Günter Tolar Christian Anderl

A portré művészetének tökéletesítése – Christian Anderl

Christian Anderl Canon felfedező kiváló zenész és tehetséges szakács, valamint nemzetközileg elismert fotós, aki az üzleti portréfotózásra specializálódott. Ügyfelei között olyan nevek szerepelnek, mint a Red Bull, az Ikea és a Universal.

Ebben a részben bemutatjuk a fotózásról vallott nézeteit, és azt, hogyan készít az alanyaival együttműködve lenyűgöző fotókat.

A legnagyobb kihívás, amivel portréfotósként szembesülnöd kell

„Nagyon gyakori, hogy valakit beállítasz a fényképezőgép elé, és azonnal megmerevedik. Ennek valószínűleg az az oka, hogy tisztában vannak azzal, hogy folyamatosan vársz tőlük valamit – lehet, hogy nem érzik magukat kényelemben, vagy egyszerűen nem tudják, hogyan viselkedjenek a fényképezőgép előtt. A kihívás valójában már jóval azelőtt elkezdődik, hogy az alanyod az objektív elé lép. Fotósként kapcsolatba kell lépned az alanyoddal, hogy olyan bizalmas pillanatokat tudj kialakítani, amelyek felfedik a valódi személyiségét.”

A személyiség vagy egy hiteles hasonmás megörökítése

„Az előkészületek néha több időt vesznek igénybe, mint maga a fotózás.” Mielőtt megkezdenéd a fotózást, győződj meg róla, hogy az alanyod nyugodt. Segíthet, ha kideríted, hogy mi a szenvedélye. Ezek lehetnek a gyermekeid, sportok vagy akár a kempingezés… Tudd meg, hogy mi az amitől jól érzik magukat, és amiről szívesen beszélgetnek. Nagy segítségedre lehet, amikor az alanyod a fényképezőgép elé lép. A beszélgetésnek köszönhetően továbbra is kényelmesen érezhetik magukat, amíg te a megvilágításra vagy a technikai részletekre koncentrálsz. Az előzetes beszélgetéssel egyúttal némi betekintést nyerhetsz az alanyod személyiségébe, amit felhasználhatsz egy jobb portré elkészítéséhez.

„Mindig engedd meg az alanyodnak, hogy megnézze a készült felvételeket – gondoskodj róla, hogy olyan portré készüljön, amivel elégedettek, és egyúttal jó érzéseket ad számukra az egész élménnyel kapcsolatban.”

Miért éri meg portrékat készíteni?

„Egyszerű – ha szereted az embereket, akkor imádni fogod a portrékészítés élményét és az általa jelentett kihívást. Sohasem tudhatod, hogy kivel fogsz találkozni, vagy hogy milyen lesz egy adott személy. Mindemellett a portréfotózás rengeteg dologra megtanít az emberekkel és a fotózással kapcsolatban is. Mindegy, hogy mennyire lazának tűnik valaki, mindenki hordoz magában valamennyi bizonytalanságot – ez az, amire az emberek rendszeresen gondolnak, amikor fotózzák őket. Lehet, félnek, hogy a portré megjeleníti azt, ami miatt bizonytalannak érzik magukat. A te feladatod, hogy jó okot adj nekik a beléd vetett bizalomra. Nagyon jó látni, amikor valaki önbizalmat merít a róla készült portréból.”


Günter Tolar - © Christian Anderl – Canon EOS 5D Mark II Canon EF70-200mm f/2.8L IS II USM objektívvel; az expozíciós idő 1/125 mp volt f/10 rekesznyílással, ISO 100 érzékenységgel.

„A felkészülés erre a portréra rendkívül egyszerű volt – Günter Tolar évekig TV-bemondó volt, és igazán hozzászokott ahhoz, hogy fotózzák. Ugyanakkor ez kihívást is jelenthet. Ha az alanyod egy híresség, vagy hozzászokott, hogy fotózzák, akkor könnyen unottá válhat, vagy ugyanazt a pózt veszi fel, mint minden egyéb esetben. Szerencsére Günter egy nagyon rendes srác, és könnyedén megtaláltam vele a közös pontot.

„Nagyjából 30 percet töltöttünk a stúdióban, és a munkájáról, az életéről és a médiaiparban szerzett tapasztalatairól beszélgettünk. Részletekbe menően elmagyaráztam neki, hogy milyen portrét szeretnék készíteni – fekete-fehérben akartam ábrázolni, és nagy kontraszttal akartam kiemelni az arca és a ráncai karakterét.

„Röviden, egy nagyon személyes karakterportrét akartam készíteni, ami valahogy elmeséli az élete összes történetét és élményét. Beleegyezett, és komoly hangulatú képeket kezdtünk készíteni, főleg azért, mert a portréinak többsége mosolyogva ábrázolta őt. Szeretett volna néhány komoly portrét, és tetszett a végeredmény, amit a fényképezőgép készített. A legjobb pillanat viszont az volt, amikor elrontottam, és nem mosolygott rám, hanem nevetett. Ez egy igazán őszinte és eredeti pillanat volt. Örülök, hogy lenyomtam az exponálógombot és megörökítettem. Mosolymentes portrékat akartunk készíteni, és végül egy nevetésnél kötöttünk ki. A dolgok sohasem úgy alakulnak, mint ahogy azt várnád, és néha ez a legjobb, ami történhet veled!

„A stúdión kívül egy felvétel egészen más lehet, mert az emberekben nem tudatosulnak a fénnyel és a fényképezőgéppel kapcsolatos részletek. A stúdióban, ahol csak a fények, a fényképezőgép és te vagy, az alanyod csak ezekre a dolgokra koncentrálhat, és emiatt nehezebb megnyugtató környezetet teremteni. Másrészről az elégtelen koncentráció megnehezítheti egy őszinte pillanat vagy karakter megörökítését, különösen, ha túl sok ember van a környéken. Valójában ez sokkal jobban múlik az alanyodon, mint a környezeten. Minden ember más, és máshogy reagál a fényképezőgépekre, fényekre és a fotósokra.

„Bárhol is készíted a portrédat, a legfontosabb a kapcsolatot kialakítani az alanyoddal. A fényképezőgépet általában csak akkor veszem kézbe, amikor arra tényleg szükségem van. A fényképezőgép egy eszköz, amelyet a portré készítésekor felhasználunk, de ha folyamatosan a kezedben vagy az arcod előtt van, akkor nehezebb lesz kialakítanod a kapcsolatot az alanyoddal. A kapcsolat pedig minden kiváló portré kulcsa.”

Légy jól informált

Következik: Nézd a világot kereső nélkül.

Feliratkozás a hírlevélre