Samo Vidic

A hullámok hátán – Samo Vidic

„Az ilyen jellegű feladatokhoz erre a videokamerára van szükséged.”

Irány a hullám

Majdnem hajnali 2:00 van. Hat órája kezdődött meg a fotózás, amikor egy Bor nevű megtermett szlovén kamera-asszisztens a csapat többi tagjához rohan: „Samo hamarosan nekivág a hullámoknak!”

Erre még visszatérünk, de előbb menjünk vissza egy kicsit az időben. Milyen hullám? Április van, és az Eisbach partján állunk, Münchenben, a Canon Városi szörfösök című történetének helyszínén. A J. Walter Thompson reklámügynökség által megálmodott kampány mögötti ötlet lényege arra bátorítani az embereket, hogy fedezzék fel a környezetükben található csodákat. Samo itt a Canon új EOS-1D X Mark II fényképezőgépével a világ három legizgalmasabb folyami szörfösét fotózza a város közepén, mesterségesen keltett hullámokon.

Forgatás a müncheni Eisbach-on

Amikor megkérdeztük, mit gondol az Eisbach-ról, Samo így válaszolt:

„Tetszik ez a hely. Izgalmas a város közepén lenni. Biztosan nagyszerű hely tavasszal és nyáron. Szörfözhetsz, pihenhetsz, elviheted a gyerekeket a parkba, piknikezhetsz, és nézheted a szörfösöket.”

Idillinek hangzik, ami igaz is lehet egy lusta vasárnap délutánra. Azonban éjszaka, a profi forgatás során, a ketyegő óra mellett nem tűnik pikniknek. Inkább káosz. Samo azonban elemében van. Az Eisbach egy nyitott helyszín. Más szörfösök és járókelők vannak mindenütt, és a kampányhoz egyidejűleg egy digitális filmélmény is készül. Ahhoz, hogy mindent megörökíthessen, szokásos munkanapján kívül is dolgoznia kell; mint a lókupecek a vásárban. Christian szavaival:

„Akciósport-fotós vagyok, de készítek portrékat és életmódfotókat is. Az akció részétől nem tartottam. Az életmódfotók miatt jobban aggódtam, mivel a helyszín nem volt lezárva mások elől. Tudtam, hogy ha 20 másodpercre sikerül kiürítenünk a helyszínt, akkor abban a 20 másodpercben kell elkészítenünk a felvételt.”

Spontán lehetőségek

Ekkor Samo már mindenhol ott van. Az egyik percben a listáján szereplő felvételeket készíti el, a következőben pedig már teljesen új lehetőségeket fedez fel. Könnyedén felismerhető a fehér gumicsizmáiról, ha éppen nem áll velük a folyó fagyos vizében. Samo pragmatista. Ha valami működik, akkor ragaszkodik hozzá. Ha nem, akkor kipróbál valami teljesen újat. Elmondása szerint:

„Úgy döntöttem, hogy csinálok két-három kicsit különböző felvételt… olyan fotókat, amelyek nem voltak a felvételek listáján. Szeretem a saját szememmel látni a dolgokat, és ha látom a megfelelő szöget vagy mozdulatot, az általában beválik. Néha nehéz azt fotózni, amit a kreatívok összeállítottak. Beszélned kell velük, és ha minden rendben van, kicsit rugalmasabbá válhatnak. Amikor ez a szabadság a rendelkezésemre áll, nagyszerű dolgokat alkothatok.”

Ez a megközelítés megtérült, teszi hozzá:

„Az első tervek szerint az EF 300mm f/2.8L IS II USM objektívvel fotóztunk volna a folyó jobb partjáról. Ezután azonban úgy döntöttem, hogy átmegyünk a bal partra, és készítünk néhány tesztfelvételt. Úgy döntöttem, hogy ott maradunk, mert Tao, a szörfösök egyike nagyszerű ugrásokat hajtott végre a bal oldalon.”

Végül Samo itt készítette el a legjobb képét. Fogékonysága kiterjed arra is, ahogy az alanyaival dolgozik, közben pedig mindig szem előtt tartja a teljes megörökíteni kívánt történetet:

„A fotózás előtt elbeszélgettem a szörfösökkel. Megmutattak néhány fotót, amelyeket ők készítettek korábban. Elmondtam nekik, hogy továbbra is szép mozdulatokra lesz szükség, amikor a hullámokon vannak, viszont most nem egy kőkemény szörfmagazinnak fotózunk, ezért némileg eltérő módon készítjük a felvételeket. A legfontosabb szempont az volt számomra, hogy az óceán közepe helyett a városban szörföztek.”

