Andrey-Golovanov-Sergey-Kivrin-fencing

Akciófotózás Andrej Golovanovval és Szergej Kivrinnel

andrej-golovanov-szergej-kivrin-kerékpározás

© Andrej Golovanov és Szergej Kivrin.

Közeleg a londoni maraton és a London-Párizs kerékpárverseny, ezért úgy gondoltuk, izgalmas lenne beszélgetni kicsit a világ két legtapasztaltabb sportfotósával, Andrej Golovanovval és Szergej Kivrinnel. Egy exkluzív interjú keretében beszéltek a Canonnal a csapatmunka előnyeiről és a hozzáállásról, ami a nagyszerű akciófotók készítéséhez szükséges.

Fényképezés mint csapatjáték

Elég szokatlan jelenség az olyan kreatív fotós csapat, amelynek tagjai olyan szorosan működnek együtt, mint az orosz Andrej Golovanov és Szergej Kivrin, ám ők nem változtatnának semmin. 1986-ban találkoztak, amikor még mindketten egy szovjet magazinnál dolgoztak – és azóta is elválaszthatatlanok.

Szergej így magyarázza a szokatlan felállás előnyeit: „Nekem úgy tűnik, az ilyenfajta együttműködésnek csak pozitívumai vannak. Először is: a fotózáskor, amikor együtt dolgozunk, két látásmódunk, két nézőpontunk van. Másodszor: ha valamelyikünk le is marad valamiről, a másik biztosan elkapja a pillanatot. Ráadásul soha nem utasítunk vissza egy munkát sem: ha az egyikünk megbetegedne, a csapat másik fele készen áll. Ez különösen nagy segítség, amikor az olimpiai játékokon dolgozunk együtt, ahol egy időben zajlanak az események!”

andrej-golovanov-szergej-kivrin-úszó

© Andrej Golovanov és Szergej Kivrin.

Több mint egy pillanat

Andrej és Szergej elsőrangú sportfotós hírnevükre a régi módon tettek szert: lenyűgöző fényképek ezreit készítették a világ különböző sporteseményein. Az évek során kitapasztalták, mi működik számukra, és mi nem. Míg a sportfotózás képlete egyszerűnek tűnik – „a megvilágítás, a háttér, a sportoló érzelmei, a forma és a dinamika szépségei kulcsfontosságúak” –, a fénykép készítésének nézőpontja és a műfaj alapos ismerete jelentősen megdobja a képet.

Szergej kifejti: „Próbálunk mindig olyan nézőpontot választani, amelybe nem zavarnak be reklámok, állványok, villanypóznák. Igyekszünk a riportfotózást is esztétikailag vonzóvá tenni, nem csupán elkapni a pillanatot.”

A felkészülés természetesen kulcsfontosságú. „Fontos minden fotózás előtt megfelelően felkészülni. Meg kell ismerni a sportágat, el kell látogatni a helyszínre, és fel kell kutatni a fényképek készítésére alkalmas helyeket. Fontos emellett ismerni a sportolók jellemzőit és szokásait is. Így már fejben előre megkomponálhatjuk a képet, hogy aztán már csak kattintani kelljen. Szóval a lényeg az, hogy tudd, mit akarsz mondani, és ne bízz semmit a szerencsére.”

Gondolhatjuk, hogy egy ilyen kiszámíthatatlan munkához, mint az akciófotózás, egy mindennel felszerelt fotótáskára van szükség. „Mindig nálunk van egy teljes készlet a Canon EF 16-35mm f/4L IS USM, EF 70-200mm f/2.8L IS II USM, EF 300mm f/2.8L IS II USM és EF 400mm f/2.8L IS II USM objektívekből. Általában Canon EOS-1D X Mark II gépet használunk.”

Olimpiai veteránok

Nem sok profi fotós mondhatja el magáról, hogy több mint egy tucat olimpián részt vettek, Andrej Golovanov és Szergej Kivrin számára ez azonban rutinmunka.

