Abstract Spiral Stairway

Absztrakt fotók készítése EOS DSLR fényképezőgépeddel

EOS tippek

Akár valamilyen új helyre látogatsz, akár a saját lakóhelyeden fényképezel, mindig érdemes olyan új fotózási módokat keresni, amelyek hozzásegítenek az érdekesebb, egyedibb képek készítéséhez.

Antonio Thomás Koenigkam Oliveira, Körhinta – Szerzői jogi adatok: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Másik szög választása

Az emberek többsége a legtöbb fényképét szemmagasságból készíti. A fényképezőgép Élő nézet funkciójával (valamint a változtatható szögű LCD kijelzővel, ha fényképezőgéped rendelkezik ezzel a funkcióval) hirtelen rá fogsz döbbenni, hogy sokkal érdekesebb helyzetekből is készíthetsz képeket.

Próbáld ki a következőt: helyezd el a fényképezőgépet a földön, és forgasd úgy a változtatható szögű LCD kijelzőt, hogy egyenesen lefelé nézve láthasd. Vagy ha egy tömegben a fejek fölé szeretnél tekinteni, tedd a fényképezőgépet egy egylábú állványra, és fordítsd lefelé az LCD kijelzőt. Így feltarthatod a fényképezőgépet, és közben láthatod, amit rögzít: egy a megszokott pozíciótól nagyon eltérő nézetet.

Irányítás az Élő nézet funkcióval

Az Élő nézet funkció a kép előnézetét mutatja a fényképezőgép LCD kijelzőjén. Irányítsd kreatívabban a képeidet az Élő nézet használatával, hogy saját magad választhasd ki a fókuszpontot. Ha a fényképezőgép érintőképernyővel is rendelkezik, ez még inkább megkönnyíti a helyzetet. Egyszerűen érintsd meg azt a pontot az LCD kijelzőn, ahová a fényképezőgépet szeretnéd, hogy fókuszáljon, állítsd be az AF-et Élő üzemmódra, és a fényképezőgép arra pontra fog fókuszálni a keretben.

Hiroyuki Takeda: Határzóna – Szerzői jogi adatok: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

A nyakpánt használata csuklópántként

Ha egy magas pontból próbálsz képet készíteni, lenézve az alacsonyabban lévő látványra, biztosan kell tartanod a fényképezőgépet. Tekerd a nyakpántot a csuklód köré, hogy ezáltal stabilizálhasd a fényképezőgépet, ugyanakkor megakadályozd a gép leejtését is.

Mozgó fotóalanyok kimerevítése

Mozgó alanyokkal igazán különleges fényképeket lehet készíteni, olyan pillanatokat feltárva, amelyekről általában lemaradunk. Ahhoz, hogy kimerevíthessünk egy mozgó alanyt a képen, rövidebb záridőre van szükség. A pontos záridő olyan tényezőktől függ majd, mint például az alany sebessége és a tőled számított távolsága. Mozgó emberek kimerevítéséhez válaszd fényképezőgépeden a Sport üzemmódot, vagy használd a Zárprioritás üzemmódot (a fényképezőgép üzemmódtárcsáján Tv rövidítéssel jelölve), és válassz 1/250s vagy rövidebb záridőt.

A kontraszt megragadása

Amikor a fény éles, mély, sötét árnyékokat hoz létre. Ezt hívjuk kontrasztnak, melynek jó kihasználása révén nagymértékben gazdagíthatjuk fényképeinket. Amikor azonban napfényes, világos napokon fényképezünk, a látott kontraszt nagyobb, mint amit a fényképezőgép rögzíteni képes. Ezt ellensúlyozhatjuk a sok EOS fényképezőgépen elérhető HDR háttérvilágítás-szabályozás üzemmód segítségével, amely az üzemmódtárcsa SCN beállításában található. Használatakor a fényképezőgép minden fényképezéskor három képet rögzít, és ezeket ötvözi egy olyan hatás elérése érdekében, amely sokkal szélesebb kontraszt-tartománnyal rendelkezik, mint egyetlen kép.

https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Az alacsony szög maximális kihasználása

Az alacsony szögből fényképezés dinamikus perspektívát hoz ugyan létre, de ez esetben az előtér alulexponált maradhat, ha a kompozícióban az égbolt nagy darabja szerepel, amely becsapja a fényképezőgép mérőeszközét. Pozitív expozíció kompenzációval lehetővé válik a kép világossá tétele még akkor is, ha a fő fotóalanyok túl sötétek.

