Model poses next to flowers

Lorenzo Agius

A különbség erőteljes

Lorenzo Agius
Lorenzo Agius

Nagykövet


Az EOS 5D Mark IV sok mindent jól csinál, de a portréfotós Lorenzo Agius kezében még magasabb szinten teljesít a sebesség, minőség és az igazán új munkamódszereket lehetővé tévő rugalmasság miatt.

Lorenzo Agius elfoglalt ember, divat- és portréfotókat készít neves ügyfeleinek. Ennek ellenére amikor lehetőséget kapott arra, hogy kipróbálja az EOS 5D Mark IV legelső prototípusainak egyikét, gondoskodott arról, hogy ez is beleférjen az idejébe.

Egy hosszú hétvége során két fotózást is lebonyolított, egyet a stúdiójában, egyet külső helyszínen, tesztelte a fényképezőgép jellemzőit, és szinte az összes új funkciót kipróbálta. Lenyűgöztük? „Ez a gép eléggé hibátlan” – mondta, hozzátéve, hogy a sebesség és minőség keverékének ideális kombinációját nyújtja. „Sokkal gyorsabb munkára képes, mint az EOS 5DS, ami nagy előny. A divat- és portréfotózáson néha másodpercenként több képet kell készíteni a pillanat megragadásához.”

Az EOS 5D Mark IV akár 7 kép/mp-es sebességgel rögzít 30 megapixeles RAW képeket. Ennek az adatmennyiségnek a kezelése a DIGIC 6+ processzorral vált lehetővé, mely a képminőséget is növeli. „Amikor külső helyszínen voltam, rögtön feltűnt a képek nagyobb dinamikatartománya. Ha kiszámíthatatlanul módosul a fényszint, vagy a téma kissé kimozdul a fényből, az utómunka során úgy tudom visszahozni a fényerőt, hogy nem csorbul a képminőség.

„Ezt most, az ezen a fotózáson készített képek retusálásakor vettük észre, amikor részletesebben megnéztük őket. A helyszíni fotózásokon gyakran kerülök váratlan helyzetekbe, és ha a téma arcának legjobb kifejezését ábrázoló képre nem ideális megvilágítás jellemző, azt helyre kell tudnom hozni. A mozgástér elengedhetetlen a munkámhoz, és ez a fényképezőgép megadja ezt.”

Az EOS 5D Mark IV jellemzői között szerepel még az efféle rugalmasság és a váratlan helyzetek „helyrehozására” szolgáló képesség. „Mindig azt hittem, hogy az EOS 5D Mark III jó a nagy ISO-s képek feldolgozásához – megelégedtem ISO 1500–1800 használatával. De ugyanolyan érzékenység mellett az EOS 5D Mark IV drámaian jobb, és még ennél magasabb ISO-val is használhatom. Ezáltal akármilyen rekeszértéket és záridőt használhatok mindenféle helyzetben” – állítja.

„Emellett Dual Pixel RAW is van – elképesztő!” – álmélkodik. „A kis mélységélesség miatt szeretem a nagy rekesznyílást, de nem lehet sokat hibázni az olyan objektívek használatakor, mint a nagyra nyitott EF 85mm f/1.2L II USM. Nagyon bosszant, ha egy egyébként remek kép selejtezésre kerül, mert az egyik szem nincs fókuszban, vagy a téma kissé elmozdult a felvétel előtt. Ha azonban Dual Pixel RAW fájlt fényképezek, a felvétel után is beállíthatom a kritikus élességű pontot.

"Igazából nem tudom, hogy lehetne ezt továbbfejleszteni. Örülök, hogy ez nem az én problémám."

„Most már megmenthetem az ilyen képeket, így mindig a legjobb pillanatokkal távozom a fókuszálási, expozíciós vagy világítási gondok ellenére. Azt szeretem legjobban ebben a gépben, hogy felszabadít, több lehetőséget és nagyobb szabadságot biztosít nekem. Nagyon fontos, hogy több esélyem van elkészíteni a felvételt. Ha csak pár percet tölthetsz egy hírességgel, egy lehetőségről sem szeretnél lemaradni. A Canonnak hála nincsenek fókuszálatlan vagy rosszul exponált képeim, és emiatt imádom őket” – vallja.

