Richard Walch - EOS-1D X Mark II

Ismerd meg az akcióhősöket

Richard Walch

Videó megtekintése

Légy kreatív az EOS-1D X Mark II fényképezőgéppel!

Az EOS-1D X Mark II úttörő elődjének számos funkcióját továbbfejlesztette, és új technológiákkal bővítette azok körét. Hogyan segítenek mindezek hozzá a jobb fotózáshoz? Richard Walch a fényképezőgépet éles helyzetben elsőként kipróbáló professzionális fotósok egyike megosztja velünk tapasztalatait.

Jelenleg nem sok olyan fotós van a világon, aki annyit tud az új EOS-1D X Mark II fényképezőgépről, mint Richard Walch. A téli és motorsportok Németországban született szakértője a Canon nagyköveteként tevékenykedett az elmúlt négy évben, és gyakorlati tanácsokkal járult hozzá az új fényképezőgép fejlesztéséhez.

„A Perpignanban rendezett Visa pour l'Image kiállításon vettem részt a Canon kerekasztal-beszélgetésén” –, emlékszik vissza Richard a 2013-ban történtekre. „Bemutatót tartottam a képkockarögzítés módjáról az EOS-1D C fényképezőgéppel készült 4K felvételek esetében, és mind egyetértettünk abban, hogy ez olyasmi, amire az EOS-1D X sorozatú fényképezőgépeknek képesnek kell lenniük, viszont az eddiginél könnyebben. Megemlítettem, hogy olyan AF-követést látnék szívesen a videókészítés során, mint amire az EOS 70D képes. Ezenfelül okoseszközről is vezérelhető legyen. Mindez megtalálható az EOS-1D X Mark II repertoárjában, sok egyéb újdonság mellett.

„Rendkívül örömteli dolog, amikor rájössz, a Canon mérnökei mennyire odafigyelnek a végfelhasználók igényeire. Sohasem egy személy adja az ötletet, de amikor ugyanazt említik Európában, Japánban és az Egyesült Államokban is, arra felfigyelnek. Szeretnék tudni, hogy melyik irányt kövessék – például több pixelre vagy nagyobb dinamikatartományra van szükség? Azt mondják: »nem lehetünk egyszerre mindenütt, de mit gondoltok, melyik irányba kellene tartanunk?« Ez egy nagyon nyílt és őszinte munkamódszer, amely véleményem szerint mély bizalmat igényel.”

Első benyomások

Richard szerint azok, akik már fotóztak az EOS-1D X vagy EOS-1D C fényképezőgéppel, amint kezükbe veszik az új Mark II fényképezőgépet, azonnal használhatják is, azonban így lehet, hogy lemaradnak a legfontosabb dologról. „Minden már ismert elem megmaradt, többé-kevésbé ugyanazon a helyen. Viszont, ha csak ezekre koncentrálsz, akkor lemaradsz az összes új, izgalmas lehetőségről” – mondja kacagva. „Azt hiszem úgy lehetne összefoglalni az EOS-1D X Mark II lényegét, hogy ez az a fényképezőgép, amellyel olyan dolgokat is fotózhatsz, amiket korábban soha. Segítségével kreatív képességeid határait feszegetheted.

„Ha például a jelenleg elérhető leggyorsabb autofókusszal és folyamatos felvételkészítéssel szeretnéd kreativitásod új dimenzióit felfedezni, akkor a fényképezőgép használatának minden pillanatát élvezni fogod. Esetleg kipróbálhatod, hogy mire képes a magas ISO vagy a nagyobb expozíciótartomány. Minden benne van – úgy tapasztaltam, hogy az eredeti EOS-1D X teljesítményét minden szempontból tökéletesítették egy kicsit.

„Számomra a legnagyobb különbség az EOS-1D X fényképezőgépek és más DSLR-ek között mindig a reakcióidő volt. A fényképezőgép élettel telibbnek tűnik a kezemben, ami tökéletesen illik a munkastílusomhoz. Valamilyen módon a gondolataim meghosszabbításává vált. A használata szinte magától értetődő.”

