet a játékosoknak. Ne nyomd meg az exponálógombot, ha ezzel elvonnád a résztvevők figyelmét. Légy nagyon halk, amikor egy teniszjátékos szerválni készül, vagy a golfos éppen lendít. Gyakorolj tovább, hogy minél jobb képeket készíthess.

A Galéria megnyitása

Minden héten számos sportesemény kerül megrendezésre. A kisokosban hasznos tanácsokat olvashattál a jobb akciófotók készítésével kapcsolatban. Most menj, és készíts néhány igazán jó fotót, és a legjobbakat küldd be a Fotótárba. Előfordulhat, hogy a következő hónapban a te fotód fog megjelenni.

Légy jól informált

Következik: Nézd a világot kereső nélkül