Másként látni a dolgokat

Pár újabb EOS géphez hasonlóan az EOS 5D Mark IV élő nézetben követi a keretben mozgó embereket, és az élességnek megfelelően állítja be a fókuszt. Ez nyilvánvalóan hasznos a videósok számára, de Lorenzo a fényképekhez is felhasználta ezt a technológiát.

„Az állványon lévő, élő nézetre állított fényképezőgéppel a téma arcára tudok tapadni, hogy az mindig fókuszban legyen. Ezután a kereső használata nélkül, akár a géptől távol is tudok felvételt készíteni, így jobban kapcsolatba kerülhetek a fényképeim alanyaival” – magyarázza. „Kiveszem a gépet az egyenletből, és nagyon személyesen el tudok beszélgetni a témámmal.”

Lorenzo az EOS 5D Mark IV-gyel Wi-Fi által összekötött táblagépen dolgozott a távoli élő nézet használatával a Canon Camera Connect alkalmazás segítségével. Így vezérelhette a fényképezőgépet, és távolról készíthetett felvételeket – ami a nagy formátumú gépek használatára emlékeztette.

„Mintha a Richard Avedonhoz hasonló fényképészek idejébe mennék vissza. Munka közben ő sem nézett bele a 10×8-as fényképezőgépébe, mert azt nem lehet. A gépe mellett beszélgetett az alanyaival, és én is ezt tettem az EOS 5D Mark IV használatakor. Remek volt! Élesebb eredményeket és jobb kifejezéseket kapok. Mintha egy focus puller és egy világosító lenne velem, csak fényképezés közben.”

Lorenzót ez a munkamód a lassabb, átgondoltabb munkára emlékezteti, mely a filmes fotózásra jellemző. „A digitális néha kicsit automatikus lehet: megnyomod a gombot, és ha nem sikerül, még sokszor próbálkozhatsz. Ha elég képet készítesz, végül meglesz a felvétel, ami szerintem kicsit lusta dolog. A lassabb és a témának figyelmet szentelő munka sokkal magasabb sikerarányt eredményezett. Közben tudatosabbnak éreztem magam.

"Kiveszem a gépet az egyenletből, és nagyon személyesen el tudok beszélgetni a témámmal."

Lorenzo Agius photographs with EOS 5D Mark IV

Mindennek mestere?

Az EOS 5D Mark IV-et univerzális gépként emlegetik. Lorenzo is egyetért ezzel, bár rámutat arra, hogy az univerzális vonzerő nem kompromisszumokon keresztül született meg. „Bármilyen műfajban is alkotsz, ez a fényképezőgép a hasznodra lesz, és új dolgokra tesz képessé” – mondja. „Ha újságíró vagy, és gyenge fényben dolgozol, imádni fogod a magas ISO funkciót. Ha a sport vagy a természet a témád, akkor ott a 7 kép/mp és az EOS-1D X Mark II-höz hasonló AF-rendszer. És ha te is portréfotós vagy, akkor egyetlen fényképezőgéppel is bármit megtehetsz, amit csak szeretnél.”

„Fókusz, sebesség és képminőség. A segédeim és a digitális operátorok látták munka közben a gépet, és látták az elkészült fájlokat is. Le voltak nyűgözve. Leesett az álluk” – árulja el.

Lorenzónak is van EOS 5DS fényképezőgépe. „Azt hiszem, akkor fogom használni, ha nagy felbontás kell egy plakáthoz vagy hasonlóhoz, de az EOS 5D Mark IV gyorsabb, nagyobb dinamikatartományú, jobban fókuszál, és ahogy már említettük, nagyon rugalmas – Dual Pixel RAW és hasonlók. Talán ez az első olyan kezembe került fényképezőgép, mely anélkül elképesztő, hogy bármi is hiányozna belőle.”

„Egyszerűen nem vagyok csalódott, ez a gép más szinten mozog. Akár profi, akár amatőr vagy, jobb felvételeket fogsz kapni, és megmenthetsz korábban reménytelen képeket. Igazából nem tudom, hogy lehetne ezt továbbfejleszteni. Örülök, hogy ez nem az én problémám.”

Nagykövetek és történetek

Canon Ambassador Lorenzio Agius uses EOS 5D Mark IV

Inspiráció

Fedezd fel az EOS 5D Mark IV működését profi fotósok kezében

Még több felfedezés