Puffin stretching wings

Tippek természetfotózáshoz

Természetfotózási technikák a Canon oktatójától, Brian Worley-től

A jó természetfotó egyik kulcsa az állatok viselkedésének megértése, továbbá az adott helyzetnek megfelelő és a kívánt eredmények elérését segítő felszerelés használata.

Kiváló eredményeket érhetsz el a Canon minden fényképezőgépével, és ha DSLR fényképezőgépet használsz, további lehetőségek nyílnak meg előtted

A természet megörökítése EOS fényképezőgépeddel

Az EOS DSLR fényképezőgépek rendkívül sokoldalúan használhatók a földigilisztáktól az elefántok fotózásáig. Alább néhány hasznos tippet olvashatsz a kiváló képek elkészítéséhez használható felszerelésekről és technikákról.

Próbálj ki egy tele- vagy zoomobjektívet

A teleobjektívek vagy a zoomos teleobjektívek segítségével az állatokat biztonságos munkatávolságból fotózhatod. Ez különösen fontos, ha például oroszlánokról, grizzly medvékről vagy krokodilokról szeretnél eseménydús képeket készíteni.

Ha már rendelkezel EOS DSLR fényképezőgéppel, második objektívként érdemes egy zoomos teleobjektívet megvásárolni. Ha még csak most ismerkedsz a fotózással, akkor némely Canon fényképezőgép két zoomobjektíves készletben kapható, amely egy normál zoomobjektív mellett tartalmaz egy zoomos teleobjektívet.

Az állóképekhez használj rövid záridőt

A teleobjektívek vagy zoomos teleobjektívek használata esetén az éles, részletgazdag képek készítéséhez gyorsabb záridőket kell használnod (legalább 1/50). Némely állat rendkívül gyors, ezért igyekezned kell, ha tartani szeretnéd a tempót!

A belépőszintű és középkategóriás EOS fényképezőgépeken található Sport gomb használatával éles képeket készíthetsz, akár gepárdokat, akár lajhárokat fotózol. Végül, ne feledd el bekapcsolni a képstabilizátort a teleobjektíven. Így biztosan mindig éles képeket készíthetsz.

Speciális technikák: Makrofotózás

A makroobjektívek szépsége, hogy olyan fotókat készíthetsz velük, amelyek képernyőn vagy nyomtatásban nagyobb méretben ábrázolnak valamit, mint azt normál esetben látjuk. Az apró rovarokat látványos bogárszemű szörnyetegekként ábrázolhatod, vagy olyan apró részleteket jeleníthetsz meg, melyek az emberi szem számára láthatatlanok.

Az élő témák makrofotózása komoly kihívást jelenthet. Az igazán jó képek elkészítéséhez a megfelelő felszerelésre és rengeteg türelemre lesz szükséged.

A mélységélesség szabályozása

A mélységélesség szabályozása nagyon fontos a makrós természetfotózás esetében. A normál fotózás esetében gyakori a Rekesz-előválasztásos felvételkészítési mód (AV a fényképezőgép tárcsáját) használata. A makroobjektívek esetében éppen az ellenkezője az igaz. A kis munkatávolságok miatt a rekesznyílás f/16, f/22 vagy nagyobb értékre van leszűkítve a maximális mélységélesség és a teljes fotó élessége érdekében.

A teleobjektívekhez és a makrofotózáshoz is használjon képstabilizátort, különösen, amikor kézből használod a fényképezőgépet. Ha azonban a fényképezőgép állványon van, gyakran jobb kikapcsolni a képstabilizátort.

Fókuszálás

Nem túlozunk, ha azt mondjuk, hogy az állatok nagyon kiszámíthatatlanok lehetnek. Jó ötlet lehet megismerni, hogyan változtatható meg a fényképezőgéped aktív fókuszpontja, és hogyan lehet átváltani az egyfelvételes és az AI Servo fókusz módok között. Így nem kell kihagynod egyetlen pillanatot sem, amikor kinn vagy a szabadban. Hasznos lehet kísérletezni a kézi fókusszal a lassan mozgó vagy statikus témák, például egy dagonyázó víziló vagy egy poroszkáló elefánt esetében.