Sébastien-Devaud-Tunnel-Bubblecar

Találd fel magad a téli fények használatát illetően

Sébastien Devaud 16 éve filmrendező és producer, valamint a képek szenvedélyes rajongója. A 90-es évek végén reklámokat és zenei klipeket forgatott, valamint részt vett az utómunkálatokban, később pedig televíziós műsorokat készített. A korszerű megvilágításról és a mélységélességet használó effektusairól híres. Ezen kívül tökéletesen megragadta a forradalmian új EOS 5D Mark II DSLR fényképezőgép videofelvételi lehetőségeit, mára pedig összes munkája során használja a Canon fényképezőgépeket és objektíveket.

Az év legrövidebb napjain luxus a természetes fény, a városokat és otthonunkat ünnepi fény ragyogja be este. Éppen ezért felkerestük Sébastient, és arra kértük, hogy adjon pár tippet azzal kapcsolatban, hogyan lehet a maximumot kihozni a téli fényből állóképek és videók készítésekor; valamint meg szerettük volna ismerni a képei mögött rejtőző személyes történetét.

A téli hangulat megragadása

Sébastien nem győzte hangsúlyozni, hogy a téli időre előnyként, ne pedig hátrányként tekintsünk. Ezután kiemelte a hideg téli napok atmoszférájának megörökítéséhez nélkülözhetetlen három sarkalatos pontot.

© Sébastien Devaud – Canon felfedező. Canon EOS C100 fényképezőgéppel és EF 400mm f5.6L USM objektívvel készült; az expozíciós idő 1/50 mp volt f/5,6 rekeszértékkel és ISO 850 érzékenységgel.

„A téli táj különleges atmoszférájának megragadásához használj teleobjektívet az előtér és háttér közötti nagy kontraszt megörökítéséhez.”

„Mint általában, a téli nap légkörének esetében is ajánlatos kihasználni a napnyugta és a napkelte varázslatos óráit. A napnyugta utáni, de még az est sötétje előtti szürkület megadja a fény és árnyék varázslatos egyvelegét, aminek köszönhetően csodálatos képeket lehet készíteni. Egy hóvihar még tovább növelheti a kompozíció drámai hatását. A hajnali fotózás esetében további előny, hogy télen 7–8 órakor kel fel a nap, nem pedig 4–5 órakor. Így tovább aludhatsz!!!

„Télen nehezebb adott beállítások mellett havat vagy a felhős eget fényképezni. Célszerűbb az automatikus expozícióhoz képest megnövelni az expozíciót, így a hó és az ég inkább fog fehérnek, mint szürkének tűnni. A fekete-fehér felvételkészítéssel még jobban ki lehet hangsúlyozni az évszak drámai oldalát, valamint a köd, a pára, az alacsony felhők, illetve a víz tovább növelik a téli hatást.”

© Sébastien Devaud – Canon felfedező. Canon EOS 5D Mark III fényképezőgéppel és EF 70-200mm f/4L IS USM objektívvel készült; az expozíciós idő 1/125 mp volt f/8 rekesznyílással, ISO 400 érzékenységgel.

„A varázslatos órában készített képen a színes ég tükörképe a nedves parton tökéletes keret a kép témájának – a madaraknak.”

Világos fények…

Sébastiennek van pár hasznos tanácsa arra vonatkozóan, hogyan lehet elkapni a világos fényeket és a tűzijátékot, melyek szerves részét képezik az ünnepeknek.

„Az a legnehezebb ezeknél a képeknél, hogy megragadd a mélysötét és a világos fények részletei közti dinamikatartományt.

„Amikor Canon Cinema EOS készülékkel készítek videofelvételeket, mindig a Canon Log Gamma profil használatával érem el az ideális expozíciót. Így a legkönnyebb kezelni és megörökíteni a nagy dinamikatartományt, ugyanakkor maximálisan kiélvezheted a rugalmasságot és a színárnyalat részeit. DSLR készülék esetén használj állványt és távirányítót a felvétel indításához és leállításához, ezáltal is csökkentve a rezgést. A túlexponálás elkerülése érdekében manuálisan végezd el a beállításokat, és használj nappali fényt a fehéregyensúlyhoz.

„A záridő függ attól, hogy mit szeretnél elérni. Azonban légy óvatos, hiszen pár rossz minőségű LED-lámpa villódzást okozhat. Már említettem, hogy a varázslatos óra során célszerű kint fényképezni. Ugyanakkor beltéri fotózáskor a környezeti megvilágítás segítségével tudod a legjobban kiegyensúlyozni a világos fényeket és a hátteret.”

