Boys playing in hay fields

A fényes területek megörökítése gyenge fényviszonyok mellett

Interjú Catherine Lacey Doddal a gyenge fényviszonyok melletti fotózásról.

Megérkezett az ősz, a nappalok hivatalosan is egyre rövidebbek, ezért olyasvalakivel beszélgettünk, aki abból él, hogy fantasztikus felvételeket készíti gyenge fényviszonyok mellett.

A londoni születésű, de Los Angelesben élő fotós, Catherine Lacey Dodd gyönyörű színárnyalatú portrékat készít a világ legszebb helyein. Beszél többek között a természetes fények szépségéről, elmeséli, hogy mik ihlették meg pályája elején, illetve hogyan tervez meg mindent a környezet előnyeinek kihasználásához.

Számos munkájában vannak jelen gyermekek. A családja ihlette meg, amikor először fényképezőgépet ragadott és elkezdett fotózni?

Először egy videokamera került a kezembe még a 80-as években. Földrajzot tanultam egy londoni egyetemen, és mindig is megszállottan érdeklődtem a kultúrák és a Föld mechanikája iránt. Így először a divatlapok voltak hatással rám, amelyek az egyetemi szobám falait díszítették, illetve az egyre növekvő útikönyv-gyűjteményem, amelyekből pedig a globális fotózási ihletemet merítettem. A National Geographic iránti rajongásomból kiindulva én is el akartam készíteni a képeket, amelyeket láttam, és ehhez ott kellett lennem mindenhol.

Emiatt pedig inkább a földrajz volt a fotózásom gyökere, mintsem a szülői létem, ami csak 20 évvel később érkezett el. Ez késztetett arra, hogy folyamatosan utazzak, és több mint 50 ország kultúráját és területét fedezzem fel, így megörökítve a legapróbb pillanatokat és csodákat a Földön. Szóval leegyszerűsítve fotósként a földrajz, vagyis az a világ volt rám hatással, amelyben élünk.

Később a banki befektetési területen helyezkedtem el reklámstratégaként, ahol lehetőségem nyílt számos fotóssal és kreatív szakemberrel együtt dolgozni, így a második karrierem felé vettem az irányt. Hatalmas váltás volt áttérni a biztonságos, vállalati világból a globális művészet közösségébe, de úgy érzem, hogy a már korán megszerzett tapasztalatok (utazás, földrajz, a posztgraduális marketingképzés) segítettek megtenni ezt a lépést.

Ezt követően a személyes utazásom, amelynek során végigkísértem gyermekeim felcseperedését, kellett ahhoz, hogy megszerezzem a fotózáshoz szükséges munkatapasztalatot. Nem vágytam fókuszáló stratégiára. Ehelyett sokkal inkább a sokszínűség, a változatosság mozgatott, annak ellenére is, hogy a fényképészeten belüli szakosodással kereskedelmileg kisebb kihívást jelentenék a vevők számára. Azt akartam, hogy minden napom egyedülálló legyen a kreativitásom kibontakoztatása érdekében, és úgy éreztem, hogy ezt a szakosodással nem tudom elérni.

© Catherine Lacey Dodd

Leginkább a természetes fényre alapozol. Ez egy tudatos döntés a stúdiófények elkerüléséhez?

A stúdiós megvilágítás az egyik olyan terület, amit formális módon is tanultam (WPPI, kongresszusok stb.), és mégsem fog meg annyira vagy jelent akkora kihívást számomra, mint folyamatosan arra törekedni, hogy elsajátítsam a természetes fények alkalmazását. A fényképezőgéptől különálló vakut (OFC) használok a sötétedés utáni fényképezéshez, nap közben pedig teljesen a természetes fényre támaszkodok.

Úgy érzem, hogy a fényképezőgép mögött, kint, a természetet, az erős napsütést, teátrális viharokat megtapasztalva leszek önmagam, és ugyanezt éreztem, amikor a Wilma hurrikán szeme 2005-ben elérte Florida partjait. A szem hátborzongató nyugodtsága tette lehetővé, hogy megörökítsem, mivé is bontakozik ki.

