Photojournalism Woman Pig hero

Fedezd fel a sajtófotózás rejtelmeit EOS DSLR fényképezőgépeddel

Megismerkedés a sajtófotós technikákkal – Brian Worley, Canon oktató

A sajtófotósok gyakran többféle fényképezőgépet használnak az események megörökítésére – professzionális szintű Canon DSLR fényképezőgépeket és kisebb méretű, kompakt Canon gépeket egyaránt. Az EOS DSLR fényképezőgépet rugalmasabban használhatod, és nagyobb ellenőrzést gyakorolhatsz a készülő képek felett, míg a Canon kompakt fényképezőgépeinek használata kevésbé tolakodó, viszont szintén kiváló eredményt nyújtanak. Bármelyik használata mellett döntesz, ne feledd, hogy a valódi sajtófotózás olyan mélységgel és időállósággal rendelkezik, amely túlmutat a híroldalakon világszerte nap mint nap megjelenő képeken.
Az alábbi technikai tanácsok mellett tartsd észben, hogy a jó sajtófotósnak a fotós képességei mellett az emberekkel is tudnia kell bánni. A fotóid átgondolt kompozíciója mellett képesnek kell lenned az érzelmek az energia vagy a különlegességek megörökítésére. A legjobb sajtófotók egy része a váratlan pillanatok megörökítéséről szól, ezért jó ötlet lehet, ha lapul a táskádban egy kompakt Canon fényképezőgép (például egy IXUS vagy PowerShot) arra az esetre, ha épp a jó helyen lennél, a jó időben.

© Geraint Rowland, aki ezt a fotót egy Canon EOS 5D Mark II fényképezőgépen készítette, EF 85mm f/1.8 USM objektív használatával

Hozd ki a legtöbbet a nagy látószögű objektívekből

Ha egy képen akarnak egy teljes történetet elmesélni, a sajtófotósok gyakran használnak nagy látószögű objektívet, mint a 35 mm.

© Jimmy Baikovicius, aki ezt a fotót egy Canon EOS 5D Mark II fényképezőgépen készítette, EF 15 mm f/2,8 halszemobjektív használatával

Gyakran tapasztalhatod, hogy a történet főszereplőjéhez nagyon közel tevékenykednek, ezért ne félj közel kerülni a történeted középpontjában álló személyekhez – még akár lehetőséged adódhat arra is, hogy beszédbe elegyedj velük.

A nagyobb látószögű objektív nagyobb mélységélességet biztosít, így a történet fő témájával együtt a környezetet is megörökítheted – például bemutathatod egy tiltakozó menet méreteit, miközben egy személyt tartasz a kép középpontjában.

Számos Canon EOS fényképezőgép van felszerelve zoomobjektívvel 18 mm fókusztávolságtól kezdve. Próbáld meg az objektívet 22 m körüli fókusztávolságra beállítani, és ezen a beállításon tartva gyakorolj. Ahelyett, hogy a zoomra hagyatkoznál, a helyzeted és a fényképezőgép helyzetének változtatásával komponálhatod meg a képet. Először bonyolultnak tűnhet, de nagyobb rugalmassággal örökítheted meg a mozgásban lévő eseményeket – és egyúttal fitten tarthatod magad.

Használj autofókuszt a jobb kompozícióhoz

A hiteles sajtófotózásnak a természeténél fogva valósághűen és pontosan kell megörökítenie az eseményeket. Ahhoz, hogy egy kép tényszerű legyen, nem lehet kivágni – a Photoshop segítségével végzett utómunkálatok pedig teljesen ki vannak zárva. Mivel később nem módosíthatod a képeidet, a DSLR képkeresőjén keresztül kell pontosan megkomponálnod őket.

Ehhez használj egyetlen autofókuszpontot a központi AF-pont helyett. Állítsd be az autofókuszpontot a kép bal vagy jobb oldalára, hogy a segítségével egyszerűbben komponálhasd meg a jelenetet a harmadolás szabályának alkalmazásával (ezzel az egyszerű módszerrel jól megkomponált képeket készíthetsz, képzeletben három részre osztva a képet). Segítségével drámaian és érdekfeszítő módon örökíthető meg az emberekről szóló jelenetek, mint például egy demonstráció, díjátadó est vagy fesztiváli tömeg.

© Jimmy Baikovicius, aki ezt a fotót egy Canon EOS 5D Mark II fényképezőgépen készítette, EF 15 mm f/2,8 halszemobjektív használatával

Fekete-fehér fotók készítése

Bár fontosak a színek, sok sajtófotó fekete-fehér. A Kreatív automatika mód vagy a kreatív zóna módok egyikének kiválasztása esetén választhatod a monokróm Képstílust. A fényképezőgép ekkor fekete-fehér felvételeket készít.

Ismerd meg fényképezőgéped és objektíved

A sajtófotózáshoz szükséges egyik legfontosabb képesség olyan eszközként használni a fényképezőgépet és az objektívet, amely anélkül alkalmazható az idő egy pillanatának megörökítésére, hogy megzavarná azt. Ezért fontos, hogy a fényképezőgéped mindig készenlétben legyen, és gyorsan, töprengés nélkül tudjad módosítani a szükséges beállításokat. Mielőtt nekivágnál egy történet fotózásának, gyakorold a fényképezőgép beállításának módosításait, pusztán érintés alapján. Jó módszer, ha az EOS DSLR fényképezőgépet egy táskába rakod, és átállítod a tárcsát anélkül, hogy ránéznél. Így hamar megtanulod a gyors módosításokat, és képes leszel úgy megörökíteni az eseményeket, hogy akár egy pillanatot is elszalasztanál belőlük.

Próbálj rögzített fókusztávolsággal gyakorolni. Idővel tudni fogod, hogy mi látszik a képen, mielőtt belenéznél a képkeresőbe.

Monokróm képek

Ha már elsajátítottad az alapokat, próbáld meg beállítani EOS DSLR fényképezőgépedet a monokróm Képstílusra. Ezzel fekete-fehér képet jeleníthetsz meg az LCD-n, így anélkül tekintheted meg a témádat, hogy a színek elvonnák a figyelmedet. Az LCD-n megjelenő fekete-fehér képen zavaró színek nélkül láthatod a kompozíciódat. Ez terepen hasznos viszonyítási pont lehet.

© Geraint Rowland, aki ezt a fotót egy Canon EOS 500D fényképezőgépen készítette, EF 50mm f/1,4 USM objektív használatával/

A fejlettebb EOS DSLR fényképezőgépek a RAW képet képesek közvetlenül a fényképezőgépben feldolgozni. Keresd meg a RAW-képfeldolgozás menüt, ahol a RAW képeket átalakítva monokróm vagy színes képeket állíthatsz elő.

Légy jól informált

Következik: Nézd a világot kereső nélkül