Kitartás és hozzáállás

Amikor a sportolókról esik szó, mindenkit lenyűgöz a kitartásuk és a hozzáállásuk. Tao különösen elnyerte Samo elismerését:

„Teljesen lenyűgözött. Minden felvételemhez ilyen sportolókat szeretnék alanyként. Nem volt olyan, amit ne tudott volna megcsinálni. Mindent megtett, amit kértem. Azt hiszem nagyon jól tudtunk együtt dolgozni. Gyors, egyperces beszélgetést követően pontosan tudta, hogy mit szeretnék; nagyszerű srác.”
Egy másik szörfös, Karina szintén nagy hatással volt a fotósunkra:

„Hihetetlen mozdulatokat és trükköket mutatott be. A hídról nézve olyan egyszerűnek tűnt. Amikor fotózás közben a megfelelő mozdulatra vártam, rendkívül gördülékenynek látszott a mozgása. Olyan érzésed támadt, hogy képes lenne órákig folytatni.”

Irány a hullám

Térjünk vissza Borhoz, Samo kamera asszisztenséhez, amikor közölte, „Samo hamarosan nekivág a hullámoknak!”

Az összetartozás szellemében a fotósunk semmi olyat nem kért az alanyaitól, amit ő maga ne lett volna kész kipróbálni. Samo nevetve megjegyzi:

„Ez inkább arra szolgált, hogy a csapatom tagjai motiválja. Évek óta dolgozunk együtt, és a fotózás előtt néhány nappal megpróbáltam lelkesíteni őket. Tudtam, hogy kemény feladat lesz, és hogy rengeted teendőnk lesz ebben az öt-hat órában, ezért kijelentettem, hogy ha jó munkát végzünk, akkor én is beállok szörfözni farmerban és gumicsizmában.”

Így folytatja: „Igazán megkönnyebbültem később, hogy minden ilyen jól alakult. Az arcomon is látható, hogy mindennel elégedett voltam.”

Ahogy a videón is láthatod, Samo állta a szavát. Mosolyogva hozzáteszi: „Vicces volt. Tao csak azt mondta, hogy „lépj ide” majd meg is lökött. Mondtam, hogy várjunk, amíg a srácok felkészülnek a videó elkészítésére; hogy adjon még egy percet. Ez azonban a legjobb módja annak, ha ki akarsz valami ilyesmit próbálni. Egyszerűen csak bele kell vágnod.”

Akciójelenetek megörökítése az EOS-1D X Mark II fényképezőgéppel

Amikor az akciójelenetekre kerül sor, az nem csak Samo bohóckodásáról szól a szörfdeszkán. Ahhoz, hogy Samo leküzdje az alkonyattól hajnalig változó fényviszonyok jelentette kihívást, komoly felszerelésre volt szüksége a felvételek elkészítéséhez. Itt lehetett igazán megtapasztalni a Canon EOS-1D X Mark II erősségeit. Samo kifejti:

„Az ilyen jellegű feladatokhoz erre a fényképezőgépre van szükséged. Másodpercenként 14 kép készítésére képes sorozatfelvétellel rendelkezik, a villámgyors autofókusz minden helyzetben működik, és a fájlok lenyűgözők. Ez a fényképezőgép lenne az egyetlen, amit választanék.”

A felvételek elkészítéséhez Samo egy 35 mm-es objektívet használt f/1,4 rekeszértékkel. A rendkívül nagyra nyitott rekesznek köszönhetően erősen elhomályosított hátteret kapott, míg az alany tökéletesen éles volt, szinte 3D-hatást hozva létre. A táskájában emellett egy 70-200 mm-es, f/2.8 objektív is volt, amellyel távolról is kristálytiszta közeli felvételeket készíthetett a témájáról. Végül kéznél volt egy megbízható, 24-70 mm-es f/2.8 zoomobjektív is, amely nagyfokú rugalmasságot biztosít az Eisbach-hoz hasonló, nehezen irányítható helyszíneken.

A kedvenc felvételéről kérdezve pontosan meg tudta nevezni azt.

„Tao-ról készült, az EF 300mm f/2.8L IS II USM objektívvel, és a háttérben csak a híd látszik. A felfröccsenő víz teljesen kimerevítve látható, miközben a deszkáját megragadva felugrik. Amikor láttam, tudtam, hogy sikerült.”

A Városi szörfös interaktív élményt itt fedezheted fel.

További információk a fotósról

Teljes profil megtekintése