A Rio De Janeiró-i Andrej 15., Szergejnek pedig a 12. olimpiája volt. Ennyi olimpiával a hátuk mögött már garantáltan értik a dolgukat, ám saját bevallásuk szerint a helyzet manapság egyre nehezebb. „Sajnos a munkánk sikere nagyban függ az olimpiai játékok rendezőitől. Az utazás, a helyszínek és a fotósok száma, a sportlétesítmények közötti távolságok, a megfelelő internetkapcsolat – mindez nagyban befolyásolja a munkánk minőségét.”

Szergej elmondja, hogy a fotósok élete nem fenékig tejfel: „A sajtófotósok még ideális körülmények között is csak legfeljebb napi négy órát alszanak. Szóval kemény munka ez.”

A fényképezés evolúciója

Szergej és Andrej együttesen több évtizednyi tapasztalatot tudhatnak maguk mögött, és első kézből tapasztalhatták meg a fényképezésben bekövetkezett változásokat. A fényképezés eszközeinek evolúciója, a digitális technológia élre törése – ez az iparág fénysebességgel száguld, és ők igyekeznek alkalmazkodni és kihasználni a vívmányokat.

Karrierjük megalapozásakor még filmre készítették fényképeiket, vagyis körültekintőnek kellett lenniük. „Amikor filmre fotóztunk, a fényképészeti anyagok mennyiségétől és minőségétől függtünk. A Szovjetunióban ez a függőség különösen erős volt. A digitális technológia térhódításával, amely minden fotós számára elérhető, olyan, mintha szintet léptünk volna a fotózás játékában.”

Másokhoz hasonlóan ők is úgy gondolják, hogy manapság tévesen mindenki fotósnak tartja magát. „A szakmánk drasztikus változáson ment át; megváltozott a hozzáállás. Manapság minden telefonon van fényképezőgép, és mindenki fotóművésznek hiszi magát.”

andrej-golovanov-szergej-kivrin-tenisz

© Andrej Golovanov és Szergej Kivrin.

Mi az orosz páros következő lépése?

Habár imádják a sportfotók készítését, ugyanígy lelkesednek szinte bármi másért. „Nagyon izgalmas, ha egy magazinnak, egy könyvhöz vagy egy kiállításon fotózunk. Valahogy más. A bajnokok mellett minden esetben a környezetet, a hangulatot is meg kell örökíteni.”

De gondolhatjátok, mekkora a verseny ezekért a munkákért, és ez minden évben csak fokozódik. „Ezek a megrendelések sajnos egyre fogynak” – vallja be Szergej. „A sajtó gyakran közvetlenül az internethez fordul. A minőség már nem fontos; az egyetlen, ami számít, az a gyorsaság.”

Szerencsére azonban úgy tűnik, a minőségi sportfotók iránt még mindig van kereslet. „A következő munkánk a teniszszövetség Fed-kupája Oroszországban, utána Kazahsztánba megyünk a Nemzetközi Tenisz Szövetséggel. Nyáron Moszkvában fotózunk majd futballt a Konföderációs Kupán, utána pedig a bakui Iszlám Játékok következnek. Szóval…” – mosolyog Szergej – „igen elfoglaltak leszünk.”

Díjak és elismerések

Illusztris karrierjük során a páros számos fényképészeti díjat nyert világszerte, így Franciaországban, Hollandiában, Belgiumban, Svájcban, Németországban, Japánban és szülőhazájukban, Oroszországban. A 2012-es londoni olimpiai tudósításukra különösen büszkék. A páros munkájával hozzájárult, hogy Oroszország elnyerje a 2014-es téli olimpiai játékok megrendezését Szocsiban, és ők kapták a feladatot, hogy eligazítsák a többi sportfotóst a játékokra való felkészülés során.

andrej-golovanov-szergej-kivrin-síelő

© Andrej Golovanov és Szergej Kivrin.

Szergej és Andrej fotótáskája:

Fényképezőgépek:

EOS-1D X

EOS-1D X Mark II

Objektívek:

EF 16-35mm f/2.8L III USM

EF 70-200mm f/2.8L IS II USM

EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x

EF 300mm f/2.8L IS II USM

EF 400mm f/2.8L IS II USM

EF 600mm f/4L IS II USM

EF 800mm f/5.6L IS USM

Tartozékok:

Canon EF Extender 1.4x III

Canon TC-80N3 időzíthető távkioldó



Interjú: Martin Fleming