Autumn-Portrait-Woman

Használd ki az őszi fényeket

EOS tippek

Az őszi színek megjelenése tökéletes ok arra, hogy sétálj egyet a fényképezőgépeddel. Az alacsonyabb napállásnak köszönhetően gyakran meleg és lágy a megvilágítás – így egész nap fényképezhetsz. A hűvösebb éjszakák közeledte pedig azt jelenti, hogy nagyobb az esélye a reggeli ködképződésnek – éppen ezért mozdulj ki, és örökítsd meg a ködös várost, illetve tájat, mielőtt felkelne a nap.

• Meleg fény visszaverése
• Objektívek portrékhoz
• Portré mód
• Fókuszálj a fotóalany szemére
• Részleges fénymérés háttérvilágításos képekhez
• Fényképezés felhős, tompa fényű napokon
• Fényképek rögzítése RAW formátumban

Thawt Hawthje: Sárga
Jogok: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Használd ki az őszi fényeket

Az évszakok változásával beköszöntenek a kora őszi napok végére oly jellemző különleges fényviszonyok. Az alacsony napállásnak köszönhetően az őszi estéken a finom és meleg napsugarak tökéletesek portréfotók készítéséhez. Emberek és portrék fényképezésekor hozd ki a legtöbbet a fényviszonyokból azáltal, hogy a fotóalanyt úgy állítod be, hogy a nap a háta mögött legyen, majd kapcsold be a beépített vakut, így a fotóalany arcára is kerül egy kis fény. A többi már a fényképezőgép dolga. A te feladatod pusztán annyi, hogy a fotóalany viszonylag közel – kevesebb mint négy méterre – álljon a fényképezőgéptől.

Meleg fény visszaverése

Az is egy megoldás, hogy a fotóalanyt egyik oldalról világítja meg a meleg fény. Tarts egy darab papírt a fényforrással szemben, így némi fény visszaverődik a fotóalany arcának árnyékos oldalára. Bármilyen papírt használhatsz, az A3 méretű fotópapírtól egészen az éttermi étlapig – az a lényeg, hogy fehér vagy semleges színű legyen.

Objektívek portrékhoz

A portrék hosszabb objektívek használata esetén mutatnak a legjobban. Normál tartozékobjektív esetén is zoomolj annyira hosszan, amennyire csak lehet, majd lépj hátrébb a fotóalanytól. Így az eredmény még kellemesebb.

Nagyobb fókusztávolságú teleobjektív esetén fordítsd el a fókuszgyűrűt, és ezáltal csökkentsd a távolságot a fotóalany és a háttér között. A tömörebb hatás érdekében lehet, hogy el kell távolodnod a fotóalanytól.

Erős háttér- és oldalfény esetén nagyon fontos, hogy az objektív tiszta legyen. Az ujjlenyomatok és a kosz miatt nagyobb az esélye a becsillanásnak, melynek következtében tompábbá válnak a képek, és furcsa fényfoltok keletkezhetnek. Érdemes napellenzőt használni, így a becsillanás minimálisra csökkenthető.

Johnny Silvercloud: Ritka a jó barát
Szerzői jogi adatok: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/

Portré mód

Fordítsd el a fényképezőgép üzemmódválasztó tárcsáját a jelenetek módra, majd válaszd ki a portré módot. Ezzel az egyszerű lépéssel elérheted azt, hogy a fényképezőgép beállításokat kisebb mélységélességhez és finomabb bőrtónusokhoz optimalizáld. Készülj a sorozatfelvétel-készítésre, miközben el akarod kapni a legjobb arckifejezést.

Martinak15: Az ősz érkezése (+4)
Szerzői jogi adatok: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/

Fókuszálj a fotóalany szemére

Kreatív zóna módban – pl.: Tv, Av, P, M – hozzáférsz a fényképezőgép összes beállításához. Válassz ki egy AF-pontot, és mozdítsd el azt az optimális területre; vagy fókuszálj a fotóalany szemére, majd komponáld újra a jelenetet. Ha nagyon megválogatod a fókuszpontokat, elérheted, hogy éles legyen a fotóalany tekintete, és ez a legfontosabb egy portré esetében.

Ha USM fókuszmotorral rendelkező Canon objektívet használsz, manuálisan is beállíthatod a fókuszt az automatikus fókuszálás végeztével. Egyszerűen fordítsd el a fókuszgyűrűt az objektíven, és finomíts a fotóalany fókuszán. Ha EOS M sorozatú fényképezőgéped van, és EF-M objektívet használsz, hasonló eredményt érhetsz el a fényképezőgép AF+MF funkciójával.

Christian Bortes: Portré a botanikus kertben
Jogok: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Részleges fénymérés háttérvilágításos képekhez

Ha úgy akarsz fényképezni, hogy a nap a fotóalany mögött helyezkedik el, előfordulhat az, hogy túl sötét lesz a fotóalany arca. Állítsd a fénymérési módot részleges fénymérésre, majd helyezd a keret közepét a fotóalany arcára. A részleges fénymérés a keret közepe körül található kis körtől mérendő. Miután megmérted a fényerőt, nyomd meg a * gombot az expozíció rögzítéséhez, mielőtt újrakomponálnád a képet.

Fényképezés felhős, tompa fényű napokon

Néha a kora őszi napok felhősek, és ez lapos árnyékokat, valamint kisebb megvilágítást von maga után. Néha ez a fénymennyiség elég portrék készítéséhez, azonban gyakran segítségre van szükség. Használj Speedlite vakut, és úgy állítsd be a vaku zoomját, hogy csak egy vékony fénysugár legyen. Ezután irányítsd a fénysugarat a fotóalanyra, így adhatsz kivételes mélységet, valamint formát az arcának. Az eredmény gyakran még jobb abban az esetben, ha használod a fényképezőgép vakuját. Az automatikus E-TTL-vaku használatával az expozíció a lehető legjobbra fog sikerülni.

Fényképek rögzítése RAW formátumban

A RAW formátumú képek (szemben a JPEG-képekkel) biztosítják a legnagyobb rugalmasságot a számítógépen végzett utómunka során. Ha RAW-képek mellett döntesz, győződj meg arról, hogy sok szabad hely van a memóriakártyán. A RAW-képeket fel lehet dolgozni néhány fényképezőgépen, azonban a feldolgozás általában számítógépen történik. A Canon Digital Photo Professional szoftver lehetővé teszi a RAW-képek feldolgozását EOS fényképezőgépek esetében. A RAW esetében megváltoztathatod a kép fehéregyensúlyát, ezáltal melegebbé válik a kép. Ráadásul kísérletezhetsz különböző képstílusokkal, mint például az őszi árnyalatok stílus; ezeket letöltheted a Canon weboldaláról.

Légy jól informált

Következik: Nézd a világot kereső nélkül