A képességek határán

Amikor Richard a kreativitás határairól beszél, leírja, hogy a fényképezőgép „gyorsabb, magasabb, jobb” műszaki adatai mit jelentenek a kreatív fotózás nyelvére lefordítva. „Például rendkívüli, 14 kép/másodperc sebességgel fotózhatunk, ami 2 képpel több másodpercenként, mint amire eddig képesek voltunk” –, mondja, majd kiegészíti azzal, hogy ez valós előnyt biztosít számára a különböző sportfotózási helyzetek során.

„Mondok egy példát. A sí- vagy snowboard-fotózás során általában a pálya széléről fotózok, így általában rengeteg a versenyzők által szétszórt hó. Igyekszem elkapni azt a pillanatot, amikor a hószórás a legnagyobb, viszont egyúttal látszanak a sílécek és a botok is, különben csak egy hóban repkedő fej lenne a végeredmény. Ez pontosan olyan helyzet, ahol a 14 kép/másodperc valódi különbséget jelent. Azt hiszem, hogy amikor a fotózás része egy másik elem is – mint a víz vagy a hó –, akkor a nagy képkockasebesség rendkívül jól használható.”

Richard megjegyzi, hogy a nagy képkockasebesség önmagában nem elég, ha a fényképezőgép egyéb funkciói nem tudják tartani vele a lépést. Különösen igaz ez az autofókuszra. „Az EOS-1D X Mark II nem csak a 14 kép/másodperces sebességről szól. A lényege a 14 kép/másodperces sebesség és a továbbfejlesztett autofókusz kombinációja, amely gyorsabban fókuszál, és pontosabban követi a célt. A funkciók ezen párosítása nagyon fontos: ha 14 kép/másodperces sebességgel tudsz fotózni, de a 14 képből csak 10 lesz éles, akkor valójában 10 kép/másodperc a sebességed. Az új fényképezőgéppel viszont minden kép éles – és ez kulcsfontosságú.”

Még a fájltárolás is gyorsabb lett: „Amikor még több képet készítesz, felmerül benned a kérdés: hogyan fogom ezeket a képeket a merevlemezre átvinni? Nos, a CFast [2.0™] memóriakártyákkal a korábbinál kétszer gyorsabban teheted meg. Ha van egy 128 GB-os kártyád tele képekkel, és egy gyors meghajtóra töltesz fel, akkor észlelni fogod a különbséget. Természetesen ez csak egy apróbb előny, de ez is hozzájárul az összképhez.”

Mindig éles képek

Mint más EOS fényképezőgépek, például az EOS-1D X és EOS 7D mark II esetében is, az EOS-1D X Mark II autofókusz-rendszere úgy állítható be, hogy megfeleljen a fotózott esemény típusának, és Richard egyúttal figyelmeztet arra, hogy ezt meg is kell tenni a legjobb fókuszteljesítmény eléréséhez. „A fényképezőgép viselkedésének finomhangolásához az AF-eseteket kell használnod” –, jegyzi meg. „Ezek az esetek módosítják a fókuszálás érzékenységét, és megadják hozzá, hogy állandó gyorsulásra, vagy kiszámíthatatlan, hirtelen mozgásra kell-e számítani.

„A fényképezőgép csak ennyire pontos, mert a téma eddigi mozgása alapján és az AF-eset alapján számítja ki, hogy mi fog történni. Például az 1. kép, a 2. kép és a 3. kép alapján azt gondolhatja, hogy: Rendben, ez a dolog 113 kilométer/órával halad, így fél másodpercen belül ebben a helyzetben lesz. Azt hiszem, ami változott az EOS-1D X Mark II esetében, hogy milyen jó becslést tud adni.”

Richard visszaemlékezik arra, amikor az első sorozatgyártás előtti EOS-1D X Mark II vázzal snowboardosokat fotózott. „A négy srác a semmiből megjelenve hirtelen egy sor mozdulatot mutatott be a levegőben. Ez a fényképezőgép számára egy meglehetősen nehéz helyzet, viszont minden kép jól sikerült, még a legelső is. Több kereszt típusú érzékelő van f/8 értéknél, és jobb a feldolgozási teljesítmény. Ha befogta a témát, biztos lehetsz benne, hogy éles lesz.