© Sébastien Devaud – Canon felfedező. Canon EOS C300 kamerával és EF 8-15mm f/4L Fisheye USM objektívvel készült; az expozíciós idő 1/12 mp volt f/5,6 rekeszértékkel és ISO 1250 érzékenységgel.

„A hátsó ablakon tükröződő színes fények növelik a mozgó autó érzetét ezen a képen. Mindezt úgy értem el, hogy kiemeltem a képet egy HD videofelvételből, melyet lassított felvétel üzemmódban örökítettem meg, és így lett elmosódott az úttest.”

…és tűzijátékok

„A kívánt eredménytől függ az, hogy milyen technikát használj tűzijátékok fényképezésekor. Tanácsos manuális expozíciós beállításokat használni az automatikus mód helyett, így a kép nem lesz túlexponált. Én személy szerint lassú, 1/25 mp-es vagy kisebb záridőt használok, ugyanakkor maximalizálom az objektív rekeszértékét. Nappali fényt használok a fehéregyensúlyhoz, az ISO pedig nem nagyobb 2500-nél (így lehet kiküszöbölni a zajt). Állvány vagy képstabilizáló funkcióval rendelkező objektív segítségével stabilizálhatod a képeket.”

© Sébastien Devaud – Canon felfedező. Canon XF305 kamerával készült; az expozíciós idő 1/50 mp volt f/4 rekeszértékkel, +3db értékű erősítéssel.

„Ha tűzijátékot fényképezel, jobban jársz, ha a nézőközönség háta vagy épületek alkotják az előteret, mivel így kiemelheted a látvány teljes pompáját.

„A lassított felvétel mint opció függ attól, hogy milyen műszaki lehetőségek állnak rendelkezésedre. A hagyományos DSLR készülék esetében azt tanácsolom, hogy 50 kép/mp-es sebességgel készíts videót, majd miután végeztél, állj át a 25 kép/mp-es sebességre. Fókuszon kívüli fényképekkel is játszhatsz, hiszen ezáltal csodálatos bokeh-hatást teremthetsz, vagy kísérletezhetsz a víz-, illetve a tükörfelszín tükröződésével.

„Összességében úgy gondolom, hogy őrültség tűzijátékot fényképezni, de ha így döntesz, fordítsd a készüléket a közönség felé. Nem csak az arcukon látható érzelmeket örökítheted meg, hanem elkaphatod a ragyogást a szemükben, valamint az arcukon tükröződő gyönyörű fényeket!”

© Disneyland Párizs. Canon EOS C300 Mark II kamerával és CN-E 30-300mm T2.95-3.7L S objektívvel készült; az expozíciós idő 1/100 mp volt f/3,7 rekeszértékkel és ISO 1250 érzékenységgel.

„Tűzijátékokon – vagy más események során – érdemesebb a közönség reakciójára fókuszálni, és megörökíteni a csillogást a szemükben.”

Más eszközök – ugyanazok a technikák

Sébastien azt is kihangsúlyozta, hogy mindegy milyen eszközt használsz, ugyanazokkal a technikákkal tudod megörökíteni a szeszélyes téli fényeket.

„Az új generációs termékekkel most mindenki megtalálhatja a számára legmegfelelőbb eszközt. Tehát előfordulhat az, hogy míg én a Cinema EOS C300 Mark II és a Canon Log segítségével szeretek videókat készíteni, egy fotós DSLR készülékkel, RAW formátumban örökíti meg ugyanazt a jelenetet. Azonban ami a trükkös fényviszonyok esetén használandó technikákat illeti, nem hiszem, hogy különbözne a fotózás a videórögzítéstől.”

Volt pár tippje azok számára is, akik még csak most ismerkednek a fényképezőgépen történő videofelvételek készítésével.
„2009-ban még azt mondtam volna, hogy először is figyelj a fókuszra, utána a stabilizálásra, majd a manuális expozícióra, és végül a kamera adatsebességének megfelelő tömörítési arány kiválasztására.

„Ma már minden sokkal egyszerűbb. Az új generációs Canon DSLR készülékek rengeteg technikai funkcióval rendelkeznek, melyek sokat segíthetnek – így neked csak a keretre kell figyelned. Végül az utolsó tippem az, hogy ha igazán profi eredményt szeretnél, a hangot egy külön készülékkel vedd fel!”

Sébastien fotótáskája:

Fényképezőgépek
Canon EOS C300 és C300 Mark II
Canon EOS 1D C

Objektívek
EF 70-200 f/2.8L IS II USM
EF 14mm f/2.8L II USM
EF 24-70 f/2.8L II USM
EF 100mm f/2.8L IS USM
TS-E 24mm f/3.5L II
EF 2x III extender