A Nagy-Britanniából Los Angelesbe költözés miatt érezhető változás abban, hogy mit és hogyan fotózol?

Határozottan. Londonban nevelkedtem, és jelenleg Los Angeles partvidékén élek. A színek intenzitása, a fényerősség minősége is mind nagyon csábít, hogy megörökítsem. Lehet valós vagy képzelt jelenség, de kicsit olyan érzés, mintha a parányi homokrészecskék tükröződnének a levegőben, és ez kivetülne az objektívre. A narancssárga és citromsárga színek sokkal intenzívebbek Nagy-Britanniában. Nemrég hat hetet töltöttem Észak-Európa nyolc országában, hogy az utcai fotózásra összpontosítsak, és nemcsak a színek különbsége volt a rendkívül érdekes, hanem az is, hogy az autóból kiszállva fel kellett tennem a napszemüvegemet, mert úgy sütött a nap, de semmi garancia nem volt arra, hogy 10 perccel később nem kap el egy hatalmas vihar. Los Angelesben szinte egész évben garantált a jó idő, és ez sokat segít abban, hogy el tudjam sajátítani a természetes fények használatát. Minden nap lehetőségem van gyakorolni, és így, a terepen tud igazán tanulni az ember.

Mik a legfőbb nehézségek, amelyekkel a természetes fényekkel való fotózás közben szembesülsz?

A természetes fényekkel való fotózás egyik legnehezebb része, hogy nincsenek állandók. Megérkezek a helyszínre – és talán ez az, amit a legjobban szeretek a természetes fotózásban – ugyanis azonnal fel kell mérnem a fényeket, és azt, hogy hova esnek a témán. Ilyen fotózásnál nem mindig van tökéletes fény, így egy másik szemszögből kell fotóznom, vagy a művészi hatás elérése érdekében ki kell emelnem azt a részt, ahol a kemény fény ráesik a témára.

© Catherine Lacey Dodd

Ebben a hónapban a Canon az őszt és a gyenge fényviszonyok melletti fotózást helyezi előtérbe. Mit szeretsz a legjobban az őszi fotózással kapcsolatban?

Bár Dél-Kaliforniában nincs meg ugyanaz a határvonal az évszakok között, egy kicsi eltérés azonban mégis tapasztalható. Emlékszem még egy évekkel ezelőtti napra Londonban, november közepe volt, és a természetet jártam. Egyike volt azon varázslatos őszi napoknak, amikor a nap már lenyugvóban van a horizonton, és a leírhatatlanul tiszta kék eget az arany színárnyalatú fák magasztosan egészítették ki. A természet tökéletesen bemutatta a színelméletemet, és ez kifejezetten érvényesül ősszel.

Az őszi juharok, tölgyek és platánok színének tükrözéséhez folyókat, patakokat és tavakat használok, ami egy tisztán meleg ragyogást, kontrasztot és textúrát kölcsönöz a víznek, és mindennek a közepén az ég kék színe tükröződik vissza. Los Angelesben ősszel a szárazföldet fedezem fel, és Los Angelestől mindössze egy órára lenyűgöző őszi színek látványában lehet részem a San Gabriel-hegy lábánál. Ezeket a mikroklímákat a Santa Monica tengerszintje és a hegycsúcsnál lévő sípályák közötti meredek szintemelkedés alakítja ki.

Milyen tanácsokkal látná el azokat, akik ősszel vagy gyenge fényviszonyok mellett szeretnének fotózni?

A hely és az időzítés kritikus fontosságú. A geográfia megnyitja a lehetőségek csodálatos ablakát, amelyeket én már a gyorsan elillanó évszak előtt gondosan megtervezek. Egy jó, az évszak által inspirált fénykép kiváló indok arra, hogy ezeket a képi lehetőségeket – a tapasztalataim alapján – pontosan előre jelezzem.

Ősszel oldalról világítom meg a képet szürkületkor, amikor a nap alacsonyan van a horizonton, hogy egy kis csillámot hozzak létre az alany szemében. Árnyékos napon a lágy, lapos, egyenletes megvilágítást használom a természetbeli portréknál a bőr előnyös színben való feltüntetéséhez. Tájképek esetében szürke színek és a telített őszi levelek kontrasztját használom. Megkeresem azokat a pillanatokat, amikor a fénysugarak táncolnak a leveleken, és kerülöm azt, hogy a nem igazán kellemes látványt nyújtó szürke égből nagy rész legyen a képen, mivel ez tompítja a fényes területeket.