„Ez azt jelenti, hogy nagyobb kockázatot vállalhatsz a kreatív fotózás érdekében. Lejjebb ereszkedhetsz a lejtőn, hogy úgy tűnjön, mintha a síelő vagy snowboardos még magasabbra ugrana, még akkor is, ha emiatt később látod meg őket, és kevesebb időd lesz fókuszálni. Egy kicsit átlépheted a határokat, mert tudod, hogy a fényképezőgép jó képet fog készíteni. Új szögeket találhatsz vagy merészebb lehetsz, mert a fényképezőgép ezt lehetővé teszi.”

Az EOS-1D X Mark II képminőségének javulása kapcsán Richard elmagyarázza, hogy számos EOS-1D X felhasználóval megvitatva döntés született, hogy a mérnökök a pixelszámra vagy a dinamikatartományra fognak-e fókuszálni. „Emlékszem, hogy a kerekasztal-beszélgetésen arról beszélgettünk, melyik irányt kellene választani, és a kollégáimmal az volt az egyöntetű véleményünk, hogy a dinamikatartomány a helyes út. Az általam készített fotók 90%-a esetében elég a 20 megapixel, és a fennmaradó képeknél a rendelkezésedre állnak olyan fényképezőgépek, mint az EOS 5DS és az EOS 5DS R, amelyeket akkor használok, amikor a közepes formátummal akarok versenyezni” – mondja.

„A fejlődés a dinamikatartomány esetében azonnal észrevehető. A részletesebb fényes és árnyékos részek szinte tapintható különbséget eredményeznek a képminőség terén. Úgy gondolom, hogy ez olyasmi, ami a JPEG formátumban fotózók számára nagyobb előnyt jelent, mint a RAW formátumot alkalmazók számára: a JPEG-képeket általában a gyorsaság miatt készíted, amikor nincs időd az utómunkálatok során játszani a fényekkel és árnyékokkal. A sportfotósok valószínűleg nagyon elégedettek lesznek majd a Mark II javított képminőségével.”

Sokoldalú videokészítés

Richard híres arról, hogy állóképei elkészítéséhez 4K videofelvételeket használ, amelyekből 8 megapixeles képkockákat nyer ki egyenként. Ehhez a trükkhöz korábban az EOS-1D C típust használta, de most már megteheti az EOS-1D X Mark II segítségével. „Most már sokkal könnyebben megtehetem” – mondja. „A videofelvételt általában az Apple Aperture szoftverébe importáltam, majd onnan exportáltam az állóképet, azonban ezt most már a fényképezőgépen is megtehetem. Csak lejátszod a felvételt, előre és hátra görgetsz, hogy megtaláld a megfelelő képkockát, és megnyomod a gombot, ami egy JPEG-et ír a memóriakártyára.”

Ez tehát azt jelenti, hogy most már 60 kép/másodperc sebességgel készíthetünk állóképeket? „Nos, igen, de némi kikötéssel. Ez nem úgy van, hogy csak készítesz egy tökéletes videót, és remélhetőleg megvannak a tökéletes állóképek is” – magyarázza Richard. „Amikor videót készítünk, akkor nagyjából 1/90 másodperces záridőt használunk a 60p képkockasebesség eléréséhez, ami azt jelenti, hogy minden mozgó elem egy kicsit elmosódott lesz. Ez tökéletes a filmekhez, mivel a szem könnyedén alkalmazkodik hozzá, azonban amikor egy képkockát kiveszel belőle állóképként, azt fogod gondolni, hogy ezt 1/2000 másodperces záridővel kellett volna elkészítened.

„Természetesen, ha nem fontos a videó, akkor készíthetsz felvételeket 1/2000 másodperces záridővel, 60 kép/másodperc sebességgel, és kiválaszthatod ezek közül a megfelelő példányt. Ha például egy vízbe bukó madarat fotózol, akkor kiváló megoldás lehet a tökéletes pillanat kiválasztására.”

