Black White Trees

Tippek fekete-fehér fényképezéshez

Fekete-fehér fényképezés

A fekete-fehér fényképezés reneszánszát éli, bár igazából sohasem tűnt el igazán. Minek köszönheti töretlen népszerűségét?

© Rafał Szmidt

Létezik egyfajta nosztalgia a fekete-fehér képekkel kapcsolatban; nem csak a régi fényképekkel, de a régi tévéfelvételekkel kapcsolatban is. A fekete-fehér képek rendkívül hatékonyan emelik ki a téma formáit és tónusait. A fekete-fehér hatás erős képet ad a témáról, ami színesben gyengébbnek hatna.

A fekete-fehér fotózás bemutatása során az ötletek a következő területeket érintik:

  • Téli tájképek
  • Portrék
  • Városképek
  • Éjszakai fotózás
  • Szűrők használata
  • Láss fekete-fehérben
  • Felvételkészítés JPEG és RAW formátumban

Téli tájképek

A téli tájképek a fekete-fehér fotózás ideális témájául szolgálnak. Az év ezen szakaszában a jelenetek gyakran rendkívül kevés színt tartalmaznak – hiányoznak a ragyogó zöldek, vagy az elszórt vörös és sárga virágok. A hóval borított táj már magában szinte monokróm. Így lehetőséged van a levelüket elhullatott fák, kőfalak és épületek formáira koncentrálni. A kompozíció és a kontraszt a kép legfontosabb elemeivé válnak

A harmadolási szabály különösen hasznos a fekete-fehér fotók esetében, mivel a kevés látható szín nem vonja el a szemlélődő figyelmét. Képzelj el a fényképezőgép képkeresőjében egy rácsot két függőleges és két vízszintes vonalból, melyek összesen négy pontban keresztezik egymást. A fő témádat igyekezz ezen pontok valamelyikében elhelyezni. Ez a módszer egy erős kompozíciót eredményez.

További segítséget nyújthat a kompozícióhoz a közelítő perspektíva. Ezt láthatod, amikor lenézel egy útra, vagy a sínek mentén a távolba tekintesz. Úgy tűnik, mintha az út vagy a sínek vonalai közelítenének egymáshoz, miközben tudjuk, hogy párhuzamosak. A vonalak felkeltik a figyelmet, és magukhoz vonzzák a néző szemét.

Mikor érdemes fekete-fehér felvételeket készíteni?

Bizonyos helyzetek ideálisak a fekete-fehér képek készítéséhez. Az alábbiakban ilyen példákat láthatsz.

Portrék

A fekete-fehér fotózás rendkívül jól használható portrékészítéskor. Ennek részben az az oka, hogy az elmúlt száz év ikonikus képei mind fekete-fehérek, és mér megszoktuk ezt a stílust. Részben viszont az, hogy a színeket kivonva csak a karakter és a személyiség marad. Az oldalsó megvilágítás különösen hatékony. A segítségével erős kontrasztot hozhatunk létre a fényes és árnyékos részek között.

Városképek

Az építészeti témájú fotók sokszor fekete-fehérben készülnek, hogy kiemeljék az épületek formáit. A témához tökéletesen illik a fekete-fehér színekkel elérhető erősebb kontraszt. Az ilyen fotók gyakran készülnek kora reggel, hogy a forgalom és az emberek ne terelhessék el a témáról a figyelmet, és így az égen még alacsonyan járó nap fénye is előnyösebben hasznosítható. A fény hosszú árnyékokat vet, és egyenetlen kő- vagy betonfelületen érdekes textúrákat eredményez. A képeknek a fekete-fehér egyszerűsége és ridegsége is sok esetben az előnyére válhat.

Éjszakai fotózás

Az éjszakai fotózást érdemes fekete-fehérben és színesben is kipróbálni. Gyakran az utcalámpa sárgás fénye kelti életre a képet. A textúrák és a minták ezzel szemben a monokróm képeken mutatnak jobban.

A szín fontossága

A fekete-fehér filmes fotózás során gyakran használnak szűrőket a kép árnyalatainak módosításához. Például a sárga és vörös szűrők elnyelik a kék fényt, ezért a képen a kék ég sötétebbnek látszik.

Szűrők használata

Nem csak drámaiabbá teszi a jelenetet, de növeli a fehér felhők és az ég kontrasztját is. Minden EOS fényképezőgép, valamint számos PowerShot típus (például a PowerShot G12 és a Product_PowerShot SX30 IS) is ellátható szűrőkkel. Alternatív megoldásként kiválasztható egy szűrőhatás is a Canon EOS digitális fényképezőgépek Képstílus beállításai között. A monokróm árnyalatok megváltoztatásához a szűrők hatását szimuláló sárga, vörös, narancs vagy zöld beállítás közül választhatsz. Részleteket a fényképezőgép felhasználói kézikönyvében találsz.

Láss fekete-fehérben

Nem kell fekete-fehérben fotóznod. Színes fotóidat másolhatod és átalakíthatod fekete-fehér színűre, miután a fájlt már átvitted a számítógépedre. Ne feledd azonban, hogy azok a jelenetek, amelyek színesben jól mutatnak, fekete-fehérben nem feltétlenül lesznek ugyanannyira megnyerők, és fordítva.

