A model car in the garage

Makettkészítő és fotós – Simon Carter. A teljesítmény és a méretarányok története.

Simon Carter portréja

Simon Carter szenvedélye évtizedek alatt alakult ki. Gyermekként makettezéssel foglalkozott, majd a motorversenyzésnek hódolt, most pedig profi fotósként keresi kenyerét – mindezek után végre sikerült összeegyeztetnie készségeit, és létrehozta az általa mindig is elképzelt motorsport miniatűr világát, amelyet fényképeken örökít meg. Forma–1-es makettautói elképesztő gyűjteménye mellett ülve valóban lenyűgözött minket a feladat mérete, amelyet magának adott. Egy világ megálmodásának és megvalósításának története következik.

Mesélnél egy kicsit nekünk arról, mi ösztönzött arra, hogy miniatűr makettek készítésével és fényképezésével foglalkozz?

A 60-as években – csak úgy, mint más srácok – én is órákat töltöttem II. világháborús tankok makettezésével. Az ötlet akkor pattant ki a fejemből, amikor nemrég megtaláltam ezeket a maketteket a padláson, és rájöttem, hogy az érdeklődési köreimet és a készségeimet összeegyeztetve valami teljesen egyedülállót hozhatnék létre.

Hogyan állsz neki pontos másolatokat készíteni a versenyautókról?

Olyan, 1970-es és 1980-as években készült készleteken alapulnak, amelyeket ma már nem gyártanak, így egy kicsit trükkös őket lenyomozni. Ha ez magában még nem lenne elég nehéz, úgy módosítom őket, hogy a járművek műszaki szempontból is pontosak legyenek: működő felfüggesztéssel, ajtókkal, motorháztetővel és csomagtartófedéllel látom el őket. Ezután felviszem rájuk a port, az égési nyomokat, illetve a karcolásokat, amelyek egy valódi versenyautón is láthatók. Ezért tart körülbelül három hónapig megépíteni egyetlen makettet.

A díszletek készítésekor autórajongóként vagy fotósként gondolsz rájuk?

Egy kicsit mindkettőként. Ugyanúgy készítem el őket, ahogy bármely fotózáshoz vagy filmhez készülnének. Ez azt jelenti, hogy még ebben a fázisban is azokra a szögekre gondolok, amikre szükségem lesz, így pontosan olyan képeket tudok készíteni, amilyeneket szeretnék. Ez nem csak arról szól, hogy újraalkossak egy versenygarázst, hanem arról is, hogy egy olyan díszletet hozzak létre, amelyben fényképezhetek.

A makettgarázs felépítése

©Simon Carter

Hogyan állsz neki a fényképezésnek, miután az autók és a díszlet is elkészült?

Már a kezdetektől ragaszkodtam hozzá, hogy az összes képem úgy nézzen ki, mint amikor egy versenyrajongó belép a garázsba, és titokban készít néhány képet, amikor senki sem figyel.

Ehhez el kell képzelnem, hogy mindössze 15 cm magas vagyok. Miniatűr fotósként csak három szögből fotózhatok: állva, előredőlve és térdelve.

Minden képnél úgy érezzük, mintha kint készültek volna, holott tudjuk, hogy nem ez a helyzet. Ezt hogyan éred el?

A fénnyel. A titok, hogy természetes fényt használj. Valószínűleg retusálással is el tudnám érni ezt a hatást, de jobban szeretek mindent fényképezőgéppel megoldani.

Segítenek ebben a profi fotósként szerzett tapasztalataid?

Ugyanúgy világítom meg ezeket a díszleteket, mint amikor valódi autókat fényképeztem profi fotósként. Ez azt jelenti, hogy a fény nem közvetlenül az autóra irányul, hanem inkább visszaverődik a felületekről. Ez pedig olyan fényes hatást ad az autók festésének, mintha kint lennének. Néha azonban a túl sok tudás hátrány is lehet. Elvégre olyan képsorozatokat próbálok alkotni, amelyek úgy néznek ki, mintha amatőr készítette volna. Ezért emlékeztetnem kell magam, hogy amiket tudok, azokat ne helyesen csináljam.

Makettautó garázsban

©Simon Carter

Ha valaki asztali makettfotózással szeretne foglalkozni, van olyan speciális készlet, amire szüksége van?

Csak hogy el tujátok képzelni, mennyire nincs szükségem csúcstechnológiára: úgy rögzítem a fényképezőgépet, hogy a teljes díszletet milliméterenként tudjam mozgatni, amíg tökéletes nem lesz a beállítás. A fényképezőgép kiegyensúlyozásához „homokzsákként” egy kis bevásárlózacskót használok, amibe két marék rizst tettem. Ez a legjobb módszer, ugyanis nincs hely mini állványok használatához, a fényképezőgép is túl magasan lenne, és a szög sem lenne megfelelő.

Hogyan tovább?

A következő kihívás szerintem egy amerikai garázs lesz. Ez majd lefoglal néhány évig.

Ha kedvet kaptál, nézd meg Simon Carter miniatűr motorsportvilágát.

Simon fotótáskája

Fényképezőgépek:

Canon EOS 5D

Canon Sure Shot 35mm AF-7

Objektívek:

Canon EF 50mm f/1.2L USM

Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

Egyértelműség és lendület érdekében szerkesztett válaszok.



Interjú: Mark Blaylock