Melyik a készletének azon darabja, amely nélkül nem tudna élni ősszel vagy gyenge fényviszonyok mellett való fotózáskor?

Az összecsukható derítőlap. Gyakran használok ilyet, hogy visszatükrözzem a fényt a szemekbe. A derítőlap nélkül keresnem kell egy természetes derítőlapot, ilyen például a vízfelszínről visszaverődő aranyszínű őszi fény, vagy városi környezetben a beton is használható természetes derítőlapként. Ezenkívül szükségem van egy olyan felszerelésre, amely nekem dolgozik, és nem nekem kell dolgozni rajta – vagyis egy nagy teljesítményű fényképezőgépvázra, amely reagál a parancsaimra, illetve egy teleobjektív lenyűgöző hatására.

© Catherine Lacey Dodd

A Canon arról szól, hogy élj a történetednek. Van bármilyen tanácsa azok számára, akik képekkel kívánják elmondani történetüket?

A kulcs az együttműködés. Fontos, hogy olyan portrékat készíts, amelyek megmutatják, hogyan is néz ki az adott személy valójában, de ezután az energiádat arra kell összpontosítani, hogy megörökítsd a személy valóját, szívét és személyiségét is. A történetmesélés ekkor kapcsolódik össze az alannyal, és emeli művészi szintre a fényképet.

A fényképezést egy történetíró gondolkodásmódjával kell megközelíteni. A kép mely aspektusai, milyen szociális magyarázó szövegek lehetnek fontosak a jövőben?

Mi következik most?

Kreatív szakemberként az elmém sosem pihen, és hajlamos túlcsordulni olyan gondolatoktól, hogy mit is szeretnék még elérni.

Szeretnék több kereskedelmi megbízást vállalni, amelyek visszarepítenek a földrajzi gyökereimhez az utazás és fotózás szempontjából, és még jobban finomítják azon készségeimet, amelyeket az álló- és mozgóképek egybeolvasztásánál tudok kihasználni.

Talán amit még nem értem el az az, hogy fotós projekteken működjek együtt. A tanulási intelligenciám nagyon intraperszonális, a művészetet introspektív módon közelítem meg, és kihívást jelentene hasonló gondolkodású emberekkel összejönni, és egy közös művészi víziót kidolgozni, valamint megvalósítani.

Néhány ügy nagyon kedves a számomra, ilyen például speciális igényű gyermekek édesanyjának lenni, a környezettudatosság és a humanitárius munka. Szükségem van arra, hogy ezt a dokumentációs eszközt felhasználva segítsem ezeket az ügyeket, és hogy összekössem a filantrópiát és a fotózást a gondolatébresztő és érzelmes történetmesélésen keresztül.

© Catherine Lacey Dodd

Végezetül pedig, mi van a fotóstáskádban?

Rengeteg Canon termék. A menetkész felszerelésemben a fent bemutatott legfontosabb helyszínekhez használt különböző objektívek, illetve a teleobjektív meglehetősen varázslatos szeme található. Az európai utazáshoz kizárólag a Canon EF 85mm f/1.2L II USM és EF 35mm f/1.4L II USM objektívekre támaszkodtam, és a legtöbb területen beváltak, bár már alig vártam, hogy hazatérjek a teleobjektívemhez.

Fényképezőgépek:

Canon EOS 5D Mark III

Canon EOS 5D Mark II

Canon EOS 40D

Objektívek:

Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM

Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

Canon EF 85mm f/1.2L II USM

Canon EF 50mm f/1.2L USM

Canon EF 35mm f/1.4L II USM

Canon Speedlite vakuk



Interjú: Martin Fleming

  • Canon
  • YouConnect
  • Inspiráció
  • Egy jó, az évszak által inspirált fénykép kiváló indok arra, hogy ezeket a képi lehetőségeket – a tapasztalataim alapján – pontosan előre jelezzem.