Ha például színesben fotózol, a vörös virágok elválnak a zöld háttértől. Amikor azonban ugyanezt a témát fekete-fehérben lefotózod, azt tapasztalhatod, hogy a vörös és a zöld is a szürke hasonló árnyalataira alakul át.

A gyakorlat sokat segíthet, hogy monokrómban „lásd” a világot, de felgyorsíthatod a tanulási folyamatot. Általában azt fogod tapasztalni, hogy a fekete-fehér képekhez több kontrasztra van szükség, mint a színesek esetében. Készíts felvételt ugyanarról a témáról, először színesben, majd fekete-fehérben is. A két képet összehasonlíthatod a fényképezőgéped LCD-kijelzőjén.

Felvételkészítés JPEG és RAW formátumban

A képek számos formátumban menthetők. A megfelelő formátum a felhasználási céltól függ.

Leonardo da Vinci, © Alessandro Sciascia 2010, Canon EOS 20D

A fényképezőgép a zaj nagy részét most eltünteti, miközben a képet a memóriakártyára menti. Ez a művelet azonban annyi ideig tart, mint az expozíció maga, így egy két perces expozícióval készült képnél eltart két percig, amíg megjelenik a kijelző képernyőn. Ez alatt az idő alatt nem tud újabb képet készíteni.

A RAW fájlformátum ajánlott az éjszakai fotózáshoz, mivel több korrekciót tesz lehetővé a Canon Digital Photo Professional (DPP) szoftverével, mint a JPEG minőségű fájlok. Lehetővé teszi továbbá, hogy a Zajcsökkentés hosszú expozíciónál funkciót kikapcsolva tartsuk, és a zajcsökkentést a DPP szoftverrel végezzük el.

Témák

Most, hogy már ismeri a technikákat, ki kell választania a megvilágítást és a témákat.

A naplementét követő rövid alkonyati időszak nagyon hatásos lehet. A horizont felett az ég még mindig világos, bár a nap már nem látszik. Amikor a nap alacsonyan van, sokkal melegebb a fénye, mint amikor felülről süt le ránk, ezért lehet gyakran gyönyörű színeket látni alkonyatkor. Pirkadatkor hasonló fényhatásokat láthatunk, így ha a témája elhelyezkedése miatt nem lehet jól kihasználni az alkonyati fényeket, próbálja ki a kora hajnalt, amikor a nap az ellenkező irányból kel fel.

Városokban, a fények gyakori képtémák. Kísérletezzen a neonfények, a megvilágított és kivilágított épületek fényképezésével. Használjon különböző expozíciókat a sokféle lehetséges eredmény kipróbálására. Közvetlenül vihar után kétszer olyan izgalmas a fotózás, mert a fények visszaverődnek a nedves utcaburkolatról és a pocsolyákban.

A tűzijáték szintén nagyszerű téma. A szokásos eljárás szerint hosszú záridőt alkalmaznak, amellyel rögzíteni lehet a fénysugarakat és a robbanásokat. Állítsa a fényképezőgépet kézi üzemmódba (M), válasszon f/8 és f/16 közötti rekeszértéket, és 5 és 10 mp közötti zársebességet. A zársebesség főleg attól függ, hogy milyen gyakran durrannak a tűzijáték rakéták.

Bár elképzelhető, hogy a fényképezőgépnek sikerül automatikusan fókuszálnia, lehet, hogy a sötétben nehezen boldogul ezzel a feladattal, ezért jobb, ha az objektívet kézi (MF) üzemmódba állítja, és ráfókuszál valamire, ami a tűzijátékkal egy távolságban található.

A Canon összes digitális fényképezőgépével készíthetők JPEG fájlok. Ezeket a fényképezőgép belsőleg feldolgozza, eldobva az összes felesleges képadatot. A JPEG fájlokat a Canon fényképezőgépedhez kapott szoftverrel tekintheted meg és módosíthatod. Átalakíthatod például a színes fájlokat fekete-fehérre. Azonban nem áll rendelkezésedre ezekhez a műveletekhez az összes adat, ezért korlátozott az elvégezhető módosítások köre.

Ha élvezed a számítógépedre letöltött képeken végzett munkát, akkor jobb, ha a felvételeket RAW formátumban készíted el. Minden EOS, és néhány PowerShot fényképezőgép képes RAW képek létrehozására. Ez a formátum megtartja a fényképezőgép által rögzített összes adatot, ami a lehetőségek szélesebb körét biztosítja a fotó módosításához. Használhatsz vörös, sárga vagy zöld szűrő hatást a kontraszt növeléséhez, vagy szépia, kék vagy lila színezetet adhatsz a képeknek.

A Galéria megnyitása

Mindenhol vannak lehetőségek nagyszerű fekete-fehér felvételeket készíteni. Most, hogy ezekkel az ötletekkel megismerkedtél, vedd kézbe a fényképezőgépedet, és kreativitásodat szabadon engedve készíts néhány igazán jó képet. A kedvenceidet ezután küldd be a Fotótárba. Next month your photo could be displayed as one of the best!

Légy jól informált

Következik: Nézd a világot kereső nélkül