Állj készen a tökéletes pillanatra

Ha úgy szeretnél fényképet készíteni, hogy a fényképezőgépet más emberek feje fölött tartod háromlábú vagy egylábú állványon, nehézkes lehet pontosan a megfelelő pillanatban elérni a zárkioldó gombot. A zárkioldó működtetéséhez ilyenkor távkioldó kábelt (a fényképezőgép típusától függően RS-60E3 vagy RS-80N3) lehet használni. Másik lehetőségként ha a fényképezőgéped rendelkezik Wi-Fi kapcsolattal, okostelefonod segítségével távolról is csatlakozhatsz a fényképezőgéphez, az Élő nézetet is beleértve, és a telefonról is működtetheted a zárkioldó gombot.

Megfelelő tartás felfelé

Mindegyik fényképezőgép rendelkezik beépített térbeli elhelyezkedés-érzékelővel, amely felismeri a fényképezőgép vízszintes vagy függőleges elhelyezkedését, és biztosítja azt, hogy a képek megfelelően legyenek elhelyezve az LCD kijelzőn és a számítógép képernyőjén. Ha azonban közvetlenül lefelé vagy felfelé fényképezel, ez az elhelyezkedés-érzékelő rendszer összezavarodhat. Kapcsold ki az automatikus forgatás funkciót a beállítások menüpontban (sárga), hogy ezzel garantáld az összes kép egységes állását.

Mia Felicita Bertelli – Szerzői jogi adatok: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Láss fekete-fehérben

Elvontabb kép készítésekor a fénykép kulcselemei megváltoznak: gyakran nagyobb hangsúly kerül a textúrára, a kontrasztra, az árnyékokra és a formákra, mint a színekre. Ha a fényképezőgépet a Fekete-fehér képstílusra állítod be, esetleg a sárga szűrőbeállítással, monokróm előnézetet fogsz látni a fényképezőgép LCD kijelzőjén, ami segít színek nélkül megjeleníteni a látványt. Ha a fényképezőgépet RAW formátumú képek készítésére állítod be, visszaállíthatod a színeket a fényképek feldolgozásakor a számítógépen.

A többszörös exponálás maximális kihasználása

A fejlett EOS fényképezőgépek közül sok típus képes többszörös expozícióra is, melynek segítségével olyan képkockákat hozhatsz létre, ahol a mozgó fotóalanyok kevésbé nyilvánvalóan jelennek meg a képmezőben, miközben az épületeket és más statikus elemeket a szokásos módon rögzíti a készülék. Helyezd el a fényképezőgépet lehetőleg egy háromlábú állványon, majd állítsd be a többszörös exponálás üzemmódot az egyes képkockák átlagolása érdekében. Előzetesen állítsd be a fényképezőgépet úgy, hogy legalább három képkockát rögzítsen, majd néhány másodperces eltéréssel nyomd meg a zárkioldó gombot. Miután a fényképezőgép rögzítette a képeket, az egyes képkockákat összevegyíti, de azokon a helyeken, ahol a tartalom változott, kevésbé láthatóvá, szinte szellemképessé válik. Minél több filmkockát készítesz, annál kevésbé lesznek láthatók a mozgó alanyok.

Lenyűgöző időszűkítő filmek készítése

Ha több óra leforgása alatt rögzítesz egy képsorozatot fényképezőgépeddel, gyönyörű időszűkítő filmeket is készíthetsz. Néhány EOS fényképezőgép a TC-80N3 programozható kioldóval is használható. Ez az eszköz a fényképezőgéphez csatlakoztatva előre beállított időközönként készít egy-egy képet több óra leforgása alatt. Az EOS 7D Mark II fényképezőgép menüjében található időzítő (intervalométer) is nagyon hasonlóan működik.

Lépj még ennél is tovább: Miután elkészítetted időszűkítő sorozatodat, statikus átfedésben szerkesztheted ezeket úgy, hogy ne legyenek rajtuk emberek, ami olyan benyomást kelt, mintha egy forgalmas nagyváros valójában teljesen üres lenne. Ross Ching itt megtekinthető „Üres Amerika” című projektje nagyszerű példája ennek a különleges technikának. Itt pedig azt is bemutatjuk, hogyan készítette.

Küldd be képeidet a Fotótárunkba

Ha kedvet kaptál ahhoz, hogy más perspektívából örökítsd meg a látványt, küldd el nekünk a képeidet You Connect Galériánkba! Ebben a galériában a Canon közösség által beküldött kedvenc felvételeinket mutatjuk be.

Légy jól informált

Következik: Nézd a világot kereső nélkül