Az EOS-1D X Mark II videós képességeinek hagyományosabb alkalmazása is eredményezett fantasztikus eredményeket Richard számára. Felkérték, hogy a gyártás előtti egyik első fényképezőgéppel készítsen egy promóciós filmet, amellyel bemutatja a fényképezőgép videós képességeit. Különösen élvezte ezt a munkát. „Szabad kezet kaptam abban, hogy mit filmezzek, amíg az valami lenyűgöző volt” – árulja el. „A végén úgy döntöttem, hogy elmegyek a cirkuszba!”

Richard filmje egy élő előadást mutat be, ami azt jelenti, hogy ha valamiről lemaradt, nem rohanhatott be és kérhette meg az előadókat, hogy álljanak le, és mutassák be újra. Olyan helyzet volt, amelyben a legtöbbet lehetett kihozni az EOS-1D X Mark II Richard által „úttörőnek” nevezett videófunkciójából, az AF-követésből.

„Egy ilyen munkánál általában fókuszbeállítót alkalmaztam volna – egy további személyt az operatőr mellett, akinek az egyetlen feladata a fókusz átállítása, hogy a téma mozgás közben is éles maradjon. Ennél a felvételnél azonban nem volt ilyen segítségem, és nem is volt rá szükségem, mert elvégezte a fényképezőgép” – mondja Richard.

„Amint a fényképezőgép egy arcot észlel, az érintőképernyőn ezt az arcot megérintve megkezdi a követését, és közben folyamatosan igazítja hozzá a fókuszt. A képen belül külön elemeket megérintve a fókusz átállítását is elvégezheted. Ami még lenyűgözőbb, hogy mindezt megteheted a telefonod vagy táblagéped képernyőjéről is, ha rendelkezel működő Wi-Fi-kapcsolattal. Így, amikor a cirkuszos filmet készítettük, az operatőr mellett járkálhattam az iPad eszközömmel – egyszerre voltam a rendező és a fókuszállító!”

Ennek egy kitűnő példája látható az egyik jelenetben: „Van egy pillanat, amikor a kép elidőzik egy lány szempilláin, miközben sminkeli magát. Játékos felvételnek indult, amely gyönyörű végeredményt adott.

„Ismét meg kell jegyeznem, ilyen az, amikor az EOS-1D X Mark II segít kibontakoztatni a kreativitásomat: közelebb mehetek, mint előtte bármikor, és minden eddiginél hosszabb objektíveket használhatok. Szabadabb stílusban filmezhetek, és többet mozoghatok. Lehetővé teszi, hogy olyan dolgokat próbálj ki, mint előtte még soha. Az alacsony költségvetésű produkciók például nem feltétlenül engedhetik meg maguknak egy fókuszállító alkalmazását, így általában nem is próbálkoznak meg ilyen felvételekkel. Mostantól más a helyzet. Bár lenyűgöző teljesítményt nyújt az STM objektívekkel, mivel csendesek, az AF-követés a hagyományos objektívekkel is működik.”

Több lehetőség

Miután Richard elmesélte az EOS-1D X Mark II fényképezőgéppel kapcsolatos tapasztalatait, talán úgy tudnánk legjobban összefoglalni a készülék újdonságait, hogy sokkal több lehetőség áll rendelkezésedre. „A múltban lehettek csak a sport vagy csak az emberek fotózására specializálódott fotósok, azonban az ilyen jellegű specializálódás miatt sokkal nehezebb munkát találni. A fotósok igyekeznek szélesíteni a látóterüket, kiterjeszteni többféle témára, és új, érdekes módszereket kipróbálni munkavégzés közben. Itt mutatkozik meg az EOS-1D X Mark II fényképezőgép új képességeinek fontossága.

„Még gyorsabb pillanatokat rögzíthetünk, és kitolhatjuk kreativitásunk határait a sportok, riportok és a természet fotózása során. Minden eddiginél egyszerűbben rögzíthetünk jobb minőségű képeket közvetlenül a fényképezőgépből, és készíthetünk lenyűgöző 4K felvételeket 60 kép/másodperc sebességgel, ami számos új lehetőséget tár fel előttünk. A legjobb tippem: bérelj ki egyet egy hétvégére, és nézd meg, mire képes. Tényleg minden benne van, és így is kell kezelni.”

További információk a fotósról

Teljes profil megtekintése